Twijfel: EMX/ESX & KP3/Roland SP-404/MPC 500

Yellow

Nieuwkomer
Lid sinds
4 augustus 2008
Berichten
14
Hello :) Ik zit momenteel een beetje in dubio, ik ben al een half jaartje aan het kloten met muziek software (reason & ableton) maar wil nu toch graag iets met hardware doen. Muziek stijl, tja dingen die ik vet vind zijn bv. Boards of Canada, Tycho en Orange Crush maar ook meer "hardere" electro zoals MSTRKRFT, Felix Cartel en Goose.

Na lang youtuben lag m'n keuze vrij snel bij de Electribe EMX maar voor mijn gevoel miste er iets, ik wil toch graag wat eigen dingen, sounds, samples (uit andere tracks bijvoorbeeld) erin brengen. Het punt is dat ik gewoon geen fatsoenlijke sample collectie heb op mijn computer om volledig met de ESX verder te gaan. Dus leek het mij wel een goede optie om een EMX te hebben + nog iets om de samples in de muziek te krijgen. Ik heb met de EMX in de winkel staan spelen en vond het wel een erg vet ding!

Opties:
KP3:
pro: samples + nog allemaal effecten, redelijk goedkoop
con: geen pure sampler? maar 4 sample knoppen.

Roland SP-404
pro: goedkoop, pure sampler
con: ?

Akai MPC500
pro: vette youtube filmpjes :P, puur sampler
con: duurder?

Dus mijn vra(a)g(en), zouden jullie de EMX combineren met een van die drie (of een andere?) of alleen voor de ESX gaan en sample pakketten kopen/zoeken?

Ik neem aan dat ze allemaal te verbinden zijn via midi? Uiteindelijk moet het op te nemen zijn op m'n laptop gok ik, waar ik nog een midi controller oid voor nodig heb gok ik.

M'n budget ligt tussen de 800 en 1000 euro, ik heb verder ook nog geen midi kabels of monitors. Tweedehands (maar niet te oud) vind ik niet erg, scheelt iig in de centen.

Ik hoop dat m'n vraag een beetje duidelijk is, alvast bedankt!
 
Ik zou doorsparen voor een MPC1000
Die kan ontzettend veel en 2de hands rond de 500euro te vinden
De workflow van de MPC heeft zich allang bewezen in het verleden
en bied voor bijna elke muziekstyle wel een goede all-round oplossing
Daarnaast heb je een hele goede hardware sequencer voor evt toekomstige aankopen.

Waarom niet de KP3 of SP
De KP3 lijkt mij erg tof maar ontzettend beperkt,
leuk voor ernaast maar niet als hoofd-instrument.

De SP is zeker wel leuk en meer ik ben zelf niet
gecharmeerd van het geluid. Daarnaast vind ik de
bouw kwaliteit van een MPC beter.


Veel mensen zeggen dat je de duurst mogelijke monitors (speakers)
moet kopen als dat er binne je budget vallen.
Daar ben ik helemaal mee eens als je wilt gaan Masteren/Afmixen
Maar als je dat een beetje leuk wil doen mag je ook wel meteen
de akoestiek aan passen van de ruimte waarin die monitors staan.

Ik zou zelf niet te gek veel geld uitgeven aan monitors als muziek
maken een hobby is, ik werk zelf al 3 jaar met de Alesis One Active
en die bevallen mij prima voor produceren,
Tegenwoordig kost deze set! 295euro bij thomann.de

Dat is precies 795euro.

:mexico:


ps, ga ajb geen sample pakketen kopen, bij veel maandelijkse muziekbladen
komen DVDtjes met bergen samples erop. die meestal nog rechten vrij te
gebruiken zijn ook, en anders gewoon lekker zelf samplen natuurlijk
Het is niet voor niks een Sampler!!, dus snel die platenspeler van opa van de
zolder halen, naar de 2hands winkel om een berg shitie platen te halen
en gaan met die banaan, snare van de Doors, kick van Mr.Fingers etc etc


Correctie: Ik zie dat een MPC1000 met JJos etc eerder 650euro kost.

Toch nog onder je 1000euro grens.
 
Laatst gewijzigd:
bedankt voor de tips :) Mijn eerste idee was dus eigenlijk een electribe emx als 'hoofdapparaat' te hebben en daarnaast dus een van die samplers en dat dan allemaal door te stromen naar de laptop. Ik ben namelijk niet van plan om alles op samplers te baseren en in de EMX zit ook nog iets van een synth, drums etc. (ooit in de toekomst wil ik nog wel een korg R3 of iets vergelijkbaars).

Zou zoiets ook volledig mogelijk zijn met alleen een MPC1000?

Wat is het verschil tussen die Akai OS en JJOS? is de een goedkoper dan de ander?

Maar van die drie samplers die ik voorstelde raad je de Akai dus aan :)?
 
Tja, zou eerder doorsparen voor een analoog synthje ofzo.
Ik ben zelf namelijk helemaal niet van de EMX, maar das persoonlijk
Ik vind de sound overwegend saai, zo'n Mircokorg vind ik al spannender.
Maar zelf zou ik een SH101 of Axxe of wat erop lijkt kopen.

Ik denk dat je heel snel uitgekeken bent op het geluid en de mogelijkheden van de EMX. De ESX vind ik al veel breder
maar dan lijkt een MPC mij een betere oplossing.

