Ekdahl Moisturizer

Op deze site meer bijzonderheden over een nieuwe spring reverb, met leuke specs. Bijzonder is dat de veer gewoon open ligt en dat deze op allerlei manieren te manipuleren valt, waar je leuke dingen mee kunt doen. Los daarvan lijkt het mij een bakje met karakter en heeft hij veel CV-aansturingsmogelijkheden voor bijvoorbeeld gebruik met een modular. Ik heb er zojuist een besteld in ieder geval :D

attachment.php
 

Attachments

  • gallery_3.jpg
    gallery_3.jpg
    193 KB · Bekeken: 72
  • gallery_4.jpg
    gallery_4.jpg
    64,6 KB · Bekeken: 69
Laatst gewijzigd:
Ze zijn vandaag aan de deur geweest maar ik was niet thuis.... dat wordt dus waarschijnlijk a.s. vrijdag (als ik vrij ben) dat ik hem kan afhalen bij het postkantoor. Er komt nog zo'n 60 euro bij begrijp ik aan btw / invoer, maar daar had ik al een beetje rekening mee gehouden.

Nog een paar nachtjes :z :)
 
Ik heb hem zojuist afgehaald van het postkantoor.

Hij was goed verpakt en het apparaat ziet er ook goed uit - nou ja, precies zoals op de foto eigenlijk :D Het enige visuele minpuntje vind ik eigenlijk de klodders lijm (of iets dergelijks) waarmee de kabeltjes aan de veren gezekerd zijn. Maar goed, is niet zo'n ramp natuurlijk. Eerst maar eens aansluiten en uitproberen!
 
Eerste indruk is zeker niet slecht....zowel het filter als de galm klinken lekker en als je ze samen gebruikt wordt het natuurlijk echt leuk. De controls zijn op zich misschien niet bijzonder, maar gewoon goed gekozen. De traploze filtermode en de manier waarop je het filter en de reverb individueel bij kunt mixen (allebei tot 100%) zorgen voor veel mogelijkheden qua sound. De input regelaar draagt daar ook aan bij met z'n distortion....en de resonance is erg okee op deze bak!

Wel heb ik ontdekt dat bij bepaalde resonance-instellingen en cutoff instellingen het geluid ineens weg kan vallen en dat is vreemd. Als ik dan de cutoff wat terugdraai dan komt het geluid weer terug. Bij een lagere input instelling heb ik dit verschijnsel niet, dus het kan zijn dat hij anders intern dusdanig overstuurd wordt dat er een soort van beveiliging optreedt en dat je gewoon wat voorzichtig moet zijn met de input. Of er is misschien toch iets niet helemaal goed...misschien dat ik dat nog wel ga vragen aan Karl.

Nou ja, het is niet echt een groot probleem in ieder geval; ik moet hem sowieso nog wat beter uittesten natuurlijk. Ik heb er alleen nog wat mee gerommeld in combi met de Korg ER-1, maar ik ben natuurlijk benieuwd hoe hij klinkt samen met een analoge synth. Vooral ook omdat er wel wat CV-mogelijkheden op zitten.

Al met al ben ik er wel blij mee dus!

Voor de andere kopers: let er op dat je GEEN gewone 12V adapter moet gebruiken, maar een 12V AC adapter (wisselstroom). Die kun je niet overal kopen volgens mij maar een beetje electronicazaak moet ze wel hebben; ik was er in ieder geval E 13,50 voor kwijt.
 
En, zijn er al wat andere ervaringen?

Ik ben er nog steeds happy mee hoor; heb hem inmiddels al in combinatie met wat andere spullen uitgeprobeerd. Samen met een Sherman FB 2 kan je bijvoorbeeld leuke dingen doen heb ik gemerkt. De Sherman (wat je er ook doorheen jaagt) is natuurlijk erg bruut qua filter, maar met het filter van de Moisturizer daaroverheen kan je dan weer bepaalde scherpe kantjes weghalen of gewoon nog meer over de top herrie produceren (de resonantie blijft fijn en de galm klinkt ook gewoon lekker voor dat soort dingen!).

