[DIY] Hilltree filter met schakelbare smerigheid

Dick Best is meestal goedkoper dan EE, zowel de componenten als de verzendkosten. Wel netjes voor minimaal 5 euro bestellen...
 
Wie bedoel je met EE? Elektronica Online?

Ja.

Enige probleem bij Dick is de zoekfunctie van z'n site. Zoek je op BC547 dan vind je niks, maar hij verkoopt ze uiteraard wel gewoon (halfgeleiders -> transistors -> BCxxx).
 
@ Hilltree;
Goed gedaan man! Dit soort dingen maken het forum weer waardig.
:halleluja *D :halleluja *D :halleluja


Inderdaad. :okdan:
Nu nog een forumlid wie de uitdaging aangaat ,en dit filter een keer maakt.
En hier zijn bevindingen post.


Ik ben van plan om hier iets mee te doen, maar dat zal door omstandigheden nog wel even duren.
Hangt ook af van de hulp die ik krijg van mijn maten.

Bedant voor het delen, Hilltree! :okdan:
 
Okay, voornamelijk breadboard, maar toch.
En hij hangt aan de +15V van mijn modular, ook niet helemaal volgens spec. En een 220k pot had ik niet liggen dus dat is 500k (maar ik draai over niet meer dan de helft ;) )

http://www.casia.org/modular/SF/hilltreefilt.mp3

hilltreefilt.jpg
 
Overigens is bijna elk component wel mee te expirimenteren door een ander type. [R7 aub niet te veel].

Bij mijn eerste post was het antwoord al gegeven. ;)
Dus deze/jou waarde maakt niet veel uit.
Overigens,bij de schakelbare condensatoren kun je wel hogere of lagere waarden proberen...maar je hoort het niet meer.
 
Okay, voornamelijk breadboard, maar toch.
En hij hangt aan de +15V van mijn modular, ook niet helemaal volgens spec. En een 220k pot had ik niet liggen dus dat is 500k (maar ik draai over niet meer dan de helft ;) )

http://www.casia.org/modular/SF/hilltreefilt.mp3

hilltreefilt.jpg

ok dan etaoin maakt m ! maar ik mag tog welcommentsgeven :doei::engel:
deze versie is erg mat gaat niet helemaal dicht bedoel ik
ofwel
ik wil [persoonlijk] wel een filter wat dicht kan
vriend van mij heeft nog een set ssm 204[?? weet ff niet zekers die bekende filter chips liggen ]
is vast iets leuks van te amken ook toch
ideetje schemaatje
of gewoon specs erby pakken brood board en chipie aan sluiten op sound en trigering ,...


:eureka:moet wat gebeueren

[ps ik heb idd nog steeds t ps clone liggen vanje etaoin o o o o o h luie hond diik ben]
 
deze versie is erg mat gaat niet helemaal dicht bedoel ik
ofwel
ik wil [persoonlijk] wel een filter wat dicht kan

Nou ron... dat was de insteek niet, van dit filtertje.
Ik denk dat er genoeg diy l.p.f schema's te vinden is op het internet.
Maar zo'n eenvoudig en goedkoop filtertje zoals deze was nergens te vinden.
Dus toen moest ik zelf maar wat bedenken.
Kijk eens naar dat buizen ding van jbaars en etaoin, mischien voldoet die wel aan jou behoefte. ;)
 
Hallo,

Ik heb het filter onlangs ook gebouwd.
Het ding werkte in één keer, dus dat is mooi.

En ik ben er dik tevreden mee.
Mooie klank.
Het filter gaat een onderdeel worden van een gitaarpedaal.

Ik ga nog wat experimenteren met onderdelen zodat het bereik van het filter iets groter wordt.
En hopelijk kan ik er op de 1 of andere manier een FM input op maken.

Hilltree: heb jij suggesties waar ik een FM input zou kunnen maken. Ik zou het filter willen kunnen moduleren met een oscillator.
 
Cool. :D

Als je iets wilt moduleren ,moet je het toch voor de R10 doen.
Ik heb er een tijdjegeleden eens een simpel flipflopje als modulatie bron voor geschakeld.
Dus de weerstand R10 maak je [al dan niet geheel] variabel door een voltage .
Een torretje of zelfs een l.d.r is bruikbaar.
 
Hoi Hillie,
Wat vraagjes en opmerkingen.......in je BOM lijst staat voor C8 3,3 uF terwijl in het schema 3,3n staat. Welke is het nou? Daarbij ben je vergeten om C4 in je BOM lijst mee te nemen...geen ramp hij staat gelukkig wel in het schema als 4,7n.....de meeste onderdeeltjes heb ik hier al liggen en er is vanavond voetbal op tv dus lekker solderen:okdan:
Is de waarde van R7 echt zo kritiek?

Nog een algemene vraag over de aanduiding van de BC. Waar het pijltje naar buiten wijst is dat de E?
 
Je hebt volgens mij het eerste schema/lijst te pakken...die was nog wat onvolledig.
Versie 2 staat op de 22e post.
https://www.synthforum.nl/forums/attachment.php?attachmentid=39544&d=1218218198

fig1.gif

Het plaatje zegt alles ;) emitter dus

R7 is tot zover kritiek , dat deze voorkomt dat de volledige voedingspanning op het circuit komt te staan .
Ook voorkom het ,dat als er ooit een condensator stuk gaat of gaat lekken dat er op de audio in en uitgang de spanninig komt te staan.
Dat wil je dus niet ;)
iets afwijken is niet erg
 
Ff weer wat leven inblazen.
Ik ben nog bezig geweest met het filter en heb hem een beetje aangepast voor gitaar.

C5 heb ik veranderd naar 100nf. Hierdoor heeft hij een heftigere klank op gitaar.

En C9 en C7 heb ik eruit gegooid.
Ook de meerstandenschakelaar heb ik eruit gegooid.
Dus ik heb enkel nog 100nf ter beschikking op C8.
Dit was de vetste stand, dus die moet ik hebben :)

Als laatste heb ik de resonance knop eraf gehaald.
Die heb ik kort gesloten zodat ik maximale resonance heb.

Ik zit ook nog een beetje te pielen met diodes parallel aan R6 voor de nodige oversturing. Maar daar ben ik nog niet helemaal uit.


Uiteindelijk zijn er dus wat mogelijkheden afgehaald.
Maar dat is omdat ik het zo geschikt mogelijk wilde maken voor gitaar.
 
Back
Top