[samplers] De hardware sampler?

Zeg als ik vragen mag, waar is die link met de wel zeer scherp geprijsde Z8??

Hier staat er alvast geen Z8 tussen, enkel een Z4 voor omgerkend € 1400. En dan nog zonder HD noch RAM uitbreiding.
 
Origineel geplaatst door lo-fi
Trouwens, als je even rondkijkt, heb je voor dat geld ook 'n Z8. Beetje kuttig display, en lelijke plastic look, maar wel FX, veeeel filters, 20gigHD, USB(host!), 10 outputs, 8 knoppen.... In de UK bij andertons gaan ze al voor €1,187.74 (omgerekend). Dat is CHEAP!

Is dit nu een leugen?? :confused:
 
Ik heb al een tijdje niet meer naar hardware sampler gekeken omdat ikzelf ben overgestapt op software (kontakt en mach5). Ik heb zoals velen ervaring met de akai s3000xl met extra filters en effect boards. Het wordt dan feitelijk een s3200xl. Ik heb hem destijds gekocht ipv een z1 en daar heb ik nu nog spijt van.

Op zich was de akai een prima ding. Wat erin gaat komt eruit. De filters zijn grappig, maar niets bijzonders. Een goede reden voor de aanschaf van een s3x serie is de time-streching. Die is zwaar ok. Een probleem was wel altijd een vlekkeloze communicatie met de pc over scsi. Recycle enzo werkte meestal wel, maar MESA (bijgeleverde akai editor) was geen topper. Was ook op de mac geschreven en dat had zijn uitwerking op de functionaliteit op de pc.


Ik denk dat je het best een lijstje kunt maken voor jezelf. Wat ga ik ermee doen (live/studio), wat ga ik samplen, hoe belangrijk zijn meerdere outputs, en bniet te vergeten wat ga ik uitgeven. Dan houd je al gauw maar 2 of 3 modellen over die een optie zijn. Je keus kan je dan bepalen adv extra opties zoals afneembaar display en andere opsmuk.
Wat betreft geheugen en hd: altijd zoveel mogelijk. Vooral werkgeheugen is belangrijk. In de Akai s3000xl kon max 32 mb en die was met 4 samples soms al vol. Daardoor werd ook de hele sampler langzamer in de reactie.

Ik zou in dit tijdperk van usb en firewire iig gaan voor een modern apparaat waar je naar hartelust geheugen in kan proppen en die een interne hd heeft die je eventueel kunt vervangen. Dat sluit dan de s2000/s3XXX reeks uit.

/0
 
ik zie nu dat de thread reeds in februari 2003 door je gestart is :D Vermoed dat je al een sampler hebt?


/0
 
Origineel geplaatst door division_by_0
Ik zou in dit tijdperk van usb en firewire iig gaan voor een modern apparaat waar je naar hartelust geheugen in kan proppen en die een interne hd heeft die je eventueel kunt vervangen. Dat sluit dan de s2000/s3XXX reeks uit.

Ik ga voor een Z4 (tenzij een Z8 goedkoper te koop is ergens - wie weet hier meer over??) maar dat wist ik al langer. Liever geen scsi perikelen voor mij maar wel graag communicatie via pc, dat sluit alle andere hardware samplers uit dus.


ik zie nu dat de thread reeds in februari 2003 door je gestart is Vermoed dat je al een sampler hebt?

Yawgmoth heeft een S5000; zie onderaan zijn gear lijst.
 
Yamaha a5000, had voorheen de s3000 was wel ok maar in verhouding tot de yamaha nee net niet. Overigens die Yamaha benut ik nu slechts voor 20% maar dat gaat wel veranderen.
 
"De filters zijn grappig, maar niets bijzonders"


vraagje, zijn die filters van de s-2000 (heb er sinds kort 1 van schaapje, mooie deal) een beetje gemakkelijk via midi aan te sturen ? kan iemand mij vertellen hoe je dit ongeveer doet vanuit cubase sl.
 
Origineel geplaatst door WarmeBakker
"De filters zijn grappig, maar niets bijzonders"


vraagje, zijn die filters van de s-2000 (heb er sinds kort 1 van schaapje, mooie deal) een beetje gemakkelijk via midi aan te sturen ? kan iemand mij vertellen hoe je dit ongeveer doet vanuit cubase sl.

Ja, doooodsimpel. Ik heb al geen jaren meer met 'n S2000 gewerkt maar ik wed dat ik 't binnen 5 seconden doe.
Volgens mij had je bij de filter page iets van 3 mod(ulation) sources, waarvan je er dan bijvoorbeeld 1 op 'modwheel' zet. Vervolgens zet je de mod amount voor die source op 50 (of in ieder geval meer dan 0). Klaar. Oh misschien moet de cutoff om te beginnen niet op 100 staan, dat weet ik niet meer.
Ik had altijd 'n soort 'standaard' program op m'n opstartschijf, als beginpunt. Daarin was het filter altijd naar modwheel geroute.

