Nieuwe Fairlight CMI 30A

Dit heb ik hier nog niet voorbij zien komen.... :erm: Laten we hopen dat het geen nep-actie is..

http://www.fairlightinstruments.com/

hier nog iets meer info:

http://failedmuso.blogspot.com/2008/11/fairlight-cmi-iv.html

en de reactie op mijn mailtje aan Peter Vogel:

Dear Fairlight enthusiast,

Many thanks for your recent email regarding the impending rebirth of the
Failright CMI.

The level of interest has been very reassuring, especially since I haven't
started promoting the product yet.

This email is just to confirm that I have received your enquiry, and have
put you on the mailing list.

I hope to be able to send you some further details of the new product within
the next week or so.

Best regards,

Peter Vogel
 
Last edited by a moderator:
t Is toch het aparte klank-karakter wat deze machine zo apart maakt(e). Vandaag de dag nog!

Van waar komt die aparte klank? Op het eerste zicht lijkt de Fairlight mij gewoon een pc waarop speciale software draait, of heb ik het mis en zitten er bijvoorbeeld echte analoge filters in? En als het alleen software is, kan het dan niet ge-emuleerd worden op een pc (met touchscreen als interface voor de sequencer)?
 
Op het eerste zicht lijkt de Fairlight mij gewoon een pc waarop speciale software draait, of heb ik het mis

Nee, het is niet een PC waarop wat software draait. Bedenk dat de CMI II stamt uit 1980. Toen konden PC's dat nog helemaal niet en zeker niet real-time filteren. Dus ja, dat traject is analoog.

Fundamenteel verschil is ook dat een CMI II uit een aantal voiceboards bestaat die volledig autonoom draaien (ieder met z'n eigen processor). Elke voice board heeft vier D/A's en het hangt allemaal aan elkaar via analoge summing. Omdat D/A's ook allemaal hun eigen toleranties hebben is dus ook niet elk voice board 100% identiek en klinkt potentieel elke stem subtiel anders, waar ze in software allemaal exact hetzelfde zouden zijn.
 
Nee, het is niet een PC waarop wat software draait. Bedenk dat de CMI II stamt uit 1980. Toen konden PC's dat nog helemaal niet en zeker niet real-time filteren. Dus ja, dat traject is analoog.

Dit kwam ik op VintageSynth tegen toen het onderwerp hierover ging (en omdat threads na een tijdje daar verdwijnen kopieer ik het even):

HideawayStudio schreef:
Userfriend schreef:
Yoozer schreef:
Userfriend schreef:
And this could be a reason for manufacturers to make hardware samplers again; in these days of remakes of vintage synths, I think it´s just a question of time til we see a 8 or 12 bit hardware sampler with large memory on the market.

It'd be far cheaper to make a box with an abrasive 8/12-bit converter with digital I/O, the rest of the sampler is a bunch of standardized computer parts anyway.

Yes it's cheaper, but I would'nt be surprised anyway. Who believed in the P08 five-ten years ago?

The low bit resolution is just one part of it. A second part is individual real analog filter per voice, a third part would be a far more hands-on/real knobs interface than the old samplers had. Add to this plenty of RAM and HD, 76 note kbd, velocity and AT, and it´s not just a "remake", it´s infact a sampler which has´nt existed before at all! I think that´s hard enough to withstand to build and to use. And there´s one manufacturer today who would be most probable to make one. You know who ;)

Actually I would not agree with the "standardized computer bits" thing - only the much later samplers resembled computers - even the Fairlight's sole - which was based on a 6809 computer running MDOS was down to huge amounts of hybrid circuitry following the computer section. Clearly many have an over simplistic idea of how the 8 and 12bit pro samplers worked. As Userfriend says, low bit DACs are only part of the "sound" of an early sampler. Many earlier samplers used tricks to improve their transposition range such as hardware oversampling with interpolation running, as Userfriend says, into discrete analog resonant filters which often went into self oscillation. In the Sequential Prophet 2000 there are over 100 components AFTER the 12 bit DACs! The analog output stages in the Emulator III are impressive - the thing was a beast. :D

The main point is that much of the real time dynamics of an old hardware sampler are performed in the analog domain - this is what makes them special - you feed highly harmonically rich sounds (due to aliasing) into super smooth filtered analog output stages. It's basically subtractive synthesis but using a mixture of digital and analog tricks. If you just expose your raw 8 bit DACs directly to the analog outputs you end up with an Amiga 500 - which was impressive in it's day but definitely not a match for an 8 bit pro sampler :)

This is why no software based sampler will ever quite sound like an Emulator II and having listened to some more demos recently I dearly want one - shame it's so huge though!

