No noise .....please !!??

glennplumber

Kneed je synth
Lid sinds
19 december 2001
Berichten
2.954
Locatie
Midden van het land.
Ik zou graag willen weten hoe je het beste je noise omlaag krijgt... of nog beter hoe je het voorkomt. Als ik over het resultaat een noise reduction plugie gooi dan begint het altijd te erg te zuigen, het werkt niet lekker op bijv een kaal stuk met enkel een bassline. Maar voorkomen is beter dan genezen... toch maar .....hoe ???

Alvast bedankt,
Glenn Plumber
 
Steinberg's denoiser al geprobeerd? Kan met de juiste instellingen erg goed werken

Wat betreft ruis is het belangrijk om je signaalpad zo hard mogelijk te houden. (dus bijvoorbeeld bij je synths het volume helemaal open en op je mixer het goede niveua instellen)

Goed materiaal en goede instrumenten (liefst gebalanceerd) zijn natuurlijk ook belangrijk
 
niemand houdt ooit rekening met kabels bij zijn budget als ie z'n studio gaat uitbreiden... terwijl ze toch zo belangrijk zijn.
koop hoge kwaliteit kabels, zo dik mogelijke shielding, gebalanceerd en leg ze het liefst allemaal in dezelfde richting. probeer ze uit de buurt te houden van stroomkabels en als je ze moet kruisen [audio en stroomkabels] doe dat dan onder een hoek van 90 graden.

zo hou je zo veel mogelijk de ruis uit je kabels... als er ergens anders ruis in zit... tja het kan zo veel zijn :confused:
 
Vertel anders eerst eens waar die noise vandaan komt of lijkt te komen.
 
Het gaat me niet om een apparaat wat ruist maar het gaat me om ruis algemeen. Dus bijv wat cyan_circle zegt :

probeer ze uit de buurt te houden van stroomkabels en als je ze moet kruisen [audio en stroomkabels] doe dat dan onder een hoek van 90 graden.

Dat soort weetjes bedoel ik ....de algemene zaken. Ik wist wel dat audio en stroomkabels elkaar zo min mogelijk moeten kruisen maar van die hoek van 90 graden wist ik bijv weer niet. s'Handig om te weten ...toch
 
zorg ervoor dat je rand aarde op je kamertje hebt. En doe dit niet provisorisch met een draadje aan de kachel/cv (dat gaat je betreuren) maar gewoon ff een nieuw stopcontact met randaarde. Probleem opgelost.
 
goede kabels doen ook wonderen!

bij mij kruist niets onder 90°¨in ieder geval, maar heb (nog) geen last van hoorbare ruis...
maar misschien heb ik wel minder (niet mindere) kabels als een ander :p
 
Apparatuur zelf kan ook nog wel eens ruisen. Zoals effectprocessors, of zelfs mengtafels.

Verder is de bovenstaande tip van Boost303 goed. Je hebt ook een hardwareversie van Behringer. Die doet het ook goed, maar luistert wel nauw naar de instelling.

En ja, je kabels. Wees daar inderdaad niet te zuinig door goedkope kabeltjes te kopen/maken. Neem goed materiaal. Kabels van bv Klotz zijn erg goed. En natuurlijk Neutrik stekkers.

Verder zal een hoge instelling van je EQ op de mixer (en andere EQ's natuurlijk) ook extra ruis veroorzaken. Ook de softwarematige.
 
Bij de bron aanpakken.

Bij de bron aanpakken.

Als het de kabels zijn waar de ruis vandaan komt.. dan heb je het waarschijnlijk allemaal redelijk voor elkaar. Want vaak zijn het de apparaten zelf die ruisen... vooral bakken met ingebouwde chorus, distortion, goedkope VCA's.. of gare Commodore64 overblijfselen (een SID Station ruist als een dolle!).