Je kan trouwens zelfs 'n higpass filter maken met 'n S2000.... Met twee dezelfde samples in tegenfase op 'n keygroup, en dan de ene wel filteren en de andere niet.
 
Origineel geplaatst door division_by_0
Ik heb al een tijdje niet meer naar hardware sampler gekeken omdat ikzelf ben overgestapt op software (kontakt en mach5). Ik heb zoals velen ervaring met de akai s3000xl met extra filters en effect boards. Het wordt dan feitelijk een s3200xl. Ik heb hem destijds gekocht ipv een z1 en daar heb ik nu nog spijt van.

[offtopic] de z1 is dan ook een beest van een synth...[/offtopic]

mijn z4 trekt best veel moet ik zeggen. en de communicatie met de computer (een mac in mijn geval, een 5 jaar oude...) verloopt erg vlot. aksys is ongeveer het enige wat ik qua muzieksoftware op mijn computer draai (buiten de dx200 editor, de pulse editor en protools free), en ik heb er geen problemen mee. de klank van de z4 is loepzuiver (als je dat wil), en anders valt er ook nog wel een mouw aan te passen. alleen schandalig dat je voor een extra output board zoveel geld moet neertellen...
 
Re: [samplers] De hardware sampler?

Origineel geplaatst door Yawgmoth
Zal in de loop van het jaar gaan uitzien naar een hardware sampler. Dus nu geen aanbiedingen doen. Om alvast wat te informeren wil ik graag weten:
Welk merk resp. model hebben jullie de beste ervaring mee?
Hoeveel mb geheugen?
Welk model heeft de beste filters?
Welk model heeft de makelijkste bediening?

En geen geneuzel over softsamplers want daar kan ik niets mee.

Heeb enkele maanden geleden inmiddels een S5000 gekocht (incl. effectenboard, 16 outs en usb). Vind dit een fijne sampler. AkaiSys is een goed en gemakkelijk te gebruiken voor programmeren (hoewel ik het meeste rechstreeks op de sampler doe). Ben er blij mee!
 
Vorig jaar bij Music House een volledig uitgebouwde (qua geheugen en uitgangen) Z8 gekocht, waar ik tot op heden geen spijt van heb. Daarvoor was de EPS-16+ mijn meest geavanceerde sampler, dus het was voor mij wel even een cultuurschok (van 2 MB naar 512 MB ram!).

De Z8 vind ik een fijne machine die volgens mij het geluid niet kleurt; heb o.a. testen gedaan (ik ben nogal een miereneuker) met het opnemen van hele stukken klassiek en dat klonk bij het afspelen zeer goed. De bediening is ok en intuïtief en ik heb ook geen problemen met vastlopers oid gehad (ook niet met ak.sys en het per USB verzenden van hele lange samples). Daarnaast zijn de bewerkingsmogelijkheden vrij compleet (helaas niet de loopingfaciliteiten van de EPS…….) en is er voldoende ruimte voor creativiteit, iets wat EMU-bezitters volgens mij nogal eens op Akai tegen hebben.

Wel valt mij op dat de interne effecten nog snel te oversturen zijn dus je moet overdreven voorzichtig zijn met je effect-sends. Heb Akai hierover benaderd en volgens hen is het een softwareprobleem. Ze weten nog niet of dit aangepakt gaat worden, omdat het gevaar bestaat dat eerder gecreëerde “multi’s” dan veranderen. Ook valt mij het geluid wat de Z8 onbedoeld produceert ietwat tegen; er komt een vrij indringende zoemtoon uit en daarmee is hij helaas wel een van de luidste apparaten in mijn studio. Verder niets dan lof.
 
Origineel geplaatst door Hooihuis
Wel valt mij op dat de interne effecten nog snel te oversturen zijn dus je moet overdreven voorzichtig zijn met je effect-sends. Heb Akai hierover benaderd en volgens hen is het een softwareprobleem. Ze weten nog niet of dit aangepakt gaat worden, omdat het gevaar bestaat dat eerder gecreëerde “multi’s” dan veranderen. Ook valt mij het geluid wat de Z8 onbedoeld produceert ietwat tegen; er komt een vrij indringende zoemtoon uit en daarmee is hij helaas wel een van de luidste apparaten in mijn studio. Verder niets dan lof.

dat van die effecten heb ik ook gemerkt bij mijn z4 (heb er een fx expansion ingestoken). moet ook nog eens checken of ik dat ding wel goed heb gezet, want ik krijg maar 2 effecten, terwijl de manual beweert dat het er 4 zouden moeten zijn...

van lawaai kan ik niet klagen. ligt misschien aan welke harde schijgf erin zit? bij mij zit er een western digital 80gb 7200 rpm in.
 
Als ik 1500 euro te besteden had voor een sampler, kocht ik een Emu ESI-4000 met max. geheugen, SCSI bord en FX expansion en een Akai S3000XL met de hele reut aan SCSI, RAM, FX en outputs.

