projecten opnieuw ordenen: rommeltje

boeklanoei

Ouwe rot
Lid sinds
15 september 2006
Berichten
1.014
Het volgende is het geval:

Ik heb het afgelopen jaar het een en ander audio opgenomen (vocalen). Covers van bekende songs. Ik heb toen 1 algeheel project aangemaakt met alle covers binnen een project. Dwz: elke song vocalen opname in een nieuwe Track. Met het gevolg dat je zo 70-80 Tracks hebt. En dat dit uiteindelijk (helemaal wanneer je bijv. projecten zou uitwisselen met een klant) helemaal geen overzicht meer hebt. Waarom en hoe ik ertoe kwam om voor deze methode te kiezen is minder belangrijk.

Ik had dit vanaf het begin veel beter en overzichtelijker kunnen aanpakken.
Maar dat is jammer genoeg niet het geval geweest. Voordat ik wordt afgemaakt; ik ben absoluut fout geweest en dat geef ik absoluut toe. Ik wil nu dan ook alles herindelen en overzichtelijker maken.

Nu wil ik eigelijk elke track (met daarin een x aantal takes p. track natuurlijk) allemaal gaan herindelen en helemaal netjes op nieuw mappen (mappen gewoon aangemaakt per song in mijn documenten op de c schijf bijv.).

In principe was ik toch al van plan; Om alle audio takes per song, netjes in een ieder eigen project opnieuw te importeren. Daarna het project netjes opslaan in de daarbij horende map. Zodat uiwisselen met klanten enz veel makkelijker en overzichtelijker kan.

zoals het nu is:
C schijf -> mijn muziek -> groot NL's project-> en dan is bijv. Track 13: Heintje met mama (deze heeft dan bijv. 8 takes). Track 14 is: Jan Smit met als de moren (6 takes) enz.enz.

Nu is het een onoverzichtelijke boel en met nog wat dingen dubbelop en teveel mappen en onderwerpen.

Zoals het moet worden:
C-schijf -> mij muziek-> mijn project liedjes ->(map) Heintje->(map) mama en daarin komt een map met DAW: en daarin staan dan mijn: audio,edits,images.

Maar voordat ik als een bezetende weer alles ga verslepen/verplaatsen wil ik eerst invertariseren of dat wel kan, met de manier waarop ik nu mijn project heb staan (dus elke nieuwe song op elk een nieuwe track binnen 1 project).
Ik heb netjes per track op papier staan welke song daarbij hoort. Dus ik weet dat bijv: track 13,take 1 t/m 8 bij: mama van Heintje hoort.

Maar hoe zit het nu met de edit's,images die per project worden aangemaakt.
Eigenlijk heb ik alleen maar de audio tracks nodig zoals ze zijn opgenomen en deze vocalen opgenomen audio tracks zijn voledig unproccessed of op timing of wat dan ook, zijn gewoon vocal takes. Dus ik heb niets van doen met: timing,fx,automation of dergelijke dingen. Het zijn nu enkel en alleen nog maar unprocesste vocalen audio takes.

1. Nu jullie dit weten; wat heb ik met de edits,images (peak files) mappe van mijn projectmap te maken? Wat doen deze eigenlijk precies en waar staan ze eigenlijk precies voor? Wanneer ik de audiotracks nodig heb en deze toch helemaal in een nieuw project ga plaatsen; kan ik dan zonder de edits en images van de projectmap?

Heb ik deze edits,images perse nodig voor de manier waarop ik het ga doen?

Wie kan me op weg helpen?

Ik wil ben namelijk bang dat wanneer ik dit alles doe, ik me nog meer in de nesten werk. In feiten heb ik een kopie gemaakt van mijn gehele projectschijf maar dan toch op een externe schijf en zal deze nog eens maken op een andere schijf. Maar toch. Ik wil het even goed aanpakken dit keer.

