Workstations

Zwei Drei

Nieuwkomer
Lid sinds
4 Maart 2008
Berichten
10
Hee, ik ben een keyboardspeler die graag in de wereld van de synths wil duiken. Ik ben op zoek naar een workstationachtige synth, die zowel voor componeren als voor het spelen in indiebands enzo gebruikt kan worden (dus zowel realistische geluiden als effecten). Ik heb een vrij ruim budget, maar ik zou wat advies willen.

Welke is van de 'nieuwe' generatie de beste koop? De Korg M3, de Motif XS of de Roland Fantom G?
Maar vooral ook van de 'oude' generatie: de Korg Triton Extreme, de Motif ES, de Roland Fantom X of zelfs de Yamaha S90? En zijn Kurzweiltypes wellicht nog aan te raden? En zijn de verschillen groot tussen de twee laatste generaties?
 
Tjsa, dat is wel een heel algemene vraag... Net zo'n algemeen antwoord dan maar: al die workstations ontlopen elkaar weinig. Het gaat er vooral welke je het beste vindt klinken (da's subjectief, dus niets van anderen aannemen, maar zelf gaan testen in een winkel) en waarmee je het snelst prettig kunt werken (opnieuw: zelf uitproberen).

Het verschil met vroegere generaties workstations is vooral schijfruimte, i.e., nieuwere hebben grotere (vaak: betere) samples, en meer ruimte voor (eventueel) ingebouwde sequencers, samplers, hd-recorders, enzovoorts. Bij Yamaha zijn de Motif 8, ES8 en XS8 dus in wezen hetzelfde, behalve dat ze telkens net een beetje meer van hetzelfde kunnen (de S90 is een Motif 8+ zonder sequencer en sampler; de S90ES evenzo voor een Motif ES8).
 
Laatst gewijzigd:
Ga je de sequencer ook gebruiken? Zo niet dan zou ik ook de Clavia Nord Stage meenemen in je overwegingen. En zoals cheimoon al zei; ze ontlopen elkaar allemaal heel weinig dus ga lekker zelf testen, dat is echt een must.

suc6,...
 
Je hebt niet perce een workstation nodig. Een onboard sequincer is toch vervelend om te gebruiken, DAW's werken flexibeler.

Korg heeft sowieso veel dance presets. Yamaha doet het iets beter met orchestral en piano/keyboard.

Geen idee wat indie inhoud. Dat is toch met veel clav enzo
 
Een andere vraag: als ik via ebay een synth uit Frankrijk, Duitsland, Italie (o.i.d.) haal, krijg ik dan nog allerlei invoerbelastingen voor mijn kiezen en is er dan nog gedoe met verschillende stekkers (zodat ik omvormers nodig heb)?
 
Je hebt niet perce een workstation nodig. Een onboard sequincer is toch vervelend om te gebruiken, DAW's werken flexibeler.

Niet mee eens (dat een onboard sequencer vervelend is om te gebruiken). Ongetwijfeld is software flexibeler, maar sinds ik een Roland Fantom X7 in huis heb , zweer ik bij z'n interne sequencer. Alles in het zelfde apparaat, behoorlijk uitgebreide functionaliteit en lekker direct. Een lekker groot display helpt natuurlijk.
 
Een andere vraag: als ik via ebay een synth uit Frankrijk, Duitsland, Italie (o.i.d.) haal, krijg ik dan nog allerlei invoerbelastingen voor mijn kiezen en is er dan nog gedoe met verschillende stekkers (zodat ik omvormers nodig heb)?
In Europa is er vrij verkeer van goederen, diensten, geld etc., dus zolang het uit een europees land komt zou ik me niet meteen zorgen maken over invoerrechten, BTW en nog meer van dat kostelijk leuks. En in bovengenoemde landen werkt de stroom/stekkers hetzelfde als hier, dus dat zou ook geen probleem mogen vormen.
 
Ik heb overigens tweedehands een niet gebruikte Yamaha Motif ES6 aangeschaft voor slechts 1100 euro *D
 
Da's mooi dan. In feite ook alles wat je nodig hebt. Grote schermen en nog meer waverom, allemaal leuke marketingstuff, maar daar moet je doorheen kijken.

1100 vind ik niet zo'n slechte prijs, maar ook niet erg laag ofzo. Ik had een nieuwe ES7 voor 1450, ook niet slecht lijkt me.

61 toetsen werk wel, maar het voelt toch een beetje benauwd zeg maar :L
 
Back
Top