belangrijk bij bouwen studio

Ik ben momenteel op zoek naar een appartementje (in de randstad).

Hierbij heb ik bij voorkeur aan de ene kant van me studio(kamer) mijn eigen woonkamer en aan de andere kant een gallarij/portiek (of beter nog: een andere eigen kamer).

Maar nu vraag ik me af: Wat is beter te 'isoleren'?

  • A) Het plafond van een benedenwonig (met buren boven)
  • > OR
  • B) De vloer van een top etage (met buren beneden)


Ik zou zelf denken B, omdat je dan de zwaartekracht mee hebt, en niet al die decimeters aan schuimrubber en matjes aan het plafond hoeft te nieten/lijmen... :mexico:

Iemand een andere theorie?
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Sublimited
Ik ben momenteel op zoek naar een appartementje (in de randstad).

Hierbij heb ik bij voorkeur aan de ene kant van me studio(kamer) mijn eigen woonkamer en aan de andere kant een gallarij/portiek (of beter nog: een andere eigen kamer)

Maar nu vraag ik me af: Wat is beter te 'isoleren'?

  • A) Het plafond van een benedenwonig (met buren boven),
  • > OR
  • B) De vloer van een top etage (met buren beneden) .


Ik zou zelf denken B, omdat je dan de zwaartekracht mee hebt, en niet al die decimeters aan schuimrubber en matjes aan het plafond hoeft te nieten/lijmen... :mexico:

Iemand een andere theorie?

volgens mij heeft zwaarte kracht er vrij weinig mee te maken aangezien geluid bij mij weten lucht geen massa heeft dus ook niet aangetrokken. wat geluid wel nodig heeft is een medium om zich in voortteplanten. dus je moet eigenlijk alles isoleren
 
Origineel geplaatst door EDP


volgens mij heeft zwaarte kracht er vrij weinig mee te maken aangezien geluid bij mij weten lucht geen massa heeft dus ook niet aangetrokken.

Ja, dat lijkt me een feit.

Ik gaf hier alleen 'om een discussie te starten' een eenvoudig voorbeeld van een voordeel bij een topetage.
(Ik denk dat er voldoende theorieën te verzinnen zijn, dus ik wou simpel beginnen).


wat geluid wel nodig heeft is een medium om zich in voortteplanten. dus je moet eigenlijk alles isoleren

Klopt.
Ik was dan ook van plan om de gehele kamer te isoleren.
En daarnaast (als mogelijk/haalbaar) er een 'tweede kamer' in te bouwen.

Maar om door te gaan op jouw 'medium om zich in voortteplanten' ..

-> Hoe zal het medium (de constructie van de benedenwoning of de topetage) verschillen m.b.t. het "gevoellig zijn voor bepaalde 'ongunstige' resonanties"?


Volgens mij is het i.i.g. "Beter Stenen muren dan van beton"
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Sublimited


Ja, dat lijkt me een feit.

Ik gaf hier alleen 'om een discussie te starten' een eenvoudig voorbeeld van een voordeel bij een topetage.
(Ik denk dat er voldoende theorieën te verzinnen zijn, dus ik wou simpel beginnen).




Klopt.
Ik was dan ook van plan om de gehele kamer te isoleren.
En daarnaast (als mogelijk/haalbaar) er een 'tweede kamer' in te bouwen.

Maar om door te gaan op jouw 'medium om zich in voortteplanten' ..

-> Hoe zal het medium (de constructie van de benedenwoning of de topetage) verschillen m.b.t. het "gevoellig zijn voor bepaalde 'ongunstige' resonanties"?


Volgens mij is het i.i.g. "Beter Stenen muren dan van beton"



ik neem aan dat je plafond en je vloer van beton zijn.
in principe houdt beton aardig wat geluid tegen. je moet is maar op internet kijken. kan je vast wel ergens vinden. hoeveel db wordt tegengehouden door verschillende materialen.

tja de isolatie voor zowel warmte al geluid is toch wel stilstaande lucht.

dus idd kamer in een kamer en de tussen ruimte dicht stoppen met glaswol of iets dergelijks.
 
Origineel geplaatst door EDP

ik neem aan dat je plafond en je vloer van beton zijn.

Ik dank dat hier een behoorlijk verschil kan zitten:

Bij een benedenwoning is je onderkant (vloer) i.i.g. een stuk meer massief als die van de topetage.
En bij een topetage zal je meestal een minder solide bovenkant hebben (het dak).

Wat zou dit voor positieve/negatieve effecten hebben op het "klank kast effect".
 
Origineel geplaatst door Sublimited


Ik dank dat hier een behoorlijk verschil kan zitten:

Bij een benedenwoning is je onderkant (vloer) i.i.g. een stuk meer massief als die van de topetage.
En bij een topetage zal je meestal een minder solide bovenkant hebben (het dak).

Wat zou dit voor positieve/negatieve effecten hebben op het "klank kast effect".

nou ja als er verder niemand boven zit hebben ze er in ieder geval geen last van.

als je het echt goed doet isoleer je alles.
anders is het makkelijker oom de plafond te isoleren. de vloer kan dan gewoon een laag isoleerend materiaal met kurk of zo er op of dik tapijt
 
sjonge sjonge :) met heeft de klepel horen vallen maar past de schoenen niet ofzo

bla bla bla

!!!!!

schuimrubber (?) en andere schuimachtige noppenzooi aan je muur of plafond helpt je niet aan isolatie


stilstaande lucht is niet isolerend. de lucht tussen twee wanden werkt als veer in een massa-veer systeem, die dan weer een resonantiefrequentie heeft. en de construcutie maak je dan dusdanig dat die frequentie onder de 50 Hz ligt

!!!!!


