Hulp/tips gevraagd

bbq

Ingeburgerd
Lid sinds
18 september 2006
Berichten
41
Een goede, warme zomermiddag,

Als het kan heb ik wat hulp nodig wat betreft de kwaliteit verbeteren van mijn muziek. Ik ben me sinds een tijdje meer aan het richten op dance achtige muziek, wat me goed bevalt trouwens.
Het enige waar ik aan twijfel is de kwaliteit van het geluid, iets als dit vind ik moeilijk om zelf te horen en ik weet niet in hoe verre dit van belang is als het ook daadwerkelijk gedraaid wordt.

Ik heb altijd met fruity loops gewerkt, dit heb ik bewust gedaan omdat ik naar mate de tijd die ik erin gestoken heb, steeds beter mijn inspiratie erin kwijt kan.

Ik was aan het denken om een geschikte virtueel analoge synth te kopen, maar ik hoop dat er mensen zijn die me meer kunnen vertellen over wat er zou missen en wat de beste keus synth zou zijn. Ik weet niet of het per se de synth is, vandaar dat ik het ook niet bij die thread heb gezet.

Hierbij even een stukje dat ik erbij heb gezet zodat er aan de hand daarvan wat duidelijker tips gegeven kunnen worden (vanaf 1:10 is eigenlijk het belangrijkere deel).
http://www.megafileupload.com/en/file/127803/-Dit-mp3.html

Alvast bedankt voor enige hulp!

Groeten Wouter
 
Laatst gewijzigd:
Laatst gewijzigd door bbq; 19 augustus 2009 om 15:20 Reden: Linkje mist

idd, nu nog jah :)

tis warm hé ! ;)

:mega:

edit;

ja hier ist ok warm, kheb nix gezegd ...
 
Laatst gewijzigd:
Laatst gewijzigd door Joostum; 19 augustus 2009 om 13:22 Reden: te snel

Haha doe maar rustig aan he, veel te warm om gehaast te zijn*D
 
Misschien een beetje EQ op de master om alles wat sprankelender te maken..

Voor een virtuele analoge synth die praktisch het meest gebruikt word in dance muziek zou ik een Virus TI aanraden. Check maar eens wat audio samples van de Virus TI.. op youtube zijn er ook veel filmpjes van.

Groetjes !

Geniet van de zomerdag :D
 
Tja, de virus TI heb ik al eens aan gedacht, maar is denk ik net iets boven mijn budget (+-1400euro toch?) Verder, als ik dit alsnog zou kopen, zou ik wel willen weten of het fatsoendelijk werkt met fl studio, het schijnt dat sommige synths dit niet doen en ik meen me te herinneren dat ik ook iets soortgelijks over de TI heb gehoord. Weet iemand hier iets meer over?

Alvast bedankt8)
 
Via de midi-out op FL moet je met elke VA kunnen werken. Je kan naar een tweedehands Virus B (rond de 450,-) kijken of een Novation Nova (rond de 275,-). Het voordeel van dat soort synths is dat er veel interne effecten op zitten.
 
Je hebt ook een virus ti snow.. is ongeveer een 1100 euro

Of misschien kan je 2de hands er 1 op de kop tikken..
Zo heb ik al veel materiaal veel goedkoper kunnen krijgen :)
 
Even een zeer late reactie.
Ik heb wat rondgezocht op de genoemde synths. Het lijkt me het beste idee om eerst een wat goedkopere synth te kopen om te kijken hoe het werkt. Een virus B of nova lijkt me wel wat, maar zijn dit dan synths die echt aan te raden zijn voor dit soort muziek?

Ook weet ik eerlijk gezegd niet hoe het precies werkt, kun je een hardware synth als bijv. een virus B hetzelfde gebruiken als een soft synth in fl studio zelf? En is er niet nog iets nodig om het allemaal fatsoendelijk te laten werken.

Alvast bedankt voor enige verdere hulp!
 
