De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

Pcb houder is enerzijds handig, anderzijds blijft het soms sukkelen om een component goed op zijn plaats te houden voor het solderen (through hole). Tenzij je 3 armen hebt. Nog tips hiervoor? Ik hou niet van pootjes buigen ivm als het er ooit terug uit moet.

Iets dergelijks als de PCSA-x van Ideal Tek. Er zijn nog wat andere fabrikanten die zoiets maken, maar die van Ideal Tek heb ik 'ns gebruikt en dat werkt heel prettig. Wel prijzig. Voor de hobby valt er vast wel iets te knutselen, als je echt veel PCB's doet en je zoiets wil hebben.

Dus een hittebestendige mousse die aan de componentkant drukt. Dat zou je inderdaad kunnen knutselen, hoewel the real deal aan minder dan 500eur wel meevalt voor profi gebruik.

Ik heb een adonstar microscoop maar ik kan er niet mee werken, er zit vertraging in het beeld waardoor heel nauwkeurig werken heel lastig is. Prima voor inspectie. Voor smd klussen zou ik toch een gewone stereo microscoop kopen.

Pcb houder is enerzijds handig, anderzijds blijft het soms sukkelen om een component goed op zijn plaats te houden voor het solderen (through hole). Tenzij je 3 armen hebt. Nog tips hiervoor? I
Ik heb ook wel eens zo'n houder gezien met een soort 'flap' die je dan over de componentenkant kon draaien. Dat concept is misschien zelf ook nog wel in elkaar te knutselen. Zelf heb ik voor kerst zo'n pcb houder gekregen. Nu nog beslissen wat ik ga bouwen en dan wellicht hier ook eens dieper in duiken :)

Ik zit nu te denken om classic te gaan..
Loep heeft wellicht betere diepte weergave ? Lens is 150mm alleen vergroot maar 2.5..

Of krijg je hier juist hoofdpijn van..

IMG_6499.jpeg

Ik heb hier 2 van die vergrootglas bureaulamp dingen. Voordeel: goed licht. Nadeel: ik vind een loep altijd wat lastig werken, moeilijk scherp beeld te krijgen dat ook nog eens uitvergroot is, en in de winter dampt de loep aan van mijn adem. Maar goed, ik heb het zelf dus ook niet nodig voor through-hole. Je kan ze kopen voor het licht en kijken of de loep je bevalt.

Die PCB klem heb ik ook. Leuk, maar zie eerdere discussie: je componenten worden niet vastgehouden dus die vallen er toch weer uit als je de onderkant wil solderen. En hij kan geen heel grote PCB's klemmen.

ik heb zo'n loep lamp en ik wil er nog een. Die arm is nl nogal kort voor mijn dubbele werkbank. En ik ga dan een duurdere kopen, die eleganter te bedienen is dan de huidige, die laat zich tegen r zin verstellen.
En de loep, tja, ik zet soms een leesbril op én de loep om t echt te kunnen zien (vb een metaalsplinter in mijn vinger er uit keuteren met een mes)
De huidige lamp was niet zo duur. Ik heb er een gekocht voor mijn tech zijn verjaardag, die was duurder en dat is wat je wil... Nu wil je natuurlijk weten welke, was eentje van amazon of zo voor pakweg gokje 120 euro? ik kan die aankoop niet teruginden, is jaren geleden. Wie weet was t BOL. Mijne was zeker minder duur. Mijn volgende wordt 120 + euro zonder twijfel.

Ik heb een adonstar microscoop maar ik kan er niet mee werken, er zit vertraging in het beeld waardoor heel nauwkeurig werken heel lastig is. Prima voor inspectie. Voor smd klussen zou ik toch een gewone stereo microscoop kopen.
Ik heb een goedkoop ding van aliex....er zit helemaal geen vertragingen in mijn beeld en is perfect scherp te stellen.
Linkse kant van het beeld zit al vanaf het begin een lijntje, dat is een minpuntje maar omdat het zover naar links zit is het geen probleem.... perfect voor inspectie en rework...ik soldeer er zelfs 0402 mee.
En ja...wat kan je nog verwachten voor 39 euri 🤷‍♂️...heb em toch al een jaar of 3

Attachments

• 17398301940792508170276149966154.jpg
    17398301940792508170276149966154.jpg
    150,3 KB · Bekeken: 19
ik heb zo'n loep lamp en ik wil er nog een. Die arm is nl nogal kort voor mijn dubbele werkbank. En ik ga dan een duurdere kopen, die eleganter te bedienen is dan de huidige, die laat zich tegen r zin verstellen.
En de loep, tja, ik zet soms een leesbril op én de loep om t echt te kunnen zien (vb een metaalsplinter in mijn vinger er uit keuteren met een mes)
De huidige lamp was niet zo duur. Ik heb er een gekocht voor mijn tech zijn verjaardag, die was duurder en dat is wat je wil... Nu wil je natuurlijk weten welke, was eentje van amazon of zo voor pakweg gokje 120 euro? ik kan die aankoop niet teruginden, is jaren geleden. Wie weet was t BOL. Mijne was zeker minder duur. Mijn volgende wordt 120 + euro zonder twijfel.
Misschien is dit iets voor je.

Back