Yamaha Motif XS of Roland Fantom G voor Latin muziek?

Zouk_Music

Ingeburgerd
Lid sinds
14 mei 2009
Berichten
59
Vraag:

Ik maak hoofdzakelijk latin/caribbean muziek. Mijn eerste grote productie zal in z'n geheel uit zulk soort muziek bestaan. Brass, Piano, Guitars, goeie drums en percussion zullen vooral de basis vormen van mijn nummers.

Vroeger had ik een Yamaha MU90r en later had ik een Roland XP30. Maar, tijden vernaderen (zo ook technologie). Ik ben serieus op zoek naar een synthesizer/workstation die voldoet aan hetgeen ik wil doen. Soft synths zijn vind ik weinig kracht hebben (uitzonderingen daar uitgelaten). Verder kan kunnen ze een aanslag zijn op de cpu en intern geheugen. Voor jaren heb ik geen synthesizers en/of modules gehad.

Wat adviseren jullie overall? daarbij moet ik wel zegen dat ik gebruik maak van Logic 8. Verder zijn er twee instrumenten die voor mij die heel belangrijk zijn voor mijn setup (BRASS en GUITARS). Ik weet dat Yamaha goeie brass geluiden heeft (MU90r).

Graag jullie input. bedankt.

Om een indicatie te geven, zie links:

 
Smaken verschillen, waarom ga je niet eens naar de muziekwinkel om ze uit te proberen? Zelf zou ik voor de Yamaha kiezen overigens, maar ik ben geen fan van het 'moderne' Roland geluid, maar die zullen er ongetwijfeld ook zijn.
 
Bedankt Napoleon voor je reactie. Ik moet wel erbij zeggen dat ik vroeger een Roland XP30 had. Qua Brass geluiden was ik niet gelukkig en de drums cq percussie geluiden waren bruikbaar, maar niet om echt om naar huis te schrijven.

De Yamaha MU90r was qua geluiden voor die tijd (1999) best goed, maar de drums ook weer niet zo. Maar tja, dat is weer een poos terug.
 
Tja, er is een hoop veranderd. Vandaar ook mijn aanbeveling om een en ander uit te gaan proberen. Mijn suggestie zou zijn om naar Feedback of een andere winkel te gaan en daar de Roland Fantom , Yahama Motif XS en Korg M3 uit te proberen. Dan heb je ongeveer een idee van wat er nu is en hoe het klinkt.
 
hoi,

ik speel toetsen in een all round caraibische band en heb flink wat verschillende merken uitgeprobeerd in het verleden.

Is het voor jou ook een optie om in plaats van 1 workstation een masterkeyboard en een aantal modules te kopen? Op deze manier kun je profiteren van de geluiden van verschillende merken (wat uiteindelijk ook de sound van je productie ten goede zal komen). Je neemt toch met logic 8 op de pc op, dus een ingebouwde sequencer is dan niet echt vereist, toch?

mijn ervaring (en natuurlijk ook persoonlijke smaak) voor Zouk:

-Yamaha motif (Rack) ES/XS: goede drums, piano en verder goede allround geluiden. je kunt een motif rack ES 2e hands voor rond de €600-650 vinden
-Roland XV3080 of JV1010 of XV2020: scherpe, heldere rhythm geluiden (claudius philips gebruikt veel Roland gear). Een JV1010 vind je 2e hands voor €150 Jv1010 is qua sound overigens vergelijkbaar met een XP30
-Ketron SD2: een outsider maar een hele goede module voor Latin muziek. Mooie brass, drums en audio percussie loops. Module is nieuw ook nog eens erg goedkoop (300 euro). Check de demo's op internet maar eens.
-Korg triton (rack): all round geluiden, mengt goed met roland en yamaha qua sound, vind ik. 2e hands voor rond de 500 euro.

combineer deze modules met een masterkeyboard en je hebt echt een berg aan geluiden.

Zou graag wat van je muziek horen want ben zelf ook zouk liefhebber :-)

suc6!
 
