reparatie tape delays

Kocht ook recent een Korg se-300. Hij doet t helaas niet goed. De echo, het op de band gezette en weergegeven signaal, vervormt heel erg. Al een nieuwe tape erop gelegd, koppen schoongemaakt en gedemagnetiseerd...

Iemand enig idee?
 
Hier nog wat ervaringen met het afstellen van een RE-501. Ik was niet tevreden over de kwalitiet van het geluid (warble, echo-geluid klonk anders dan brongeluid) en besloot dus zelf te experimenteren met het afstellen.

Het komt ontzettend nauwkeurig, het juist afstellen. Allereerst de stand van de koppen.
Ik heb mbv een schuifmaat de record-kop exact horizontaal gezet (ik heb de 3 schroefjes exact gelijk gezet en met de schuifmaat gecontroleerd). Vervolgens heb ik bij alle andere koppen hetzelfde gedaan, dus op alle punten op gelijke hoogte gezet met de record-kop.

Door het selecteren van echo-patroon 1,2 en 3 kun je playback-kop 1,2 en 3 individueel beluisteren. Ik heb een korte toon ingespeeld en geluisterd of de afspeelkop het geluid zonder vervorming afspeelde. Zodra je één van de voorste kop-schroefjes verdraait kantel je de kop en lijkt het net alsof er een filter in werking komt, een zaagtand gaat dan als een puls klinken zeg maar. Speel hoge en lage tonen in en stel de koppen af op een zo natuurlijk mogelijke echo. Vergeet de sound-on-sound kop niet.

Het afstellen van de tape-spanning om warble te voorkomen is erg lastig. Ik heb moeten spelen met de capstan-aandrukkracht dmv de 4 montage-schroeven van de selenoid en de afstelmoertjes van de "trekstang". Daarna is het afstellen van het bladveertje van het aandrukviltje extreem gevoelig. Een tikkie teveel spanning zorgt al voor een ongelijke snelheid.

Eindresultaat is dat de echo nu veel beter klinkt en vrijwel vrij van warble. Echter, zodra de tape-las door het viltje gevoerd word (juist voor de wis-kop) dan merk je dat de motor de snelheid even niet constant kan houden.
 
Ik heb 2 loops binnen, besteld via die marktplaats-advertentie (BASF Audio Broadcast LGR50). Voorheen gebruikte ik tape afkomstig van Melmusic, Australië (BASF Professional PEM 468 )

De tape van marktplaats klinkt op zich best goed. Hij lijkt minder wrijving te geven dan mijn vorige tape, dat merk ik omdat ik het viltje juist voor de wiskop wat strakker moest zetten, dus extra weerstand moet laten geven om de tape strak tegen de koppen te houden.
De tape-las is echter goed hoorbaar. De lastape is recht afgesneden. Ik wil experimenteren met een schuin gesneden lastape (zoals mijn vorige tape, die een minder hoorbare naad had), zodat de verdikking geleidelijk in- en uitloopt. Volgens mij is namelijk die verdikking, die extra wrijving oplevert onder het genoemde viltje, de oorzaak van de warble. De motorsnelheid zakt eerst even in en vervolgens zoekt hij z'n oude snelheid weer op --> geen constante snelheid dus.

Ik ben wel van plan één tape te kiezen (eventueel zelf snijden) en daarbij te blijven, anders moet ik steeds de aandrukrol- en bladveer-spanning afstellen bij het wisselen van de tape.

Ik heb niet ge-experimenteerd met de bias-afstelling, die moet afgestemd zijn op het type tape om zo min mogelijk vervorming te krijgen. Iemand ervaring mee ?
 
Laatst gewijzigd:
Hi Mossie,

Ik heb een vraag over de reparateur in den haag, ik woon namenlijk zelf naast den haag, in delfgauw om precies te zijn. Ik zit met een kapotte Korg Triton Classic, weet je toevallig of hij ook keyboards weet te maken, m'n joystick moet vervangen worden, en 2 toetsen. That's it. Ik hoop snel wat te horen! Groetjes, Marnix.
 
hi marnix,

diegene die mijn tape echo gerepareerd heeft, is een gitarist met een voorliefde voor oude tape echo's. denk dus niet dat hij zoveel kan met je kapotte triton.
 
Back
Top