Compressor aansluiten

ja of de kick van benassi, de compressie die blijft doorgaan op de maat terwijl de kick niet in het signaal zit

een de-esser kun je dus ook niet met een gewone compressor 'maken'? de-essen is toch ook een specifieke band uit het spectrum extra comprimeren?

roel snapt het even niet meer?
 
Origineel geplaatst door Roel
ja of de kick van benassi, de compressie die blijft doorgaan op de maat terwijl de kick niet in het signaal zit

een de-esser kun je dus ook niet met een gewone compressor 'maken'? de-essen is toch ook een specifieke band uit het spectrum extra comprimeren?

roel snapt het even niet meer?

De-essen is een specifieke band uit het spectrum comprimeren (zonder extra), of expanden, net wat je wilt... je verandert dus de dynamiek van 1 of meerdere ingestelde banden uit het spectrum. Een de-esser is inweze een multibandcompressor.

Die kick van benassi is weer een totaal ander verhaal.

Wat hij doet is niet de kick als stuursignaal de sidechain in pompen, maar een ander signaal dat verder in de mix niet hoorbaar is gemaakt. Deze kun je heel het nummer door laten lopen, ook al is er dan geen kick aanwezig in een bepaalde passage, blijft de compressor toch pompen door het stuursignaaltje dat elke tel binnen blijft komen.

Tip: gebruik als sidechain stuursignaal nooit een kick. Een kick heeft namelijk vaak een lange uitklank (in het laag) en zal de compressor heel traag gaan reageren (ook al zet je de release op heel kort). Ik pak altijd een 909-rimclickje als stuursignaal de compressor in en dit werkt als een tierelier!
 
benassi stuurt gewoon maakt niet uit wat voor stuursignaal de sidechain in. dát snap ik inderdaad.

maar niet dat sommige mensen suggereren dat je met sidechain en eq gebruik op een 'gewone' compressor bepaalde specifieke frequentiebanden kunt comprimeren.
 
Je selecteert een kanaal of een bus met signaal dat je er van verdenkt dat het wel 'ns teveel gesis kan opleveren.
Vervolgens ga je van dit signaal de verdachte frequenties juist in je eq oppimpen (dus juist extra versterken). Dit signaal met veel gefluit en schedelsplijtend gesis dient vervolgens als de aansturing van de sidechain voor de compressor.
 
dat snap k volledig.
hoe dan ook gaat op het moment van de geselecteerde piek het hele frequentiespectrum gecomprimeerd worden, en niet alleen de band waarin de hiss zit.
 
Tsja..het sidechainen blijft moeilijk..vooral omdat er geen goeie plaatjes over de aansluiting te vinden zijn.
Je kan via insert, of via een bus, etc....
Nu heb ik een klein plaatje gemaakt met de achterkant van een compressor (Zie afbeelding)....
Kan iemand eens in paint ofzo op de afbeelding aangeven hoe de kabels nu moeten lopen om sidechaining mogelijk te maken ?
Ik denk dat dat voor de toekomst vele vragen zal voorkomen.... :P
 

Attachments

  • sidechain.jpg
    sidechain.jpg
    17,2 KB · Bekeken: 172
Klopt...

Klopt...

Origineel geplaatst door Roel
dat snap k volledig.
hoe dan ook gaat op het moment van de geselecteerde piek het hele frequentiespectrum gecomprimeerd worden, en niet alleen de band waarin de hiss zit.


...en dat is gelijk de garantie dat het "toon-karakter" van het materiaal niet veranderd. Wat jij op doelt is een multiband compressor. Maar als een bepaald frequentiegebied ineens heftig wordt gecomprimeerd, kun je dit natuurlijk ook horen in de kleuring van het geluid. Met name als het om zang gaat is dat niet iets wat je wilt.
 
:erm: Ik wil een compressor aansluiten en het inmiddels beruchte sidechaining gaan toepassen.

Alles perfect uitgelegd hier, maar voordat ik een berg kabels ga halen wil ik graag wat tips/opmerkingen (let wel: ik HEB nu nog ff geen kabels dus ik kan het niet "ff proberen"..)

Doel is dus om de bassline/whatever weg te drukken door de kick. Heb begrepen dat 't beste is om de inserts van de mengert te gebruiken.
Het enige waar ik nog over twijfel (en ook niet even ken testen nu..) is het aansluiten van de sidechain-functie.

Zoals op 't bijgevoegde plaatje is 'teerste wat in me opkwam, maar wellicht is dit onzin / kan het beter..
Of is het bijvoorbeeld beter om de sidechainfunctie via bijv. de Aux send/returns aan te sluiten?

Jaja, mi n00b.. :o:

Alvast bedankt voor de tips!
 

Attachments

  • sidechain.jpg
    sidechain.jpg
    50,6 KB · Bekeken: 169
Zoals je het nu hebt getekend is het niet goed. Sidechain-out is hetzelfde als het input signaal van de compressor, het "droge" signaal dus. Dit kun je bijvoorbeeld gebruiken om dit signaal te bewerken (EQ of zo), om de manier van compressie aan te passen. Dit signaal stuur je dan weer terug naar de compressor via de sidechain-in.

Voor wat jij wilt heb je de sidechain-out niet nodig. Prik je kick eerst gewoon op een kanaal in je mixer, en stuur 'm vanaf je mixer met bijvoorbeeld een direct-out, bus of aux naar de sidechain-in van je compressor.
 
Hmm.. en aangezien het via een direct out / aux / etc. naar de sidechain van de compressor gaat, hoor je de kick nog gewoon.

Volgens mij begint 't (steeds) duidelijk(er) te worden voor me. :)

Dus zo zou het beter zijn:
 

Attachments

  • sidechain b.jpg
    sidechain b.jpg
    38,1 KB · Bekeken: 169
Ja dat is goed.
Als je de kick niet altijd in de mix wilt hebben, dan kun je een pre-send aux gebruiken :eureka:. Als je dan 't kanaal mute op je mixer, hoor je de kick niet meer, maar gaat de kick nog wel naar de sidechain van de compressor, en drukt ie dus ook nog steeds de bassline etc. in de compressor weg.
 
Goed man!

Neem een San Miguel-tje van me!
 

Attachments

  • bier1.jpg
    bier1.jpg
    50,6 KB · Bekeken: 174
:D hehehe, ik lig met m'n slaapzak klaar!
 
ik wil ook compressie toevoegen aan mijn sound

enerzijds vr de kick wat meer pompkracht te geven, anderzijds voor het geheel.

Nu dacht ik aan een pedaaltje te kopen vr de kick en deze dan inserten (samen met een hele resem pedalen) en dan vr de eindmix van de main out mixer (L en R) naar de compressor (Dus heb ik wel een dual channel nodig denk ik?) en dan naar de EQ.

heb ik het wat goed voor? ben geen krak in dit gedeelte
 
Main output

Main output

Is het persee nodig om de de compressor aan te sluiten op de aux rtn/send van de mixer of is het zelfde effect te krijgen als je hem gewoon op de main output aansluit (en vanaf daar naar de geluidskaart)
 
Origineel geplaatst door Roel
op een aux return ?????????? nee dat is zeker niet verplicht eerder een vreemde plaats zelfs

dat is niet waar...de motown trick wordt dit genoemd, en is veel toegepast op oude motown records
 
aha, maar hij kan dus wel gewoon op de main output worden aangesloten? omdat mensen het hier hebben over inserts van de mixer, of hebben ze het hier over het compressen van de full mix?
 
Back
Top