Ook ben ik bang dat wanneer ik bestanden en al ga importeren of wat dan ook ik wanneer ik deze plaats in een nieuw project ze de images of zo niet kunnen vinden?

Laat ik het zo zeggen als ik alleen de audio files (zonder verder gezeur) kan verplaatsen,kopieren en kan gebruiken/plaatsen binnen een nieuw project ben ik een tevreden man.

Ik hoop dat het zo toch wat duidelijk is en tenminste een beetje te visualiseren is voor jullie. Direct herkenbaar zal het niet zijn en dat verwacht ik ook niet. Ben altijd al wat chaotisch geweest. Wil daar nu in ieder geval mee beginnen verandering in aan te brengen.

Wie kan me op weg helpen?
 
ik denk dat je het weer allemaal veel te serieus neemt. Zorg eerst maar eens dat je een klant krijgt, daar kun je je tijd beter aan besteden dan aan het verplaatsen van audio-files.

Extra tip nog: maak een nieuwe partitie aan en zet daar al je opnamen op, of beter nog: gebruik een externe HD om je audio op op te nemen. Wat nu als je Windows helemaal gaar wordt, dan staan jouw projecten daar ook tussen!
 
Kun je niet beter uit je hoofdproject steeds alles deleten wat je voor een specifiek nummer niet wilt bewaren en dan het (deel)project opslaan als nieuw project?

Overigens deel ik de mening van Gijs met betrekking tot windows-schijf en projecten. keep them apart please
 
Allereerst dank voor jullie reacties. Het is gewoon een dusdanige puinhoop aan het worden, dat er gewoon goed georganiseerd en opgeruimd dient te worden.
Het belemmerd me een beetje in mijn productiviteit en overall workflow.

Daan79: Zoiets als jij beschrijft bedoel ik ook en ben ik ook van plan.

Ik heb mijn projecten ook op een andere Interne schijf staan (E:muziek/project schijf) en een aparte externe schijf (gedeelte zelfs op ook nog op andere externe HD) dit alles gewoon rechtstreeks gekopieerd vanaf de interne E schijf.

Maar ik ben nu van plan een kopie van de E schijf te maken zoals ie is met al mijn projecten/muziek erin en deze op een externe HD te zetten en vanuit deze schijf (ook op deze schijf) even een complete nieuwe indeling te maken ter test.

En indien deze lukt (eerst een paar keer testen met een 2-3 tal projectjes) deze in zijn geheel op de Interne E schijf zetten ter vervanging van de rommel die het nu aan't worden is.

Zit nog steeds een beetje met het volgende:

Maar hoe zit het nu met de edit's,images die per project worden aangemaakt.
Eigenlijk heb ik alleen maar de audio tracks nodig zoals ze zijn opgenomen en deze vocalen opgenomen audio tracks zijn voledig unproccessed of op timing of wat dan ook, zijn gewoon vocal takes. Dus ik heb niets van doen met: timing,fx,automation of dergelijke dingen. Het zijn nu enkel en alleen nog maar unprocesste vocalen audio takes.

1. Nu jullie dit weten; wat heb ik met de edits,images (peak files) mappe van mijn projectmap te maken? Wat doen deze eigenlijk precies en waar staan ze eigenlijk precies voor? Wanneer ik de audiotracks nodig heb en deze toch helemaal in een nieuw project ga plaatsen; kan ik dan zonder de edits en images van de projectmap?


 
Die peak/projectfiles bevatten ook data over waar ze in het nummer starten en eindigen. Als jij je diverse tracks labels hebt gegeven die overeenkomt met hoe je je Wavefile van die track genoemd hebt, moet jij er straks, los van die peaks-info nog wel chocola van kunnen maken.

Dus kort samengevat: Als je je Wav's goed vernoemd hebt, kun jij ermee doen wat je wilt. Peakfiles zijn dan ff bijzaak.
 
