Philicorda versterken

Ik heb de mijne gekocht omdat ik het nu net zo'n mooi retroding vond. Er zitten een paar fikse krassen op en da's jammer. Ik zou hem ook cosmetisch zo goed mogelijk willen opknappen. Dat hij goed moet werken vind ik vanzelfsprekend. Die veergalm zal dus ook met der tijd wel hersteld worden. Is dat nog te vinden zo'n veer? Kan je ze desnoods met een andere "reverbeo"-doos vervangen? Duur?

Voor de rest wat opschuren en boenen of zo. Ook van het onderstel is er een plank die later werd vervangen door een stuk keuken, lijkt mij :)
 
Heeft de jouwe geen veer meer dan? Een niet werkende verengalm kan aan meerdere dingen liggen (van de schakelaar over contacten tot de pickupelementen en ten laatste de veer zelf), zonder dat daarom de veer weg is.
 
De verengalm doen het vaak niet omdat de draden afgeknapt zijn of gebroken, door transport [zit een schroefje voor]
Meestal is dit na demontage van deze nog redelijk te repareren.

Klevende toetsen zijn te verhelpen [dus als je een toets indrukt dat er een ander meegaat] met een klein vlak vijltje tussen de spleten aan de boven/voorkant.

Opknappen gaat goed met meubelolie , dit trekt er mooi in en geeft dezelfde kleur als de rest.
Opwrijven met meubelwas
 
@Sunny: de Formant is voor zover ik weet niet Nederlands. "Elektuur" is de Nederlandse uitgave van "Elektor", waar de Formant oorspronkelijk uit komt.
 
Heeft de jouwe geen veer meer dan? Een niet werkende verengalm kan aan meerdere dingen liggen (van de schakelaar over contacten tot de pickupelementen en ten laatste de veer zelf), zonder dat daarom de veer weg is.

De verengalm doen het vaak niet omdat de draden afgeknapt zijn of gebroken, door transport [zit een schroefje voor]
Meestal is dit na demontage van deze nog redelijk te repareren.


Ik hoor de veer rammelen alsof hij los in het interieur ligt. Niet zoals een normale veergalm van bv mijn gitaarversterkers. Openmaken en dan pas conclusies maken dus. Ik heb al geprobeerd, maar dat wil niet goed lukken, de bovenkast zit van voor aan de toeten ergens vast lijkt het, ik durf niet goed door te trekken uit schrik van iets stuk te maken...

Bedankt voor de schoonmaaktips!!! Die gaan van pas komen!
 
dat met die toetsen vast klopt wel een beetje.
Als je de scroeven aan de onderkant los hebt gedraait en hebt verwijderd, moet je de gehele kast op zijn kop leggen.
Daarna de achterkant punt wat naar boven...en langzaam deze eraf schuiven.[pas op die toetsen]
Mischien met wat hulp van een ander ?...het is nogal zwaar.
 
schuren lijkt me niet echt oke, het is gefineerd, niet massief hout
 
En geen al te dik fineer. Heel fijn opschuren met fijnkorrelig waterpapier misschien. Meubelolie helpt als het er nog redelijk aan toe is. De mijne was zo ver heen dat hij eigenlijk vernist moest worden.
 
Ok, voorzichtig met schuren dus...

Eerst en vooral de essentie: die fa# repareren en die veer terug doen werken!

Forumlid Sonate vertelde mij bij het PMen het volgende: "It might just be bad connections for the reverb and i suspect the octave dividers are at fault." Heel vriendelijk van hem. Helaas heeft hij een enorme wachtlijst en kent verder geen techs in de buurt.

Nu vroeg ik mij af, moest ik niemand vinden, zou ik dan met jullie hulp, foto's en een soldeerkit er zelf aan kunnen beginnen, gezien de hints van Sonate??


Groetjes!!
 
Bedoel je een webcam? Of een digitale filmcamera?

Mijn webcam is helaas in mn scherm ingebouwd, maar een filmcamera moet ik wel ergens kunnen vinden...

Ik ga'm eerst openmaken en als het nix voor de hand liggend bljkt te zijn (los contact ofzo), dan begin ik met een fotootje van de ingewanden te posten. Bedankt voor de hulp alvast!!
 
Helaas heeft hij een enorme wachtlijst en kent verder geen techs in de buurt.
Groetjes!!
contactveertjes terugbuigen is niet moeilijk als je even goed kijkt. zijn er drie en ze worden in een vaste volgorde , na elkaar, kortgesloten ( 3 voetmaten 16-8-4 ). gewoon goed naar de andere toetsen kijken.
volgens mij kun je erbij vanuit de onderkant, een plaatje verwijderen, en hoeft de kast geeneens open.
als het de divider is,vaak bij orgels, moet je wel wat technische kennis hebben. music-service-center ( bij roermond) zou dat kunnen.
 
Aangezien het in elke octaaf dezelfde noot is, lijkt het me meer dan waarschijnlijk dat het de divider is. Van de contactveertjes en rubberen stangen zou ik dus braafjes afblijven. Als het niet stuk is, niet repareren. :)
 
gvd, heb ik even mijn phili op zijn kop gehouden om te kijken naar de onderkant. Wil ik hem weer aansluiten doet ie het niet meer! Weet iemand een technieker in de buurt van nijmegen die ernaar kan kijken?
 
heb je de buizen even aangedrukt ?
 
joh, ik krijg hem niet eens open. :D

Ik krijg alleen de plaat bij het klavier open. De onderkant lukt me niet.
 
jaja, da's lastig dan.
probeer eens bij music service centre te beegden ( msc ) die hebben volgens mij wel eens vaker een orgel van binnen gezien.
 
Back
Top