Ik vind Emu beter klinken dan Akai, maar voor die S3000 zijn wel zo onzaglijk veel sample CDs te 'vinden' :duivels:

Koop er ook gelijk een SCSI CD-speler bij. En evt. een harddisc (voor zover in het model nog niet aanwezig).
SCSI zip-drives zijn wat lastig aan te komen, maar die zijn ook wel handig.

Zoals eerder gesteld: de bediening van Emu is erg makkelijk. Zelfs in het donker, als ik de opschriften van de knopjes niet kan lezen, kom ik er nog uit. De sample library van Emu is ook lovenswaardig, met veel Emulator spul erbij.
 
Van de harde schijf weet ik uit mijn hoofd alleen dat het een Samsung is; het type zou ik moeten opzoeken. Vraag me echter af of die herrie daarvandaan komt. Is het niet zo dat een HD alleen noise maakt als hij aan het werk is (dwz opslaan of aflezen)? Of maakt dat niet uit? Ik dacht eerst dat het misschien aan de display lag want dat euvel hebben mijn 2 Kawai's (K5m en K5000s) ook een beetje.

Misschien is het een soort van resonantie (nee, heeft niets met filters te maken) in de behuizing en is het verholpen als ik hem een millimeter verplaats. Je maakt wat dat betreft de gekste dingen mee af en toe.

En ja die effecten, dat moeten er echt 4 zijn hoor. Ik zou het even checken als ik jou was....maar eerlijk gezegd denk ik dat als je het effectboard niet goed geplaatst had je helemaal geen effecten zou hebben, dus ik vraag me af of dat het wel is.

Als laatste nadeel moet ik nog kwijt dat ik het afneembare frontpaneel een beetje aan de goedkope kant vind aanvoelen. Misschien een stomme opmerking, maar van mij had het van metaal mogen zijn - dan maar iets duurder. Die S-serie samplers was wel wat stoerder gebouwd!
 
Origineel geplaatst door Hooihuis
Van de harde schijf weet ik uit mijn hoofd alleen dat het een Samsung is; het type zou ik moeten opzoeken. Vraag me echter af of die herrie daarvandaan komt. Is het niet zo dat een HD alleen noise maakt als hij aan het werk is (dwz opslaan of aflezen)? Of maakt dat niet uit? Ik dacht eerst dat het misschien aan de display lag want dat euvel hebben mijn 2 Kawai's (K5m en K5000s) ook een beetje.

ah ja, misschien hoor ik het gewoon niet omdat de display van mijn wavestation a/d te hard fluit ;)
displays (of iets wat daarmee te maken heeft) kunnen idd veel lawaai maken.


Origineel geplaatst door Hooihuis
En ja die effecten, dat moeten er echt 4 zijn hoor. Ik zou het even checken als ik jou was....maar eerlijk gezegd denk ik dat als je het effectboard niet goed geplaatst had je helemaal geen effecten zou hebben, dus ik vraag me af of dat het wel is.

fok. ik hoop dat het ding niet kapot is...


Origineel geplaatst door Hooihuis
Als laatste nadeel moet ik nog kwijt dat ik het afneembare frontpaneel een beetje aan de goedkope kant vind aanvoelen. Misschien een stomme opmerking, maar van mij had het van metaal mogen zijn - dan maar iets duurder. Die S-serie samplers was wel wat stoerder gebouwd!

hm, ik ben ergens blij dat ik geen afneembaar frontpaneel heb. lijkt me een zwak punt...
wel maar 4 knoppen bij mij...
 
Een tijd terug had ik een akai s2000 gekocht maar ik kon er gewoon niet mee werken menu's vond ik klote en het gezeik met diskettes vond ik ook gewoon kut (ik had geen scsi harddisk oid).

Ik heb nu sinds een paar dagen een rs7000 en dat werkt echt super, gewoon erg simpel betere menu structuur en veel knoppen. Ik krijg er binnenkort 32 mb in en nog de outputboard. De filters vind ik lekker klinken alleen is het jammer dat de effecten niet per geluid zijn in te stellen (of ik zou moeten gaan resamplen)
 
Origineel geplaatst door feindbild
hm, ik ben ergens blij dat ik geen afneembaar frontpaneel heb. lijkt me een zwak punt...
wel maar 4 knoppen bij mij...

Ja, die Z4 ziet er wel wat steviger uit. Maar in de praktijk vind ik het toch wel handig hoor, dat losse frontje. Vond het eerst een beetje een gimmick maar ik heb nu een extra lange kabel dus waar ik in mijn studio ook bezig ben kan dat ding voor me liggen. Zeker als je veel edits moet maken werkt het voor mij beter. En ach, zo lang je er niet mee gaat gooien...

Maar wat die knoppen betreft: meer dan twee tegelijk heb ik er nog niet gebruikt. We zijn te veel verwend.... :engel:
 
Back
Top