hardcore Lead en Layers

Leez

Stamgast
Lid sinds
12 januari 2009
Berichten
137
na eindelijk een goeie kick te hebben, na eeuwig lopen pielen met lagen, verschillende vst en compressors ben ik momenteel druk aan het uitvogelen hoe ik uberhaupt een redelijke lead kan fixen voor een hardcore track.
Ik loop te rommelen met 2 sylenth 1 leads en bijv 2 z3ta leads die sla ik op als een sample, en hiermee kan aan de slag met de melodie etc..

Maar wat zijn de basis vereisten als het om hardcore gaat qua leads? Omdat ik eigenlijk net begin met layeren weet ik absoluut nog niet wat de basis regels nou precies zijn, ik weet wel dat upitchen belangrijk kan zijn.


Mijn resultaat is ondanks de veel gebruikte verschillende leads tot nu toe nog steeds een sound die heel erg 'early' 'oldschool klinkt'. Mischien moet ik met een bepaald effect erover zodat het direct scheelt?

Ik gebruik sowieso reveerb, equalizer en ene camelcrusher. Maar het klinkt alles behalve zweverig en mooi.. het lijkt net alsof ik me leads heb gejat uit een anno 1996 track
 
Wat ik zelf leuk vind klinken is een lfo die gekoppeld is aan de oscillators. Zorg ervoor dat je een snelle lfo erop zet, zodat je sound lekker 'scheurt'. Het koppelen van de lfo aan de oscillators kan in het modulatiegedeelte van je synth.

Nou maak ik geen hardcore, maar volgens mij klinkt een gelayerde lead, waarbij je 1 laag overstuurt, ook leuk. Misschien dat je ook eens een chorus effect erop kan gooien?

Verder neem ik aan dat je bekend bent met de term detune?

Succes ermee :okdan:
 
Wat ik zelf leuk vind klinken is een lfo die gekoppeld is aan de oscillators




Verder neem ik aan dat je bekend bent met de term detune?


Met geen van beide... ik snap het mischien wel als ik bezig ben, maar de termen zelf qua produceren snap ik vaak niet

Wat is LFO? ik weet niet wat het betekend, oscillator snap ik wel
 
detune = vervalsen, lekker vies laten klinken.

lfo, low frequency osccilator. even opzoeken, je kan er een heeeele hoop leuke dingen mee doen als je weet waar je moet zitten.
 
Met samples melodien bouwen klinkt altijd meer oldschool dan dat het rechtstreeks uit een vsti komt.
Dit heeft voornamelijk te maken dat samples veel sterieler klinken en altijd hetzelfde en je daardoor de "levendigheid" en verschillende variaties van het synthgeluid niet meepakt als je met samples werkt.

Met 1 stuks Sylenth1 heb je voldoende om een dikke lead te bouwen, dan heb je al 4 oscilators tot je beschikking namelijk.
Wel is sylenth1 niet echt gebruiksvriendelijk voor beginners en kan ik je Synth1 aanraden om te oefenen (zie mijn handtekening)
Daar komt uit zichzelf ook goede bruikbare geluidjes uit (check m'n presets).
Hetzelfde geldt voor de Voyager vsti maar die is minder overzichtelijk/gebruiksvriendelijk.

Wat basics voor leads:
neem 2 oscilators met een zaagtand, detune er eentje tot het hardcore achtig klinkt. Ze gaan dan een soort van "weeeoooowwweeoooweeeeoo" doen.
daarna bijvoorbeeld een lfo (lage frequenty oscilator) koppelen aan de normale osc's (of soms heet dat pitch) en zo een klein beetje wiebeligheid toevoegen.
daarna wat chorus over het geheel heen en daarna wat galm en klaar is leez.

oja, check ook de "hardcore/style presets" links van 2 goede gratis vsti's in mijn handtekening, zodat je zelf direct aan de slag kan en kan zien hoe ik wat sounds heb gemaakt.

Altijd komt het aan op Detune, beetje Chorus (of 2 dezelfde vsti's met hetzelfde prg, 1 links en de ander rechts gepanned) en vaak ook wat lfo en reverb.
Met Sylenth1 heb ik laatst een lead gemaakt die zo uit "still nr one" van neophyte/playah kon komen. Niks gelayerd van meerdere vsti's, wel de 4 losse osc's in sylenth1 gelayered. Je kan natuurlijk wel meerdere vsti's layeren, maar dan moet eerst je basis al goed zijn. Meerdere vsti's layeren is niet de basis.

