Compressor aansluiten

Ay, ay...

Ay, ay...

..het wordt er allemaal niet simpeler op. Ten eerste het principële verschil tussen een insert en een auxilary (misschien weet je dit al). Een insert is niet, zoals een auxilary, een soort zijspoortje van het signaal waar je het signaal op bewerkt, en dit vervolgens weer toevoegt aan het "hoofdspoor"; nee, het is een onderbreking van het hoofdspoor waarbij het totale spoor naar het zijspoor wordt geleid. Het oorspronkelijke signaal bestaat dus niet meer nadat het via dit zijspoor naar de compressor is geleid.
Maar als je het mij vraagt, spelen er bij jou nog steeds twee dingen door elkaar heen: de kick die je zélf wilt compressen en de kick als aansturing voor het side-chainen van je ride. Dus de kick van je 909 gaat eerst in kanaal 1 van de compressor, wordt gecompressed naar het eigen volume (eigen aansturing), en het resultaat hiervan naar kanaal 1 vanje mixer. Met andere woorden; er is géén oorpsornkelijk signaal meer; alleen nog maar een gecompressede kick. Vervolgens stuur je die gecompressede kick naar je uitgangssignaal (één van de bussen, of je mix-out) maar....óók nog naar een andere uitgang, bijvoorbeeld een auxilary of via een andere bus naard de insert-out van die bus die dan naar de side-chain-In (of hoe dat op jouw compressor ook heet; in ieder geval de aansturing van de side-chain) van de compressor gaat. Vervolgens komt je ride binnen op een ander mixerkanaal en die stuur je naar nog weer een andere bus en van daaruit via de insert-out naar kanaal 2 van de compressor. Vervolgens stel je je comporessor zo in dat alleen kanaal 2 wordt aangestuurd naar het signaal dat op de side-chain-In binnen komt. En zo heb je op die bus dus uiteindelijk het geside-chainde signaal van de ride.
 
Origineel geplaatst door ReSoNaNcE
maar goed ik snap nog steeds t probleem niet.. volgens mij moet je gewoon t geluid dat je wil sidechainen in je sidechain input stoppen en klaar is kees..

Sidechain is toch dat wanneer je de output van bijv. de kick in de sidechain input stopt en de baspartij in de input van de compressor dat dan de bas compressie krijgt wanneer de kick hoorbaar is?
 
Als je er niet uit komt zoek anders ff wat plaatjes enzo op. Dat zegt vaak iets meer dan blijkbaar te moeilijke termen te gebruiken. Dit onderwerp is al al een paar keer eerder uitgelegd trouwens.
 
Origineel geplaatst door fuse
Als je er niet uit komt zoek anders ff wat plaatjes enzo op. Dat zegt vaak iets meer dan blijkbaar te moeilijke termen te gebruiken. Dit onderwerp is al al een paar keer eerder uitgelegd trouwens.

Show mij maar wat plaatjes


Met "het sidechainen van de bas" wordt bedoelt dat een andere bron (zoals een kick) in de sidechain input bepaalt wanneer de bas (die in de normale ingang zit) wordt weggedrukt of omhoog komt
Oftwel een sidechain op de bas zorgt ervoor dat als de kick erin komt , de bas wordt weggedrukt .

Met dank aan Jip
 
Laatst gewijzigd:
Zijn er trouwens mensen die een voorbeeld hebben wat sidechain EQ met het bronsignaal kan doen. Dus bepaalde gedeelten van het freq. spectrum wel of geen compressie geven. Dit kende ik nog niet. Wordt het vaak gebruikt? Zo ja, m.b.t. welke toepassing? Bij zang of een lead bijv.?
 
Origineel geplaatst door Roel
bijvoorbeeld bij de-esssen

aha, natuurlijk
Wanneer je dus geen de-esser tot je beschikking hebt? Of omdat reguliere de-essers wat beperkter zijn in editten?
 
nee je kan een equalizer op je sidechainpoort hangen, waarmee je de te verwijderen frequentie kunt versterken, en als ie dan een piek terugstuurt, gaat je compressor juist het signaal afvlakken op dat moment...

tenminste dat ik hoe ik DENK dat het werkt. klopt dit?
edit: als ik er over ga nadenken, weet ik het eigenlijk niet meer. je kunt in ieder geval bepaalde frequentiegebieden gebruiken om de compressor te triggeren ..
 
Origineel geplaatst door Roel
nee je kan een equalizer op je sidechainpoort hangen, waarmee je de te verwijderen frequentie kunt versterken, en als ie dan een piek terugstuurt, gaat je compressor juist het signaal afvlakken op dat moment...

tenminste dat ik hoe ik DENK dat het werkt. klopt dit?
edit: als ik er over ga nadenken, weet ik het eigenlijk niet meer. je kunt in ieder geval bepaalde frequentiegebieden gebruiken om de compressor te triggeren ..