schuimachtige materialen met noppen en andere zooi aan de muur ; dan hebben we het over absorbtie en dat verlaagt de nagalmtijd in de kamer. ook fijn , maar je buren horen nog zo goed als evenveel

contactgeluid en luchtgeluid los je op door een doos in doos bla bla bla bla
kan je een zwevend plafond maken, prima voor luchtgeluidisolatie , maar als je je speakers bijvoorbeeld aan de muur hebt hangen dan kun je beter beginnen met alle trillingopwekkende bronnen van je starre contructies afhalen .....

en ja de vloer van een benedenhuis is misschien wel zwaarder, maar een zwevende vloer moet je toch maken

lees eens wat meer over akoestiek en isolatie
ga naar de bibliotheek
zoek op internet
geloof niemand die het over schuim aan de muren heeft
geloof niemand die het over isolatiemateriaal heeft (dit is namelijk thermische isolatie ( zodat je het lekker warm hebt in je studio))


bleergh
 
oh ehm
klankkast effect ??

beter stenen muren dan van beton ?

waar heb je het over

ga naar de bibliotheek !
 
Origineel geplaatst door matt second

bla bla bla

!!!!!

schuimrubber (?) en andere schuimachtige noppenzooi aan je muur of plafond helpt je niet aan isolatie


stilstaande lucht is niet isolerend. de lucht tussen twee wanden werkt als veer in een massa-veer systeem, die dan weer een resonantiefrequentie heeft. en de construcutie maak je dan dusdanig dat die frequentie onder de 50 Hz ligt

!!!!!


schuimachtige materialen met noppen en andere zooi aan de muur ; dan hebben we het over absorbtie en dat verlaagt de nagalmtijd in de kamer. ook fijn , maar je buren horen nog zo goed als evenveel

contactgeluid en luchtgeluid los je op door een doos in doos bla bla bla bla
kan je een zwevend plafond maken, prima voor luchtgeluidisolatie , maar als je je speakers bijvoorbeeld aan de muur hebt hangen dan kun je beter beginnen met alle trillingopwekkende bronnen van je starre contructies afhalen .....

en ja de vloer van een benedenhuis is misschien wel zwaarder, maar een zwevende vloer moet je toch maken

lees eens wat meer over akoestiek en isolatie
ga naar de bibliotheek
zoek op internet
geloof niemand die het over schuim aan de muren heeft
geloof niemand die het over isolatiemateriaal heeft (dit is namelijk thermische isolatie ( zodat je het lekker warm hebt in je studio))


bleergh

lezen schat!

stilstaande lucht isoleert wel alleen niet die 20 cm die jij bedoelt!! idd ga is naar de bieb en niemand heeft het over noppen schuim om de akoustiek dood te maken! dus volgens jou is alle isolatie thermisch?

ik weet waar je het over hebt het slaat iig niet op de dingen die in deze draad gezegd zijn
 
noem me geen schat mannetje
 
Origineel geplaatst door Sublimited
Ik ben momenteel op zoek naar een appartementje (in de randstad).

Hierbij heb ik bij voorkeur aan de ene kant van me studio(kamer) mijn eigen woonkamer en aan de andere kant een gallarij/portiek (of beter nog: een andere eigen kamer).


Ik verkoop toevallig mijn woning die aan jouw eisen voldoet....
 
Klopt wel wat matt second zegt...Je kan wel veel geld besteden in da schuimachtige noppenzooi wa aan de muur hangt.. Maar je buren blijven toch nog even hard da muziek horen... Want ik zelf heb ik ongeveer 3000 guldens aan da schuimachtige noppenzooi geinvesteerd... En nog helpt het nie om het geluid te verminderen... Ik weet nie hoe ik da moet oplossen... Kan er iemand mij misschien helpen??...
 
Jaja, na enig zoekwerk in de grootste beerput ter wereld (het WWW) heb ik hier een site die veel vragen gaat moeten beantwoordden: http://schoondermark.com/lees.html

Veel plezier allemaal.
 
Origineel geplaatst door DJ S KIT
Want ik zelf heb ik ongeveer 3000 guldens aan da schuimachtige noppenzooi geinvesteerd... En nog helpt het nie om het geluid te verminderen... Ik weet nie hoe ik da moet oplossen...

dan heb je als een kip zonder kop gaan kopen.

die noppenzooi helpt alleen maar tegen de reflectie in de kamer. Het houd wel iets van geluid tegen, maar hij filtert niet elle frequenties. Vooral de hoge niet. Daaar is het materiaal te open voor.
 
Vraagje, stel dat mijn uitbouw van hout is met een goede laag isolatie voor de warmte... als men een doos-in-doos constructie maakt : Is dit een wereld van verschil als het gaat om geluids-isolatie in verhouding met betonnen muren? (lijkt me wel) Budget zal namelijk erg moeten toenemen als ik ook nog 's moet laten afbreken/ metselen.:erm:
 
Het is nu ondertussen al 3 keer in deze discussie naar voren gekomen dat noppenmatjes niet helpen ter isolatie.
Ik vindt het erg aardig dat hier elke keer op gewezen wordt, maar de meeste zullen het (nu) wel weten, toch?


Maarja, back to the Point

Ik heb wat boekjes aangeschaft over geluidsisolatie, daarnaast heb ik de interesante link van NorthernLightX gelezen en vondt de volgende tekst toch wel redelijk demotiverend:

"Het harde geluid van een drumstel is bijna niet te isoleren,
omdat met name de lage frequenties van de kick overal 'doorheen' gaan."


Das natuurlijk klote als je tracks '5 van de 6 minuten' uit een moeilijk BASSdrum bestaan. :dj:

Ondanks dit feit, zit ik er nog steeds aan te denken om een serieuze doos-in-doos constructie te gaan bouwen.
 
Back
Top