Even een zeer late reactie.
Ik heb wat rondgezocht op de genoemde synths. Het lijkt me het beste idee om eerst een wat goedkopere synth te kopen om te kijken hoe het werkt. Een virus B of nova lijkt me wel wat, maar zijn dit dan synths die echt aan te raden zijn voor dit soort muziek?
Synthesizers geven er geen moer om welke muziek je maakt :P.

Verder is een nieuwe synth niet altijd een oplossing. Jouw track zou het al stukken beter doen als die wat anders werd gemixt - nu is het allemaal erg zacht en de drums klinken behoorlijk week (gebruik vooral niet de bijgeleverde samples van FL Studio, da's vaak 99% van de kritiek die op FL wordt gericht) en verdrinken onder je synth-geluiden. Aan de andere kant, nieuwe apparatuur is altijd leuk en zo leer je ook een andere kant van muziekproductie kennen.

Met welke speakers luister je het resultaat af?

Ook weet ik eerlijk gezegd niet hoe het precies werkt, kun je een hardware synth als bijv. een virus B hetzelfde gebruiken als een soft synth in fl studio zelf?
Nee. Je hebt er maar 1, terwijl je van softsynths zoveel kloontjes kunt maken als je maar wilt. Wat wel kan is het volgende:

Een Virus is 24 stemmen polyfoon en 16-parts multitimbraal. Wat houdt dat in? Nou, vergelijk het met een orkest; je hebt 24 muzikanten die allemaal 1 noot kunnen spelen op welk instrument dan ook, maar je hebt maar maximaal 16 verschillende instrumenten (timbres). Dat houdt in dat je er bijv. 5 op een piano-achtig geluid kunt zetten, en er dan nog 24-5=19 over hebt voor andere dingen. Echter, sommige geluiden op de Virus gebruiken vrolijk 3 stemmen voor maar 1 noot (voor die dikke supersaws en zo), dus daar moet je ook rekening mee houden.

Verder deelt de Virus B/C ook z'n delay- en reverb-effecten (de Nova overigens niet). Dat wil zeggen dat als je bij de Virus een korte reverb op het eerste "timbre" gebruikt je niet op het tweede timbre een delay kunt gebruiken. De oplossing is dan als volgt:

- neem het eerste timbre als audio op. Je krijgt nu een .wav bestand, kunt er niks meer aan wijzigen, maar de Virus is weer vrij om welk geluid dan ook te maken.
- gebruik externe effecten en de extra outputs. Je kunt timbre 2 en 3 op uitgangen 3+4 en 5+6 zetten, en als je daar dan geen effecten op zet maar een reverb/delay achterhangt kun je twee reverbs naast elkaar gebruiken.
- stel jezelf tevreden met het feit dat die limiet er is, niet alles moet verdrinken in de effecten.

De Nova heeft niet 16 maar maar 6 timbres, maar heeft wel de volledige effectenketting per timbre; maar dit is een uitzondering, niet de regel (want 't vreet nogal veel extra DSP-chips, en de effecten zijn ook weer niet zo spectaculair).

Je zult de synth dus continu multitimbraal moeten gebruiken of alles elke keer op moeten nemen.

En is er niet nog iets nodig om het allemaal fatsoendelijk te laten werken.
Heb je een MIDI-interface? En een audio-interface om de synths mee op te nemen?
 
Goedeavond
Ten eerste bedankt voor je uitgebreide reactie;)
Ik heb mijn muziek denk ik altijd wel slecht afgemixt, waarschijnlijk omdat ik het moeilijk te horen vind. Tja dit zal wel (terecht) heel dom gevonden worden, maar op het moment alleen nog met een koptelefoon. Ik wist niet welke boxen goed waren voor eigen producties te luisteren, had wel eens hulp gevraagd, maar dan krijg je ieder met zijn eigen mening dus dat vond ik nogal verwarrend. Misschien een idee wat simpelweg betaalbare fatsoendelijke boxen kunnen zijn?

Betekent het met 24 stemmen dan dat je simpelweg maar 24 tonen (en waarschijnlijk dus nog minder) kwijt kan in een melodie?
Ik snap denk ik ook niet goed genoeg het belang van interne effecten, kan ik bijv. mijn virus b niet laten lopen door de mixer van fl en er vst's over gooien?

