Roland SP-404 vs Korg ESX-1

Stabby

Ouwe rot
Lid sinds
20 augustus 2008
Berichten
1.126
Locatie
Sint-Niklaas, België
Ik zoek een leuke sampler voor gebruik met mijn Korg DS-10 en Kaossilator (en later eventueel een uitbreiding). Na lang twijfelen gaat de keuze uit tussen de Roland SP-404 en Korg ESX-1. De SP-404 lijkt me een mooie keuze, maar ik vraag me af wat ik zoal meer kan met de ESX-1 (en is het de meerprijs van €150 waard?). Naast het samplen zijn de effecten belangrijk.

Hoeveel geheugen staat er nu eigenlijk op de ESX-1? Daar vind ik maar weinig informatie over, en ik heb echt geen zin om op zoek te gaan naar een SmartMedia kaart.

Alvast bedankt!
 
Ik heb zelf een sp-303 en een es-1 (de oudere versie's dus van waar jij heen zit te kijken). Het grote verschil tussen de twee vind ik dat de korg bruikbaarder is als je met loops werkt. Deze kun je namelijk slicen.
De roland heeft pads a la mpc (qua idee dan) en dus veel geschikter om real-time je sequence in te spelen. Maar welke beter is???

Ik heb ze niet voor niets allebei :engel:
 
even een mededeling over de sp404,
het is een leuke sampler,maar zodra je een loopje gaat pitchen valt hij door de mand,het klinkt meteen ontzettend gruizig.samples verstemmen kan die echt niet
 
Stabby, er zit 32mb aan geheugen in de ESX. Daar kun je best wat mee. Met die 32mb moet je het doen. Als je geen smartmedia wil gebruiken moet je alles via de input van de ESX opnemen. Ook van smartmedia moet je de geluiden in het geheugen van de Electribe laden. Je kan niet direct van smartmedia spelen.
 
even een mededeling over de sp404,
het is een leuke sampler,maar zodra je een loopje gaat pitchen valt hij door de mand,het klinkt meteen ontzettend gruizig.samples verstemmen kan die echt niet

ik ken jongens die em juist daarvoor hebben, voor dat vieze effect.

ik zou doorsparen voor een mpc1000 persoonlijk
 
Ik ben zo'n jongen. Lekker stretchen a la "TTTHHHEEE FFFUUUNNNNNKKKKKK SSSSSOOOOOOOOOOOUUUUUUUUUULLLLLLLLLLLLL BBBBBBRRRRRRROOOOOTTTTTHHHHHEEEEERRRRRRSSSSSSSSSSS" van fatboy slim. Daar is 'ie dus uitermate geschikt voor.
En de tape-echo die erop zit. Heerlijk grooven a la eboman.
 
Buiten het feit dat ze allebij sampler zijn zitten er niet heel veel gelijkenissen in. Ik heb ze beide. De SP-404 gebruik ik puur voor liveshows om de samples af te spelen en af en toe een effectje eroverheen te gooien. Lekker hands on, maar om samples te bewerken NIET KOPEN!!! Dat kan hij absoluut niet, tenminste ze zeggen van wel, maar het werkt in de praktijk niet. Hij gaat hele rare dingen doen. Loops stromen niet lekker door, effecten eraan hangen kan maar aan 1 pad per keer (dus niet twee effecten tegelijk aan 1 pad, tenzij je resampled)
De ESX gebruik ik om loops te maken lekker makkelijk met de 16 steps, effecten over een step gooien ongelimiteerd, samples slicen. En ja hij heeft weinig geheugen en dat laden vanaf SMcard is niet alles, bij de SP404 kan je samples afspelen gelijk vanaf de SDcard die wel weer makkelijker te verkrijgen is.

Ik gebruik dus beide voor verschillende doeleinden, ik denk ook waar ze voor bedoeld zijn. De effecten van de SP404 vind ik persoonlijker wel mooier klinken.
 
Stabby, er zit 32mb aan geheugen in de ESX. Daar kun je best wat mee. Met die 32mb moet je het doen. Als je geen smartmedia wil gebruiken moet je alles via de input van de ESX opnemen. Ook van smartmedia moet je de geluiden in het geheugen van de Electribe laden. Je kan niet direct van smartmedia spelen.

ESX heeft geen 32mb, eerder 24mb.
De ES heeft rond de 5 mb.

zie mijn oude post:

hz x bits/8 = aantal bytes/sec

285sec mono=44.1 op 16 bits. mono
16 bits = 2 bytes
2 bytes x 44100 x 285 sec = 25137000 bytes

dat is 24547.85 etc kb en dat is 23.97 etc mb otw 24 megabyte.

Ik zou voor de ESX gaan.
 
Back
Top