Adapter 7,5v AC 5w voor lexicon MRC

@ActoDi
Die andere toestellen zijn allemaal non-standaard schermen.. je kan er EL folie achter plaatsen, maar geen led backlight jammer genoeg. Ik heb eens een firma gezien die voor medische toepassingen een soort van LED folie maakt, maar was onbetaalbaar.

Hmm, jammer. En ik zie wat klachten over de inverter hum van EL Foil. Misschien toch old-skool casio horloge verlichting? :D

Attachments

• Front.jpg
    Front.jpg
    51,4 KB · Bekeken: 73
@Rvooh: Nou het inbouwen van de LED-backlight is gelukt! Het resultaat is indrukwekkend fel, maar wel stijlvol en erg bruikbaar! De tutorial op je site is duidelijk en goed te volgen. Er zit wel een stukje tekst + foto's dubbel op ongeveer een derde van de pagina.

Nog wat tips voor mensen die ook de backlight willen vervangen:
- Je moet zelf 14 pinnetjes regelen om vast et solderen op de nieuwe backlight, zodat de connector aangesloten kan worden! Zoiets als deze. Je kan ze ook desolderen van je oude display.
- Mijn replacement backlight kwam met 16 gaatjes voor pins, terwijl het orginele scherm een connector heeft voor 14 pins. Pins 1 tot 14 zijn voor data, Pin 15 en 16 zijn voor de voeding van het scherm. Ik heb zelf 16 pinnetjes erin gesoldeerd en de laatste twee omgebogen om aan te sluiten op de voeding op het main-board. Beter kan je maar 14 pinnetjes solderen en de voeding los aansluiten op 15 en 16 of op de aansluiting aan de andere kant van het schermpje.
- Bij mijn MRC was de inverter al verwijderd door de vorige eigenaar! Scheelde weer een stukje desoldeerwerk :)
- Brightness control van de display werkt (obviously) niet meer na deze mod.
- Resultaat is mooier dan op de foto terug te zien is :)

Thanx voor de support!

Attachments

• 2014-03-11-1336 small.jpg
    2014-03-11-1336 small.jpg
    87,2 KB · Bekeken: 82
Oh, nou helaas... Is er wel in drie dagen :-) Overigens net mijn '7,5 v' AC voeding gerepareerd (zekering kapot) en die gaf nu 9,4 AC aan, wat dus nog meer is in dc. En intussen deed de MCR het prima op de 9v AC lxp1 voeding. Kan wel wat hebben dus.

Mocht iemand van een 9v voeding wat volten af willen halen, twee diodes antiparallel werkt prima. Bv 2x een 1n4001

@Rvooh: Nou het inbouwen van de LED-backlight is gelukt! Het resultaat is indrukwekkend fel, maar wel stijlvol en erg bruikbaar! De tutorial op je site is duidelijk en goed te volgen. Er zit wel een stukje tekst + foto's dubbel op ongeveer een derde van de pagina.

Nog wat tips voor mensen die ook de backlight willen vervangen:
- Je moet zelf 14 pinnetjes regelen om vast et solderen op de nieuwe backlight, zodat de connector aangesloten kan worden! Zoiets als deze. Je kan ze ook desolderen van je oude display.
- Mijn replacement backlight kwam met 16 gaatjes voor pins, terwijl het orginele scherm een connector heeft voor 14 pins. Pins 1 tot 14 zijn voor data, Pin 15 en 16 zijn voor de voeding van het scherm. Ik heb zelf 16 pinnetjes erin gesoldeerd en de laatste twee omgebogen om aan te sluiten op de voeding op het main-board. Beter kan je maar 14 pinnetjes solderen en de voeding los aansluiten op 15 en 16 of op de aansluiting aan de andere kant van het schermpje.
- Bij mijn MRC was de inverter al verwijderd door de vorige eigenaar! Scheelde weer een stukje desoldeerwerk :)
- Brightness control van de display werkt (obviously) niet meer na deze mod.
- Resultaat is mooier dan op de foto terug te zien is :)

Thanx voor de support!

Hoi allen,

10 jaar geleden zat ik al met een niet te lezen MRC schermpje, dus hoog tijd om daar wat aan te doen. :)

Ik heb al een LCD led schermpje binnen, als ik de 5V vanuit de plek laat komen waar de inverter zat, maakt het dan uit in welk draadje op pin 15 en 16 zit? Op de beschikbare foto's zie ik het niet goed.

