SHMUP's

Coriiander

Coriiander Productions
Lid sinds
5 september 2006
Berichten
87
Locatie
Geleen
Bij de reacties op een track (Logge basic electro) kwamen Xenon en SWIV ter sprake. Twee fijne klassieke shoot-em-up games (SHMUPs). Ik ben daar een groot fan van en kon de verleiding dan ook niet weerstaan om verder te reageren hierop. Aangezien ik echter niet off-topic wou gaan omdat het over een muziektrack van iemand ging, heb ik maar dit nieuwe topic gemaakt.

.... sfeer is top, maar qua arrangement had ik voor mijn gevoel ook 7 min XENON kunnen spelen....

Xenon rules overigens :D

doe mij maar SWIV :L

Flame-wars! Maar dan net iets andersoortig :)



SHMUPs roeleren ontzettend hard. Ze zuigen me het spel in; urenlang. De designs waren en zijn vaak schitterend en uiterst creatief. Ook de muziek heeft vaak een hoop inspiratie te bieden. Misschien dat ik hierdoor wel in synthesizer-land ben terecht gekomen - wie weet :)

Mijn allereerste SHMUP was "Nemesis 2" - op MSX2. Ik was een menneke van 7 ofzo en kreeg deze voor Sinterklaas. Ik wist de verstopplek; een oude kast in de donkere, kille kelder van ons 100+-jarige huis. Ik was stiekem wezen kijken en had het spel al stiekem geprobeerd. Tegen de tijd dat het Sinterklaas was had ik het spel al zoveel stiekem gespeeld, dat ik het uit had gespeeld. Vele jaren heb ik dit gespeeld; zo maf hoe je zo veel plezier kunt beleven aan 1 game.

Opvolgers als Salamander waren ook hardstikke te gek. Zeker toen ik een maatje vond die ook weg was ervan. Na school deden we bijna niets anders meer dan SHMUPs spelen :)

Zo'n jaar geleden sprong ik een gat in de lucht - echt. You see: vroeger waren hier van die speelhallen (MeetPoint enzo, met van die kasten als Bubble Bobble, Wonderboy, Double Dragon, flipperkasten etc) en bij 1 daarvan stond een super gave SHMUP. Die was voor toen hypermodern; telkens als iemand speelde keek (en luisterde) ik gespannen mee. Maar ik had het spel nooit gespeeld - geen geld. De kleuren, wapens, bonussen en moves waren gewoon zo ontzettend vet. Anyway: vorig jaar kwam ik het spel tegen in mijn zoektocht een arcadekast te bouwen m.b.v. MAME. Ik wist uberhaupt de naam van het spel niet meer (dacht dat het zoiets als Tuxton was). Ik had een hele rits SHMUP-games weten te bemachtigen en probeerde ze uit. Toen ik dit spel starte wist ik meteen het eerste scherm dat het deze was. "Truxton II" (ook wel Tatsujin 2) dus! En weet je; ik wist nog precies de moves. Hoe ziek is dat?! Enkel uren toegekeken zo'n 18 jaar geleden, nooit zelf gespeeld. De muziek zorgde voor een hoop nostalgie.

Als een klein kind (van inmiddels 30 jaar) deed ik de zolderdeur op slot, de lichten uit, volume op max. Credit, credit, credit, 1P, en gaan met die 'banaan'. Ik krijg hem maar niet uitgespeeld. Nog steeds niet, maar ik geniet er nog steeds van. I guess man never grow up indeed :D

HIER vind je meer info over de game. Een aanrader voor de liefhebber.

2.gif

truxton2_04.gif



Nja, excuses voor de hele lap tekst weer. Soms kan ik enthiousast bevangen worden door iets en er maar op los gaan zitten praten.*D

Outzone - ook zo'n schitterende game :p



Oh en nog iets grappigs. Ik weet werkelijk niet meer welke game het was (een of andere gratis downloadable trial, te kopen voor $9.99), maar een leuke SHMUP waarbij ik achterover geblazen werd door de muziek. Die bleek van niemand minder dan Astral Projection (Israel) te zijn :D Indien je ze niet kent, wel van SHMUP houdt enzo (en electronische muziek in algemeen) kan ik je die zeker aanraden. Hun nummers gebruiken in grote lijnen allemaal dezelfde sounds (en opbouw), maar ik vind het hoe dan ook een leuke 'formule'. Nummers zoals Nilaya, Techno Drome en Electric Blue.. brengen die SHUMPs echt helemaal tot leven. Uren SHMUPPEN, dan lekker naar een of ander dancefeest gaan. Heerlijk.

Cheers,
Coriiander
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top