Ay, ay...
Ay, ay...
..het wordt er allemaal niet simpeler op. Ten eerste het principële verschil tussen een insert en een auxilary (misschien weet je dit al). Een insert is niet, zoals een auxilary, een soort zijspoortje van het signaal waar je het signaal op bewerkt, en dit vervolgens weer toevoegt aan het "hoofdspoor"; nee, het is een onderbreking van het hoofdspoor waarbij het totale spoor naar het zijspoor wordt geleid. Het oorspronkelijke signaal bestaat dus niet meer nadat het via dit zijspoor naar de compressor is geleid.
Maar als je het mij vraagt, spelen er bij jou nog steeds twee dingen door elkaar heen: de kick die je zélf wilt compressen en de kick als aansturing voor het side-chainen van je ride. Dus de kick van je 909 gaat eerst in kanaal 1 van de compressor, wordt gecompressed naar het eigen volume (eigen aansturing), en het resultaat hiervan naar kanaal 1 vanje mixer. Met andere woorden; er is géén oorpsornkelijk signaal meer; alleen nog maar een gecompressede kick. Vervolgens stuur je die gecompressede kick naar je uitgangssignaal (één van de bussen, of je mix-out) maar....óók nog naar een andere uitgang, bijvoorbeeld een auxilary of via een andere bus naard de insert-out van die bus die dan naar de side-chain-In (of hoe dat op jouw compressor ook heet; in ieder geval de aansturing van de side-chain) van de compressor gaat. Vervolgens komt je ride binnen op een ander mixerkanaal en die stuur je naar nog weer een andere bus en van daaruit via de insert-out naar kanaal 2 van de compressor. Vervolgens stel je je comporessor zo in dat alleen kanaal 2 wordt aangestuurd naar het signaal dat op de side-chain-In binnen komt. En zo heb je op die bus dus uiteindelijk het geside-chainde signaal van de ride.
Ay, ay...
..het wordt er allemaal niet simpeler op. Ten eerste het principële verschil tussen een insert en een auxilary (misschien weet je dit al). Een insert is niet, zoals een auxilary, een soort zijspoortje van het signaal waar je het signaal op bewerkt, en dit vervolgens weer toevoegt aan het "hoofdspoor"; nee, het is een onderbreking van het hoofdspoor waarbij het totale spoor naar het zijspoor wordt geleid. Het oorspronkelijke signaal bestaat dus niet meer nadat het via dit zijspoor naar de compressor is geleid.
Maar als je het mij vraagt, spelen er bij jou nog steeds twee dingen door elkaar heen: de kick die je zélf wilt compressen en de kick als aansturing voor het side-chainen van je ride. Dus de kick van je 909 gaat eerst in kanaal 1 van de compressor, wordt gecompressed naar het eigen volume (eigen aansturing), en het resultaat hiervan naar kanaal 1 vanje mixer. Met andere woorden; er is géén oorpsornkelijk signaal meer; alleen nog maar een gecompressede kick. Vervolgens stuur je die gecompressede kick naar je uitgangssignaal (één van de bussen, of je mix-out) maar....óók nog naar een andere uitgang, bijvoorbeeld een auxilary of via een andere bus naard de insert-out van die bus die dan naar de side-chain-In (of hoe dat op jouw compressor ook heet; in ieder geval de aansturing van de side-chain) van de compressor gaat. Vervolgens komt je ride binnen op een ander mixerkanaal en die stuur je naar nog weer een andere bus en van daaruit via de insert-out naar kanaal 2 van de compressor. Vervolgens stel je je comporessor zo in dat alleen kanaal 2 wordt aangestuurd naar het signaal dat op de side-chain-In binnen komt. En zo heb je op die bus dus uiteindelijk het geside-chainde signaal van de ride.