Hapering met nieuwe PC + Cubase

Diversion

Geluid breier
Lid sinds
11 november 2003
Berichten
418
Locatie
Heerhugowaard
Beste mensen,

Ik heb laatst een nieuwe pc kast in elkaar laten zetten met wat van de nieuwste snufjes.

Nu merk ik als ik Cubase SE opstart en een VSTi of Reason 4 Rewired laad dat cubase af en toe blijft hangen / haperd (tijdens afspelen).
Dit is echt een fractie af en toe maar het zorgt er wel voor dat bijv: een drum niet meer lekker loopt tenzij je mixdown doe in cubase.
Ik sta echt met een vraagteken waarom de synth's/vst's enz ff haperd/hangt.

Na mijn weten staan de settings goed in Cubase en Windows XP.

Ook merk ik zodra ik xp opstart of windows media player start dat er een mini hapering / sprong in het geluid zit...misschien dat het hier wat mee te maken heeft?
Dus als ik een mp3 in WMP start is het mini hapering en daarna loopt ie perfect.
Helaas gebeurt dit dus ook in Cubase SE.

Ik heb het volgende:

Intel Quad Core Q8200
GEHEUGEN 4GB Kingston geheugen
BEHUIZING HKC 6002ND 400W voeding
HARDESCHIJF 500GB sata2 7200RPM
MOEDERBORD Asus P5N73-AM
VIDEOKAART nVidia GeForce 7050
GELUIDSKAART Behringer FCA202 (firewire)

Software:

Windows XP
Cubase SE
Reason 4
Predator vst
absynth 4 vst
en nog een paar vst's

Kan het aan me externe geluidskaart liggen of de firewire?
 
Laatst gewijzigd:
Windows geluid is gefixed met een update van de Behringer drivers (van internet gedownload).

Enige probleem is in Cubase Se.

Als ik een midi kanaal aan maak die verwijst (via rewire) naar 1 van de Samplers in reason 4 (met een kick ingeladen) doet cubase SE een beetje vreemd.

Ik heb een loopje gemaakt (1 bar) met een kick (4 maal een kick in dit loopje).
Afspelen staat natuurlijk op herhalen zodat hij na 4x een kick afspeelt zich weer herhaalt.
Bij Bar 1 (gewoon het standaard begin) als je op 1 (begin van de loop) drukt gevolg door Enter (afspelen) hoor je de eerste slag van de kick prima maar de 2de slag laat ie langer door klinken.
Vervolgens loopt de rest prima ook als hij het loopje weer herhaalt.

Als ik het zelfde loopje verschuif naar bar 2 en daar een loop van maakt start hij zonder moeite.
Alle kicks klinken perfect.

Iemand een idee waar dit aan ligt?

Mijn ASIO driver staat op 48mhz en 4ms low latency (ASIO is van de Behringer drivers).
Qua Low Latency heb ik hem ook al op 1ms gehad en 40ms.
In cubase merk ik iedergeval geen verschil als ik aan de Low Latency zit.

Ook vind ik het vreemd dat de VST Preformance rond 20% zit in cubase als ik 2 reason geluiden gebruik (thor en sampler) + 2 VST's (absynth, Predator) terwijl ik 4 gig ram heb, een redelijke externe geluidskaart en een goede video kaart.

Ideeen zijn uiteraard welkom ;)
 
je zou eens kunnen proberen of het misschien aan één van de gebruikte vst's ligt door een nieuw project te starten en ze 1 voor 1 toe te voegen, net zo lang totdat het probleem zich weer voordoet.
 
Mijn ASIO driver staat op 48mhz en 4ms low latency (ASIO is van de Behringer drivers).
Qua Low Latency heb ik hem ook al op 1ms gehad en 40ms.
In cubase merk ik iedergeval geen verschil als ik aan de Low Latency zit.

Ook vind ik het vreemd dat de VST Preformance rond 20% zit in cubase als ik 2 reason geluiden gebruik (thor en sampler) + 2 VST's (absynth, Predator) terwijl ik 4 gig ram heb, een redelijke externe geluidskaart en een goede video kaart.

Ideeen zijn uiteraard welkom ;)

Klinkt mij echt in de oren als een barak driver probleem ofzo.

Ik veronderstel dat je 48 kHz samplerate bedoelt, ga eens naar 44.1 kHz om te kijken of dat het probleem verhelpt, speel dan nog eens met de buffer (128 - 256 - 512 samples) om te zien wat hij doet.

RAM, 'kwaliteit' van de externe geluidskaart en videokaart hebben niks te maken met snelheid van verwerking (enkel bij sample-based VST's heb je veel RAM nodig). Snelheid is puur rekenkracht in combi met goede drivers.

