Arrangeren (was "Nieuwe track van TonyBlack")

Nolet

verkeerd in goede staat
Lid sinds
10 oktober 2001
Berichten
2.315
Locatie
Utrecht
Ik ben er achter gekomen dat het maken van een arrangement toch beter werkt in Cubase of Logic. Wat ik nu doe is de 'main' loops maken op de RS7000 en die exporteren als midi file naar cubase. Daar heb ik dan alle blokjes staan waarmee je makkelijker een arrangement kan maken. Is het arrangement klaar dan exporteer je dat weer naar de RS7000 en hupla. Klaar is het nummer.

Dit kan je denk ik ook zo doen met een MPC.
 
Linear Editing..

Linear Editing..

Dat is wat mij betreft ook een groot nadeel van de MPC (als je tenminste een arrangement wilt maken).. je hebt geen lineaire edit mogelijkheden (balkjes schuiven).

Met copy, past, trackmove, etc. kom je een heel eind.. maar het is niet optimaal.

Ik ben op het moment een beetje aan het experimenteren met Logic Audio... met het doel om daar (een deel van) het arrangement op te bouwen.. en dat vervolgens in de MPC te stoppen.

Het voelt als vreemdgaan.. maar ja.. als je verder wilt, dan moet je toch iets ! (als mijn vriendin dit maar niet leest)
 
Niks vreemdgaan. Ik hou absoluut niet van mensen die zweren bij 1 ding of 1 manier van werken. Argumenten als "ja maar als je dat met apparaat xxx had gedaan dan..." en "Ik doe dat altijd zo en zo en als je dat anders doet is het niet goed".

Hoe je tot een goede song komt doet er niet toe. Of je het nu door 80 sequencer en 50 plugins gooit OF het droog opneemt op 2 sporen met je atari als sequencer...het doet er niet toe.

Alleen het eindresultaat telt . Ik gebruik mijn RS7000 dus als een soort fruityloops. Leuke loops maken en dan naar cubase. Who cares! Daarna misschien nog even door protools of afmixen in logic. Het maakt mij geen moer uit.
 
Oftwel, om er maar weer eens een uitdrukking tegenaan te gooien. Vele wegen lijden naar Rome. ;)
 
Juist. Maar er zit een 'dark side' aan deze 'force'. Ik ken veel mensen die het gevoel hebben dat als ze iets hebben, ze het ook moeten gebruiken. Omdat ze die ene compressie plugin hebben gaan ze er maar vanuit dat alles daar doorheen moet. Omdat ze die ene synth hebben moet dat ding ook in elk nummer terugkomen.

Eigenlijk is het nog steeds hetzelfde. Je moet niets en alles mag.
 
Het gebruiken van een softwarematige sequencer vind ik daarom zo belangrijk. Je kan er gewoon arrangeren tot je erbij neer valt. Maak je een foutje? Undo en klaar! Knippen, plakken, effectje eroverheen? No problem. Cubase/Logic is daarvoor geweldig als je veel apparatuur hebt. Ik maak vooral loops met software, dus ik exporteer ze dan naar WAV of MP3 en dan is ACID het pakket om te gebruiken. Snel en met een makkelijke interface. Overigens denken veel mensen dat je in ACID alleen maar loops kan gebruiken, maar zelf melodiƫn, ritme's etc. maken kan ook. Zo gebruik ik veel samples van drummachine's en synths van o.a. Korg. Mooi gesamplede geluiden die heel bruikbaar zijn. Ik gebruik overigens ook wel veel stock-loops, hoor van sample cd's van bijv. Zero-G. Loops maak ik zelf vaak in ReBirth of Fruity...
 
buh...de allereerste sequencer en sampler die ik onder m'n handen kreeg was de w-30...ga nou nie meh z'n alle gilluh dat Liam van de Prodigy er 10 heeft...editen op dat ding was gruwelijk...een nachtmerrie...lang leven wysiwyg...(kent iemand dat nog...van Front...brilliant nummer)....
zooooooooo......
 
Orgineel geplaatst door bob303vs909
buh...de allereerste sequencer en sampler die ik onder m'n handen kreeg was de w-30...ga nou nie meh z'n alle gilluh dat Liam van de Prodigy er 10 heeft...

Hij heb er toch 2 ;)

geintje, maar ik vind wel dat je in software sequncers soms te veel met blokjes zit te schuiven i.p.v. goed te luisteren naar je arrangement....... Begrijppie wat ik bedoel?
 
Orgineel geplaatst door OnAcid

geintje, maar ik vind wel dat je in software sequncers soms te veel met blokjes zit te schuiven i.p.v. goed te luisteren naar je arrangement....... Begrijppie wat ik bedoel?

Daarom fik ik het altijd ff snel op cd en neem ik het mee de auto in als ik ergens heen moet... dan beluister je je tracks toch heel anders. En je moet ook niet altijd naar je beeldscherm kijken als je aan het arrangeren bent... dan let je idd teveel op de blokjes. Ogen dicht, achterover leunen en goed luisteren.. :L
 
Orgineel geplaatst door krz


Daarom fik ik het altijd ff snel op cd en neem ik het mee de auto in als ik ergens heen moet... dan beluister je je tracks toch heel anders. En je moet ook niet altijd naar je beeldscherm kijken als je aan het arrangeren bent... dan let je idd teveel op de blokjes. Ogen dicht, achterover leunen en goed luisteren.. :L

Heeft u ook altijd zo'n moeite met de max snelheid?


Sorry meneer agent, maar ik kon het echt niet helpen. Het was de schuld van die snelle retestrakke muziek. ;)
 
het lijkt me niet slim om mijn afmixen te baseren op casettebandjes-opnames :D :D

trouwens...als je dan iets wil veranderen...dan wil je dat gelijk ff doen, als je thuis bent ben je de helft van je ideeen alweer vergeten.
Dus voor mij toch maar achter de knoppen
 
Back
Top