De Grote Reparatie Tips & Tricks thread

Noop vraagje.
Tijdens m’n experimentjes had ik een AC capacitor van 7,5 uf aangesloten op m’n dc out + 12v. Toen ik de min kant van de capacitor ging meten was dit uiteraard-12. Maar is deze methode geschikt om een eurorack +12v -12v rail te maken?
 
Noop vraagje.
Tijdens m’n experimentjes had ik een AC capacitor van 7,5 uf aangesloten op m’n dc out + 12v. Toen ik de min kant van de capacitor ging meten was dit uiteraard-12. Maar is deze methode geschikt om een eurorack +12v -12v rail te maken?
Lijkt me niet. Je hebt dan 24v DC nodig, waarbij je een bias zet op +12v. 0v Wordt dan -12v en +24v wordt dan +12v, gezien door de module achter de voeding.
 
1728985071015.png

Je kan dit proberen. Het blijft een smerige hack, beter pak je gewoon een trafo die 2 spanningen levert.
 
Hou in dit geval ook rekening met zo'n 2 volt verlies per voedingsspanning, dus je hebt een adapter nodig van pakweg 28 volt.
Klopt, die voltage regulators hebben een iets hogere ingangsspanning nodig. Verder zou ik er nog grote elco's en ontkoppel condensatoren in zetten vóór de regulators, en kleinere elco's en ontkoppelcondensatoren erna. En een bruggelijkrichter voor het geval je een AC spanning gebruikt.

Als je DC maakt van AC dan gaat je spanning ook iets omhoog, dus een 24v AC voeding kan prima om met 7812 en 7912 naar een schone 12v DC te gaan. Beter nog pak je 2x 12v AC, dan heb je heel die bias niet nodig.
 
Ik heb verschillende lineare psu's maar ook switch.. dus lijkt me leuk om daar wat mee te doen.
L7812 en 7912 heb ik op voorraad en 7905,7805.. klopt het dat de 79 altijd negatief zijn?
 
Als je die vraag niet zelf kunt beantwoorden dan kun je beter ook niet met voedings-spanningen knutselen.
 
vandaag is de eerste keer idd. Met deze componenten heb ik nog niet gewerkt ik vind het erg veel info allemaal en enorm knap als je de werking van alle componenten uit je hoofd weet.
 
Het begin van een schakeling maken is de specsheet van de componenten opzoeken. Die bevatten vaak al een toepassingsvoorbeeld schema (bij ICs dan toch).

Een voltmeter meet relatief, dus als die een negatieve spanning meet zegt hij gewoon dat zwart hoger is dan rood. Dat wil nog niet zeggen dat er een spanning lager dan GND is... (meet +12V omgekeerd en hij zegt -12V maar je hebt toch echt enkel 12V boven gnd en gnd beschikbaar.)
 
Iemand tips voor een goede DMM? Hij moet geen calibratiecertificaten ofzo hebben, maar wat ik wel belangrijk vind is een snelle diodemeting (piepstand). Ik heb nu een zeer trage Velleman. En goede probes die niet te kieskeurig zijn om eens contact te maken. Als er bepaalde functies nog handig zijn mag je die ook altijd voorstellen. Een beetje de 80/20 regel aanhouden dus het ding moet geen fortuin kosten maar hoeft ook niet spotgoedkoop.

Vervolgens: iemand een voorstel voor een eenvoudige afzuiging van soldeerdampen?

Tenslotte: bestaat er al iets op de markt om zelf PCB's te maken zonder bergen chemicaliën maar ook niet dat printapparaat van >10k? Ik zie wat CNC dingetjes. Als iemand ervaring heeft met eentje die echt goed werkt zonder dat het meer gedoe is dan dat het nut heeft...
 
Qua multimeters was ik ook naar dingen als een Hanmatek HO102 aan het kijken omdat die ook als oscilloscoop en signaalgenerator kan dienen. Deze heeft echter niet de mogelijkheid om echt snel continuiteit te testen. Vast wel sneller dan de Velleman, maar niet even langs alle pinnen ritsen om een mogelijke verbinding te zoeken.
 
Voor de multimeter lees ik goede dingen over de Brymen 257. Iemand ervaring mee?

Ja, ik ben kosten aan het maken voor de zaak, maar uiteraard enkel dingen die ik nodig heb en onnodig duur is ook verspilling want in tegenstelling tot wat men op café roept moet je die dingen die je zaak koopt toch echt wel betalen. :) Dus ik zie niet meteen een goede reden om een dubbel zo dure Fluke te kopen, vooral omdat het scherm van een moderne Fluke blijkbaar niet zo lang meegaat.
 
Multimeters maakt niet zo veel uit als die niet elk jaar geijkt moet worden , en je niet drie cijfers achter de komma's moet meten.
Ik heb hele stapels multimeters [en andere].
Het enige wat me echt stoort bij de goedkope multimeters zijn diegene die na een minuut of wat in de spaarstand gaan [ soms met gepiep]
Dat doen mijn flukes dan weer niet ....... af en toe vergeet ik wel dat ding uit te zetten en is de batterij op :D
Altijd wat met die dingen.
 
De 2 dingen die ik noemde (trage continuiteitstest en matig contact van de probes) zijn de belangrijkste zaken die ik wil opgelost hebben.
 
Voor de multimeter lees ik goede dingen over de Brymen 257. Iemand ervaring mee?

Ja, ik ben kosten aan het maken voor de zaak, maar uiteraard enkel dingen die ik nodig heb en onnodig duur is ook verspilling want in tegenstelling tot wat men op café roept moet je die dingen die je zaak koopt toch echt wel betalen. :) Dus ik zie niet meteen een goede reden om een dubbel zo dure Fluke te kopen, vooral omdat het scherm van een moderne Fluke blijkbaar niet zo lang meegaat.
Ik heb er 1, super ding voor de prijs, aanrader.

Heb ook nog een Brymen 235 en een 869.
Die laatste is een beetje overkill, maar ik ben een nerd.

Heb nog een stapel flukes en andere troep ook, er liggen overal multimeters hier. 8D8D8D8D
Brymen is mn favoriete merk

Ze hebben allemaal heel goede probes
 
Back
Top