Simpele 'truc' om natuurlijker te klinken

Ach ik ben ooit als kind begonnen met twee tapedecks, een 4 kanaals mixer en een Casio Sk1(mijn eerste sampler/keyboard). Creatiever ben ik nooit geweest. Kanye West komt niet in de buurt van wat ik toen maakte.
Alles met het vingertje op de record/pauze knop en tracks bouncen en tegelijkertijd proberen de ruis binnen redelijke perken te houden.

Oh, those were the days.
 
Dat is voor mij een verademing geweest: stoppen met alle externe gear in sync krijgen met opgenomen midi tracks om die te kunnen automaten. Nu wordt alles gesequenced door ableton (of door een synth zelf) en als ik tevreden ben neem ik een synth track op met live draaien aan wat knopjes. Take klaar, volgende track. Heerlijk :)
Wat is het verschil? Hoe sequencede je eerst?
 
Als ik het zo terug lees slaat mijn comment eigenlijk nergens op inderdaad. Vroeger veel tijd kwijt geweest met dingen juist op de grid krijgen met latency instellingen enzo, zodat bij het opnemen alles gelijk goed staat. Nu neem ik audio tracks op en schuif ik ze daarna wel wat als het nodig is.

Eigenlijk is alleen het in een keer opnemen van audio tracks van toepassing op deze thread. Dus automaten niet eens opnemen in midi terwijl je dat handmatig doet, maar gelijk de audio opnemen terwijl je aan de knopjes draait.
 
Je kan perfect alle midi als audio opnemen, op zijn plek slepen, apart naar de mixer terugsturen en dan knoppies draaien, toch…
 
maar om op gang te komen met muziek maken heb ik wel het eerste jaar bijna volledig geleund op pre-sets uit serum, sylenth en lethal. na een half jaartje klooien wilde ik zelf geluid gaan designen en heb zo mn eerste hardware synth ook aangeschaft.
En eerlijk is eerlijk... mn muziek word daar niet beter van, want veel van de presets klinken veel beter dan wat ik zelf maak. maar dat maakt mij geen fluit uit. zelf maken is leuker, en ik word er vanzelf handiger in. en om een nummer af te maken gebruik nu nog steeds wel presets
Ik gebruik ook wel presets als uitgangspunt, daar vind ik niets mis mee want je speelt toch zelf er wat mee in dus de melodie of het ritme bepaal je nog steeds zelf en ook met een preset kan je gewoon aan wat parameters draaien met je controller zodat het een beetje tot leven komt.
Soms gebruik ik ook wel kant en klare arpeggios maar dan gebruik ik daarnaast nog zoveel andere sounds of instrumenten dat het bij elkaar toch wel een eigen track wordt ipv alleen maar wat op de tijdlijn zetten.

Zelf speel ik vaak wel iets op de pianoroll als midi in omdat m'n timing niet altijd even goed is en kan ik het makkelijk hier en daar ee beetje op tijd zetten maar alleen voor een paar nootjes hier of daar want quantizing gebruik ik bijna nooit, ik hou wel van een beetje luie timing bijv bij een bas of een lead door een fractie net voor of na de beat te spelen waardoor de track een beetje spannender wordt.
 
Ik gebruik ook wel presets als uitgangspunt, daar vind ik niets mis mee want je speelt toch zelf er wat mee in dus de melodie of het ritme bepaal je nog steeds zelf en ook met een preset kan je gewoon aan wat parameters draaien met je controller zodat het een beetje tot leven komt.
Soms gebruik ik ook wel kant en klare arpeggios maar dan gebruik ik daarnaast nog zoveel andere sounds of instrumenten dat het bij elkaar toch wel een eigen track wordt ipv alleen maar wat op de tijdlijn zetten.
begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind er zeker niks mis mee om presets te gebruiken (de beste pianisten hebben het geluid van de piano ook niet uitgevonden :p).
Ik schetste enkel mijn ambitie om dat ooit allemaal zelf op dat niveau te kunnen ;) omdat ik dat leuk vind, niet omdat ik vind dat ik dat 'moet' kunnen :)
 
Je kan perfect alle midi als audio opnemen, op zijn plek slepen, apart naar de mixer terugsturen en dan knoppies draaien, toch…
Dat heb ik jaren gedaan, maar was dat geschuif een beetje beu.