Voor bij semi-modulair is het (voor het geld) ook een leuke aanwinst. Door de CV in- en uitgangen heb je diverse mogelijkheden, o.a. het aansturen van je galm- of filtermix, filtercutoff of filtermode. Ik heb hem samen met de M5 uitgeprobeerd en het zijn leuke opties zo. Niet alleen heb je er zo een extra filter bij dat je gewoon met een envelope kunt aansturen, maar je kan bijvoorbeeld ook de hoeveelheid galm laten afhangen van keyboard positie, zodat bijvoorbeeld alleen hoge noten met galm klinken enz.

Ironisch is wel dat de "gimmick" van de moisturizer misschien nog het minst interessant is :D Het kunnen bespelen van de veren zelf, tsja, hoe vaak zal je dat nou doen. Je kunt ze wel bijvoorbeeld een beetje afklemmen door een elastiekje of iets anders, waardoor je galm anders (korter) klinkt, maar dat is het dan ook wel denk ik.

De veren zijn dus wel los te koppelen door de RCA connectors eruit te trekken - als het goed is, kan je er dus ook een ander effect tussen patchen. Ik ga dat tzt eens proberen met een analoge delay....al met al voldoende te experimenteren weer dus :)

Het wegvallen van de sound bij bepaalde instelling is eigenlijk ook niet echt een probleem; gewoon wat voorzichtig zijn met de inputregelaar, zeker bij hogere resonantie. Elk apparaat heeft wat dat soort dingen betreft toch z'n eigen karakter.
 
Ik heb m ook gemaild om te bestellen, lijkt me eg een tof dingetje, ben alleen benieuwd hoe de geluidskwaliteit is...
 
Ik heb bij de mijne nog weinig gehoort van de spring reverb op de een of andere maniet doet die het niet het filter wel. Ben tot nu toe niet blij
 
Net binnen, 57,15 euro mogen afdragen aan de deur voor belasting en inklaringskosten (12,50!).
Klinkt erg lekker hoor. Fijn voor een randje of lo-fi gore gekkigheid.
Hier geen problemen met de reverb. Polariteit van stekkertjes naar/van reverb OK?Ik neem aan dat je ipv de reverb er ook een ander effectapparaat tussen kan zetten? (nog niet geprobeerd).
Het enige wat me tot nu toe niet zo bevalt is dat zo te horen de reverb de mix van dry en wet krijgt. Hierdoor wordt het reverb signaal wat wollig als je veel laag in je ingangsignaal hebt. Ik snap het diagram op http://www.sdiy.org/knas/products/moisturizer/moisturizer.php ook niet helemaal. Maar al met al een aanwinst! Niet zo debiel als een Sherman en niet zo braaf als een Mutator. Precies goed.
 
Antwoord van Karl:

Hi (edit) Vinnieq!

I understand your point and normally, that's the setup one would have - however since the original intent of the Ekdahl Moisturizer was to play the springs, it made sense to put the filter after the springs so as to get a more varied sound. Also i just generally like being backwards :)

But this mod is absolutely possible, but will of course entail some circuit-hacking - it's one of many mods i've been planning to post for The Ekdahl Moisturizer. So give me some time and i'll try and make a write-up for how to do it.

And if i forget, which i tend to do, don't hesitate to bug me about it :)

If you have any other questions just e-mail me!

Karl
 
ik heb em inmiddels goed aan de praat, een verkeert gesoldeert plugje.
tis heel apart maar ik denk niet dat ik hem veel ga gebruiken tis me allemaal net wat te vies en goor. Filter is lekker maar daar heb ik al menige andere voor.
 
Gewoon in Duitsland halen bij de dealer is netzo duur en simpeler ivm garantie. Maar ik word er niet warm of koud van. Die demo met 808 op hun site geeft precies aan dat ik er niks mee kan in de praktijk. Het verschil in OG en galm ligt zover uit elkaar. Toch maar met een preamp en me oude accutronics aan de gang als ik dit effect wil.

Als iemand vette demo's kan laten horen die me wel kunnen overtuigen dan hoor ik dat natuurlijk graag.
 
Back
Top