Ik neem aan dat de beste manier van het te leren gewoon aan de slag ermee gaan is. Het is me nu wel al iets duidelijker hoe het werkt, maar ik denk toch niet alles te snappen.

Zoals de MIDI-interface Ik neem aan dat dit het besturingsprogramma is voor de MIDI signalen van de synth? Die zou dan gewoon in fl studio zitten voor zover ik weet. De audio interface zou ik eerlijk gezegd niet weten, misschien een voorbeeldje ervan?

Sorry maar vergeef het me als mijn vragen wel erg ver onder het niveau liggen, maar de stap naar hardware e.d. wil ik echt eindelijk eens gemaakt hebben.
 
Ik heb mijn muziek denk ik altijd wel slecht afgemixt, waarschijnlijk omdat ik het moeilijk te horen vind. Tja dit zal wel (terecht) heel dom gevonden worden, maar op het moment alleen nog met een koptelefoon. Ik wist niet welke boxen goed waren voor eigen producties te luisteren, had wel eens hulp gevraagd, maar dan krijg je ieder met zijn eigen mening dus dat vond ik nogal verwarrend. Misschien een idee wat simpelweg betaalbare fatsoendelijke boxen kunnen zijn?

Mixen op een hoofdtelefoon is inderdaad geen goed idee. Een hoofdtelefoon 'kleurt' je geluid namelijk waardoor je niet goed hoort hoe het nu echt klinkt, met als gevolg dat een mix op je hoofdtelefoon misschien erg vet klinkt, maar wanneer je hem op een andere manier terugluistert bijv. op een gewone stereo, in de auto of op je ipod het ineens niet om aan te horen kan zijn.

Daarom kun je het beste een paar goede monitor speakers kopen en er voor zorgen dat deze goed opgesteld staan in je studio en je er dus de beste mogelijke sound uitkrijgt. Het kiezen van een paar monitoren is erg subjectief en ook erg afhankelijk van je budget. Over het algemeen geldt hoe meer je kunt spenderen aan monitors, des te beter. Het beste kun je naar een muziekwinkel gaan met een CD van je eigen materiaal of van artiesten waar je veel naar luistert uit jouw genre en daar verschillende monitoren beluisteren om uit te zoeken welke het beste voor je werken. Veel verkochte 'budget' monitors zijn de KRK Rokit serie. Andere populaire monitors zijn de Genelec 8000a serie (8030a, 8040a) en deze worden door velen gebruikt vanwege hun 'neutrale' sound, maar zijn wel meteen weer een flinke stap duurder dan de KRK's.

Ik snap denk ik ook niet goed genoeg het belang van interne effecten, kan ik bijv. mijn virus b niet laten lopen door de mixer van fl en er vst's over gooien?

De Virus heeft interne effecten die je op je geluiden kunt toepassen zoals delay en reverb. Wanneer je nu de interne effecten van de Virus gebruikt, heeft je output signaal van de Virus het effect al in zich. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je output signaal 'kaal' op te nemen in FL Studio en dan in FL je effecten toe te voegen. Met name reverb is een effect dat flink veel gebruik maakt van de CPU van je computer, waardoor je computer dus minder kracht over heeft voor andere effecten en plug-ins. Wanneer je een oudere en dus minder krachtige computer hebt, kan het dus verstandig zijn om de interne effecten van de Virus te gebruiken, zodat je computer meer kracht heeft voor andere zaken.

Ik neem aan dat de beste manier van het te leren gewoon aan de slag ermee gaan is. Het is me nu wel al iets duidelijker hoe het werkt, maar ik denk toch niet alles te snappen.

Vaak leer je veel door het inderdaad te doen, maar het is ook wel prettig om te snappen wat je doet. Het is daarom verstandig om ook het nodige te lezen, zodat je leert snappen waar je mee bezig bent. Op internet is flink wat aan info te vinden en ook het regelmatig lezen van bladen als Computer Music, Music Tech Magazine, Future Music Magazine en Sound On Sound kan je flink wat kennis en achtergrond info geven. De eerste drie bladen hebben elke maand een DVD met workshops en tutorials waar je veel van kunt leren.

