Waarom een mixer met mic preamps?

Breed

Bass Engineer
Lid sinds
6 september 2001
Berichten
456
Locatie
Den Haag
Als we techno/gabber/miami bass/speed polka (*) maken, waarom hebben we dan een mixer met mic preamps? Volgens mij gebruikt 60% van de mensen die hier niet. Misschien voor die ene keer dat er een vriend langs komt met een gitaar... Eigenlijk betalen we dan te veel he... Zijn er ook goeie desk mixers zonder? (Zo nee fabrikanten die meelezen opgelet....:p )

* Doorhalen wat niet van toepassing is...
 
Line-mixers ..

Line-mixers ..

Ik geloof dat ze dat line-mixers noemen. Roland heeft er een aantal (tot 24 kanalen).. maar daarvan ken ik er maar één die een redelijk normaal table-top ontwerp heeft (type weet ik zo snel niet). Verder is het allemaal rack-mount spul.

Het nut van pre-amps op je mixer moet je echter niet onderschatten.. ook al gebruik je nooit een microfoon. Voorversterken van signalen moet hoe dan ook gebeuren.. en als.. dan maar beter goed !
 
Bijna alle mixers hebben pre-amps. Ook mixers die bijna geen, of geen mic inputs hebben. Dit is om de inputlevels van de verschillende instrumenten aan elkaar aan te passen. De verschillende instrumenten hebben nl verschillende outputlevels.

Ikzelf vindt mic in's heeeeel erg handig, omdat ik op mijn mixer (24 kanalen) te weinig inputs heb. Als ik ga mixen hoef ik immers geen zang of gitaren meer in te spelen. Deze instrumenten sluit ik (gedeeltelijk via DI's) aan op de mic in's. De 8 returns van man mijn HD recording systeem en mijn midi instrumenten (afhankelijk van je apparatuur kun je er heel wat inputs voor nodig hebben) en effectapparatuur (voor zover ik geen gebruik van VST wil maken) heb ik dan aangesloten op de line in's. Het voordeel van zulke mixers is dat je met een schakelaar mic in of line in naar keuze kunt schakelen. Veel kanalen heb ik dubbel aangesloten met een line input (bv HD-recording) en XLR input (mic of gitaren).

Er zijn ook in-line mixers, waar je gelijktijdig een hoofd in XLR/line)en sub in (line) hebt, waardoor je meer inputs gelijktijdig kunt gebruiken, maar op de sub in heb je dan geen EQ en inserts. Dus minder flexibiliteit.

En synths kun je via een DI ook via XLR op je mengpaneel aansluiten als dat gewenst is. Vooral goed als je synths wat verder weg staan (korte kabel van je synth naar een DI, en dan met XLR naar de mixer: dan heb je minder signaalverlies).
 
Back
Top