Daarnaast komt mijn LCD dus zonder de pinnetjes, de link hierboven is dood maar iemand waar ik dat kan bestellen (zodat de connector aangesloten kan worden)? Ik heb niet veel zin om die van het oude display los te solderen als ik het even kan voorkomen?

Als laatste vraag, ik mis 1 schuifknopje (die zich inmiddels ergens in de atlantische plasticsoep begeeft), iemand een idee om deze (of alle 4) te vervangen? Dus alleen het bovenste knopje, niet de hele fader ofzo.

@nomore Ik denk dat je "pin headers" nodig hebt: Male

De voeding voor het schermpje zal wel DC zijn, duz dan moet je idd de polariteit van de 5V wel correct hebben. Dan meet je eerst de draadjes uit de voeding en weet je welke de + en welke de - is, dan in de manual/datasheet van het lcd schermpje kijken welke pin welke aansluiting is.

Edit: blijkbaar wordt de link automatisch afgekort 8>

@nomore Ik denk dat je "pin headers" nodig hebt: Male

De voeding voor het schermpje zal wel DC zijn, duz dan moet je idd de polariteit van de 5V wel correct hebben. Dan meet je eerst de draadjes uit de voeding en weet je welke de + en welke de - is, dan in de manual/datasheet van het lcd schermpje kijken welke pin welke aansluiting is.

Edit: blijkbaar wordt de link automatisch afgekort 8>

Thx! ik ga de pin headers bestellen.

Even over het laatste, wat betekent dat (afgekort)? Ik las volgens mij ergens dat als het niet werkt dat je de polariteit kunt omwisselen, maar wil het wel even zeker weten.

Ben je hier al uitgekomen? Het is al erg lang geleden dat ik deze post heb gemaakt dus ik weet niet meer precies hoe het aansluiten van het schermpje in z'n werk ging. Ik heb de MRC nog wel. Zelfs nieuwe firmware chip ingezet zodat hij met LXP15ii werkt. Dus mocht je wat foto's van binnen nodig hebben, maak ik hem even open als ik weer in de studio ben.

Iig succes! Het is echt de moeite waard geweest en het werkt dus nog steeds ondanks dat hij veel gebruikt wordt!

...
Als laatste vraag, ik mis 1 schuifknopje (die zich inmiddels ergens in de atlantische plasticsoep begeeft), iemand een idee om deze (of alle 4) te vervangen? Dus alleen het bovenste knopje, niet de hele fader ofzo.
Ik zou hier een knopje voor 3D printen. Als je een werkend knopje hebt is er vast wel iemand die hem na kan maken. Anders even online kijken naar slider cap die er een beetje op lijkt?

Ben je hier al uitgekomen? Het is al erg lang geleden dat ik deze post heb gemaakt dus ik weet niet meer precies hoe het aansluiten van het schermpje in z'n werk ging. Ik heb de MRC nog wel. Zelfs nieuwe firmware chip ingezet zodat hij met LXP15ii werkt. Dus mocht je wat foto's van binnen nodig hebben, maak ik hem even open als ik weer in de studio ben.

Iig succes! Het is echt de moeite waard geweest en het werkt dus nog steeds ondanks dat hij veel gebruikt wordt!

Ik ben nog even aan het wachten op pin headers. Het enige wat ik nog echt even zeker wil weten is op welke van pin 15 en 16 de power aansloten moet zijn. Mocht je daar een detailfoto van hebben graag!!

overigens even terzijde. Ik heb dus jaaaaren mijn mrc niet gebruikt omdat ik mijn adapter kwijt was en geen goede vervanging kon vinden. Na wat googlen kwam ik op dit topic nota bene en heb dus waarschijnlijk nooit de juiste gehad 😀👍

schermpje foto's:

ik heb mijn MRC even uitgeleend aan de mensen van luxdisplays (zie ebay) en heb die terug gekregen met 1 van hun fancy mode3 schermpjes erin. Zeer mooi maar ook zeer prijzig denk ik.

Trouwens ik gebruik al jaren een 12V DC adapter zonder problemen

Heb je een typenummer of datasheet van het lcd schermpje?

Back