Welk echo apparaat kan dit?

heb hier nog een cd van de Screaming abdubs liggen.. :okdan:

Haha... dat is ouwe meuk zeg. 1996 geloof ik. Maar dat was ook een live band. Toendertijd met zeer beperkte middelen opgenomen.
Allemaal bij elkaar geraapte mics en gewoon in een huiskamer opgenomen. Via een very cheap monarch beslagmixertje.
Gedeeltelijk op een tascam 4 tracker, gedeeltlijk op een Otari 16 tracker 1" tape, op een 24 tracker 2" tape en wat live opnames.
Was wel erg leuk om te doen toendertijd.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb zowel de sde 1000 als de 2000 en wanneer ik een feedbackloop op mijn console doe kan ik de klank exact gelijk houden. Het is helemaal afhankelijk van de instelling op de delay zelf en de instelling op je return kanaal. Ben overigens wel van mening dat de ingangsgevoeligheid van de sde's nogal nauw luistert om een goed resultaat te krijgen. Het zijn gewoon digitale delays en dus een sample opslaat en kan je gewoon feedbacken zonder dat de klank anders wordt. Anders is dat natuurlijk bij emmertjes, tape en magnetisch schijf delays.

BTW geinig trackje... niet echt dub mijns insziens maar wel leuk.

ik wil er niet te zeikerig over doen maar een door feedbackloop via het mengpaneel vastgehouden delay kan niet anders als veranderen in toon. wellicht kan je'm enigszins in bedwang houden/op zichzelf laten lijken maar echt hetzelfde houden is mijns inziens onmogelijk. met hold blijft de sample hetzelfde klinken.
uiteraard trap ik een open dub-deur in als ik beweer dat allebei de technieken op z'n tijd even waardevol zijn (net als alle andere mixtruuks die er te bedenken zijn)

hier een dubje uit m'n collectie dat vrijwel niks met deze thread van doen heeft, geen voorbeeldfunktie heeft, maar alleen maar is geplaatst omdat Soul C erom heeft gevraagd. :D


EDIT: ARGHHHH heb zojuist 1 of andere wav to mp3 demo gedld om dit nummer te converteren en merk nu dat het laatste gedeelte (met meeste dubs) gewoon afgekapt is. nou ja, u moet het er maar mee doen. als de cd klaar is geef ik wel een seintje. ;)
 
Volgens mij is datgeen wat te horen is in de openingspost, ook te doen met een Blacet Timemachine.
 
In de bijlage zit een geluidsfragment met echo. Je hoort modulatie op de delaytijd en je hoort dat de echo ineens 2x zo snel gaat en ook 2x zo langzaam.
Dit wil ik in realtime kunnen doen door aan knopjes te draaien, dus geen geplak en pitchshiften met tracks enzo.
Vandaar de vraag: Met welk apparaat kan je dit doen.

Alvast bedankt.

Misschien een low tech en klunky oplossing die minder eisen stelt aan de functionaliteit van de gebruikte echo.

Misschien is er 1 apparaat gebruikt met een realtime switchable/moduleerbare echo time/rate.

Maar...

Die enkele en dubbele snelheid,

Dit is ook te realiseren met 2 separate kanalen (split of send/return) met op elk een eigen echo. En dan gewoon van kanaal wisselen.

Kan zelfs met 1 supersimpel echo apparaat. Maar dan in meerdere stappen.

Een keer opnemen met enkele snelheid echo en een keer met dubbele. En dan naar believen origineel bronsignaal mixen met enkele of dubbele snelheid echo.

Niet ingewikkeld, maar voldoet niet aan je wens dit met draaien aan knopjes te realiseren.

Voor die traploos modulerende snelheid.....dat moet het apparaat wel goed ondersteunen.
Wat je natuurlijk niet wilt is een hoop geklik en gestotter als je de echotijd wijzigt.
En dat doen digitale echo apparaten soms (vaak) wel.

Maar als ik de eerste seconden beluister...Die echo is niet pitchvast maar de pitch daalt mee met de snelheid.
Dit effect kan daarom ook simpelweg worden bereikt door de afspeelsnelheid van de echotrack te varieren.

Is destijds misschien met tapesnelheid gedaan.

Track klinkt ook erg King Tubby (vader van de Dub). Die werkte in de jaren 60/70 ook met minimale middelen. Met revolutionaire gevolgen.
 
Laatst gewijzigd:
Als je geen degradatie wil, moet je dan niet een digitaal delay pedaal met loop functie hebben?

Ik denk dat Clouds dit ook wel kan in delay modus. Zal ik binnenkort eens checken. Als je dan met een divider en switch verschillende timings doorstuurt... Of moet het stand alone zijn?
 
Die yamaha klinkt erg lekker.
Zijn er tegenwoordig ook nieuwe of redelijk nieuwe bakken te koop met een ongeveer dezelfde mogelijkheden want die Yamaha's zijn al tig jaar oud en je komt ze bijna niet tegen.
Ik ben wel in voor iets nieuws voor een schappelijke prijs.
Ik heb wel bijv een TC Helicon gezien maar die werkt met presets en is dus digitaal.
Gewoon iets met draaiknoppen maar wel een beetje old skool.
Het lijkt wel of ze bijna alleen maar pedalen maken tegenwoordig en maar weinig van die units.
 
Back
Top