[DIY] Hilltree filter met schakelbare smerigheid

Als je over R6 of zelfs R3 een diode parallel zet , gaat het geluid theoretisch gewoon van de input naar de output.
Je maakt dan een simpele fuzz.
Als je dit wilt doen, kun je voor een gitaar het beste een oude germanium diode gebruiken , daarvan is de drempel spanning wat lager +/- 0.3 V.
Een tor van het type oa is altijd goed.

Bedenk wel dat deze diode het effect van het filter wat verminderd.
Probeer eens in serie ;)
 
In navolging van mattblom.
Dit filter is natuurlijk ook te tweaken / benden.

2 mooie uitbreidingen voor dit filter, zonder het oorspronkelijk ontwerp te veranderen .
De eerste is een [schakelbare] keramische condensator van 100n over r4 en c1.
Hierdoor komt er meer spanning op de output te staan waardoor het signaal versterkt word.
Ook word c1 met 2 vermenigvuldigd waardoor er minder hogen afgekapt worden en meer laag word doorgelaten.

De tweede is een [schakelbare] keramische condensator van 100n over r10 .
Door deze condensator over de potmeter te plaatsen word de eigenschap en karakteristiek van deze veranderd ,en worden de hogen meer doorgelaten.

Nog steeds in de filosofie van mij en dit filter.
Goedkope en makkelijke verkrijgbare componenten, met zo veel mogelijk effect per component.

Even nog in n00b en muzikanten taal....... :geslaagd:
Een bas/boost schakelaar en een highpass schakelaar.
 
Nog even een laatste foto van een "stand alone" versie van mijn diy filter.
Met extra schakelaars voor de bass boost en highpass .
Aan de zijkant zit een c.v jackcontakt voor extern regeling.

Dit filter zit nu al in verschillende projectjes van mij, en is redelijk populair in mijn omgeving .
Ook leuk in combinatie met mijn neon oscillator ;)

Dit project is nu voor mij afgesloten , maar beantwoord natuurlijk nog wel eventuele vragen .
 

Attachments

  • diy filter.jpg
    diy filter.jpg
    13 KB · Bekeken: 90
Leuk effect hilltree. Als je wil dat hij het ook goed met drums doet moet je er een Envelope generator(ADSR) achter zetten. Dan heb je meer controle over de resonantie. Maar je hebt wel weer indruk gemaakt:biertje:
 
infrarood afstandsensoren als cutoff en resonantie?

infrarood afstandsensoren als cutoff en resonantie?

ik ga binnenkort beginnen met de bouw van dit filtertje (als ik mijn miditheremin af heb......:erm:)
aangezien ik nog ir-afstandsensoren over heb die een output spanning van 02.3 volts geven.... kan ik die ergens in dit ontwerp gebruiken als cutoff en resonantie??

remco
 
Nee...eigenlijk niet.
Zomaar zo'n component ertussen plaatsen werkt niet of doet afbreuk aan de functie's /sound.
Dit is een erg minimalistisch filter , dus elk component is zo op elkaar afgestemd om een zo groot mogelijk effect te hebben.
Nu is er wel wat te verzinnen...maar dan word het schema zeker 2x zo groot.
 
Ik ga er ook eentje maken.
heeft iemand een schema hoe je hem kan maken op een banenprint, heb het zelf geprobeerd maar daar klopte helemaal niks meer van.

Alvast bedankt, Mark
 
Ik heb m op banen print gemaakt....als ik tijd heb zal ik vanavond of morgen even een schemaatje maken...:dj:
 
Ik heb m op banen print gemaakt....als ik tijd heb zal ik vanavond of morgen even een schemaatje maken...:dj:
Doe dat :)
Voor mij is het alweer een jaar geleden dat het ontwerp klaar was, en de eerste proto's door mij gebouwd waren.
Ik geloof dat er in totaal een stuk of 6 door mij gemaakt zijn , en dat ik er zelf 2 in stompboxjes en 1 in een synth heb gebouwd.
Voor mij is het project dus een beetje afgesloten ;)
 
Mijn distortion is in ieder geval af, die doet het en het geeft een flinke dreun aan de basslines en kicks. nu nog de filter om het ene smerige randje op de bassline te zetten.
 
Eeeh..nee geen echte cv in.
Ik heb bij een kastje van mij een ext-in gemaakt in serie met weerstand R10
Maar ... Als je een [eigengemaakte] vactrol voor, of in plaats, van R10 zet heb je al bijna een volledige c.v in ;)
 
Hee hilltree,

Ik heb echt de ballen verstand van electronica, maar ik zou het best willen leren. Dit soort projectjes lijkt me daar super geschikt voor. Zou het niet eens een idee zijn om een stap-voor-stap beschrijving te maken inclusief foto's hoe je zo'n ding in elkaar zet voor complete n00bs als ik (en misschien anderen?).

Amen.. krijg het bijzonder warm van deze thread, supergaaf dingetje. Heb hier nog springreverbs waar ik iets mee wil, lijkt me erg gaaf een springreverb-filter proberen te maken met als basis dit ransfiltertje.. :halleluja
 
Ik ga hem ook maken, ik heb meteen een vraag. Ik zie in je foto's dat je ook twee schakelaars hebt, die zie ik niet terug in het schema. Wat doen die?
 
Ik zie dat je ze wel beschrijft. De eerste schakelaar schakelt dus een extra condensator over R4 en C1 in. En de tweede voegt een schakelaar over R10 toe. Correct?
 
Heb je nog tips hoe je een led toevoegt? (puur om te laten zien dat ie aan staat)
 
En maakt het type condensators nog uit? (metaalfilm/tantalum/greenie/etc)?
 
Ik kan bij Newtone alleen de BC547B vinden, is die equevalent aan de door jou gebruikte BC547?
 
Back
Top