Mutable Instruments Shruti-1 Nieuwe 8-bit Synth

http://mutable-instruments.net/shruti1


attachment.php


Specifications

Digital oscillators

Available for all oscillators, and band-limited

•impulse train (high-pass filtered square wave) with pulse-width modulation
•square with pulse-width modulation
•triangle with waveshapping
•sawtooth with waveshapping

Available for oscillator 1 only

•sawtooth with sweepable resonance (casio cz-like). This creates a resonance directly in the oscillator output, without using the filter
•simplistic FM (1>2 configuration), with adjustable modulation index and frequency ratio
•8bit-like harsh waveforms with wavetable scan
•poor man’s square with pulse-width modulation (plenty of aliasing but fat for basses)
•colored noise (sweep from low-pass filtered white noise -> white noise -> high-pass filtered white noise)
•lo-fi vowel synthesis (think “speak and spell”) with vowel morphing
•wavetable (32 waveforms) with wave morphing. Waveforms were extracted from organ/digital piano sounds
•“sweep” oscillator which scans through all the band-limited waveforms

Mixer

•adjustable oscillator balance
•mixing algorithms: simple sum, simple sum with synchronization, ring modulator, xor modulator
•extra sources: noise & sub-oscillator (triangle or square)

Filter

•CEM3379 analog VCF/VCA, with external audio input
Modulation
•LFOs: 2, with square, sawtooth, triangle, sample & hold shapes. Syncable to tempo
•envelopes 2 ADSR
•modulation matrix: up to 14 source -> destination connections. Adjustable modulation amount in the -100% — 100% range
•modulation sources:

◦LFO 1/2
◦step sequencer
◦arpeggiator gate
◦mod. wheel
◦pitch bender
◦DC offset
◦CV inputs 1/2/3
◦noise generator
◦ENV 1/2
◦note velocity
◦note number (eg for filter tracking)
◦keyboard gate

•modulation destinations:

◦filter cutoff
◦VCA gain
◦pulse width/Parameter osc. 1/2
◦pitch osc. 1/2
◦vibrato (fine pitch, applied to osc 1 & 2 simultaneously)
◦oscillator balance
◦noise level
◦subosc level
◦resonance

Performance

•step sequencer: 16-steps (4-bits value per step). Adjustable cycle length
•arpeggiator: 15 rhythmic patterns, each of them with up/down/up&down/random variants. 1-4 octave range
•clock: internal, 40-240 BPM with swing, or external (MIDI)
•tuning: alternative tuning schemes/keyboard mappings: pythagorean scale, just temperament, 1/4 tone on E/A/B, Melakarta ragas
•“patch performance”: custom page in which 4 user-selectable parameters can be assigned to the 4 editing pots

System and memory

•MIDI implementation: notes, controllers, clock synchronization, patch editing by NRP, individual patch load/save by SysEx
•patch memory: 16-patches stored in EEPROM
•easter egg
•firmware update by SysEx

Hardware and connectors

•power: 2.1mm connector, requires 7.5V-9V 300mA supply (can be unregulated). Center pin positive (+), outer collar negative (-)
•audio input/output: 6.35 Jack (Mono audio out), 6.35 Jack (External signal in)
•cv inputs: 3 CV inputs (0-+5 V, labelled “HACK_ME!” on the PCB) for easy experimentation with controllers, accessible through pin header on the motherboard
•MIDI: in, out (logical thru + patch dumps)
•serial: tx/rx/reset pins for interfacing with an usb->serial chip, for on-chip firmware development
•controllers:
◦12 facade LEDs (current page / modulation matrix visualization)
◦backlit 2×16 LCD display
◦4 pots for patch editing
◦volume and input gain pot
◦5 navigation switches, one inc/dec switches pair
 

Attachments

  • shruti1_big.jpg
    shruti1_big.jpg
    214,1 KB · Bekeken: 169
Gisteravond voor het eerst opgestart :)
Werkt perfect!... SRM-4 filter klinkt wel een beetje braaf vergeleken bij de de CEM3379 voorbeelden die op het net staan... maar nu eerst maar eens in de case bouwen en uitzoeken wat er echt mee kan...
En dan nog wat modden enzo!

top ..vond idd de demo erg ok ook!
 
Net eentje besteld bij Olivier - hij is onderweg. Volgens mij nóg leuker dan de Meeblip en minstens even leuk als de Rozzbox en de Sidstation. Mijn collectie 'kleine-gekke-lo-fi-nerd-machines' begint aardig te groeien.