Zoals de MIDI-interface Ik neem aan dat dit het besturingsprogramma is voor de MIDI signalen van de synth? Die zou dan gewoon in fl studio zitten voor zover ik weet. De audio interface zou ik eerlijk gezegd niet weten, misschien een voorbeeldje ervan?

Nee, een midi-interface is het 'kastje' waarop je de midi-out van je hardware synth aansluit en waarmee je midi-berichten de computer in laat gaan. Op veel audio-interfaces zit een midi-interface ingebouwd, maar als je audio-interface geen midi-interface heeft dan moet je een aparte kopen. Een losse midi-interface hoeft niet al te duur te zijn, voor een paar tientjes heb je al een simpele, bijvoorbeeld de Emu XMid 1x1 of de ESI RoMIO II.

De audio-interface is je geluidskaart, het kastje (of de kaart) waarmee je geluid opneemt in je computer. Deze zijn er tig van heel veel merken zoals M-Audio, Edirol, RME, Focusrite, Digidesign etc. Ook zijn ze er in alle soorten en maten en met zowel USB als Firewire aansluitingen. Het is belangrijk om een goede audio-interface te kiezen, omdat deze uiteindelijk de kwaliteit bepaalt van het geluid dat je met je computer opneemt. Ook hier speelt budget weer mee, want over het algemeen geldt weer hoe duurder, des te beter.

Succes!
 
Laatst gewijzigd:
Goedeavond
Tja dit zal wel (terecht) heel dom gevonden worden, maar op het moment alleen nog met een koptelefoon.
Da's niet dom, da's een limiet van je budget. Tot 1999 of zo heb ik ook maar met koptelefoons en stereo-setjes moeten werken, en dat schoot niet echt op.

Het belangrijkste verschil is dat je een signaal wat uit een linkerspeaker komt ook met je rechter-oor hoort (het signaal zelf of de reflectie ervan) - terwijl die scheiding tussen links en rechts bij een koptelefoon vrijwel absoluut is. Dat geeft al een heel ander beeld; het maakt een koptelefoon voor bepaalde zaken heel nuttig, maar het gros van je mixwerk doe je op speakers.

Ik wist niet welke boxen goed waren voor eigen producties te luisteren, had wel eens hulp gevraagd, maar dan krijg je ieder met zijn eigen mening dus dat vond ik nogal verwarrend. Misschien een idee wat simpelweg betaalbare fatsoendelijke boxen kunnen zijn?

Definieer "betaalbaar" als een aantal euro's. Als het je eerste set is ga je met de suggesties van Dancehall Vibes echt geen buil vallen.

Betekent het met 24 stemmen dan dat je simpelweg maar 24 tonen (en waarschijnlijk dus nog minder) kwijt kan in een melodie?
Ja, maximaal wel.

Ik snap denk ik ook niet goed genoeg het belang van interne effecten, kan ik bijv. mijn virus b niet laten lopen door de mixer van fl en er vst's over gooien?
Natuurlijk! Maar even wat geschiedenis: voordat software sequencing de mainstream in ging en audio-interfaces in prijs kelderden - muziek maken is nog nooit zo goedkoop geweest - was het zo dat je wellicht 1 of 2 synths had, 1 sampler, een mengpaneeltje en een MIDI-sequencer. Je moet dan echt woekeren met je effecten en omdat je vaak op het allerlaatste moment opneemt en dus niet tussentijd audiosporen opneemt (omdat harddiskrecorders ook snoeiduur waren) zijn interne effecten echt wel belangrijk.

Ik neem aan dat de beste manier van het te leren gewoon aan de slag ermee gaan is. Het is me nu wel al iets duidelijker hoe het werkt, maar ik denk toch niet alles te snappen.
Klopt. Wat ook helpt is als je een paar uurtjes mee kunt kijken in iemand z'n thuisstudio.