Gaat het om studio werk of live in bandformatie?
Is wel handig om te weten als je voor 1 klavier of meerdere modules kiest.
 
hoi,
ben je niet eigenlijk op zoek naar een Rhodes en een paar toeters?
de meeste brass dingen uit een workstation zijn mi een beetje lood om oud ijzer.
maar uitproberen in een muziekwinkel of bij andere toestenmensen is wel de beste optie.
groetne,
jeroen
 
gewoon combineren
1 goeie masterkeyboard en aantal verschillende modules doet wonderen
 
Hallo, bedankt voor jullie reacties. Ik kan er veel mee.

Satish: bedankt voor de input. Ik heb er heel veel aan. De meeste forums die ik gelezen hebt de afgelopen periode hebben het vaak alleen over dance, hip-hop etc.. muziek. 'k ben een liefhebber van bijna alle soorten muziek, maar vond het jammer dat bijna elke topic ging over hip-hop, trance muziek etc..

Zeker, ik zal jou een en ander sturen van de muziek die ik maak. Je hebt tevens gelijk; misschien is het verstandig om een klavier met een aantal modules te nemen. Ik denk dat ik ga voor de Motif XS rack. Kreeg het advies om ze te beluisteren in een winkel welke ik gedaan heb.

Yamaha, blijft klasse. Ik heb de Brass geluiden en Guitars gehoord en was amazed. De drums zijn ook voor 1000% improved (petje af). Bij een Roland blijven de drums voor mij te licht bevonden. Wanneer ik een beat maak, moet het mij de echte feeling geven en niet het gevoel dat het van een GM geluid betreft. En dat gevoel heeft de Fantom G niet bij mij kunnen weghalen.

Jost: het gaat hier zuiver om studio toepassingen. Voor mijn eerste productie is het voor mij belangrijk dat mijn muziek strak klinkt.

Ik stond een poosje terug op het punt om de Korg M50 te kopen, maar ben blij dat ik het eerst heb gehoord. Ik denk dat het een aanvulling kan zijn voor mijn setup, maar niet de main thing. Brass geluiden klinken niet goed genoeg. Wel moet ik toegeven dat de drums en percussie die ik daarop gehoord heb, heel goed klinken. Doet me herinneren aan mijn oude Alesis D4 (shame dat ik hem verkocht hebt).
 
Het is voor sommige mensen hier denk ik ook moeilijk in te schatten wat goede blazers enz zijn...aangezien het hier echt gaat om een bepaalde sound. Zouk is ook wel doorge-evolueerd maar het type geluiden is redelijk gelijk gebleven ook in de grotere producties van tegenwoordig.
Veel van de big boys zijn over gegaan van alle 01/Wfd's en D-50's, naar de XP-80's, EX-5 enz...naar de Yamaha XS al basis. Gek genoeg (vind ik) zijn de drumsounds nog steeds terug te halen naar de Alesis D4 en DM5(Pro) naast alle moderne plugins. De kickdrum uit de SR-16 niet te vergeten (zit zelfs niet in de D4 met die ballen)!!

Verder blazers nog steeds de nieuwere type Rolands vaak gelayerd met de ouwe trouwe D-50, danwel de Triton brass met de D-50 gelayerd zelfs in de moderne producties.

Afhankelijk van budget, zou ik denk ik gaan voor een 2e hands Motif ES Rack (aangezien voor jouw stijl, en voor wel meerdere, je de nieuwere functies en extra sounds van de XS niet nodig hebt), daarbij een XV-5080 (ouwe en nieuwe boards erin) en een Triton Studio 76 als masterboard (nog steeds de best klinkende Triton, eentje met ballen die niet bij de Extreme en zelfs niet bij de M3 terug te vinden zijn).

Dit is een te gekke basis, voor onstage en in de studio, voor relatief gezien weinig bij elkaar te vinden, en je hebt een multifunctionele set voor niet alleen zouk, maar wel de volledige basis die gebruikt wordt in zouk
 
Manu: thanks voor jou reactie. :)
Wat jij zegt is inderdaad waar. Sommige type geluiden zijn redelijk gelijk gebleven. Een roland xv5080 of xv5050 indien zij gelijk zijn qua geluiden (ga ik wel vanuit) als aanvulling op mijn setup klinkt op zich goed. Ik heb jaren terug een xp30 gehad en het klonk helemaal niet slecht.

....Verder blazers nog steeds de nieuwere type Rolands vaak gelayerd met de ouwe trouwe D-50, danwel de Triton brass met de D-50 gelayerd zelfs in de moderne producties....