Ja je hebt gelijk. Zo werkt ook de de-esser. Alleen vraag ik me dan af waarom men daar voor zou kiezen boven een de-esser? Misschien omdat de-essers veelal wat beperkter zijn. De mijne heeft bijvoorbeeld geen attack en release. Je kunt alleen het gebied en de frequentie bepalen.

En effecten door de sidechain? Dus alleen een galm overhouden. Dat kan dus ook. Interessant. Leuk speledingetje
 
Re: Ay, ay...

Re: Ay, ay...

Origineel geplaatst door pjeut
Dus de kick van je 909 gaat eerst in kanaal 1 van de compressor, wordt gecompressed naar het eigen volume (eigen aansturing), en het resultaat hiervan naar kanaal 1 vanje mixer. Met andere woorden; er is géén oorpsornkelijk signaal meer; alleen nog maar een gecompressede kick. Vervolgens stuur je die gecompressede kick naar je uitgangssignaal (één van de bussen, of je mix-out) maar....óók nog naar een andere uitgang, bijvoorbeeld een auxilary of via een andere bus naard de insert-out van die bus die dan naar de side-chain-In (of hoe dat op jouw compressor ook heet; in ieder geval de aansturing van de side-chain) van de compressor gaat.

Dan heb je toch nog steeds 2 keer de kick?
1 keer gecompresseerd en 1 keer met side chain op de bussen, of zie ik dat nu helemaal verkeerd?
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Catalunya
Zijn er trouwens mensen die een voorbeeld hebben wat sidechain EQ met het bronsignaal kan doen. Dus bepaalde gedeelten van het freq. spectrum wel of geen compressie geven. Dit kende ik nog niet. Wordt het vaak gebruikt? Zo ja, m.b.t. welke toepassing? Bij zang of een lead bijv.?

Benny Benasi met Satisfaction
 
Is dat geen voorbeeld van normale sidechain..? Waarbij de lead weggedrukt wordt door het kicksignaal.
Want zoals ik het lees wordt er gevraagd om Sidechain EQ, dan denk ik aan een soort van hi/band/lo-pass idee wat getriggerd wordt door de sidechain.
 
in het genoemde nummer van benni benassi hebben we niet te maken met gewone compressie.
de compressie gaat gewoon door zelfs als je de kick niet hoort. = dus sidechain.
 
Dat we niet te maken hebben met normale compressie dat snap ik, dat beschrijf ik ook in mijn bericht:

Is dat geen voorbeeld van normale sidechain..? Waarbij de lead weggedrukt wordt door het kicksignaal.
Want zoals ik het lees wordt er gevraagd om Sidechain EQ, dan denk ik aan een soort van hi/band/lo-pass idee wat getriggerd wordt door de sidechain.

Mijn vraag heeft dus betrekking op het verschil Sidechain en Sidechain EQ
 
oei iets voorbariger gereageerd dan het verhaal compleet te lezen.. :o:

als je met een eq gaat zitten sidechainen kun je vlg mij je compressor laten ducken op de piek die je instelt op je eq. hoe dan ook kun je op een doorsnee compressor weer niet een specifiek freq. gebied comprimeren. omdat het hele spectrum door je compressor gaat. hoe zit dit als je bijvoorbeeld wilt de-essen ? en dan dus een spefifiek deel vanhet spectrum wil comprimeren?
 
Origineel geplaatst door Catalunya
Zijn er trouwens mensen die een voorbeeld hebben wat sidechain EQ met het bronsignaal kan doen. Dus bepaalde gedeelten van het freq. spectrum wel of geen compressie geven. Dit kende ik nog niet. Wordt het vaak gebruikt? Zo ja, m.b.t. welke toepassing? Bij zang of een lead bijv.?

je ken ook de bass er uit draaien .. dan wordt dus de bass niet gecompressed of over een curve van de eq .. veel 'big' knoppen op populaire compressoren gebruiken dat truukje ..

En volgens mij werkt het ook goed om gitaar en stem uit elkaar te houden in de mix
 
Origineel geplaatst door Roel
in het genoemde nummer van benni benassi hebben we niet te maken met gewone compressie.
de compressie gaat gewoon door zelfs als je de kick niet hoort. = dus sidechain.

nee hoor .. je kan de kick ook weer bij het gecompresde signaal mixen .. en de kick weglaten in het gecompressde signaal
maar misschien wordt er wel gesidechained .. het hoeft iig niet
 
als je je kick als stuursignaal gebruikt, maar deze niet in het te comprimeren signaal is opgenomen, ben je al aan het sidechainen. toch?
 
Origineel geplaatst door Roel
kun je een 1(full)band compressor zo instellen dat ie slechts een specifieke band uit het spectrum comprimeert?

een normale compressor ? de meesten niet .. de avalon sp747 heeft wel een high en lowpass filter op zijn eigen sidechain zitten maar echt vaak komt dit niet voor.

Maar je bedoeld gewoon een de-esser toch ?
 
Back
Top