Verder heb je alles qua multiprocessing ook aangevinkt? (Niet dat daar het probleem kan liggen.)
 
Firewire kan nog wel eens last hebben als je 'firewire netwerk' aan laat staan. Kun je in apparaatbeheer de firewire netwerk uitzetten en kijken of dat helpt. Er is ook nog hotfix voor XP om firewire beter te laten presteren. Die zou je ook op kunnen zoeken op de microsoft support site.
 
Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik had besloten om mijn nieuwe pc nogmaals te formateren en te herinstalleren.
Windows geluid werkt goed, Reason 4 doet het ook goed alleen cubase SE niet.

Als ik bijv: de Genesis vst pak en een mooie lead kies dan krijg je het geluid + een krrrrg eronder (gekraak).

Ik heb geprobeerd de low latency te verhogen en te verlagen, de 48mhz naar 44mhz te verstellen maar helaas haalt niks uit.

Erg vreemd want bij de vorige installatie werkte de vst's wel normaal.

in cubase staat na mijn weten alles goed.
multiprocessing staat aan, 4 buffers, 256 buffersize, Release Asio drivers in background.
Rare is dat de buffers en buffersize niks uit maakt.

Na dit probleem heb ik geprobeer om de behringer via de Asio4all drivers te laten lopen maar hierbij klonken de vst's alleen maar slechter.
De enige driver die wel werkte was de Asio directx full duplex driver alleen had je hierbij een aanslag vertraging.

de vst preformance (in cubase) zit met 1 vst op 4 a 5% dus dat zal het wel niet zijn en na mijn weten moet mijn nieuwe pc het allemaal aankunnen.

Misschien toch met de firewire te maken?
 
Je zou nog ff in bios je SATA mode op "Compatibility mode" kunnen zetten. Kijk in het boekje van je moederbord hoe dit moet. Ik had het zelfde probleem, XP kan namelijk niet goed omgaan met serial ATA, waardoor er een heleboel interrupts je audio verstoren. Misschien werkt het bij jou ook!

Ik heb in de bios gekeken en kan de SATA schijf alleen op Auto en Large zetten.
Ook zit er een optie op (voor de SATA) dat je hem op IDE, RAID of AHCI kan zetten.

*edit*

Kan het misschien aan Windows XP Home edition of de Windows media format runtime liggen?
 
Laatst gewijzigd:
Beste Mensen,

Ik heb het groot en deels kunnen fixen.
Blijkbaar lag het aan windows XP home editie.
Ik vond het al zo vreemd dat mijn SATA schijf maar 130 gig was inplaats van 500 gig :frons:
Ik heb nu Windows XP pro erop gezet, behringer drivers geinstalleerd, videokaart drivers, Cubase SE + Reason 4 + vst's en hij loop prima.

Enige wat nog wel wat brak is de reason rewire.
Rewire werkt wel alleen moet ik alles opschuiven naar bar 2 zodat hij een aanloop stukje heeft (bar 1 tot 2).

Zou dit te maken kunnen hebben met de windows media format runtime driver?

Verder is dit niet echt een probleem, dan maar 2 seconden wachten :biertje:
 
Voor zover ik weet doen de meeste mensen het al... 1 bartje wachten. Cubase 5 is hier al aan aangepast met de nummering. Ik deed het eigenlijk altijd al.
Dit klinkt als een computer "oh shit here go ratel, ratel" momentje.

Ik vind het wel vaag dat als jij je sample rate of bitrate aanpast hier geen verschil in merkt. Zoals Mrt zei, dat was namelijk ook mijn eerste gedachten.

Agh ja, opgelost. Denk ik? :)
 
Ik vind het wel vaag dat als jij je sample rate of bitrate aanpast hier geen verschil in merkt. Zoals Mrt zei, dat was namelijk ook mijn eerste gedachten.

Agh ja, opgelost. Denk ik? :)

Omtrent sample rate en bitrate vond ik ook erg vaag.
Toch zat er wel verschil in merkte ik.
Ik ben alle rates in ms 1 voor 1 afgegaan van mijn behringer audio kaart tot ik rond de 14ms kwam toen begon de haperingen minder te worden.
Uit eindelijk bij 16,40ms klonk het allemaal perfect in me oren.
Boven de 18ms was het weer slechter.
Ik denk zomaar dat er in de toekomst een nieuwe audio interface komt :eureka:

Anyway het is voor nu opgelost :D

Iedereen bedankt voor de reacties :okdan:
 
Back
Top