Garantie regelingen muziekinstrumenten enzo

The Q

out in the fields
Lid sinds
19 Maart 2002
Berichten
2.426
Locatie
Hengelo
Sinds 1999 is er op Europees nivo aardig wat afgesproken wat betreft garanties.
Nu bijvoorbeeld krijg je op duurzame consumptiegoederen 2 jaar garantie ipv 1 zoals vroeger.

Wisten jullie al dat muzieklzaken die 2e hands spullen verkopen je een minimale garantie van 1 jaar moeten geven?


Artikel 6
Garanties
1. Elke garantie is juridisch bindend voor degene die haar biedt, volgens de in het garantiebewijs en in de daarmee samenhangende reclame vastgestelde voorwaarden.
2. In de garantie:
- moet vermeld staan dat de consument krachtens de toepasselijke nationale wetgeving betreffende de verkoop van consumptiegoederen wettelijke rechten heeft en moet duidelijk worden gesteld dat de garantie die rechten onverlet laat;
- moeten in duidelijke en begrijpelijke taal de inhoud van de garantie en de essentiële gegevens vermeld staan die noodzakelijk zijn om van de garantie gebruik te kunnen maken, met name de duur en het geografische toepassingsgebied van de garantie, alsmede de naam en het adres van de garant.
3. Op verzoek van de consument moet de garantie schriftelijk of op een andere te zijner beschikking staande en voor hem toegankelijke duurzame drager beschikbaar worden gesteld.
4. De lidstaat waar de consumptiegoederen op de markt worden gebracht, kan, met inachtneming van de bepalingen van het Verdrag, bepalen dat op zijn grondgebied de garantie wordt gesteld in één of meer talen die hij uit de officiële talen van de Gemeenschap kiest.
5. Indien een garantie inbreuk maakt op de voorschriften van de leden 2, 3 en 4, doet dat op generlei wijze afbreuk aan de geldigheid ervan en kan de consument zich er toch op beroepen en verlangen dat die wordt gehonoreerd.

Artikel 7
Dwingend karakter
1. Contractuele bedingen of afspraken die zijn overeengekomen met de verkoper voordat het gebrek aan overeenstemming ter kennis van de verkoper is gebracht en die direct of indirect voorzien in afstand of beperking van uit deze richtlijn voortvloeiende rechten, binden, onder de in het nationale recht geldende voorwaarden, de consument niet.
De lidstaten kunnen bepalen dat de verkoper en de consument voor tweedehandsgoederen in de overeenkomst voorwaarden of afspraken kunnen overeenkomen omtrent een kortere aansprakelijkheidstermijn voor de verkoper dan die van artikel 5, lid 1. Deze termijn mag niet korter zijn dan één jaar.
2. De lidstaten nemen de nodige maatregelen, om ervoor te zorgen dat de consument de door deze richtlijn geboden bescherming niet wordt ontzegd door de keuze van het recht van een derde land niet-lidstaat als recht dat op de overeenkomst van toepassing is, wanneer er een nauwe band bestaat tussen de overeenkomst en het grondgebied van een lidstaat.


Misschien leuk om even door te spitten wat vandaag de dag je rechten (en plichten) zijn als consument in de Europese unie.

Link:
http://europa.eu.int/eur-lex/pri/nl/oj/dat/1999/l_171/l_17119990707nl00120016.pdf
 
Deze wet heeft veel voordelen. Het grote nadeel is echter dat je bij veel winkels (meestal die geen eigen technische dienst hebben) nog maar mondjesmaat kan inruilen. En dus meer €'s mee moet brengen bij de aanschaf van iets nieuws.

Gevolg: minder tweede hands met garantie in de winkels en meer artikelen zonder garantie te koop bij bij de particulier.

Deze wet beschermd ons allen, maar de vrije markt economie maakt dat de handel in tweede hands artikelen langs officiële wegen uitsterft. In de winkel waar ik als webmaster werkzaam ben, is de tweedehands handel met 75% geslonken.

De wet is ook bedreigend voor winkels die alleen maar vintage verkopen. Door die wet worden ze gedwongen om alleen de meest perfecte vintage apparatuur te verhandelen. En dat merken wij allemaal weer in de prijs...

Ik ben benieuwd hoe de antiekwereld met dit probleem omgaat. Stel voor je koopt een kast of ander meubelstuk van 150 jaar oud. De handelaar moet je dus minimaal een jaar garantie geven...

De grote winnaars zijn zoals altijd de advocaten!
 
Origineel geplaatst door Pim
Deze wet heeft veel voordelen. Het grote nadeel is echter dat je bij veel winkels (meestal die geen eigen technische dienst hebben) nog maar mondjesmaat kan inruilen. En dus meer €'s mee moet brengen bij de aanschaf van iets nieuws.

Gevolg: minder tweede hands met garantie in de winkels en meer artikelen zonder garantie te koop bij bij de particulier.

Deze wet beschermd ons allen, maar de vrije markt economie maakt dat de handel in tweede hands artikelen langs officiële wegen uitsterft. In de winkel waar ik als webmaster werkzaam ben, is de tweedehands handel met 75% geslonken.

De wet is ook bedreigend voor winkels die alleen maar vintage verkopen. Door die wet worden ze gedwongen om alleen de meest perfecte vintage apparatuur te verhandelen. En dat merken wij allemaal weer in de prijs...

Ik ben benieuwd hoe de antiekwereld met dit probleem omgaat. Stel voor je koopt een kast of ander meubelstuk van 150 jaar oud. De handelaar moet je dus minimaal een jaar garantie geven...

De grote winnaars zijn zoals altijd de advocaten!

Mooi gesproken; als ik nog eens een 2e handsje bij jullie haal zal ik zeker een traantje wegpinken bij het openen van mijn portomonee. :D

ff weer serieus.

Ik ken geen enkele muziekzaak die niet 1 of 2 dagen in de week een technische bak en braad jongen heeft rondlopen, dus dat argument gaat waarschinlijk voor weinig zaken op.

Bij de handel in 2e hands apparatuur bij muziekzaken werd meestal 3 of 6 maanden garantie gegeven op apparatuur. De praktijk leert echter dat binnen deze periode ook de mankementen tevoorschijn komen en die dienen dan ook netjes gerepareerd te worden.
Dat de termijn is opgerekt naar 1 jaar zal praktisch niet zoveel uitmaken tenzij je geen vertrouwen hebt in de apparatuur die je verkoopt.

Als ik de wet goed lees kunnen ondernemers met de koper af spreken géén garantie te geven, in dit geval hoeft de prijs niet omhoog lijkt me... Ik geef wel toe dat de laatste optie bij sommige kopers wat opgetrokken wenkbrouwen zal opleveren maar dat is nu eenmaal de praktijk geworden. Zoals ik eerder zei; het is net welk vertrouwen je in de apparatuur hebt.

Vintage is een apart geval; ik kan me voorstellen dat je geen SSM of CEM chips voor Moog en SCI op de plank hebt liggen en voor een duivels dilemma kan zorgen. Wel ben ik er van orvertuigd dat je deze apparaten zonder garantie kán verkopen omdat de meeste kopers weten dat het voorgaande een probleem is...

Wat die antieke meubels betreffen... die komen niet bij de Ikea vandaan...
 
Back
Top