The picture is of the Sequential Prophet 2002's input/output pcb. The MC68B09 based computer section is on a separate, equally sized, pcb. The 6809 was a very popular processor in early 80's arcade machines - including the famous machines by Williams such as Defender :D

Van http://www.vintagesynth.com/forum/viewtopic.php?p=505889#p505889
 

Attachments

  • P2002 Output PCB.jpg
    P2002 Output PCB.jpg
    200,5 KB · Bekeken: 52
Precies. En je ziet in de schema's van de CMI II dat hele dynamics stuk met gestapelde DACs ook terug.
 
De prijs is nu 17.000 Amerikaanse dollars. Dus geen 5.000. De specs vind ik nog te vaag. Ik vraag me af waarom iemand dat ervoor over heeft. Maar 100 liefhebbers op 6 miljard zielen zijn er wel.
 
Nieuwe Fairlight CMI-30A (30th anniversary edition)

Nieuwe Fairlight CMI-30A (30th anniversary edition)

Wie een oude Fairlight te duur vindt, kan altijd ... een nieuwe kopen want... Fairlight brengt de CMI-30A op de markt (begin 2010).

Fairlight30Alogo400.gif




De specificaties liggen nog niet helemaal vast maar het prijskaartje wel. Voor zo'n 19.000 dollar heb je er eentje. Wel snel je naam op de wachtlijst zetten want er worden er maar een beperkt aantal gemaakt (exact aantal is me niet bekend).

Natuurlijk zal deze niet exact identiek zijn aan de originele Fairlight maar via trickery wordt getracht de specifieke karakteristieken na te bootsen.

Een korte greep uit de specificaties:

  • Mainframe — free-standing and adaptable to rack mount, includes 750GB SATA hard drive, DVD R/W drive, USB ports.
  • Monitor — 15" with lightpen (passive stylus)
  • Alpha-numeric keyboard
  • Music keyboard — weighted, velocity sensitive, MIDI, 6 octaves, 73 keys with pitchbend
Bij IBM is een mainframe een pak duurder hoor, dus dit lijkt me een buitenkansje. :dubbel:

Meer info: http://www.fairlightinstruments.com/specs.html


Trouwens, de Crystal Core Media Processor lijkt me ook een stevig platform om ook andere dingen mee te doen dan enkel een Fairlight na te bootsen.

Foto's van de nieuwe CMI-30A heb ik niet gevonden behalve dan een teaser die je op http://www.synthtopia.com/content/tag/fairlight-cmi/ kan bekijken alsook wat extra informatie.

Update: Oeps, was toch al een draadje :
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=115300
 
leuk hoor, maar hij zal niet echt succes hebben. Dit is nl. niet vintage totdat ze er een stickertje opplakken met in retro letters vintage op.
 
Laatst gewijzigd:
Iedereen die ooit met een lichtpen heeft gewerkt kent het verschijnsel: gorilla arms. Wil je dus niet :P.

Die Crystal Core is an sich wel interessant - maar het ziet er wel uit alsof dat gewoon in een PCI-express slot past. Waar halen ze die $17000 dan precies vandaan? 15" Wacom monitor/tablet moet 't 'm niet zijn, het toetsenbord is ook erg steil voor de prijs (ze hadden bijv. een deal kunnen sluiten en Fatar NUMA kunnen laten rebranden).
 
En die nieuwe fairlights zijn met 19000 dollar wel betaalbaar uiteraard...

Jammer...maar dan doe ik het wel met de geluiden uit de fairlight library op m'n ensoniq mirage..
 
Hahaha... 19.000 dollar voor een sampler.. die prijs is echt niet meer van deze tijd..
 
Het is dat ik geen plaats meer heb naast mijn Synclavier, anders wist ik het wel... :P
 
het is dat ik geen plaats meer heb in mn kliko, anders wist ik het wel
 
Bericht door een moderator:
Thread van Hover samengevoegd met reeds bestaande nieuws-thread.
 
Ik vraag me serieus af waar de meerwaarde van dit soort apparaten vandaag de dag nog ligt. In de tijd dat deze machines populair waren bezaten deze functionaliteit en specs die in die tijd ongeëvenaard waren.
Echter, vandaag de dag moeten deze specs makkelijk haalbaar zijn en zijn dit soort systemen denk ik redelijk obsolete geworden. Wie wilt er zo'n astronomisch bedrag neertellen voor een sampler. Misschien prima specs maar het blijft veel geld voor een apparaat wat sampled, synthesed en een speciale interface/programma heeft.
Ik denk dat de functionaliteiten uit een fairlight (of een synclavier for that matter) veel makkelijker in een applicatie kunnen worden geprogrammeerd die overal op draait en waar je als muzikant vrije keuze hebt (al lever je misschien wel convertors mee zoals digidesign dat met pro tools doet).

Voor Mac OS X is het mogelijk om de synclavier software te draaien (mits je voice cards hebt). Zie niet in waarom ze dat concept niet naar een hoger niveau tillen.
 
Back
Top