leuke desktop (sampler suggesties)

chielos

...
Lid sinds
11 Maart 2003
Berichten
2.701
Locatie
delft
heeej iemand suggesties?
zoek misschien ter aanvulling op mijn rm1x een leuke desktop sampler
desktop? ja een beetje mobiliteit is wel gewenst
liefst met effecten. draaiknoppen, de hele mikmak hoe meer hoe beter
oh ja dit geintje mag niet meer dan 400 kosten !
 
Een leuke desktopsampler is de zoom sampletrak. Het is een phrasesampler dus je iedere sample is maar op 1 toonhoog te horen , welke je natuurlijk zelf kan kiezen.

Een nadeel van de zoom kan zijn dat hij een sample niet opnieuwe kan triggeren als je vorige aanslag nog bezig is.. du sje gate time moet je goe din de gaten houden, diemag niet overlappen.

Ook kun via midi geen verschillende velocity gebruiken per sample.. die moet je dus instellen op de sampler zelf..

Verder heeft hij ingebouwde effecen, is hij stereo 8 voices en importeerd hij wav files vi aeen smartmedia cards..

Ik heb hem een tijd terug weggedaan, maar ik vond het een cool apparaatje..

Tja, een andere desktop sampler met effecten is een ASR-X. Of een Boss sp202/303/505 of een elctribe S van korg.. Deze ken ik allemaal niet uit de praktijk.. Verder is er de Roland JS-30. Zonder effecten enmono maar met scsi..
 
yamaha had toch zelf ook zo'n leuk desktop samplertje? su200 ofzo? su700? zoiets.

of je rm1x inruilen voor een rs7000 natuurlijk ... dan heb je meteen alles in 1 ;-)
 
die 7k is idd hééél erg leuk maar appart is alles toch beter!
nu al lastig als ik zo'n dikke vieze distorted drm'n bss bas gebruik met een eveneens distorted bassloopje drukt het elkaar zowiezo weg :(
en ook meerdere basloopjes tegelijk gaat niet altijd goed...
 
Origineel geplaatst door chielos
die 7k is idd hééél erg leuk maar appart is alles toch beter!
nu al lastig als ik zo'n dikke vieze distorted drm'n bss bas gebruik met een eveneens distorted bassloopje drukt het elkaar zowiezo weg :(
en ook meerdere basloopjes tegelijk gaat niet altijd goed...


ehh..dat heeft geen ruk met losse of alles-in-1 apparaten te maken, maar met geluiden met overlappende frequenties....
 
kijk eens aan weer wat geleerd!
maar dan lijkt het mij ook logisch dat je dit via een mengpaneel (gain hi mid low) wel kan veranderen...
daarmee ook een van de grootste minpuntjes van de rm1x
waarom heeft dat ding in godsnaam maar twee outputs!?!?!?
overigens had hier met software (fasttracker) geen last van ik kon zo 4 basloopjes over elkaar heen zetten
 
Origineel geplaatst door chielos
overigens had hier met software (fasttracker) geen last van ik kon zo 4 basloopjes over elkaar heen zetten

en dat klonk gaaf...

meerdere geluiden in hetzelfde frequentiespectrum, dat wordt altijd een rommelige kleiderboel. en wie gaat dat allemaal weer opruimen? ;)
 
Origineel geplaatst door chielos
die 7k is idd hééél erg leuk maar appart is alles toch beter!
nu al lastig als ik zo'n dikke vieze distorted drm'n bss bas gebruik met een eveneens distorted bassloopje drukt het elkaar zowiezo weg :(
en ook meerdere basloopjes tegelijk gaat niet altijd goed...

daar heb je bij de rs7000 volgens mij minder last van... die heeft namelijk (optioneel?) meerdere outputs waardoor je dus niet alles via een output hoeft te laten lopen en dus ook niet zo snel alles in elkaar drukt. ik voel met je mee, heb hier ook regelmatig last van...
 
ik kan alleen maar zeggen AMEN!! voor de extra outputs van de rs7000, op deze manier voorkom je enorm het "alles uit 1 doosje geluid" waar veel mensen over klagen.

