De grote Cockos Reaper draad

daan79

Akai Force gebruiker, wil meer modular
Lid sinds
27 december 2006
Berichten
1.300
Locatie
's-Hertogenbosch
Binnen dit gedeelte van het forum wordt uitgebreid aandacht besteed aan Cubase, Sonar, Ableton Live, Logic, Pro Tools, Reason, Fruity Loops en Ardour.

Ik vind het daarom tijd worden dat voor Cockos Reaper eenzelfde plek op dit gedeelte van het forum wordt gecreëerd. Een plek waar enthousiaste gebruikers (zoals ik) ervaringen en tips kunnen uitwisselen en nieuwsgierigen vragen kunnen stellen.

Allereerst een korte introductie:

Cockos Reaper is een softsequencer/DAW welke vergelijkbaar is met de bekende sequencer/DAW pakketten. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Cubase, Sonar en Logic zit achter de makers van Reaper geen groot bedrijf.
De licentiekosten zijn in verhouding tot de bekende pakketten erg laag te noemen: een niet commerciële licentie kost je $60, een commerciële $225. Klik hier voor de voorwaarden.

Je kunt Reaper uitvoerig testen voordat je het koopt, de enige aansporing die je krijgt na het verlopen van de 30 dagen proefperiode is een opstartscherm dat 6 seconden in beeld blijft met het verzoek een licentie te kopen. Deze kun je dus na die 6 seconden wegklikken waarna Reaper volledig te gebruiken is.

Het gedrag van en de filosofie achter Reaper laat zich goed vergelijken met die van Winamp. Net als bij Winamp zijn voor Reaper ook veel "plug-ins" en "skins" beschikbaar. Als voorbeeld: je kunt de sequencer laten lijken op Pro Tools en je mixer op een oude SSL tafel.

Daarnaast zijn er diverse gebruikers die met een bepaalde code plugins hebben geschreven (JS).

Voor de eerste omschrijving zal ik het hier bij laten.

Voor screenshots klik hier

Voor download klik hier

YouTube-filmpjes hier

Pluspunten op basis van persoonlijke ervaring:

- erg intuïtieve bediening
- Weinig buttons, veel editing-gereedschap beschikbaar met rechter-muisklik
- goede midi-editing
- goede automation mogelijkheden
- veel gebruikte effecten en fx-chains kun je opslaan, ook in een soort favorieten map
 
Toevallig vanmorgen geïnstalleerd. Eerste indruk is goed. De interface ziet er overzichtelijk uit, alleen de structuur van de verschillende menu's is op het eerste gezicht wat onoverzichtelijk. Ook vind ik het wel jammer dat je Reaper (nog) niet kan slaven aan MIDI sync. Het is trouwens echt top dat je het onbeperkt gratis kan gebruiken. Ik wil het vooral gaan gebruiken voor sequencen en bewerken van audiofragmenten, en volgens mij is het daar prima geschikt voor :). Als 't goed bevalt zal ik er zeker een licentie voor kopen.

Ik blijf deze thread volgen :)
 
Reaper is echt te gek, het is bijna modulair te noemen. Je kunt per track ongelimiteerd in- en outputs aanmaken en op die manier je singaal direct naar andere tracks sturen.

Zo kun je dus gemakkelijk je channels splitten en bijvoorbeeld het hoog en laag apart bewerken zonder je wavfile te kopieren naar een andere track. En sidechainen is natuurlijk ook een eitje, vandaar dat veel cockos plugins wel een sidechain functie hebben. Echt te gek! Je moet wel oppassen voor feedback, al vraag ik me af of dat echt kwaad kan voor je geluidskaart. Misschien voor je speakers als ze hard staan.

Het enige wat ik mis is een gemakkelijke manier om globaal een groove in te stellen. Telkens ieder midi-item apart quantizen is een heidens karwei. Misschien dat ik het verkeerd doe?
 
Laatst gewijzigd:
Je zou daarvoor met JS plugin kunnen werken, de midi-humanizer. Dan kun je timing en velocity waarden aanpassen. Als je die settings dan opslaat, kun je die ook toepassen op andere tracks als fx.
 
Je zou daarvoor met JS plugin kunnen werken, de midi-humanizer. Dan kun je timing en velocity waarden aanpassen. Als je die settings dan opslaat, kun je die ook toepassen op andere tracks als fx.

Sow, dat ga ik meteen checken. Gewoon een plugin die je aan al je tracks kan toewijzen? Ik hoop dat het zo werkt! :baco:
 
verschillende menu's is op het eerste gezicht wat onoverzichtelijk. Ook vind ik het wel jammer dat je Reaper (nog) niet kan slaven aan MIDI sync. )

Volgens mij kan dit wel: options -> external time code synchronisation -> synchronisation settings en dan MTC kiezen.

Of bedoel je wat anders?
 
Volgens mij kan dit wel: options -> external time code synchronisation -> synchronisation settings en dan MTC kiezen.

