Philippe Zdar in de studio

Ik vind die FM filmpjes leuk geprobeerd maar warrig en amateuristisch gefilmd/ gemonteerd.
 
die fransosen blijven altijd zo sketchy, ze gaan je toch lekker niet hun geheimen verklappen. Heyy vorige week nog 1999 vinyl van Cassius besteld, must have, toch?
 
Ik heb vorige maand de opportuniteit gekregen om met 12 andere Europeanen (via Burn) een middag te spenderen in de Motorbass studio van Cassius en hen allerlei vragen te stellen.
Het zijn echt toffe peren, coole gasten for sure!
De studio was ontzettend vet (ook mooi trouwens):

Qua gear: SSL 4000 tafel, fairchild remakes, Lexicon 480, Urei 1176s, Pultecs, GML eq's (was hier erg van onder de indruk), EMS, Eventide Harmonisers.... Van alles had ie twee stuks staan!
Qua synths: Cs80!!, Cs60, Oberheim Obx, PPG, Jupiter 6, Sh2,...

Zdar ging productie technisch jammergenoeg niet echt in-depth. De typische dingen zoals: al het hoog en het laag weghalen van je tracks om ruimte te creeëren in je mix...

Ik stelde hem de vraag hoe het zat met de franse limiting compressietechniek, zoals ook Braxe, Lifelike en Daft Punk hem gebruiken (klinkt een beetje zoals sidechain, maar is toch weer anders).

Ik heb ook wat liggen testen met de alesis 3630 en had 1 specifieke vraag nl:
Als je een stereomix door de 3630 gooit (i know niet de meest verstandige keuze;), maar zo werd het wel vaak gedaan) en je laat het level hiervan komen tot Odb gain reduction en er dan een vette basskick ingooit (808/909) met een veel luider volume, gaat alles lekker pompen, maar dan klinkt je basskick een stuk dunner. Wat doe je daaraan? Gooi je alles op een subbus en gooi je dezelfde kick nog eens apart bovenop of eq'n?
Zijn antwoord; "Ja, dat kun je doen, maar er zijn niet echt presets...."

Ok, dat begrijp ik, maar dit is toch een specifieke techniekvraag lijkt me.
Na twee keer doorvragen heb ik het er maar bij gelaten ;)

Hij gooit wel altijd twee basskicks over elkaar. 1. een attackkick, 2. De kikkou (zoals ie m zelf noemt) = vette 808 kick (door de SP1200 gehaald), en mixen met de GML eq's en dan door de Fairchilds.

Het was een zeer interessante ervaring, en heb goed met ze kunnen praten. Nice guys!
Trouwens die nieuwe van Cassius is weer Top! Respect!!
 
Sow, jouw eigen studio is anders ook niet mis.. zeiden ze verder nog iets over digi / analoog zaken zoals de diverse emulaties die er tegenwoordig zijn? de gear die je noemt doet me vermoeden dat ze erg van analoog houden iig :)
 
ik heb het filmpje even bekeken en ik was weer helemaal terug !!
Zalige gast toch, dat verhaal van die tape vertelt ie elke keer volgens mij ;)
 
Ik had het met m over UAD, omdat ikzelf niet het budget heb om fairchilds aan te schaffen.
En zijn comment was: Fairchild is the best, then the remakes, and than UAD, but it's still great.
Dus hij vind UAD zeker wel goed, maar ja, als je al dat analoog spul bezit, gebruik je natuurlijk analoog spul ;).
Hij vond iZotope ook heel erg goed als plugins (ik weet wel niet of ie gesponsord is door iZotope)

Ik heb laatst de SSL buscompressor aangeschaft, en vind die echt wel goed klinken, maar om eerlijk te zijn klinken de emulaties ook niet slecht, en digitaal kun je makkelijker gekke dingen uithalen.
Toch blijf ik een vette voorstander van analoog. Die 808 door de GML eq, my god, dat klonk in elke frequentie erg goed! Ook wel erg duur ;). Het begint steeds dichter bij elkaar te komen en het prijsverschil is enorm.
 
Thanx bytheway ;), ik mis nog een cs80 ;) en een oberheim obx, en een ssl tafel en ...
 
O ja, misschien nog interessant: Hubert vertelde dat ie geen echte muzikale achtergrond heeft, dat ie wel wat scales oefent maar that's it. En dat ie vond dat je fulltime voor de muziek moet gaan.
Tja, da's makkelijker gezegd dan gedaan ;)
 
@Rockwell, ben jij professioneel bezig met muziek? Ik ben ook van Hasselt, altijd leuk om te weten dat er nog gear en muziekjunks hier zijn. Toch al een ferme studio dat je hebt, juist hetzelfde als de mijne, toch wat de voyager en juno betreft :D...
 
Hi Jos,

af en toe maak ik wat klankbedden voor commercials waar ik aan werk,
dus professioneel? Eigenlijk wel een beetje,
maar niet in die mate dat ik eigenlijk zou willen zijn.
Eigen stuff uitbrengen en daar je geld mee verdienen is het doel voor 2011 ;)
 
-> Jos. Wat voor muziek maar jij?
Ikzelf vind bijna alles wat frans danst top: Alan Braxe, Etienne de Crecy, Lifelike, Alex Gopher, Daft Punk, Justice, Ed banger stuff, Air, Kavinsky, Chateau Marmont, Cassius, Serge Gainsbourg ... uitgezonderd David Guetta en Martin Solveig natuurlijk ;)
 
Zalig Rockwell, Als ik zo'n bezoek had kunnen doen stond ik twee dagen later nog na te beven ^^. Ik woon trouwens niet ver van Hasselt, laten we een clubje beginnen. ;)
 
Ow Rockwell moet wel een leuke ervaring geweest zijn. Hoe zijt ge daar precies binnengeraakt ? Ik zal mezelf alvast uitnodigen in uw studio ik ben toch van Genk :D
 
Laatst gewijzigd:
Zelf vind ik echt de GML 8200 de beste eq voor je main mix.
Ik alleen geen fairchild er voor maar een ssl eq en na de gml de Anamod ATS-1..
Erg dik...
Ik zou ook verdiepen in de VCC van slate digital ivm ssl emulatie
 
Back
Top