hoe krijg je die bassline zoooo vet ??

glennplumber

Kneed je synth
Lid sinds
19 december 2001
Berichten
2.954
Locatie
Midden van het land.
Weet iemand hoe je die bassline zo vet krijgt als in het stukje mp3 ??? Ik heb het vermoeden dat er gewoon een vreselijk vette compressor overheen zit ....??
Kan iemand dat bevestigen ???

Glenn Plumber

Componder misschien ...Nolet ??
 
Laatst gewijzigd:
Ik ga nu een vies woord in de groep gooien.

Subharmonic processing.

Dat met een lepel vette compressie/expanding.

Volgens mij komt dit wel redelijk in de buurt.
 
Orgineel geplaatst door fuse
Ik ga nu een vies woord in de groep gooien.

Subharmonic processing.

Dat met een lepel vette compressie/expanding.

Volgens mij komt dit wel redelijk in de buurt.

#define ('Subharmonic processing'); ???
 
Ik vermoed een compressor, en op het toaal waarschijnlijk een multiband compressor (of het is gemasterd).

Ik hoor geen vreemde lage bijvoegsels in het geluid, dus er is geen spl vitaliser achtig (of erger Behringer Ultrafex) gebruikt.
 
Links galore!

http://www.performanceaudio.com/cgi/pages.cgi?buildPage=item&ProductID=000834

http://www.delaydots.com/sdplugins.html

http://ourworld.compuserve.com/homepages/NickWhitehurst/cplugs.htm

Voor de mensen die dit allemaal wel willen maar dan anders zou je ook de volgende dingen kunnen proberen.

Pak een sinusachtige golf een of twee oktaven lager. Allebei tegelijkertijd kan ook. En copy/paste die midi track voor die vette bas naar die sinus. Beetje klooien met de volumes en je hebt iets wat er behoorlijk op lijkt. Maar zeker dit alles in een submix gooien en er dan compressie en de hele zooi eroverheen mieteren.

Bij bijv kick drums zou je ook de kick een oktaaf lager laten afspelen maar zover ik weet krijg je dan allemaal bijeffecten zoals aliasing ed. Dit kun je er met wat laag doorlaat filters er wel uit fixen, maar of het gaat klinken. Ff proberen laten we maar zeggen.
 
Een woord: Reason ;) Nee, lekker bass lijntje... Met Reason is dit best te maken. Even een lekker bass geluidje in de Subtractor synth, even aan wat knopjes draaien, de compressor- en reverb-effecten toevoegen en spelen met de filters... Of denk ik nu weer te simpel :confused:
 
persoonlijk krijg ik geen lekkere bas-sounds uit de subtractor, ondanks het feit dat de originele coder van clavia's nordlead1 em in mekaar heeft geknutseld......... lead- en effectsounds prima, maar geen lekkere bassen..kan mijn vinger er niet op leggen overigens.....

Olaf
 
de vetheid komt volgens mij door de envelope
de attack is rete snel dat maakt volgens mij veel uit

maar ach wie weet ben ik ook nog niet wakker
 
Ik mag mezelf best op de rug kloppen voor vette baselines (wat is ie arrogant he!).

De bassline in dat stukkie klinkt precies als de suboscilator van een 101. Dat geluid is al redelijk vet maar kan erger. Een compressor over een bassline maakt de bassline juist niet vetter. Het maakt het compacter en strakker maar verneukt juist het lekkere laag. De comnpounder heeft dan weer dat extra circuit erin zitten die inderdaad iets van subharmonic processing doet. Het dubbelen van een bassline 1 octaaf lager kan heel goed maar is heel risky. Als je het uit 2 synths laat komen kan je faseverschillen krijgen en kan het een blubberig rotzooitje worden. Een Suboscilator is dus perfect: zelfde synth en dus dezelfde timing. Het zweven van oscilatoren kan dan nog roet in het eten gooien.

Nog een tip:

Een Acces Virus produceert ook mega vette bassen: Zet unison aan en leg 6 stemmen op elkaar. Voeg wat punch toe en haal het door een compounder.

Ik kan nu thuis met mijn virus en compressor (en de 101) exacte reproducties maken van alle mr. Oyzo , Ed Rush & Optical, Dub en Jungle bassen die je maar w
 
een setje lekkere samples van je moddervette bassen zou ik niet verkeerd vinden ;)

Olaf
 
Dat kan ik wel doen, als ik er tijd voor heb, en als ik mijn nieuwe speakers heb. Het is alleen toch veel leuker om ze zelf te maken.

Wat ik nog altijd een lekkere vind is die van Doomsday celebration van Azidoo da bass. Die basslines komen volgens mij uit een Virus. Die basline moet zowiezo iets doen met Unison, anders krijg je nooit dat dikke.

Nog ff voor de duidelijkheid:

COMPRESSIE MAAKT BASSEN NIET DIKKER!

Ik hoor dat zo vaak en door een simpelweg te luisteren hoor je dat het niet zo is. De boel wordt wel strakker en punchier, maar zeker niet lager! Dat was voor mij ook de reden om een compounder aan te schaffen. Die maakt dat verlies in laag juist weer goed.
 
Ben t eens met Nolet. Compressie maakt t geluid niet vetter (is drie keer) zorg voor een goed filter. (je hebt ook zelf bouw suboscilators verry simple te bouwen).

Ik gebruik mijn electrix daarvoor resonance op 2,5 en frequency onder de 100. voor de rest gewoon wat klooien. en dan slibt de bass ook lekker dicht.

Bij al t andere layeren of sub osc aanzetten.
 
Heeft hier iemand een DBX 120xp?
 
if possible A3k native.
wat jij Olaf?

gr.
mz.
 
Orgineel geplaatst door Twin-x
Ben t eens met Nolet. Compressie maakt t geluid niet vetter (is drie keer) zorg voor een goed filter. (je hebt ook zelf bouw suboscilators verry simple te bouwen).

Ik gebruik mijn electrix daarvoor resonance op 2,5 en frequency onder de 100. voor de rest gewoon wat klooien. en dan slibt de bass ook lekker dicht.

Bij al t andere layeren of sub osc aanzetten.

Oke Oke....hij maakt um niet vetter hij klinkt alleen vetter....strakker....BETER......t'is maar net hoe je het leest...toch;)
 
Back
Top