snellere lfo juno 60

EDP

elke dag pannekoeken
Lid sinds
1 februari 2002
Berichten
4.475
Locatie
Roffa
is het technisch mogelijk om de juno 60 zo te modificeren dat het lfo nog sneller kan?
 
geen idee.. maar die van de juno-106 is rapper denk ik.

ik zou hem nog trager willen.. grotere range is dus zeker welkom..

In feite nog nooit mods voor de juno60 gezien? (behalve midi dan)
 
Omdat dat vet is.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn cs-5, waar de lfo een behoorlijk stuk sneller is, kun je hele vette sounds maken door het lfo heel snel het filter of oscillator te laten moduleren.
soort primitieve fm modulatie.

Ik ben van mening dat je met een paar simpele aanpassingen de juno een stuk vetter kan maken. Zonder dat je hem nou echt zwaar moet gaan modificeren. Een van die dingen is dus een snellere Lfo
 
lfo langzamer is condensator groter, sneller is condensator kleiner.

Ben er 99,99% zeker van dat het die rood omcirkelde condensator is.

60-LFO.JPG


Succes,
Maarten
 
Ja? geld dat ook voor de juno aangezien het dco zijn. wordt de lfo daar ook niet van afgetapt? (ik ben een leek hoor, dus misschien lul ik onzin)

Ik heb hier een soort online manual/service site gevonden
http://diplodocs.nl/gebruiksaanwijzing-bedieningshandleiding/ROLAND/JUNO-60-_E

Je gebruikt DCO's in plaats van VCO's om de frequentie zeer stabiel te krijgen, wat voor je hoofdoscillatoren belangrijk is om niet vals te klinken. Voor je LFO maakt dat niet uit (die klinkt sowieso niet "vals"), dus daar gebruik je geen digitale frequentieregeling. Tenminste, voor zover mij logisch lijkt en voor zover ik de Juno ken. Het kan altijd dat men zodanig into dco techniek was dat de LFO er ook aan moest geloven, maar ik denk het niet. ;)
 
ok dat is duidelijk. kun je hem er mee slopen als die elco toch niet bedoeld was voor de LFOrate?
 
ok dat is duidelijk. kun je hem er mee slopen als die elco toch niet bedoeld was voor de LFOrate?

Dat is geen elco maar een keramische/film condensator. Deze heeft geen + en - , een elco wel.
 
kun je hem er mee slopen als die elco toch niet bedoeld was voor de LFOrate?

Geen flauw idee. Gelukkig is het wel de condensator voor LFO rate.:)

Ik begrijp je bezorgdheid maar ik ben er 99,99% zeker van dat je niks sloopt als je die condensator voor een kleinere waarde vervangt.
Bedenk wel dat je hem waarschijnlijk met een schakelaar wilt maken. De begin waarde van de LFO snelheid zal sneller worden dan dat ie nu is, en je hebt dus een schakelaar nodig om tussen snel en langzaam te schakelen.

Hier een tekening die het hopelijk makkelijk uitlegt:
60snelleLFO-01.JPG

Je hoeft dus maar 1 kant van de condensator los te solderen. Om vervolgens met draadjes naar de schakelaar toe te kiezen tussen snelle en langzame LFO.
Wel zou ik het eerst testen door een kant van de originele condensator (100nF) los te solderen en de nieuwe (10nF) er even op de onderkant van de print op te solderen.

Groet en veel plezier/succes.
Maarten
 
Ik begrijp je bezorgdheid maar ik ben er 99,99% zeker van dat je niks sloopt als je die condensator voor een kleinere waarde vervangt.

Ik wil ook nog wel voor 0,01% instaan, wat betreft het niks slopen door de waarde te veranderen dan. We kennen natuurlijk je soldeerkwaliteiten niet, dus wat je daarmee doet garanderen we niks voor :D
 
Overigens... is het niet zo dat wat je eventueel aan snelheid wint er aan de onderkant ("langzaamheid") weer afgaat door zo'n LFO mod? Dus dat het totale bereik verschuift ipv uitgebreid wordt?
 
Last edited by a moderator:
Ik wil ook nog wel voor 0,01% instaan, wat betreft het niks slopen door de waarde te veranderen dan. We kennen natuurlijk je soldeerkwaliteiten niet, dus wat je daarmee doet garanderen we niks voor :D

Bedankt voor je backup.;)

Overigens... is het niet zo dat wat je eventueel aan snelheid wint er aan de onderkant ("langzaamheid") weer afgaat door zo'n LFO mod? Dus dat het totale bereik verschuift ipv uitgebreid wordt?

Yep, daarom ook met een schakelaar.
Als je het dan helemaal wild wil maken kan je ook nog (met een 3 standen schakelaar) een super langzame LFO erbij maken.
 
Sorry MkII, ik haalde edit en quote door elkaar. Als het goed is staat je post er weer...
 
nee ben er nog niet over uit of ik dit wil gaan doen. ik hoopte idd dat dit kon onder schakelaars ed. dus zonder de gaten hoeven te boren.
 
je kunt ook gewoon de lfo-input gebruiken toch?
knal er een simpel signaal generatortje in en gaan
 
Back
Top