Een goede midiclock ( zoals de ERM Multiclock ) houdt alle data ( midi en audio ) sample accurate op z'n plek, ook als de midi non-quantised is.

Dat is vooral makkelijk als je daarna alles gaat mixen en masteren in een DAW.
 
Heb gisteren wat geknoeit in de daw en muishand zeurde al. Echt niet mijn ding :)
Wou dat ik t kon. Zowel fysiek als qua geduld/ interesse
 
Je zou ook de "hardcore" variant hiervan kunnen doen en direct je vst/synth resamplen. Dus gewoon de audio opnemen ivm midi. Dat maakt dingen wel veel sneller. En het voelt meer als een instrument opnemen ipv het programmeren van een computer bestandje ofzo. Is niet voor elk genre geschikt natuurlijk. Maar het daagt je wel uit om beter te worden in het inspelen en tweaken van je geluiden.
Ja zo doe ik het ook soms. Is vaak even een frisse wind door je workflow en kan een verademing zijn omdat je gewoon sneller doorwerkt ipv eindeloos kunnen tweaken.
 
Ja, dat is zeker waar.
En eigenlijk ook direct waarom ik graag met hardware synths werk.
Dat is nog een stapje 'hoger' qua natuurlijk gevoel als de knop doet waarvoor hij bedacht is (en toevallig ook nog veel lekkerder voelt dan die op m'n controller).
Een filter sweep komt gewoon beter door met de grote cutoff knop van m'n S37 dan met zo'n klein knopje op mn controller.

Ik schrijf of teken zeer zelden iets in de DAW. 95% wordt ingespeeld.
En hoewel ik daarna nog wel wat sleutel, houd ik (voor mijn gevoel) wel het 'organische' in stand.
Zelfs kicks worden stuk voor stuk ingeramd.
Elke keer net iets andere velocity.,
 
Natuurlijk kan je er op verschillende manieren mee om gaan. Ook creatief. Ik doel meer op de “me too” template techno, je hoort dan de kazigheid direct. Zelfde bass patroontjes, zelfde arp ritmes, zelfde buildups, emo chord stabjes en rumble kicks. Die shit kan anno 2022 echt niet meer.

In de basis heb je wel gelijk, aan de andere kant moet iedereen gewoon doen wattie leuk vind. En beatport zal wel vol staan met dat soort tracks, en niemand is verplicht dat te beluisteren.

Voor een totale beginner, of beginner in een nieuw genre kan ik me voorstellen dat bijv. een ableton live techno template best leerzaam kan zijn. in feite is er niet zo'n verschil met hoe ik heeel lang geleden bij gebrek aan beter .mod files ging remixen.
Ook zitten er veel facetten aan het maken van muziek, misschien ligt iemands interesse wel meer in arrangeren en tracks uitwerken en niet zozeer in sound design (of alleen in het mix/master gedeelte). Dan zijn al die samplepacks wel een uitkomst.
 
Je kan perfect alle midi als audio opnemen, op zijn plek slepen, apart naar de mixer terugsturen en dan knoppies draaien, toch…

Zeker, ik doel vooral op het opnemen van de parameters van je sound per track. Uiteindelijk mixen komt daarna nog idd.
 
In de basis heb je wel gelijk, aan de andere kant moet iedereen gewoon doen wattie leuk vind. En beatport zal wel vol staan met dat soort tracks, en niemand is verplicht dat te beluisteren.

Voor een totale beginner, of beginner in een nieuw genre kan ik me voorstellen dat bijv. een ableton live techno template best leerzaam kan zijn. in feite is er niet zo'n verschil met hoe ik heeel lang geleden bij gebrek aan beter .mod files ging remixen.
Ook zitten er veel facetten aan het maken van muziek, misschien ligt iemands interesse wel meer in arrangeren en tracks uitwerken en niet zozeer in sound design (of alleen in het mix/master gedeelte). Dan zijn al die samplepacks wel een uitkomst.
Eens hoor, zitten veel facetten aan de hobby.
 