Ik denk dat waarneer je een MPC1000, analoog synthje, platenspeler+platen, mixer, monitors, fx al een hele stevige setup heb.

Ik heb zelf geen MPC en weet niet precies wat JJos doet,
Mijn advies: durf de zoekmachine te gebruiken ;)
 
Ik vind die synth op de MX ook niet zo heel veel voorstellen en eigenlijk ook niet zo mooi klinken. Dan kun je beter een esx nemen met een leuke tweedehands synth. Met electribes heb je wel snel resultaat maar als sequencer heb je er op den duur te weinig aan. Ik heb nog nooit met een MPC gewerkt maar ik denk wel dat de sequencer daarin wat meer mogelijkheden heeft.
Maar voor €1000,- heb je een esx of mpc, een leuke VA-synth en een set monitoren. Daar kan je echt wel mee vooruit.
 
Ik heb een EMX met een KP3 eraan en het is echt craaaazy fun. En met een geniaal omweggetje kan je de EMX ook als ESX gebruiken: hang hem met MIDI aan je PC, en laat het de Redrum uit Reason bespelen waar je dan zelf je samples in kan zetten.

MPC ken ik niet, maar als ik zie hoe geoefende mensen er muziek mee maken moet ik idd zeggen dat de workflow super is.
 
Mij is ooit hetzelfde advies gegeven over de emx. Desondanks had ik er toch 1 gekocht. Vond het opzich wel een leuke bak maar ik raakte toch wel snel uitgekeken op het geluid. Daarna toch maar een esx gekocht welke ik ook weer verkocht had. Dit had echter meer te maken dat ik muin virus miste. Ik denk ook dat je beter een esx dan een emx kan kopen of anders beide :D
 
Hoeveel geheugen hebben die EMX-1/ESX-1 eigenlijk? Kan je er veel mee opslaan zonder geheugenkaart?

Een SP-404 lijkt me ruim voldoende als je eisen niet te hoog zijn. Maar ik weet dan ook niet zo goed wat de ESX-1 meer te bieden heeft. Zou een SP-404 icm een Microkorg of Waldorf Blofeld een goede keuze zijn?
 
Hoeveel geheugen hebben die EMX-1/ESX-1 eigenlijk? Kan je er veel mee opslaan zonder geheugenkaart?

Een SP-404 lijkt me ruim voldoende als je eisen niet te hoog zijn. Maar ik weet dan ook niet zo goed wat de ESX-1 meer te bieden heeft. Zou een SP-404 icm een Microkorg of Waldorf Blofeld een goede keuze zijn?

Je zit in de eene thread zelf advies te vragen over deze apparaten
en nu geef je al advies erover aan iemand anders.
Probeer het eerst ff voor jezelf uit te vogelen Stabby ;)
 
Ik gaf niet echt advies. Ik zei maar "lijkt me" waarna ik toegaf dat ik het zelf niet goed weet.

Advies zou natuurlijk welkom zijn, want ik kan er na heel wat research nog altijd niet aan uit.
 
thanks again allemaal :) MPC-1000 + synth klinkt inderdaad niet slecht, echter nu nog het probleem dat ik nergens een MPC voor onder de 700 euro kan vinden?? Dat JJoS schijnt dus relaxter te werken volgens verschillende fora op het net. Ik heb het gevoel dat VA synths goedkoper zijn dan analoge? bv. de MicroKorg of Roland sh 201 die wel voor 250/300 te krijgen zijn. Echter heb ik dan heb ik niet echt veel geld meer over voor.. monitoren, mixer, etc.

Waar kan ik het beste zoeken naar de MPC? Bij online shops kost ie gemiddeld 900 euro (incl. de 128mb geheugen upgrade). Op marktplaats 700. Op eBay deze gevonden maar nog nooit iets op eBay gekocht, ik gok dat die prijs wel omhoog gaat.

Aan jullie reacties te zien is het niet zo gek dat er zoveel EMX's op marktplaats staan :P
 
Wil je zowel samplen als sequencen? Als sequencer schiet de sp-404 namelijk snel tekort. Je kan niet in meerdere lagen opbouwen en dan je layers muten (werkt zeer creatief op een mpc) en je samples knippen en plakken moet allemaal op gehoor. Even inzoomen op je lcd schermpje gaat dus niet. Wat wel creatief op een sp404 werkt zijn zn effecten, je kan eindeloos vlot resamplen en van een paar simpele sounds compleet andere dingen maken.

Daar schiet het op een mpc een beetje tekort, met een paar simpele effecten die niet altijd even doeltreffend zijn. Echter qua knip en plak en sequence machine is deze veel beter. En met de JJos barst ie vol met functies. Met uitzondering de mpc500, daar is het ook een beetje behelpen met het gemis van het grote scherm (en een hoop functionele essentiele functies waar je een mpc voor koopt).

Ik heb bovenstaand allemaal gehad, en werk nu weer op een mpc1000. Persoonlijk wacht ik nog steeds op een vernieuwde emx of es-1, want ik zo'n stepsequencer manier van werken kan ook zeer aangenaam zijn. Zeker ook voor de stylen muziek die je aangeeft. Als je het niet erg vind om met software te blijven werken is die mc808 van roland misschien iets voor je.

Of de SP-606. Die vind je onder de 300 euro 2dehands en is een goede middenweg tussen een mpc en sp404.
 
Back
Top