Multi timbrale synth

Richard

ultravisitor
Lid sinds
23 juli 2001
Berichten
350
Locatie
Amsterdam
Ik heb nu een Fizmo en dat is mijn eerste multi timbrale synth.
Ik werk in Logic en daar wijst het apparaat 4 tracks toe. Ik verander het geluid met program change. Nu komt het probleem. Als ik de eerste track selecteer dan veranderen de andere geluiden. Hoe komt dit?
Als ik met de knoppen ga draaien veranderen alle geluiden. Ik denk dat dat niet de bedoeling is, maar wat doe ik fout.
Ik heb er zoals je ziet nog niet zoveel vertsand van, maar ik wordt ook niet veel wijzer van de handleiding.
 
Misschien een domme vraag.. maar

Misschien een domme vraag.. maar

Multitimbraal is voor mij een beetje een vies woord.. maar toch: Als je vier 'parts' (zo noemt Roland 't) wilt gebruiken van je Fizmo.. zul je ergens kunnen instellen welk midi kanaal correspondeerd met welke part. Deze moeten natuurlijk wel verschillend zijn :p

Deze midi kanalen moet je dan vervolgens ook kiezen binnen Logic.

Op je verhaal af te gaan heb je alle parts op hetzelfde midi kanaal staan.. en ja.. dan krijg je inderdaad het effect wat je beschrijft.

Succes ermee !
 
Ik stel bijv. kanaal 11 in als eerste kanaal voor de Fizmo en hij neemt dan zelf de 3 volgende kanalen. Daar doe ik dus zelf niks meer aan. En toch als ik aan een knop draai gaan er 4 vier geluiden veranderen.
 
Layering of splitting != Multitimbraal

Layering of splitting != Multitimbraal

Volgens mij werkt het bij de Fizmo net als bij een D50. Je kunt weliswaar 4 sounds toewijzen per noot (layeren) of verdelen over 4 delen van het noot-bereik (splitten).. maar je hebt dan geen losse midi-aanstuurbare parts.

De Fizmo kent geen "performances" of "multi's" zover ik kan nagaan. :p
 
Hey,

Die Fizmo is wel degelijk multitimbraal, dus niet zoals jij zegt Craz (dat was jij toch van mijn Pulse?) vergelijkbaar met de D50. Je moet in iedergeval zorgen dat je de kanalen in je seq-software (of je nu Logic, Cubase of Cakewalk gebruikt) goed insteld. Nog belangrijker, zet je Fizmo local-off. Ik denk dat daar je probleem zit.
Ik ken de Fizmo zelf nauwelijks, maar het lijkt me ook dat je tijdens je gesiekwens in de multi-mode (performance-mode?) van de Fizmo blijft . Maar dat doe je waarschijnlijk al wel.
Als je er echt niet uitkomt mail me dan maar ff privé.
 
Laatst gewijzigd:
Okee dan

Okee dan

Ik heb het toch maar even goed uitgezocht :p .. here we go:

Fizmo werkt met presets. Een preset bevat 4 geluiden. Deze kun je layeren en/of splitten zoals ik al eerder schreef. Qua midi aansturing is het iets anders dan ik gewend ben..

Je stelt alleen een 'Base Midi Channel in'. Ik neem 10 als voorbeeld. Fizmo doet dan het volgende:

C 10 : Base channel (stuurt sounds 1 2 3 en 4 aan)
C 11 : Arpeggiator channel (stuurt ook 1 2 3 en 4 aan)
C 12 : 'part' (sound 1)
C 13 : 'part' (sound 2)
C 14 : 'part' (sound 3)
C 15 : 'part' (sound 4)

Je kunt op Channels 12 t/m 14 individuele controllers per sounds aansturen.. en daarnaast ook van sound veranderen zonder dat je hele preset aan gort gaat. Je zult wél per sound moeten instellen welke controllers 'ie accepteert.. en welke interne parameter je ermee aanstuurt. Standaard snapt een sound alleen de basis-controllers als pitch-bend, mod-wheel etc.

Cozco: Dat ben ik inderdaad .. (aargh.. die mooie witte Odyssey)
 
Back
Top