Ja zo doe ik het ook soms. Is vaak even een frisse wind door je workflow en kan een verademing zijn omdat je gewoon sneller doorwerkt ipv eindeloos kunnen tweaken.
Ja zeker. Ben nu een liveloop setup aan het ontwikkelen waarmee ik ook tracks wil gaan schrijven en live brengen. Dat gaat dan nog een stapje verder. Het is realtime commiten van ideeën. Soms tof en soms niet. Dan clear ik de loopers weer. Het daagt echt uit tot expressief spelen en experimenten. Vet veel midi controllers er bij en tweaken maar. 😁
 
@krautrock1958 @NicoNoise ach ja, mn broertje maakt hiphop, en die doet heel veel met samples uit films enzo. dat is gewoon een hele andere tak van sport. hij vind het juist gaaf als er een sample herkenbaar is als zijnde uit een obscure B-horror ofzo. moet je ding zijn denk ik.
Logisch dat je op een synthesizer forum niet veel mensen tegen komt die dat helemaal te gek vinden :D

Betrapt! Ik maak hiphop met samples. Dus toch iemand hier op synthforum die dat tof vind haha.

Voor mij zit de sport hem in het obscure van je samples en drumsamples. Er zit voor mij wel degelijk een verschil tussen die Kanye West Steely Dan meuk en zoals hierboven gezegd wordt het vinden van een sample in een obscure b-film. Hiphop is van oudsher gebaseerd op het recyclen van obscure platen. Het werk en creatieve zit hem in alles bij elkaar zoeken en niet per sé het muzikale/technische aspect ervan.

Zo kwam ik eergister een lijstje tegen met de favoriete films van Stanley Kubrick. Eentje daarvan kende ik niet. Ergens halverwege de aftiteling (laten we zeggen, vrijwel twee uur na aanvang van de film) kom ik een vaag sinister melodietje tegen. Dat sample ik in m'n MPC, verander de pitch ervan en knip het in stukjes, speel die vervolgens in en tik er een drumpatroon onder in wat bestaat uit drie lagen kicks, snares en hihats afkomstig van elpees van een Duitse christelijke rockgroep, een geflopte soulplaat en een funkplaat, welke ik ook weer pitch en filter... dat is voor mij wat wezenlijk anders dan Steely Dan loopen. Daarom koop ik bijvoorbeeld geen drumkits online en maak ik ook geen gebruik van Splice of andere samplepacks. Vind ik geen hol aan. Maar een middag snuffelen in een tweedehands platenzaak daarentegen.

Misschien een beetje vreemde vergelijking - en mogelijk heilig schennis op synthforum haha - maar ik snap op mijn beurt qua drums het interessante niet van hele albums met enkel een tr909 of tr808. Ik kan me niet voorstellen dat ik een heel album hiphop zou trekken waarvan alle drums op elk nummer afkomstig zijn uit bijvoorbeeld Impeach the President. En das nog een van m'n favoriete drumbreaks ever ook. :)



Ik zie wat ik doe een beetje zoals fotograferen. Als je 10 man een foto laat maken van de Eiffeltoren zul je door het perspectief, het gebruik van camera en lens en het ontwikkelingsproces, zul je tien verschillende foto's krijgen. Om fotografie dan met schilderen te vergelijken waar je met een blanco canvas begint is in mijn ogen beetje appels met peren gedoe. Allicht ben je als schilder langer bezig dan een fotograaf dat is, maar dat maakt niet dat het eindresultaat de luisteraar minder kan raken denk ik dan.

Ps. Ik ben - voor zover ik weet - niet het broertje van @rvanommen. :)
 
ik dacht ook ff waar is de tip dan. Maar idd gewoon zoveel met de hand automaten.
maar deze aanpak kun je op heel veel gebieden benutten.
Ook bv veel live spelen en niet 'quantizen' of maar een beetje. Er is zoveel 'between; de grid. Eigen bestaat er geen grid. Meer een Matrix waar je uit moet onsnappen. "knock knock.......

