Modular (Buchla+Dotcom) icm Poly synth

Zijn 2 OSCs he, eentje van MOTM en eentje van dotcom. Ja ik zit ook nu zo mijn hoofd te krabben van, zal ik toch echt niet een blokje erbij zetten en dan idd multiples en OSCs en Q107 filter en waveshaper. Maar ach. Moet me ergens beperken.. ;) Zoals gezegd, hierna komt het 'freak systeem'. Spring in mijn ARP2600 gebruik ik juist ook heel veel. Wil die ook graag hierin.. Ja ben benieuwd naar die filters. Die Sub OSC kan goed vervangen worden door de Pulse Divider toch? Kan in principe gewoon hetzelfde maar dan meer?
 
Ja, minimaal 1 multiples heb je nodig. Kan ook een MOTM-910 zijn. Maar zo te zien heb je nu alle rackframes vol zitten.
En natuurlijk een hoop patchkabels.
De slew limiter zou eventueel overbodig zijn omdat de MOTM-650 die functie biedt; Maar met de slew limiter kan je het wel makkelijker zelf regelen met de knoppen i.p.v. via het menu op de MOTM-650.
Je hebt nu 1 DotCom VCO en 1 MOTM VCO. Je hebt geen LFO of je moet daar een VCO voor opofferen waardoor je nog 1 VCO overhoudt; misschien wat te beperkt. Dus een extra VCO; misschien een filter opofferen. Vergeet niet de CRS optie te bestellen voor de DotCom VCO.
Ik weet niet of er standaard powercables bij de MOTM modules zitten; je zou dan nog een aantal MOTM PWR-20 of PWR-30 cables nodig hebben. Je zou de QMPSA kunnen laten vervallen als je de PWR-20/30 cables zelf aan de DotCom cable harness kan solderen.
Ik denk dat de QMPSA niet gaat werken voor de MOTM-650 omdat die ook 5V nodig heeft voor het display. Ik denk dat je een PWR-6-30 cable moet bestellen en die zelf aan de DotCom cable harness moet solderen.
Die pulse divider kan een aantal van de sub-osc functies vervullen (zie YouTube, zoek op 'MOTM-730 Organ/Lead Sounds Demo' ) dus je zou de sub-osc daarmee kunnen vervangen. De pulse divider is vooral handig in combinatie met analoge sequencers of trigger sequencer. Heeft ook weer een 5V aansluiting nodig.
 
Ah OK thanks, ik ga wel even op onderzoek uit, die PSU van de dotcom kan dat ook allemaal gewoon? 5 volt apart uitsturen enzo? En eraanvast solderen, dat betekent neem ik aan gewoon kabeltjes aan elkaar solderen? Dus van dat harness komt een kabel en die verbind ik weer verder etc?

Ja ik zit nu wel erg krap in modules en ik heb ook helemaal niks over. Ik zit eraan te denken nog een rackje dotcom erbij te zetten, het geheel in tweeen te splitsen de MOTM OSC om te ruilen naar een dotcom en andere dingen die ik nog wil ook erbij bij dotcom en dan heb ik nog een leeg plaatsje bij dotcom en bij MOTM. Ik ga het wel even uitwerken.. ;)

Wat ik me vooral afvraag; gaat de OSC van de MOTM zo veel verschil maken ten opzichte van een dotcom? Heeft iemand de ervaring dat deze zoveel steviger is? Want ik kan hiervoor ook in de plaats gewoon een spannende MOTM module zetten.. Of is het juist wel aan te raden voor de pure subtractieve geluiden?

Kai
 
Ah OK thanks, ik ga wel even op onderzoek uit, die PSU van de dotcom kan dat ook allemaal gewoon? 5 volt apart uitsturen enzo? En eraanvast solderen, dat betekent neem ik aan gewoon kabeltjes aan elkaar solderen? Dus van dat harness komt een kabel en die verbind ik weer verder etc?

Je zou zelf een verdeler kunnen maken voor de MOTM power; ik kan je wel laten zien hoe als je langs komt. De DotCom voeding heeft 3 rails: +15V, -15V en +5V, dus dat zit wel goed.

Wat ik me vooral afvraag; gaat de OSC van de MOTM zo veel verschil maken ten opzichte van een dotcom? Heeft iemand de ervaring dat deze zoveel steviger is? Want ik kan hiervoor ook in de plaats gewoon een spannende MOTM module zetten.. Of is het juist wel aan te raden voor de pure subtractieve geluiden?
Ik heb nooit een MOTM VCO mogen ervaren. Maar voor mij is een golfvorm een golfvorm. Dus een zaagtand uit de DotCom zal min of meer hetzelfde klinken als uit de MOTM VCO. Het gaat er meer om wat er achter zit dus het filter(s) en de VCA. Hier is een aardige discussie over het geluid van 5U modules ten op zichte van bijv. Eurorack modules:

http://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=15837

Ook de mogelijkheden op de VCO moet je vergelijken. Bijv:
Bij DotCom zit een range switch dus op de VCO zelf kan je geen grote frequency sweep maken. Op de MOTM kan dat met de course knop maar heb je dus weer geen range switch om snel van octaaf te switchen.
Op de MOTM VCO heb je soft sync. Bij de DotCom moet je daar een Oscillator Aid (Q141) module bij kopen.
 