De audio interface zou ik eerlijk gezegd niet weten, misschien een voorbeeldje ervan?
Ook hier was al uitstekende uitleg gegeven in de vorige post; de reden dat het audio-interface heet is om de scheiding tussen audio en MIDI te benadrukken en om een verschil te maken tussen "gewone" algemeen gebruik/game-geluidskaarten met maar een paar outputs, surround en allerhande fratsen (X-Fi) en geluidskaarten waar je daadwerkelijk instrumenten en microfoons in kunt pluggen.

Vergelijk:

http://www.emu.com/products/product.asp?product=9872
http://www.soundblaster.com/products/product.asp?category=1&subcategory=208&product=14066

E-mu is overgenomen door Creative en de chips van E-mu worden ook in Creative-kaarten gebruikt.

Echter, de X-Fi heeft aansluitingen voor een joystick (ook nog eens een legacy-aansluiting; vrijwel alles gaat nu via USB) en van die petieterig kleine jack-pluggetjes, die allemaal stereo zijn. Wil je daar een beetje hardwaresynth op aansluiten, dan moet je van die omzettertjes gebruiken.

De 1212m heeft aansluitingen voor MIDI (naast de audio-aansluitingen; je plugt daar de bijgeleverde adapter-kabeltjes in, dit is domweg omdat een MIDI-aansluiting niet in het PCI-slot past), "grote" jack-plug aansluitingen voor de in- en uitgangen, en op de dochterkaart ook nog eens S/PDIF en ADAT. Je kunt dus een doosje zoals dit http://www.behringer.com/EN/Products/ADA8000.aspx aan je geluidskaart hangen en dan krijg je hop 8 inputs en outputs erbij.

Het is niet dat de 1212m niet voor games te gebruiken is, maar je ziet waar de focus op ligt; geen-fratsen-stereo signaal en lage latency.

Ik heb zelf de 1212m en ben er nog steeds erg tevreden over, maar inmiddels heb ik ook een upgrade gehad naar een RME Fireface 800. Je ziet dat je die al bijna als volledig mengpaneel kunt gebruiken (het is dan ook een behoorlijk prijzig ding :P ).
 
...maar inmiddels heb ik ook een upgrade gehad naar een RME Fireface 800. Je ziet dat je die al bijna als volledig mengpaneel kunt gebruiken (het is dan ook een behoorlijk prijzig ding :P ).

De RME Fireface 800 is inderdaad een dure jongen (rond de 1.200 euro), maar het is wel een heel erg goede audio-interface. Bovendien is RME een bedrijf dat al flink wat jaren ervaring heeft op het gebied van audio-interfaces, dus ze leveren er ook zeer stabiele drivers bij hetgeen erg prettig is voor een goede werking van het apparaat op je computer. Ook heb je op de Fireface meteen een midi-interface. Tweedehands moet je er wel eentje kunnen scoren voor rond de 800 euro (ik heb vorig jaar de mijne verkocht voor 775 euro).

De Fireface 800 heeft ook een kleiner broertje, de Fireface 400. Deze kost net iets boven de 800 euro, maar tweedehands zou je die wel voor rond de 600 euro op de kop moeten kunnen tikken. Ook de 400 heeft een midi-interface aan boord.

Naast de RME Firefaces zijn er nog talloze andere opties, afhankelijk van de hoeveelheid ingangen/uitgangen die je nodig hebt en je beschikbare budget. Wanneer je een beetje research doet op internet en in de vakbladen wat reviews leest van audio-interfaces moet je vast wel iets kunnen vinden wat past binnen je eisen en je budget.
 
Een goedeavond weer
Opnieuw vast beide bedankt voor de uitgebreide reacties!

Op dancehall vibes bericht:
Om maar met de monitoren te beginnen dan; ik was van plan maar 150 euro eraan uit te geven. Maar het ligt nog eraan, als het niet gaat lukken van de resterende 450 euro, verkoop ik mijn tv wat weer 400 zou moeten opleveren. Dan zou ik wellicht iets meer kunnen spenderen, want met 150 zal ik geen krk's krijgen neem ik aan.

