Hoe en waarmee maak je n "vette string"

I-eye

Stamgast
Lid sinds
8 januari 2002
Berichten
235
Locatie
Waalwijk
Ik ben de laatste tijd wat aan het proberen met softsynths zoals Reason, de Native Instruments producten en wat andere VSTi progs. Ik loop een beetje vast wanneer ik een vette (trance) string wil maken (gebruikt in o.a. Superstrings van CignusX en diverse Tiesto producties), kan iemand me wat tips geven?
 
Welcome op dit Forum in iedergeval. Met dit soort vragen kan je hier prima terecht.

Het antwoord op je vraag is eigenlijk vrij 'simpel' maar dat is met zoveel dingen als je weet hoe het moet !

Probeer eens twee of drie (als je over die mogelijkheid beschikt) zaagtanden.
De attack en release van je envelope vrij hoog.
Gooi er een chorus en een lange reverb overheen.
Dan kom je al aardig in de buurt. De rest is gewoon een beetje uitproberen bijv. beetje modulatie erover eigenlijk verder wat je wilt en mooi vind natuurlijk.

Succes
 
Thanks voor het welkom en je antwoord.

Ik kan gebruik maken van devolgende softsynths:
Reason
Fruityloops 3.x (weet niet precies welke)
Waldorf Atac
Native Instruments FM7
Native Instruments Pro-52

en nog wat andere waar ik de naam zo niet 123 van kan herinneren.

Wellicht nog tips om eens naar een andere softsynth te kijken?

Ik bouw mijn nummers op in Reason.
 
Moet zeggen dat ik helemaal geen softsynths gebruik maar heb wel even lopen experimenteren met de waldorf ppg wave en de
pro-52 en ik moet zeggen dat ik er veel minder van had verwacht. Maar echte aanraders kan ik je helaas niet geven.
 
k dank je. Jammer maar wie weet komt er nog een frequente softsynth gebruiker langs met wat tips.

Die waldorf PPG wave heb ik ook. Ik vindt het jammer dat je die VST pluggs niet kan gebruiken binnen Reason (of is het een feature die ik nog niet gevonden heb?), zoals bv in FruityLoops of Cubase VST, en je dus verplicht bent om ze als standalone te samplen en dan in je vir. sampler te laden.

Misschien toch maar eens goed gaan sparen voor de hardware ;)
 
De Pro52 is al best goed voor wat jij wilt, gewoon 2 saws een beetje detunen van elkaar en dan de unison gebruiken, daar gaat nog een chorus over en een reverb.

Let op dat je de 'interne' effecten uit zet!
 
Kijk dat zijn berichten wara ik wat aan heb!

Brengt me toch nog terug om mijn "final problem": hoe kan ik alles eigenlijk integregen. Ik bedoel de diverse softsynths en effecten te samen met reason. Moet ik reason als basis blijven gebruiken en de gemaakte geluiden samplen in de NN19 of is er een programma waarmee ik alles kan integreren? Beetje vaag omschreven maar ik hoop duidelijk genoeg, if not dan propeer ik het wel te schetsen in een illustratie.

Is er niet ergens een tutorial beschikbaar over het creeren van bepaalde soorten geluid? Hierbij denkende aan de origine van mijn vraag: trance strings, robin S bassjes etc.
 
Laatst gewijzigd:
Je zou dan beter Cubase kunnen gebruiken en dan Rewire met Rebirth en Reason. Tik rechtsbovenin bij de zoekopdracht maar Rewire in, komen wel wat topics omhoog. Heb nu weinig tijd, het is druk op het werk. :( :p
 
Orgineel geplaatst door I-eye
Kijk dat zijn berichten wara ik wat aan heb!

Brengt me toch nog terug om mijn "final problem": hoe kan ik alles eigenlijk integregen. Ik bedoel de diverse softsynths en effecten te samen met reason. Moet ik reason als basis blijven gebruiken en de gemaakte geluiden samplen in de NN19 of is er een programma waarmee ik alles kan integreren?

Ik zie dat je cubase gebruikt. Je kunt reason aan VST hangen dmv. ReWire. En dan kan je volgens mij ook nog eens de fx van VST op je reason kanalen gebruiken.
 
reason ondersteunt inderdaad geen VST plugins en instruments..zal waarschijnlijk ook niet echt gaan gebeuren....dus als je die wilt gebruiken zul je ofwel met een andere tool moeten gaan werken als fruityloops ofzo, of samplen, of via rewire connecten met Cubase of Nuendo...dat laatste is het meest flexibel maar je hebt er wel een krachtige PC voor nodig...

voor hele vette sounds kan ik zeker FM7 aanraden....en ik weet uit 1e bron dat een bekende trance-producer/remixer veel Reaktor patches gebruikt voor zijn leadsounds..

Olaf
 
Hi Olaf,

Dat vette PC verhaal moet geen probleem zijn:
AMD 1400
512 MD ddr
80 Gb Raid 0 HD combi
Hoontech DSP24 + ADC&DAC2000
Behringer Truth

Ik zal me eens nader gaan verdiepen in Cubase VST/32. Even een vraag van een rookie wat Cubase betreft: je kan hier ook gewoon je melodieen in opbouwen zonder dat je gebruik maakt van een MIDI interface?