Al dit soort dingen (incl. met dikke korting voor het legaal aanschaffen van Sylenth1 en het werken ermee) komen uitgebreid langs in onze hardcore cursussen, te vinden in mijn handtekening.
 
Laatst gewijzigd:
Met geen van beide... ik snap het mischien wel als ik bezig ben, maar de termen zelf qua produceren snap ik vaak niet

Wat is LFO? ik weet niet wat het betekend, oscillator snap ik wel

Detune vind je (vrijwel altijd) terug op je synth, dus dat heb je zo gevonden. Het koppelen van de lfo aan de oscillators is een ander verhaal. Wat je wil is dat de lfo de osc's aanstuurt. Dat betekent dus dat de lfo de source is en de osc's de destination zijn.

Probeer dit zelf even uit te zoeken bij je favo synths. Ga op zoek naar een modulatiematix en koppel hetgeen wat ik hierboven beschrijf.
 
sylenth1big.jpg


in dit plaatje kan je al zien dat LFO2 gekoppeld is aan de pitch van zowel partA als part B.
De RATE knop van de lfo bepaald de snelheid vande wiebel, de zwarte knop links naat "pitch ab" bepaald in hoever de lfo de pitch kan veranderen.

als het gaat over een synthgeluid is het vaak aan de raden de FREE knop aan te zetten om je geluid levendiger te maken. FREE wil in dit geval zeggen "freerun" dat de lfo niet iedere keer op precies dezelfde wiebel begint als je een toets aanslaat.

Als je bijvoorbeeld een bepaald geluidseffect of percussiegeluid wilt maken waarbij het wel belangrijk is dat de lfo iedere keer hetzelfde toet zet je FREE uit.

Echter denk ik dat je beter eerst kan beginnen met detunen, zie bovenin bij de osc's.
 
En hier een voorbeeld van wat een lfo kan doen:
 

Attachments

  • lead_zonder_lfo.mp3
    158 KB · Bekeken: 92
  • lead_met_lfo.mp3
    158 KB · Bekeken: 72
Ik heb een leuk interview gehad met Andi Vax, moet je eens googlen...
Hij heeft een goed artikel geschreven, wat ook verdomd begrijpbaar is (met bijbehorende YouTube tutorials) over mixen en dergelijke. Eén opmerking van hem vind ik hier zeer belangrijk: (vertaald) "Vergeet soft synths..."

Okay, hij is een psy-trance producer (de Access Virus Snow zit vol met presets van hem), maar dan toch :)

Wout

PS dat interview komt pas over een tijdje op het scherm...
 
vergeet softsynths is weer zo zwart wit.

ik geef toe dat de jp 8080 beter klinkt met bepaalde geluiden dan alle softsynths die ik heb getest maar dat wil niet zeggen dat softsynths nutteloos zijn of onbruikbaar voor een profi productie.
Er zijn al heel veel goeie producties gemakt metsoftsynths.
 
Misschien bedoelt Wout het in de context van: beginnen met synthese doe je met een eenvoudige hardware synthesizer.

Ik kan me goed vinden in het presetshoppen van iedereen, wie moet nu een synth met 100 instelbare parameters als je niet eens weet waar ze voor dienen :). Ook het fysieke aspect is niet te onderschatten in het leerproces, het tastbaar maken van de dingen is een prikkel meer, die het vergemakkelijkt om kennis op te nemen.

Het zou trouwens onzin zijn dat iemand die presets maakt voor de Acces Virus Snow zegt: vergeet softsynths, want uiteindelijk is de Snow ook een softsynth in een veredelde muisdoos.
 
Goeie morgen zeg, ik vind dat we onderhand eens een centraal hardcore/hardstyle topic moeten maken. De bovenste paar topic zijn vrijwel altijd over die stijlen..
 
ja idd, maar wie hardcore kan producen (dus niet samplen) kan in ieder geval heel goed met een synth omgaan.
En er is in ieder geval weer iemand blij met een paar goede tips.
En leez, net zoals je een lfo kan routen aan de pitch, zou je ook een modulation envelope kunnen routen aan bv de cutoff van het filter, of een oscillator functie om een bepaald effect door je sound te halen.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top