Voor het polyfone werk zou je ook kunnen denken aan een MKS-80 + programmer :eureka:

MKS80.jpg
 
Sjee, ik blijf wel erg twijfelen. Ben afgelopen week even bij Martin langsgeweest en heb gespeeld met zijn set en dit dotcom systeem beviel me heel goed. (Martin bedankt nog!)

MonoPoly heeft me nog even gewezen op Mos Lab en dit ziet er ook wel erg mooi uit en de demo's die ik hoor klinken geweldig. Maar toch zoek ik hier naast een moog systeem ook nog een enigzins uitbreidbaar systeem en dan is het gewoon handiger een +-15 volt systeem te hebben.

Ik kom dan eigenlijk uit op een systeem als in de bijlage met nog 3HU over in de MOTM set (leuk voor misschien ook nog wat Oakley) en dan stop ik beide systemen in twee 12HE 19inch cases waarbij ik dan in beide cases 2he over hou voor lampjes etc.

Nog even wat praktische vraagjes:
-Waar kan ik schroefjes kopen voor de MOTM modules?
-Mis ik verder nog iets op deze specifieke order? Nog wat meer kabels?

De cases; wat ik erg mooie cases vind zijn deze maar die zijn jammergenoeg niet te koop in Nederland. Lijken me handig want hout (kan ik dus in boren voor PSU etc), stapelbaar, niet al te diep (alhoewel dat ook wel onhandig kan zijn als ik wil stapelen en zeker voor live). Aan de andere kant is plastic ook wel erg handig. Vooral erg licht. Alleen kun je dan zo moeilijk je PSU etc kwijt. Of ik moet er een houten schotje inzetten en daarop boren etc. In dat geval lijkt dit of dit me wel wat. Waar die laatste ietsje dieper is. Andere handige houten racks zijn deze (alleen vind ik dat 19 inch systeem met schuif-schroefgaatjes zo onhandig en de cases lelijk) en deze (Erg mooi maar wel duur, een beetje zoals die eerste Audiophile case, alleen kan ik nergens vinden of ie ook aan de achterkant rackrails heeft?)

-Wie heeft er ideeen over de racks? En wat zou een geschikte standaard zijn wat betreft een standaard voor racks zoals hierboven?
 
@ Hooihuis, ja die MKS80 + controller is zeker een goeie optie. Als ik dan een leuke minimale midi controller pak dan kan ik intern vanuit max/live steeds uitwijzen wat aangestuurd kan worden; modular of poyfoon.
 
Ah thanks! Ja ik ga het setje nu dan even bestellen. Waren bij jullie de zendkosten ook zo hoog? Voor 3 x 8 U aan modules en 3 rackframes en kabeltjes en PSU betaal ik nu een dikke 500 dollar aan verzendkosten.. En dan moeten we de import kosten nog afwachten..
 
Ik heb 1,5 maand geleden een Q960 en Q962 besteld met nog wat knoppen en connectors. Totaal was dat 1123 dollar incl. 65 dollar shipping kosten. Via PayPal was dat 828,16 euro. Afgelopen vrijdag is het afgeleverd. Moest 199,15 euro aan de postbode betalen:
Douanewaarde: 840,00 euro
Invoerrechten: 22,68 euro
BTW bij invoer: 163,97 euro
Inklaringskosten: 12,50 euro

Twee jaar geleden heb ik voor 6 modules 61 dollar shipping kosten betaald. Die frames en powersupply maken het pakket zwaar. En elke module wordt met dik bubbelspul omwikkeld. Dus ik verwacht dat het een groot en zwaar pakket gaat worden.
 
gewicht en het volume maakt het zo duur ...
paar jaar geleden betaalde ik ook veel voor een Ody uit de states...
misschien is het opsplitsten van het hele pakket goedkoper?!?
 
Ja maar Margo zei dat ze al heeft gezocht naar de goedkoopste optie, maar ik heb nu inderdaad voorgesteld even de order te splitsen of iets dergelijks. We wachten af..
 
Macbeth heeft ook nieuwe modulaire modules uit. Wat ik daarvan gehoord heb klinken ze erg goed. de 3U X-series Dual oscillator module en de backend filter module.

Schneidersburo levert het. misschien interessant voor je.
 
Ik betaalde voor een vergelijkbare set een tijdje terug $200 aan verzendkosten (onverzekerd). Een joekel van een doos (80 x 60 x 50 cm) en iets van 10-15 kilo. Voor 500 euro heb je een retourticket!
 
Back
Top