Ik zal ook eens gaan kijken wat Reaktor voor mij kan betekenen.
 
Geen probleem. Er zit een piano roll editor in die redelijk bruikbaar is als je alleen een muis gebruikt. Volgens mij lijkt het best veel op de sequencer in Reason. Ook kun je CC en pitchbend gewoon intekenen.

Persoonlijk gebruik ik liever een tracker-interface als ik geen keyboard gebruik, maar het is zeker te doen.
 
Oke dan, that will do for the time being.

Is wel verstandig om te gaan werken met Cubase, dan kan ik de nog aan te schaffen hardware ook beter integreren.

Ik ben zowieso van plan om zeer binnenkort een midi-kerboard aan te schaffen omdat ik toch al wel merk dat melodieen makkelijker in elkaar te zetten zijn met toetsen dan via muis-klikjes. Ook weer minder snel last van RSI! ;)
 
een masterkeyboard voor het inspelen is geen slecht idee maar maak niet de door velen gemaakte fout om je apparatuur/software de schuld te geven als je muziekjes niet klinken zoals jij dat wilt...... er zijn genoeg profi producers die al hun hardware ongeveer de deur uit hebben gedaan en hun laatste releases helemaal in reason hebben gemaakt bv.
het zit em niet zozeer in je tools, maar meer in je doorzettingsvermogen en talent...voor je het weet heb je een hok vol met hardware en klinken je nummers nog steeds niet goed...ik kan het weten...je kan je beter richten op een wat beperkte setup en daar heel goed mee worden dan dat je steeds van alles bijkoopt...

zelf denk ik dat je met Reason, Cubase of Nuendo (ik ben een echte nuendo fan) en een leuk masterkeyboard (evt met synth erin dat je voor sample-materiaal kan gebruiken, zoals bv de novation k-station, korg ms2000 ofzo) helemaal klaar bent....een beperkte selectie goeie plugins en VST softsynths erbij, goeie geluidskaart met snelle drivers voor lage latency en je hebt echt alles wat je nodig hebt...knoppen hebben de meeste synths tegenwoordig ook zo dat je daarmee je software kan bedienen...

Olaf
 
Ja, daar kan ik het wel in vinden. Ik wil eerst idd wat serieuze producties maken, ben wat dat geen beginner meer. Heb met mijn huidige reason producties wel al succes gehad om een selectief publiek, dus het gevoel wat ik heb slaat wel aan. :D

Ik ga voor mezelf het een en ander eens op een rijtje zetten hoe ik het muziek gedeelte van mijn PC opnieuw ga inrichten en hoe ik alles "aan elkaar ga knopen"

Nuendo ken ik persoonlijk niet, ga ik maar eens wat over zoeken op het internet. Zou je misschien beknopt kunnen uitleggen voor welke doeleinden het goed te gebruiken is?
 
nuendo is de protools tegenhanger van Steinberg....het is net zoiets als Cubase VST maar dan meer gericht op audio dan op midi, terwijl dat met cubase net andersom is.... nuendo ondersteunt zeker wel midi maar dan echt de basics, en alle overbodige midi-franje zoals arpeggiators etc (die ik persoonlijk dus nooit gebruik) hebben ze weggelaten....de interface werkt ERG lekker, supersnel, en voor alles kan je je eigen shortcuts maken.....het is een non-destructieve editor, wat betekent dat je supersnel audio kan bewerken, en pas op het laatst de boel laat berekenen en ondertussen een kopje koffie gaat drinken ;)

het ondersteunt VST en directX, en ook rewire voor reason en rebirth koppelingen.....je kan audio ook ofline bewerken met plugins als je dat wilt.....er zit een basic audio-editor in...

veel mensen vinden het prettiger en sneller werken dan protools....ik ken protools niet maar ik vind het een erg lekker programma...ohja..het is wel een stuk duurder dan cubase VST omdat het zich op een ander marktsegment richt...

meer info op www.nuendo.com

Olaf
 
Voordat we te ver off-topic raken:

Willen jullie voor Nuendo een nieuwe topic aanmaken?
Het heeft niets meer met strings te maken en bovendien is het een interessant onderwerp waarover nog niet veel is gezegd.
 
Oke. back on topic - Nuende is voldoende besproken.

Het maken van geluiden/stings.

In een van mijn reply's vroeg ik: is er een algemene tutorial ove rhet maken van soorten geluiden; e.g. vette strings/robin S of kylie minoque basses etc. Laten we hier op door gaan. Mocht dit niet bestaan, misschien een goed idee voor een artikel op de frontpage?
 
een begin van een handige lijst met How To's:
Code:
[b][u]Vette trance string/synth[/u][/b]
- Begin met 2 saw (of 1 saw en 1 pwm).
- oscillatoren ( pitch: osc1= 0 osc2 =-12)en laat ze van finepitch lichtjes verschillen.
- filtertje met lichte resonance.
- (amp)snelle atteck en een lichte release.

Zullen we hem aanvullen tot een general How To?
 
Back
Top