snellere lfo juno 60

Omdat dat vet is.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn cs-5, waar de lfo een behoorlijk stuk sneller is, kun je hele vette sounds maken door het lfo heel snel het filter of oscillator te laten moduleren.
soort primitieve fm modulatie.

Ik ben van mening dat je met een paar simpele aanpassingen de juno een stuk vetter kan maken. Zonder dat je hem nou echt zwaar moet gaan modificeren. Een van die dingen is dus een snellere Lfo

de CS-5 maakt inderdaad heerlijke FM achtige sounds met zn opgefokte LFO.

Ik moet meteen aan de gekuidje denken die met de snare meeloopt in deze track (lekkere clip trouwens)

 
ja zoals rvooh al zegt alleen voor het filter. maar osc of filter en osc tegelijk dan word het pas echt interessant. Ik ben nog steeds niet uit of ik het ga doen. het feit dat de range verschoven wordt zit me niet lekker.
Zou je misschien intern de iets met vcf cv input kunnen doen? Dat ie ook naar het oscillator gaat? of is dat weer niet mogelijk ivm digitaal verhaal.
 
Ik ben ook helemaal voor snelle lfo's, maar ze moeten ook langzaam kunnen, als de range veranderd zou ik 't zelf niet doen.

Misschien zelf iets (modulars) in elkaar knutselen?
 
Ik ben ook helemaal voor snelle lfo's, maar ze moeten ook langzaam kunnen, als de range veranderd zou ik 't zelf niet doen.

Misschien zelf iets (modulars) in elkaar knutselen?
Je kan toch gewoon met een wissel schakelaartje tussen de 2 condensatoren schakelen. Kan je ook nog een 3 standen schakelaar gebruiken voor extra lange lfo tijden.
 
Dat begrijp ik, maar zelf heb ik behoefte aan een lfo die traploos van heel langzaam naar heel snel kan, maar als dat niet hoeft kan je het zo oplossen idd.

Maar, als toevoeging, een LFO met zeer groot bereik maar die bediend wordt met een schuif die maar een paar cm kan afleggen is ook niet alles, beter is dan iets waarmee je fysiek gezien ook een groter bereik hebt.
 
Kleine update: Ik heb inmiddels iemand gevonden die een printje heeft gemaakt voor de lfo. Als het goed is heeft de LFO nu een bereik van 0,1 Hz tot 100 Hz. Zonder aanpassingen op het frontpaneel. Ik ga hopelijk volgende week langs met mijn Juno 60. Dan kan ik bij hem luisteren en beslissen of ik het ook op mijn J60 wil. Maar dat is wel zeer waarschijnlijk!:)
 
Zoals eerder gezegd lukt het niet om de LFO rate voor de DCO hiermee te verhogen, die blijft immers geklokt op de digitaal ingestelde frequentie-deling.

De LFO van de VCF kun je inderdaad wel verhogen met je toevoeging. Hou er wel rekening mee dat deze dan niet meer gelijk loopt met de digitale LFO op de DCO. (overigens weet ik even niet de details hoe ze die twee syncen, indien dat gebeurd).
 
Kleine update: Ik heb inmiddels iemand gevonden die een printje heeft gemaakt voor de lfo. Als het goed is heeft de LFO nu een bereik van 0,1 Hz tot 100 Hz. Zonder aanpassingen op het frontpaneel. Ik ga hopelijk volgende week langs met mijn Juno 60. Dan kan ik bij hem luisteren en beslissen of ik het ook op mijn J60 wil. Maar dat is wel zeer waarschijnlijk!:)

Begrijp wel dat je bereik dan erg groot is en het finetunen van de LFO lastiger word.
Als deze persoon de info omtrent dit circuitje met ons wil delen...

groetje,
Maarten
 
even als volslagen leek op electronica gebied: is er zoiets als een potmeter, maar dan niet met weerstand als functie, maar condensator ?
Een variabele condensator, dus.
 
In oude radio's vind je ze wel op het front, maar dat zijn vaak wel typische dingen.
 
update 2.0

update 2.0

Ik heb expres niet gereageerd op de commentaren tot dat ik voor mij zelf gezien/gehoord hebt hoe de gemodde juno klinkt.
Vandaag langs geweest. Was heel erg onder de indruk. de LFO werkte precies zoals ik had verwacht en eigenlijk had gehoopt. Is naar alles toe te sturen; DCO, PWM, VCF en VCA. Heel erg vet.
Ook het fine tunen gaat prima wat eigenlijk heel erg logisch is. Er zijn immers meer synths met een groot LFO bereik.
Heb even geen audio voorbeelden wat hij had zijn eigen Juno gemod om het uit te proberen. Maar het is een beetje te vergelijke met een CS10 en sh101 maar dan polyfoon. Maar ik heb er maar heel even meegespeeld. Dus echt moeilijk ergens mee te vergelijken.

Uiteraard heb ik mijn eigen Juno meegenomen en die gaat hij nu onder handen nemen. Als ik hem terug heb dan zal ik zeker wat audio voorbeelden plaatsen.

Ook bouwt hij er een midi kit in. Hiermee kun je onder andere de LFO speed via CC mee aansturen en uiteraard ook het filter resonance en dergelijke.

Jongen die dit voor mij doet heet trouwens Mark Cox. ik vind hem persoonlijk geniaal. Zullen meer mensen dit kunnen. Maar hij doet hele leuke dingen en het ziet er netjes en professioneel uit. Voor een hele schappelijke prijs. Wat mij betreft een aanrader dus. Wel een eindje rijden(Siebengewald).
 
Is naar alles toe te sturen; DCO, PWM, VCF en VCA. Heel erg vet.

Ben eens even de schema's wat verder ingedoken omdat het me toch wel vreemd leek dat een DCO met een analoge LFO wordt aangestuurd.

Wat blijkt: in de Juno-6 en Juno-60 wordt de master oscillator (een VCO) gemoduleerd door de analoge LFO, alvorens deze in de 8253 deler (de 'DCO') gaat. Uiteraard wordt de integrator (zaagtand shaper) dan ook met de LFO gemoduleerd.

In latere synths zoals de Juno-106 en JX-serie wordt de master oscillator (vaak) via een kristal geklokt en de LFO softwarematig opgewekt die dan vervolgens de 8253 deler (digitaal) 'moduleert'.

Dus yep, dan is het inderdaad mogelijk bij de Juno-6 en Juno-60 de LFO van de DCO aan te passen.
 
Ben eens even de schema's wat verder ingedoken omdat het me toch wel vreemd leek dat een DCO met een analoge LFO wordt aangestuurd.

Wat blijkt: in de Juno-6 en Juno-60 wordt de master oscillator (een VCO) gemoduleerd door de analoge LFO, alvorens deze in de 8253 deler (de 'DCO') gaat. Uiteraard wordt de integrator (zaagtand shaper) dan ook met de LFO gemoduleerd.

In latere synths zoals de Juno-106 en JX-serie wordt de master oscillator (vaak) via een kristal geklokt en de LFO softwarematig opgewekt die dan vervolgens de 8253 deler (digitaal) 'moduleert'.

Dus yep, dan is het inderdaad mogelijk bij de Juno-6 en Juno-60 de LFO van de DCO aan te passen.

Ok ik geloof je:) ik heb het in ieder geval gehoord en gezien en het klinkt er goed!
 
Ik weet niet wat normaal het bereik precies is maar nu gaat ie van 0,1 hz tot 100 hz
 
Back
Top