Samplen is vet, en hip hop the love of my life.
ik heb onlangs wat nieuwe hiphop gekocht, Freddy Gibs, Earl Sweatshirt, Kendrick Lamar.
Zit er gewoon een sheet in met alle geclearde samples.
Dus als je super beroemd bent dan mag je wel samplen....
Maar goed hele tracks maken met sample cd's is weer een andere tak van sport.
 
Betrapt! Ik maak hiphop met samples. Dus toch iemand hier op synthforum die dat tof vind haha.

Voor mij zit de sport hem in het obscure van je samples en drumsamples. Er zit voor mij wel degelijk een verschil tussen die Kanye West Steely Dan meuk en zoals hierboven gezegd wordt het vinden van een sample in een obscure b-film. Hiphop is van oudsher gebaseerd op het recyclen van obscure platen. Het werk en creatieve zit hem in alles bij elkaar zoeken en niet per sé het muzikale/technische aspect ervan.

Zo kwam ik eergister een lijstje tegen met de favoriete films van Stanley Kubrick. Eentje daarvan kende ik niet. Ergens halverwege de aftiteling (laten we zeggen, vrijwel twee uur na aanvang van de film) kom ik een vaag sinister melodietje tegen. Dat sample ik in m'n MPC, verander de pitch ervan en knip het in stukjes, speel die vervolgens in en tik er een drumpatroon onder in wat bestaat uit drie lagen kicks, snares en hihats afkomstig van elpees van een Duitse christelijke rockgroep, een geflopte soulplaat en een funkplaat, welke ik ook weer pitch en filter... dat is voor mij wat wezenlijk anders dan Steely Dan loopen. Daarom koop ik bijvoorbeeld geen drumkits online en maak ik ook geen gebruik van Splice of andere samplepacks. Vind ik geen hol aan. Maar een middag snuffelen in een tweedehands platenzaak daarentegen.

Misschien een beetje vreemde vergelijking - en mogelijk heilig schennis op synthforum haha - maar ik snap op mijn beurt qua drums het interessante niet van hele albums met enkel een tr909 of tr808. Ik kan me niet voorstellen dat ik een heel album hiphop zou trekken waarvan alle drums op elk nummer afkomstig zijn uit bijvoorbeeld Impeach the President. En das nog een van m'n favoriete drumbreaks ever ook. :)



Ik zie wat ik doe een beetje zoals fotograferen. Als je 10 man een foto laat maken van de Eiffeltoren zul je door het perspectief, het gebruik van camera en lens en het ontwikkelingsproces, zul je tien verschillende foto's krijgen. Om fotografie dan met schilderen te vergelijken waar je met een blanco canvas begint is in mijn ogen beetje appels met peren gedoe. Allicht ben je als schilder langer bezig dan een fotograaf dat is, maar dat maakt niet dat het eindresultaat de luisteraar minder kan raken denk ik dan.

Ps. Ik ben - voor zover ik weet - niet het broertje van @rvanommen. :)

Lache toch. Ieder zijn ding. Als je je creatieve ei maar kwijt kan en er plezier aan beleeft, dan maakt t het geen hol uit wie het wel of niet goed vind wat je doet. En ik bevestig hierbij dat je niet mn broertje bent :D (die maakt overigens zijn muziek onder de naam Waldo, en is er al veeeeeel langer mee bezig dan ik).
 
Samplen is vet, en hip hop the love of my life.
ik heb onlangs wat nieuwe hiphop gekocht, Freddy Gibs, Earl Sweatshirt, Kendrick Lamar.
Zit er gewoon een sheet in met alle geclearde samples. Dus als je super beroemd bent dan mag je wel samplen....

En er grof geld voor aftikken natuurlijk. :)
 
Dus als je super beroemd bent dan mag je wel samplen....
Je mag altijd samplen, maar dan moet je wel goed uitkijken voor je het uitbrengt 😀 Dankzij alle algoritmes kom je er wel veel lastiger mee weg, lijkt me. Ken je trouwens Serato Sample?


Daar gooi je een loop in en dan hakt hij hem muzikaal in stukjes. Er zitten nauwelijks functies op, maar de slices die hij maakt zijn echt muzikaal. Daarmee geef je de loops op je HD echt een tweede leven 👍
 
Back
Top