Rooklucht in apparaten

reddread

Muzique Plastique
Lid sinds
10 juni 2004
Berichten
4.611
Locatie
Friesland
Wat kun je het beste doen tegen rooklucht in apparaten, als er al iets tegen te doen is.
Laatst een leuk synthje binnen gekregen, maar elke keer als ik hem aanzet komt er een vieze rooklucht uit, alsof je een asbak in de studio heb staan.
Ik rook zelf niet (heb wel gerookt overigens) en vindt dit dan ook behoorlijk goor.

wie heeft goed tips?
 
Oplossing1:
verkopen aan iemand die wel rookt :peukie:

Oplossing2:
Ik denk dat er niet veel tegen te doen is eerlijk gezegt.
je zou hem zo goed als mogelijk schoon kunnen maken aan de binnekant en allicht dat het wat minder word.

Als laatste oplossing zou ik zeggen:
Ga gewoon weer lekker roken man, heb je der ook geen last meer van
 
ik zou hem eens uit elkaar halen, en kijken waar de grootste concentratie van stank zit. Als het gewoon een stuk plastic is wat begint te meuren kun je redelijk ver gaan om de stank er uit te halen.
 
Komt dat echt van het roken?

Ik vind oude apparaten wel vaker een typische geur verspreiden waneer je ze aanzet.
Kan ook niets bedenken wat erop lijkt, maar al mijn oude dingen hebben dat, ook gewoon radio's enzo beetje plasticachtig met een vleugje ouwe smeerolie of iets :erm:

mja zolang de apparatuur zelf maar niet gaat roken.
 
Komt dat echt van het roken?

Ik vind oude apparaten wel vaker een typische geur verspreiden waneer je ze aanzet.
Kan ook niets bedenken wat erop lijkt, maar al mijn oude dingen hebben dat, ook gewoon radio's enzo beetje plasticachtig met een vleugje ouwe smeerolie of iets :erm:

mja zolang de apparatuur zelf maar niet gaat roken.

Ik snap welke geur je bedoelt maar dat is niet de geur waar de topicstarter het over heeft. Alle rotzooi van sigaretten blijft op apparatuur plakken en gaat in het apparaat zitten. Een manier is om alles in een sopje van water en milde zeep te gooien en dit te herhalen tot je bijna niets meer ruikt. Heeft hier bij een aantal apparaten aardig geholpen... Maar leuk is anders en het kost gewoon weer zoveel tijd.

Heb er echt een hekel aan om apparatuur te krijgen van mensen die roken omdat de geur zich snel verspreid (en hier dus ook niemand in huis rookt) en daarbij omdat alles ook er naar blijft ruiken...
 
Ja het gaat echt om sigarettenlucht.

Ik heb de buitenkant van de synth al een sopje gegeven, maar de geur blijft.
Waarschijnlijk door alle knoppen en sliders is de nicotine aanslag ook binnenin doorgedrongen.

Gelukkig heeft dit geen negatief effect gehad op de werking van de synth.
 
En het antwoord is........

PETROLEUM ETHER!!!!!!!

Het word in grote drukkerijen gebruikt om de machines schoon te maken.

Reden:

Bijna alles lost op in PE dus is het het perfekte schoonmaakmiddel zeker omdat het helemaal opdampt en geen restjes achterlaat zoals andere schoonmaakmiddelen. Je hoeft dus niet bang te zijn dat als het is opgedroogd de restjes alsnog kortsluiting veroorzaken en de boel laten doorfikken. Lees goed de gebruiksaanwijzing omdat als je het er te lang op laat zitten het wel plastic oplost.

Success
 
En het antwoord is........

PETROLEUM ETHER!!!!!!!

Het word in grote drukkerijen gebruikt om de machines schoon te maken.

Reden:

Bijna alles lost op in PE dus is het het perfekte schoonmaakmiddel zeker omdat het helemaal opdampt en geen restjes achterlaat zoals andere schoonmaakmiddelen. Je hoeft dus niet bang te zijn dat als het is opgedroogd de restjes alsnog kortsluiting veroorzaken en de boel laten doorfikken. Lees goed de gebruiksaanwijzing omdat als je het er te lang op laat zitten het wel plastic oplost.

Success

Klinkt niet echt als een goedje waarmee je je kostbare en misschien zelfs moeilijk te vervangen synths te lijf zou moeten gaan. Of heb je het zelf al eens uitgeprobeerd?
 
Hang er anders zo'n denneboompje in, die je ook wel in auto's ziet bungelen aan de achteruitkijkspiegel. Of een geurvreter uit de schoenenzaak.
 
Hang er anders zo'n denneboompje in, die je ook wel in auto's ziet bungelen aan de achteruitkijkspiegel..

Als je wel tegen die geur kunt...

Ik kreeg er ooit eentje bij de wasstraat maar die rook zo smerig dat ie nog voor we het terrein af waren in de prullenbak lag. Zo'n indringende plastic geur, ik weet niet helemaal hoe ik het moet omschrijven.
 
Dudes

Al jullie printplaten zijn al een keer behandelt met pe het moment dat ze uit de fabriek kwamen namelijk.

Het word standaard gebruikt om printplaten te spoelen als ze klaar zijn van produktie, maar ik zal wel weer op zoek gaan naar extra tekst om mijn om mijn bevinding te beargumenteren...

Wat zijn jullie trouwens allemaal argwanend lijkt wel of jullie verliefd zijn op je apparatuur..... :P
 
Mijn CS-30 geeft ook altijd zo'n karakteristieke geur af als hij een tijdje aanstaat. Geen rooklucht, maar inderdaad meer een soort aangebrande electronica of zoiets. Hij doet het wel gewoon goed (al zo'n 31 jaar) dus ik neem aan dat er op zich niets aan mankeert.
 
Ok mijn verbinding is quite shite dus heb niet veel kunnen vinden maar deze dude maakt zelf printplaten en maakt ze schoon met aceton...

Aceton is net als PE een a-polair (watervrezend) oplosmiddel met een hoge oplosbaarheid en een schone verdamping. Dus als je bang word van pe kun je altijd nog aceton gebruiken.

http://paulspage.pa.funpic.de/printplaat/Printplaat.htm
 
Als je wel tegen die geur kunt...

Ik kreeg er ooit eentje bij de wasstraat maar die rook zo smerig dat ie nog voor we het terrein af waren in de prullenbak lag. Zo'n indringende plastic geur, ik weet niet helemaal hoe ik het moet omschrijven.

Was maar een geintje, knip er anders een klein stukje van af. Of ga voor de mokkavanillekoffiekip variant.
 
Naar verluid kan de geur uit oude bakken veroorzaakt worden doordat tijdens het solderen tabaksdeeltjes, afkomstig van de cigaretten van de fabrieksmedewerkers, opgesloten worden.

Als het apparaat echter tijdens gebruik in een rokerige omgeving heeft gestaan zie je zo'n grauwe aanslag op de printplaten. Ik heb bij een orgel laatst al die printplaten met een doek en wat spiritus gereinigd, dat scheelde een hoop.

Nu ruikt het orgel naar spiritus...
 
Back
Top