Zeker bij de rm1x zit al snel in de hoek, gebruik je wat eigen samples ontloop je dat al wat sneller. En ook ik had enorm last van overlappende frequenties. Vroeger maakte ik ook alles met fastracker2 en daar kon gewoon alles (klonk wel apart :P moet ik zegge)
 
`tsja meningen verschillen maar ik vond dat idd wel "gaaf" ja =)
lekker ranzig, niet zo gelikt!!!

rs7k optioneel meerdere outputs?
das bij haar kleine zusje natuurlijk weer niet mogelijk... snif
jammer dat die 7k zo duur is snifsnif
 
ja, dat had ik tenminste destijds begrepen... maar ik kijk net op http://www.yamahasynth.com/pro/rs7000/index.html en zie het niet letterlijk staan... alhoewel... de "YAMAHA AIEB2 I/O Expansion Board" klinkt wel als een uitbreiding voor de outputs... aangezien I/O toch input/output betekent. ;-)
 
Origineel geplaatst door chielos
`tsja meningen verschillen maar ik vond dat idd wel "gaaf" ja =)
lekker ranzig, niet zo gelikt!!!

rs7k optioneel meerdere outputs?
das bij haar kleine zusje natuurlijk weer niet mogelijk... snif
jammer dat die 7k zo duur is snifsnif

ik kick ook op de ranzige sound van de rm1x....clean klinkt ie niet..maar overstuurt enzo is het mjammie...maarrrrrrrrrr..je hebt op de Rm1x ook per geluid een filter...gebruik dat eens om de geluiden wat beter bij mekaar te laten passen..... bij de meer highend dingen van yamaha zoals de Rs7000 en de A3000 hebben ze gelukkig per sample/sound een EQ ingebouwd, en dat is de oplossing voor al je problemen, hoe je niet eens een mixer met EQ meer te gebruiken..
 
Ik heb die SU200 laatst geleend voor liveset op feest. Grappig dingetje om snel wat in te spreken, echt voor de occasional sample. De discussie begon met

zoek misschien ter aanvulling op mijn rm1x een leuke desktop sampler

En dat is de SU200 zeker, en ontzettend goedkoop. Maar de effecten klinken als speelgoed, en werken onhandig. De ribbon controller is niet gevoelig, de LP filter gaat niet diep, en heeft niet de mooie scherpe resonantie van de RM1x. De distortion is een lachterje (terwijl die op de RM1x super werkt), er zijn geen chorus/flanger effecten. De delay leek niets aan het geluid te veranderen. Leuke effecten zijn tech mod(LFO fuckt ut geluid) en de loop remix, die live de loop anders in elkaar zet.
Als enige desktop sampler zou ik deze niet kopen, maar is een grappige expansion op de RM1x. Daar moet ik wel bij zeggen dat hij niet met z'n blauwe vriend samenwerkt zoals je zou willen. Ik zou het liefst hebben dat wanneer ik op de RM1x een kanaal aanzet, er op de SU een sample gaat lopen. Dit gebeurt niet automatisch. De enige manier is opzoeken welke noot aan welke sample gekoppelt is, deze aan het begin van een phrase zetten, en wanneer je die dan aanzet begint ie te lopen, maar dan moet je de lengte van je nootinformatie wel goed afstellen. In de praktijk werkt dat niet goed.
Het geheugen begrijp ik nog niet helemaal. In de specs staat een bedroevende 896 KB genoteerd (voor het bedrag van de SU200 koop je een AKAI met 32mb), maar tijdens de liveset had ik rond de 4mb ingeladen. Dus het zal wel een systeem zijn waarbij de SU de samples inlaadt vanaf de memorycard.

Maar al met al, zou ik doorsparen voor een echt apparaat (Korg ES1, SU700), of gaan voor een AKAI-S, of een EMU Esi. Allebei niet desktop, maar wel meer waar voor je geld.
 
Hallo,

ben zelf bezitter van zo'n BOSS sp505 phrase sampler


voordelen: geheugen: slikt smartmediakaartjes tot 128MB

mogelijkheid om je samples (grafisch/schermpje) te editten

effectjes (afhankelijk van de muziekstijl die je produceert goed bruikbaar tot BROL)

...


nadeel: midi : note on/of & velocity ; da's alles waar hij op reageert

looks : zegt de naam Fisher Price u iets...



desalniettemin een leuke aanwinst, maar als je uw samples PC- of Macgewijs kunt editten ga dan gewoon voor de sp303
(zelfde effecten, ook smartmediakaartjes)


groeten

Danny
 
Back
Top