Als je daar nou meteen een noise-gate achter hangt.. of zorgt dat je op je mengpaneel een ruis-onvriendelijke EQ setting aanhoudt (voor zover dat je geluid niet aantast).. dan blijft je totale ruis al gauw binnen de perken.

En ja.. zoals boost al zegt.. zorg voor een goede S/N verhouding (Signal to Noise). Daardoor hoor je enerzijds de ruis minder goed.. en kun je anderzijds beter resultaat verwachten van software- of hardwarematige ruis-onderdrukkers op je eind-mix.
 
Origineel geplaatst door Boost303
Steinberg's denoiser al geprobeerd? Kan met de juiste instellingen erg goed werken

Wat betreft ruis is het belangrijk om je signaalpad zo hard mogelijk te houden. (dus bijvoorbeeld bij je synths het volume helemaal open en op je mixer het goede niveua instellen)

Goed materiaal en goede instrumenten (liefst gebalanceerd) zijn natuurlijk ook belangrijk

De steinberg denoiser waar je het over had werkt inderdaad erg goed toppertje ! ;)
 
99% van alle ruis in je setup komen rechtstreeks een elektrisch apparaat, dat in meer of mindere mate een bepaald ruisniveau heeft. Je komt er gewoon niet onderuit dat ALLE elektrische apparaten ruisen, dat is gewoon een eigenschap.. Het punt is het zo minimaal mogeljk te krijgen.



Arv
 
Probeer ook het kanaal waar je een ruiserig instrument op heb aangesloten zo vaak mogelijk dicht te draaien.. In ieder geval op momenten dat ie nix hoeft te doen. Als er meerdere instrumenten tegelijk spelen, valt de ruis niet meer op.

Arv
 
Je kunt ook een noisegate gebruiken voor ruis en brom geluiden.
Maar eerst kijken waar de ruis vandaan komt( kabels , aarde etc ),
als het een effectunit is kun je dit via Main Insert verhelpen door een
Noisegate te plaatsen, en komt het van een Sampler of Synthesizer dan de
direct insert op je kanaal een ( multi-gate ) Noisegate plaatsen.
De gate is dan een soort auto fader, als er geen signaal komt blijft
hij gesloten , komt het signaal gaat hij open.
 
draadje aan de kachel dat ga je betreuren?

draadje aan de kachel dat ga je betreuren?

Origineel geplaatst door Twin-x
zorg ervoor dat je rand aarde op je kamertje hebt. En doe dit niet provisorisch met een draadje aan de kachel/cv (dat gaat je betreuren)
Is dat slechter dan geen aarde?
maar gewoon ff een nieuw stopcontact met randaarde. Probleem opgelost.
Kzou wel willen maar er zitten helaas alleen fasedraden in m'n muur, en het dichtstbijzijnde geaarde stopcontact is een paar meter gang verder. Moet ik een eind installatiedraad door m'n gang laten lopen. Ook niet echt ideaal...
 
Op het risico van off topic af zou ik willen melden dat naast de Steinberg Denoiser ook de Cool Edit Noise Reduction Plugin errrg goed werkt.

-- HanzZ
 
Ik heb eens een artikel gelezen over hoeveel ruis je pluggen geven (schakelruis)
Dit is nog best aanzienlijk, elke aansluiting geeft een vaste ruiswaarde af
Als je al je aansluitingen optelt, heb je een behoorlijke ruisbron in je signaalpad zitten
Aan de bron is weinig te doen, je kunt het effect verkleinen met vergulden pluggen enzo
Uiteindelijk ben je toch aangewezen op een noise gate om de ruis te elimineren
 
Origineel geplaatst door Synic
Aan de bron is weinig te doen, je kunt het effect verkleinen met vergulden pluggen enzo
Vergulde pluggen helpen alleen zolang de inputs waar je ze in stopt ook verguld zijn en je hoogwaardige kabels gebruikt.
Als je een gewoon kabeltje hebt en nikkelen inputs hebben gouden stekkers geen zin.
 
Back
Top