Ik weet niet hoe snel mijn computer dadelijk werkt. Op het moment is hij kapot en moet ik nog een weekje wachten voor ik hem kan gebruiken. Ik ga dan alles eraf gooien dat geheugen kan vreten en alleen gebruiken voor muziek. Geen idee in hoeverre de interne effecten dan van belang zijn dus.

Magazines lezen is inderdaad een goed idee en zal er dus ook snel wat gaan lezen, dan wel inderdaad met die met dvdtjes want dat leert voor mij waarschijnlijk sneller.

Als ik het goed heb hoef beide de midi- en audio-interfaces niet aan te schaffen aangezien ik een 1212m in mijn pc heb zitten welke een midi en out heeft (paar jaar terug gekocht op de hoop er met frutselen achter te komen hoe het werkt en wat het belang ervan is), klopt dat?

Op Yoozer's bericht:
Als ik het nu goed probeer te begrijpen heeft een koptelefoon dus het stereo idee veel sterker? Ik heb wel eens boxen gehad maar dat was niet echt geweldig had ik het idee, maar ik hoorde wel soms inderdaad enorm verschil met de koptelefoon of boxen, met name reverbs konden enorm anders klinken.

Oke, in principe zou zo'n krk setje dus wel het minimale moeten zijn, wil ik redelijke boxen hebben?

Dat zal dan even uitproberen worden hoe ver het lukt met de interne effecten, toch belangrijker dan ik dacht dus.

Ja dat meekijken in een thuisstudio, daar heb ik wel eens voor gezocht, of in iedergeval iemand die er überhaupt mee bezig was en me iets kon uitleggen. Maar ik ken werkelijk niemand die hiermee bezig is. Ik heb daarom ook gezocht voor cursussen o.d. maar ook daarvan vond ik niks, alleen wat langdurige ergens in de randstad. Ik woon denk ik ook niet zo optimaal hiervoor (Zuid-Limburg), ik heb niet het idee dat hier zoveel gedaan wordt ermee. Ik weet niet of je een tip voor me hebt waar ik zo'n ervaring kan opdoen? Ik weet van mezelf namelijk dat ik op een praktische manier behoorlijk veel beter leer dan met theorie.

Haha ik geloof dat het toen toevallig wel een juiste koop was om een 1212m te kopen dus! Als ik dadelijk bijv. alleen een virus b heb, heb ik aan mijn 1212m genoeg dus. Maar met 1 synth erbij al niet meer? Kan me trouwens niet voorstellen dat zo'n kastje met in en outputs erg duur is he? Pff zo'n fireface is nog wel ff ver weg voor mij haha, dat zoiets zo je pc in kan..

Nog op dancehall vibes: Ik geloof dus niet dat zo'n fireface van belang is nu met een 1212m al in bezit?

Nogmaals echt bedankt voor de reacties, ik heb het idee zo al veel verder te zijn dan ooit;)
 
Om maar met de monitoren te beginnen dan; ik was van plan maar 150 euro eraan uit te geven. Maar het ligt nog eraan, als het niet gaat lukken van de resterende 450 euro, verkoop ik mijn tv wat weer 400 zou moeten opleveren. Dan zou ik wellicht iets meer kunnen spenderen, want met 150 zal ik geen krk's krijgen neem ik aan.

Voor 150 euro zul je ze inderdaad nieuw niet kunnen krijgen, maar wellicht dat je op Marktplaats voor een goede prijs een setje kunt kopen. De KRK's zijn verkrijgbaar in verschillende modellen, de RP5, de RP6 en de RP8. Het getal geeft de grootte van de woofer aan in inches en hoe groter de woofer, hoe krachtiger de speaker. Als je dus een klein kamertje hebt, dan kun je met de RP5 of 6 aardig vooruit, als je een flink grote kamer hebt, dan zou ik toch voor de RP8 gaan. De RP5 zag ik nieuw al voor 149 euro per speaker.