Nu moet er nog iemand in 't zelfde doosje een 8-bit sampler (samples via USB / mem. card inladen - 1 meg sample geheugen is zat) mét 1 analoog filter en midi bouwen...dan wordt ik helemaal blij!
 
Ik heb ook wel interesse in deze kleine synth, maar ze zijn op dit moment uitverkocht :( Hoe heb jij er dan een kunnen bestellen?
 
Ik heb gewoon een mailtje gestuurd - meer om te vertellen dat ik 't wel een mooie bak vond en 'm wel wilde bestellen (pre-built) - kreeg binnen 't uur antwoord van Olivier - dattie er toevallig nog eentje had staan.

Gelijk gekocht natuurlijk. Hij zal er vandaag of morgen zijn......kannie wachten!
 
Nu moet er nog iemand in 't zelfde doosje een 8-bit sampler (samples via USB / mem. card inladen - 1 meg sample geheugen is zat) mét 1 analoog filter en midi bouwen...dan wordt ik helemaal blij!
je kan ook gewoon een quantizer en een sample and hold (met bijv een 11khz clock) op een signaal zetten...
 
@ six track

Nah....een gek 8 bit synthesizertje met analoog filter - geweldig toch? 4 stemmig polyfoon.....dat je kan kiezen uit

of
- een drumbank: 8 samples van 32 k, waarvan 2 elkaar afkappen a la een hi hat

of

- een polybank - wavetable of sampling op basis van korte loops / single hits - die één filter delen.

of

mono-monstersynth

een eenstemmige sound min of meer net als de poly, maar dan gestapeld / gedetuned 4 oscilators etc. die door het analoge filterje gaan.

Dus lekker old-skool-sampler / amiga achtige geluiden - maar dan wel snel nieuwe geluidjes kunnen uploaden via USB of memory-card.

Vier draaiknoppen - a la shruti en natuurlijk was mooie nieuwe (lo-fi) effecten: loops starting point veranderen, loop length etc. (denk maar een beetje aan de Machinedrum), bit-crushing / sample rate reduction / ping pong loops etc. etc.

Misschien wel (analoge?) effecten als een cross mod etc. weet niet of dat er bij kan.

Voor vergelijkbare prijs als Shuthi zou ik em zo kopen....
 
een bit redux is gewoon een quantized amplitude...
en een rate redux is sample&Hold met een niet al te hoge clock...
een sampler heb je dus niet eens nodig om die backward quali te bewerkstelligen...

sowieso snap ik dat gezeik met al die quasi 8 bit chiptune knopjes tweak geleuter ook niet echt meer en dan bij uitstek die godsgeklaagde blokgolven die je te pas en te onpas hoort in al die quasi kijk-mij-eens-helemaal-te-C64-nerdy-vet-te-kool-electro-doen tracks... 100x minder creatief dan wat men destijds op de C64 er allemaal uit toverde aan muzikale melodien ipv monotoon disto filter fap gekleun...
 
en een rate redux is sample&Hold met een niet al te hoge clock...

hmmm..klinkt interessant. is dat simpel te bouwen? Ik heb laatst naar de Arduino bitcrusher gekeken die het in een microcontroller doet, maar ben benieuwd hoeveel nodig is voor een variabele rate redux?
 
een bit redux is gewoon een quantized amplitude...
en een rate redux is sample&Hold met een niet al te hoge clock...
een sampler heb je dus niet eens nodig om die backward quali te bewerkstelligen...
Technisch gezien heb je (bijna)gelijk, maar dat is het punt niet. 8 bit samples met een analoog filtertje klinken gewoon lekker....(ik denk even aan mijn xbase888) een oude mirage op de kop tikken lijkt me ondoenlijk: groot ding, oude technologie, debiel operating system....en nog relatief duur ook. Toch zou ik wel dat mooie oude geluid willen hebbeb. Nu je met arduino (achtige) systemen mooie synts kan bouwen komt een moderne mirage dichterbij. Maar dan wel met een paar draaiknoppen, usb / sd, full midi en in een hanid doosje....als je voor 250 een shruti-1 kan krijgen - stel je voor dat er een sd readertje in zit en een halve meg aan ram....met wat creatieve (denk machinedrum) achtige manieren om je samples te tweaken....dat is toch gewoon gaaf? Ik zie niet in wat dat met c64 achtige blokgolven te maken heeft....

sowieso snap ik dat gezeik met al die quasi 8 bit chiptune knopjes tweak geleuter ook niet echt meer en dan bij uitstek die godsgeklaagde blokgolven die je te pas en te onpas hoort in al die quasi kijk-mij-eens-helemaal-te-C64-nerdy-vet-te-kool-electro-doen tracks... 100x minder creatief dan wat men destijds op de C64 er allemaal uit toverde aan muzikale melodien ipv monotoon disto filter fap gekleun...