Of bedoel je wat anders?
Aha! MIDI Time Code kan ik niet gebruiken, maar je kunt daar ook SPP (song positioner pointer) gebruiken. En dat blijkt ook met MIDI Clock te werken. Yeay! Zoals ik al zei, de menu's zijn een beetje verwarrend soms :D

Thanks :okdan:
 
hehe, je hebt het zelf gevonden :p

SPP had ik juist daar weer niet gevonden, wel op midi-out niveau bij opties, waar ik er weer achter kwam dat het minder precies is dan Fruity Loops of Ableton bij audio recording. (dus apparatuur slaven vanuit software). Eens kijken wat het doet als ik Reaper slave aan de RS7000.
 
Ik ben ooit gestopt bij beta versie 0.9 ofzo van reaper.
Was toen nog volgens mij open source/freeware en zag er al veelbelovend uit, maar ook op mijn toenmalige p.c wat buggy.
Net even de mobile versie van deze gedownload http://www.mediafire.com/?gnmoitznjtz zonder de installer , dus gewoon een universele .exe wie je op je harde schijf of usb stick kunt pleuren.

Deze reaper werkt op de eerste blik goed stabiel en loaded met vst en pluginns.
Ik ben een echte hardware man , en het enige wat ik gebruik voor eventueel editten is audacity, maar ik ga reaper eens goed testen...mischien is het een blijvertje.
 
Ik ben ook enthousiast gebruiker van Reaper sinds een half jaar. Idd menustructuur is in het begin wat verwarrend maar je went er snel aan. Ik draai Reaper op een oude laptop en het werkt echt heel snel! Dus het CPU gebruik is superlaag. Geluidskwaliteit is ook erg goed vind ik zelf. En dat gratis... Ik ben benieuwd voor hoelang.
 
Ook anderen hier die de MIDI editing in Reaper best wel tegen vinden vallen? Het kan aan mij liggen maar ik vind dat deze veel te wensen over laat (niets te zeuren natuurlijk, sequencer is tenslotte gratis, maar ik blijf tenslotte een Nederlander :P).

Of zijn er manieren om er voor te zorgen dat het makkelijker werkt met de MIDI editor? Ik vind bijv de MIDI editor in Ableton en al helemaal in Fruity veel handiger en sneller (bij Fruity werkt het alleen met de patterns wat vaag naar mijn mening). Dus als iemand tips heeft wat betreft MIDI editing in Reaper, deze zouden erg welkom zijn!
 
@ Snaek: Wat vindt je dan tegenvallen aan de midi-editor? Naar mijn mening kun je alles goed editen en ook automation is een eitje. In tegenstelling tot de editor van Sonar, waar ik eerder mee werkte, hoef je niet steeds een tool te selecteren.

Met de gridlines en een beetje uitzoomen zie je heel snel een stepsequencer patroon.
 
@ Snaek: Wat vindt je dan tegenvallen aan de midi-editor? Naar mijn mening kun je alles goed editen en ook automation is een eitje. In tegenstelling tot de editor van Sonar, waar ik eerder mee werkte, hoef je niet steeds een tool te selecteren.

Met de gridlines en een beetje uitzoomen zie je heel snel een stepsequencer patroon.
Nou, ik ben eigenlijk helemaal Ableton gewend. En het zal ook vooral wel een kwestie van gewenning zijn dus, maar het zijn van die kleine dingetjes zoals 'scrollen is in reaper niet omhoog/omlaag in de editor maar horizontaal in-/uitzoomen.
En het drawen/selecteren/etc. van noten vind ik wat irritant werken, je kan niet gewoon muisknop ingedrukt houden en slepen voor het selecteren van een groep noten - je moet ALT ingedrukt houden. In Ableton vind ik het ook erg handig dat als je een noot van de piano roll aanklikt, dat alle getekende noten van die toon dan geselecteerd worden, dat mis ik enigszins in Reaper.

Aan de andere kant: Ableton ondersteunt bijv. dan weer geen sysex, wat erg gaar is.

Ik kan wel even doorgaan, maar goed Reaper is gratis en super stabiel, dat is natuurlijk heel mooi. En de 'F1-F12 step editing' is wel een handig/grappig idee.
 
Nou, ik ben eigenlijk helemaal Ableton gewend. En het zal ook vooral wel een kwestie van gewenning zijn dus, maar het zijn van die kleine dingetjes zoals 'scrollen is in reaper niet omhoog/omlaag in de editor maar horizontaal in-/uitzoomen.

Eens, dit werkt ook wel raar, maar went erg snel.

En het drawen/selecteren/etc. van noten vind ik wat irritant werken, je kan niet gewoon muisknop ingedrukt houden en slepen voor het selecteren van een groep noten - je moet ALT ingedrukt houden.

Dit kan met de rechtermuisknop, je maakt dan een selectiegebied (rechthoek)

In Ableton vind ik het ook erg handig dat als je een noot van de piano roll aanklikt, dat alle getekende noten van die toon dan geselecteerd worden, dat mis ik enigszins in Reaper.

Op de Pianorol met rechtermuisknop klikken, zelfde effect :eureka:
 
Je moet eerst de moeite nemen de manual goed door te nemen. Dat was ik niet meer gewend maar het loont bij Reaper echt de moeite. Vooral het arrangeren in de midi-editor is even wennen maar werkt uiteindelijk hartstikke fijn.
 
Back
Top