Ik weet niet hoe snel mijn computer dadelijk werkt. Op het moment is hij kapot en moet ik nog een weekje wachten voor ik hem kan gebruiken. Ik ga dan alles eraf gooien dat geheugen kan vreten en alleen gebruiken voor muziek. Geen idee in hoeverre de interne effecten dan van belang zijn dus.

Het is verstandig om een schone installatie van Windows (bij voorkeur XP)te doen. Voor de effecten in FL Studio is de processor en het interne geheugen van belang, hoe sneller de processor en hoe groter het interne geheugen, des te beter. Ook is het voor muzieksoftware vaak beter om voor de audio een snelle (7.200 rpm) externe harde schijf te hebben vanwaar je samples en audio draaien.

Magazines lezen is inderdaad een goed idee en zal er dus ook snel wat gaan lezen, dan wel inderdaad met die met dvdtjes want dat leert voor mij waarschijnlijk sneller.

Magazines hebben mij in ieder geval heel veel geleerd en met de tutorials en gratis software op de DVD's kom je een heel eind. Kijk ook eens op de websites van de magazines die ik noemde, daar kun je met name oude artikelen bekijken en ook verder op het net kun je een heleboel informatie vinden.

Als ik het goed heb hoef beide de midi- en audio-interfaces niet aan te schaffen aangezien ik een 1212m in mijn pc heb zitten welke een midi en out heeft (paar jaar terug gekocht op de hoop er met frutselen achter te komen hoe het werkt en wat het belang ervan is), klopt dat?.

Nog op dancehall vibes: Ik geloof dus niet dat zo'n fireface van belang is nu met een 1212m al in bezit?

Ja, met die 1212m kun je dus vooruit. Ik ken deze kaart persoonlijk niet en weet niet wat deze precies kan, maar Yoozer schrijft hem zelf ook te hebben en is er erg tevreden over.

De rest laat ik aan Yoozer over ;-)
 
Soms verbaas ik me wel over hoe mensen hier meegaan in die spullenhonger. Natuurlijk, met goede monitorspeakers hoor je beter wat je aan het doen bent dan op een Logitech 2.1 setje, maar dat zijn imho pas zaken voor als je wat meer weet van wat je aan het doen bent. No offense, we zijn allemaal ooit begonnen, maar je moet eerst leren horen wat je doet en welke kant je op wilt met je muziek voordat je aan dat soort dingen begint. Ik bedoel, met monitor speakers is het niet zo dat jij ineens wel gaat horen dat je snippet nog een dragende baslijn mist en de drums te zacht staan en wat ielig zijn.
Sorry als ik te veel als Manu overkom (;) als ie meeleest), maar ik probeer je juist te behoeden voor aankopen waar je nog niet zo veel aan hebt. Waar je voorlopig denk ik veel meer aan hebt is het luisteren naar tracks die jij vet vindt van anderen. En dan bedoel ik echt luisteren. Heel aandachtig: "wat gebeurt daar? Hoe doen ze dat?" Soms kun je online ook informatie vinden over hoe bepaalde artiesten bepaalde zaken laten klinken zoals ze doen (compressie, layeren, FX, etc etc etc). Of je vraagt het hier eens.

En als je dan weet hoe bepaalde tracks op jouw koptelefoon klinken, kun je met de tips&tricks die je her en der leert proberen die sound, of je eigen draai eraan, te gaan maken met de spullen die je nu al hebt.

Laat je vooral niet gek maken door mensen die beweren dat je een Virus nodig hebt. Prachtige synth, dat zeg ik niet, maar zonder kennis en training heb je daar nog nix aan.
 
Sorry als ik te veel als Manu overkom (;) als ie meeleest)



Waar je voorlopig denk ik veel meer aan hebt is het luisteren naar tracks die jij vet vindt van anderen. En dan bedoel ik echt luisteren. Heel aandachtig: "wat gebeurt daar? Hoe doen ze dat?" Soms kun je online ook informatie vinden over hoe bepaalde artiesten bepaalde zaken laten klinken zoals ze doen (compressie, layeren, FX, etc etc etc). Of je vraagt het hier eens.