Exact. Daarom zou een heel simpel samplertje mij zo plezieren: niet te veel stemmen, geen dure effecten, weinig ram en dan toch mooie geluiden bouwen....ik wil geen 8 bittertje om brak te klinken: ik wil met karakteritieke en soms beperkte middeln toch vette en mooie geluiden maken....
 
Technisch gezien heb je (bijna)gelijk, maar dat is het punt niet. 8 bit samples met een analoog filtertje klinken gewoon lekker....
je kan er toch nog gewoon een analoog filter achter zetten? ben je ook klaar :koffie:

en voor diegene die al een MS-20 bezitten;

- externe audio --> S&H Audio In
- LFO Out --> S&H Clock In
- S&H Out --> LPF In

of een ander ranzig effect:

- Noise Out --> S&H Audio In
- LFO Out --> S&H Clock In
- S&H Out --> VCA Control In
- externe audio --> VCA In (idd, die op het patchpaneel)
- VCA Out --> LPF In
 
Laatst gewijzigd:
je kan er toch nog gewoon een analoog filter achter zetten? ben je ook klaar :koffie:

Ik vind het eens slim en een leuk idee (en wist dat je dit ging suggereren) - maar dan nog: dan zou ik een sampler, een analoog filter, een bitcrusher en S&H module moeten aanschaffen - alleen voor het 'effect'. En dan nog de filter laten triggeren met de samples (inc. de envelope / lfo's etc.). Het '8-bit-ranzige-effect' is voor mij niet per se het ding: wel het bouwen van mooie-geluiden op een andere manier dan heul veul dure modules / heul veul chique plug-ins in logic. Natuurlijk zou ik een oude Mirage, een SP1200 of een oude SQ80 op de kop kunnen tikken, maar (hoe mooi ze ook zijn) dat is nog duurder, ingewikkelder en je zit met oude meuk waar geen moderne opslag of connectiviteit op zit.

Beide routes zijn volgens mij duurder en ingewikkelder (voor mij) dan een Shruthi-achtig apparaat met een beetje ram (halve meg) en misschien USB of SD erin. Sinds de Arduino en opvolgers kunnen we voor redelijk weinig geld (een Shruthi kost als kit slechts 130 euro ofzo) hele mooie en interessante dingen kopen - in klein doosjes. Modern uitgevoerd. Ik vind dat gaaf. Lampjes en knopjes - en dan met heel eenvoudige, beperkte middelen (weinig ram, weinig bitdiepte) lekker klooien om dan toch originele geluidjes te bouwen. .

Maar goed, ik denk dat jij en ik van nét andere dingen blij worden. Ik kan soms een hele avond zitten grinniken achter mijn XBase + MDrum - koppie op en neer en in mijn handjes klappen, en dat snappen mijn vrouw en vrienden ook niet echt. Zoiets moet je denk ik wel herkennen, hé?

p.s. En ja, ik ben een beetje een weirdo: Rozzbox, Sk-1, Sidstation, Meeblib, Shruthi-1, CZ101 - dat soort speeltjes wordt ik gewoon blij van. Dit weekeinde kwam de doos met mijn Shruthi-1 aan. Met een handgeschreven kaartje (heel mooi) en een 'foto' van een of andere hindoe-godin erbij. Wat geeft me dat een kick. Helemaal omdat ik weet dat hooguit maar een paar honderd van die beestjes op de wereld zijn. Helaas ziek zoontje, dus even geen tijd om mee te spelen.
 
al die dingen die jij opnoemt die je zou moeten kopen moet je alleen kopen als je het in hardware moet zijn... maar aangezien we het hebben over freubel 8 bit sounds kan dat net zo goed in een VSTi... zoiets valt zeker te bouwen als een stukkie software... maar goed, jij wil alleen hardware nutuulk...
 
Back
Top