Oke. Eigenlijk zijn al die tracks en takes nog helemaal geen nummers. Instarten en eindigen is toch wanneer je echt een project hebt met bijv; diverse instrumenten die volgens bepaalde volgorde in de mix komen (eerst fluit, dan elke keer een stacatto triangel, ik zeg maar wat). Dan is het toch belangrijk.
Das nu eigenlijk niet het geval. Het zijn gewoon enkel unproceste vocal opnames takes binnen een track.

Ik moet wel bekennen dat ik bepaalde takes wel een naam heb gegeven, sommige ook niet.

Ik denk dat ik er verstanding aan doe om: de gehele projectmap met edits en images (peak) vlakbij mijn nieuwe indeling te behouden.

Wat zeggen de peakfiles nog meer? Dan alleen dat ze start/end bepalen. Ik hoop dat ze dadelijk echt als bijzaak kunnen fungeren.

En de edits (lijken weinig data te bevatten in verhouding tot de map; images en audio), waar staat dat precies voor? Daar nog rekening mee houden?
 
Je voorbeeld 'Mama' heeft mijn interesse gewekt, ik ben erg benieuwd naar iemand die daar een moderne interpretatie van durft te maken.
 
gewoon per nummer een nw project aanmaken
de betreffende takes importeren en voila
audio is audio
en dan er iets moois van maken he :)
 
idd... gewoon nieuw project aanmaken, oude project eronder open laten staan, en de spullen met CRTL en aanklikken gewoon naar je nieuwe project slepen... piece of cake!
 
dank jullie wel jongens!
Ik ga ermee beginnen en neem wat tips van jullie mee.
Heb sowieso alles even geback-upt.
Ga de nieuwe indeling op een externe HD rustig helemaal uitwerken. Wanneer dat het getest is en gewoon netjes werkt zet ik het terug op mijn interne projecten schijf. En kopieer de oude indeling (als zijnde backup van vroeger) terug naar de externe HD, zodat ik de oude indeling nog altijd heb. Hou jullie op de hoogte.
 
Updatje

Updatje

Nogmaals dank voor de reacties.

Ik ben nu alles aan het her-structureren, herindelen enz. En ik moet tot nu toe bekennen dat het me beter afgaat dan aanvankelijk gedacht. Het lijkt erop dat ik de nieuwe map indeling in grote lijn klaar heb en alles netjes heb verplaatst.

Mijn huidige projecten schijf was een interne 2de HD. En de test setup is gemaakt op een externe HD. Deze wordt wanneer deze in orde is terug gezet en vervangt de rommel indeling door op de interne E schijf.

Ik heb alles zo goed en voledig mogelijk proberen te herindelen (tav. de project map met daarin: audio,image,edit) ik had al wel wat projecten op betere manier ingedeeld (netjes per project aanmaken), maar het gros stond allemaal binnen 1 project zoals begin van deze thread uitgelegd is.

Nu wil ik ter test even wat projecten open vanuit de nieuwe indeling en krijg het volgende:

The project has been moved! Please confirm the project working directory

En vervolgens 2 paden die leiden naar: E schijf (interne huidige) en de externe H schijf.

Ik ga er gemakshalve vanuit dat gewoon te wijten is dat ik dit krijg aan het feit dat het een andere (externe, niet vertrouwde/gebruikelijke) HD is?

En dat dat vervalt wanneer de nieuwe indeling op E wordt terug gezet?
Ik ben namelijk bang dat ik aan het einde van de rit allemaal: missing files en fouten gaan krijgen wanneer ik een voledig project (npr.cpr) ha openen/herinladen.
 
Updatje; alles is netjes her ingedeeld

Updatje; alles is netjes her ingedeeld

Het is gelukt en een stuk overzichtelijker en beter ingedeeld nu.
Heb de oude indeling laten staan op E en de nieuwe erbij gezet. Wel heel netjes gescheiden van elkaar. Dit voor mocht ik nog ooit iets willen bekijken of nodig hebben van de oude indeling. Kan de oude indeling nog altijd verwijderen.
 
Back
Top