En als je dan weet hoe bepaalde tracks op jouw koptelefoon klinken, kun je met de tips&tricks die je her en der leert proberen die sound, of je eigen draai eraan, te gaan maken met de spullen die je nu al hebt.

Laat je vooral niet gek maken door mensen die beweren dat je een Virus nodig hebt. Prachtige synth, dat zeg ik niet, maar zonder kennis en training heb je daar nog nix aan.

Ik probeer je juist te behoeden voor aankopen waar je nog niet zo veel aan hebt

;)Gijs, zowaar iemand die me leert kennen:halleluja Je hebt wel gelijk.
Met basiskennis, misschien zelf een klein beetje muzikale en technische theoretische achtergrond en veel training en ervaring, vallen en opstaan, het niet in 1x goed willen doen maar durfen fouten te maken (en je goed realiseren dat de meeste mensen die 'je' als voorbeeld hebt soms wel al 20 jaar muziek maken!!) enz...enz...enz...daarmee kan met de meeste apparatuur maken wat je wilt maken.

ik ben moe, Gijs neem het maar weer over:D
 
Laatst gewijzigd:
maar dat zijn imho pas zaken voor als je wat meer weet van wat je aan het doen bent.
Klopt. Maar dan laat je je werk aan iemand anders horen en klinkt het pet en voordat je het weet zit je tot je nek in advies voor mastering-plugins en wat voor soort meuk dan ook omdat iedereen zegt dat het te zacht is en niet pompt en er bas mist en wat dan ook, en da's zo mogelijk nog erger.

Als het te veel kleurt moet je het leren kennen en vooral luisteren op andere systemen om een soort gewogen gemiddelde te krijgen. Da's lastig, en daar ben je ook een tijd mee bezig; en uiteindelijk kun je alsnog weer terug op het moment dat je geld krijgt voor wat beter afluistermateriaal.

Mijn eerste echte setje monitors was een nieuwe set Alesis Monitor One MKII, passief, helemaal vanuit de Feedback R'Dam voor 900 guldens via het OV terug naar huis toe gesleurd. Die heb ik pas na 5 jaar vervangen door actieve exemplaren. Die pik je nu ook voor weinig op. Een setje basis KRKs gaat echt wel 3-4 jaar lang mee, en is stukken beter dan zo'n subwoofer + satelliet-setje wat gewoon een hap uit je spectrum neemt.

bbq : ah, dat je er al een had had je wel even mogen melden ;). Ja, zeker als je nog niet teveel met externe dingetjes gaat werken is zoiets prima. Ik was me al aan het afvragen dat je niet in je bericht zette dat 't geluid er een halve seconde over deed om aan te komen :P.

Wat meekijken betreft:

Ik woon denk ik ook niet zo optimaal hiervoor (Zuid-Limburg)
Nou, hoever zit je van Helden af? :)
 
Soms verbaas ik me wel over hoe mensen hier meegaan in die spullenhonger. Natuurlijk, met goede monitorspeakers hoor je beter wat je aan het doen bent dan op een Logitech 2.1 setje, maar dat zijn imho pas zaken voor als je wat meer weet van wat je aan het doen bent.

Afgaande op de track die bbq had gepost bleek al wel dat hij enigszins weet waar hij mee bezig is en geen volslagen beginneling meer is en mijns inziens de orientatie fase al wel voorbij is. Een advies voor een setje monitors lijkt me dan dus wel op zijn plaats en vanzelfsprekend hoort daarbij goed leren luisteren.
 
Afgaande op de track die bbq had gepost bleek al wel dat hij enigszins weet waar hij mee bezig is en geen volslagen beginneling meer is en mijns inziens de orientatie fase al wel voorbij is. Een advies voor een setje monitors lijkt me dan dus wel op zijn plaats en vanzelfsprekend hoort daarbij goed leren luisteren.

Heb ik gezegd dat het een volslagen beginneling is? Volgens mij niet. Maar feit blijft voor mij dat hij nog veel kan leren zonder geld uit te geven. Beter veel geld uitgeven op het moment dat je weet waaraan.
 
Back
Top