Ik kan at dat betreft alleen uitgaan van mijn eigen ervaring met de verschillende gear die ik vroeger heb gehad. Roland heeft wel mooie heldere geluiden, maar de blazers (brass) klinken als een zwerm bijen bij elkaar. Verder gaat het vooral het bereik van sommige geluiden. Als je op de midden gedeelte van de toetsen speelt (vanaf C3 tot F4 ongeveer) dan klinkt (bijna) elke willekeurig Brass of Sax geluid (van welk merk dan ook) bruikbaar. Totdat je gaat combineren of hoger gaat spelen. Dan komen de verschillen pas aan het licht.

Ik heb de laatste tijd gespeeld (in de winkel) op de Motif XS6 (kikken), de Korg M50/M3 (voor de drums en percussie geluiden; respect) en op de Roland Fantom G. De Roland Juno Stage heb ik ook uitgeprobeerd en ik moet zeggen dat Roland over een piano geluid beschikt die mij heeft verbaasd; de JD800 piano geluid (helder en krachtig).

...Afhankelijk van budget, zou ik denk ik gaan voor een 2e hands Motif ES Rack...

Ik heb de Motif ES Rack beluisterd en het klonk idd goed. De MO6 heb ik ook beluisterd n deze heeft (misschien niet zoveel) ongeveer dezelfde geluiden als de Motif ES (alleen jammer van de aantal noten polyfoon en aftertouch, maar dat doet nu niet terzake). Maar als ik voor een rack van Yamaha ga, dan doe ik toch de Motif XS denk ik. De geluiden van de ES zitten er ook enigszins in (twee vliegen in een klap).
 
Tuurlijk als je budget genoeg hebt kan je dat natuurlijk doen, geen punt...ik ga zelf ook altijd voor de nieuwste versie van...maar dat is omdat dat bij mij nodig is ivm m'n job.

Die D-50 blazers worden inderdaad juist gebruikt om te blenden...maar wat het ook is, ik gebruik alleen stock-sound als er een project erom vraagt, verder edit ik nog altijd mijn eigen sound, helemaal qua strijkers, blazers...eigen performances. En als je dat doet, dan kan je met alleen een Fantom/XV Triton of XS behoorlijk ver komen.

Ja die JD-800 blijft super, zelfde met een ouwe vertrouwde Roland RD-250(s) of RD-300 (of de module MK-20) voor montuno's in latin.

Know your style, know your budget & get to know your gear.
 
Hallo music lovers,

Hierbij een track die ik in 1999 met een Roland XP30 heb geprogrammeerd. Het is een simpele uitprobeersel geweest. Maar het geeft een beetje aan wat de geluiden van een Roland inhouden.

Enjoy:dj:
 

Attachments

  • Caribbean Song (Test; 1999).mp3
    5,6 MB · Bekeken: 39
Nogmaals bedankt voor alle reacties op mijn vragen. Tevens hoop ik dat jullie hebben genoten van de nummer (niet pro) die ik gepost heb.
 
En, heb je al wat nieuw spul in huis gehaald of nog steeds over aan het nadenken?
 
Hey Manu, ik ben eigenlijk al uit. Het wordt of de Motif Rack XS met een Juno-D (alleen moet ik mij wel goed bedenken ivm Aftertouch) of de Motif XS6 zelf. Het is wel definitief.

Ik wacht wel ff ivm de introductie van een nieuwe yamaha Synth in juni 2009

Groetjes
 
Definitieve keuze

Definitieve keuze

With no further due............

Het wordt definitief een Yamaha Motif XS6 of een Motif Rack XS (in combinatie met een E-mu X-board 61)

De nieuwe synth van Yamaha is meer voor de podium met die Hammer action keyboard (lastig bij het programmeren).

Zodra ik hem heb ga ik flink aan de slag.:dj::dj::dj:
 

Attachments

  • Afbeelding 1.png
    Afbeelding 1.png
    241,6 KB · Bekeken: 38
  • Afbeelding 3.png
    Afbeelding 3.png
    83,4 KB · Bekeken: 31
  • Afbeelding 4.png
    Afbeelding 4.png
    405,8 KB · Bekeken: 28
Back
Top