Dilemma

forcesupreme

links hangend lid
Lid sinds
11 februari 2003
Berichten
521
Locatie
een notendop
Zoals het topic titel (verkeerd gespeld ook nog...) al doet vermoeden, ik heb een dilemma, en wel het volgende:

Ik heb begin dit jaar een vol vertrouwen een Access Virus TI desktop besteld met de gedachte dat deze in een paar maanden wel op de markt zou worden gebracht...

Mooi niet dus, er is zelfs nu nog steeds geen release date bekend. Er zijn geruchten dat ie ergens in November word uitgebracht, maar dat zijn geruchten... En dat duurt me eerlijk gezegt wat te lang.

Nu begin ik steeds meer te twijfelen of ik deze aankoop wel door moet zetten. Ik ben tegenwoordig meer opzoek naar iets waarmee ik mijn mixen vetter kan maken, zoals een buizencompressor. Ik ben opzoek naar die 'oude' techno sound, die smerige, knisperende maar toch warm en harmonische sound die je in veel goede techno producties hoort.

De belangrijkste reden waarom ik deze Virus TI heb besteld is het Total Integration concept. Ik ben een leek op hardware gebied, dus dan is zo'n eerste hardware synth ideaal; in je usb slot prikken en spelen maar!

Maar tot nu toe heeft dat alleen voor 'Total Irritation' gezorgt... ;).

Ik zit er dus aan te denken om de virus af te zeggen en voor dat geld een degelijke geluidskaart (ik heb nu een standaard kaart) en hardware compressor aan te schaffen.

Wat is nou wijsheid... wachten op die Virus of voor de andere optie gaan? En als ik voor dat laatste ga, wat is dan een goede compressor (of iets anders...) waarmee ik die warme knisperende smerige sound kan creeeren? Mijn budget ligt in een laatste geval rond tussen de 2000 en 3000 Euro.

Alvast bedankt!
 
Laatst gewijzigd:
Tja, die virus TI.... ik ben er sowieso geen fan van om direct de eerste versie van een stuk software of een apparaat te kopen, vanwege het feit dat je erg vaak verhalen hoort over kinderziektes die nog opgelost moeten worden.

Qua specs en mogelijkheden lijkt 't een super apparaat, maar ja laat 't zich eerst maar bewijzen. Dat is mijn mening.

Qua hardware is er net zoveel keus als qua software, waar je al een tijd mee aan de slag bent.

Kies je ervoor om alles softwarematig te maken en alleen de master door externe app. te gooien (zoals een super compressor) of wil je uiteindelijk ook een deel hardware synths en effecten zoals reverb gaan gebruiken?

Dan is er nog de mogelijkheid om een geluidskaart met meerdere uitgangen te kopen (bijvoorbeeld 8) zodat je 8 sporen op een mengpaneel kan aansluiten en daar totale controle over hebt. Of neem je een geluidskaart die een stereo out heeft en koppel je die aan je mengpaneel, waarmee je dus je software synths mixt met een software mengpaneel en software effecten, en vervolgens de stereo out dan in een hardware mengpaneel samenvoegt met hardware synths enzo.

Op die laatste manier doe ik 't trouwens.

Maar goed, wil je dus uiteindelijk ook een hardware mengpaneel gaan gebruiken, ga je dan voor een analoge vanwege de 'old-skool' techno sound, dan heb je vaak geen total-recall en moet je bijvoorbeeld van iedere track de settings opschrijven. Das wat anders dan een project inladen en spelen maar.

En, ga je de sound die je wilt bereiken wel krijgen met de compressor en soundkaart die je gaat aanschaffen, of komt er nog veel meer bij kijken? Is 't ook een kwestie van de juiste sequencer (cubase, logic etc.) die elk zijn eigen geluid heeft? Is 't een kwestie van de juiste softsynths of hardware synths en sampler? Is 't een bepaalde hi-end reverb?

Het is in ieder geval wel een voordeel als je bereid bent om er geld in te steken, zodat je niet in eerste instantie spullen koopt die alleen bruikbaar zijn voor een beginner en die niet toereikend zijn voor iemand die platen uitbrengt. (Niet dat je met veel geld gelijk hits kan scoren.)


Hou er rekening mee, dat als je een geluidskaart + compressor koopt, dat ook 't resultaat van de track die je door de compressor haalt makkelijk weer is op te nemen in je geluidskaart. Misschien overbodig deze opmerking, maar misschien zitten daar ook wel wat haken en ogen aan, dat weet ik niet.

Dat is wat me zo even te binnen schiet over dit onderwerp. Namen van goede geluidskaarten kan ik je niet geven, want ik werk tot nu toe met een toereikende Audiophile 2496.

Als laatste: bedenk goed dat voor veel mensen hardware synths enzo nogal omslachtig werken. Ondanks dat ikzelf 5 hardware synths, een sampler, een drummachine wat effecten en een mengpaneel heb, ga ik steeds meer met software doen.
 
Tja, die virus TI.... ik ben er sowieso geen fan van om direct de eerste versie van een stuk software of een apparaat te kopen, vanwege het feit dat je erg vaak verhalen hoort over kinderziektes die nog opgelost moeten worden.

Qua specs en mogelijkheden lijkt 't een super apparaat, maar ja laat 't zich eerst maar bewijzen. Dat is mijn mening.

Reden genoeg om het voorlopig even te laten dus ;)

Qua hardware is er net zoveel keus als qua software, waar je al een tijd mee aan de slag bent.

Kies je ervoor om alles softwarematig te maken en alleen de master door externe app. te gooien (zoals een super compressor) of wil je uiteindelijk ook een deel hardware synths en effecten zoals reverb gaan gebruiken?
Ik wil alleen de eind mix er door heen jagen, voor die final touch!

Dan is er nog de mogelijkheid om een geluidskaart met meerdere uitgangen te kopen (bijvoorbeeld zodat je 8 sporen op een mengpaneel kan aansluiten en daar totale controle over hebt. Of neem je een geluidskaart die een stereo out heeft en koppel je die aan je mengpaneel, waarmee je dus je software synths mixt met een software mengpaneel en software effecten, en vervolgens de stereo out dan in een hardware mengpaneel samenvoegt met hardware synths enzo.

Op die laatste manier doe ik 't trouwens.

Dat lijkt me zoiezo een goede optie, ik ga ongetwijfeld meer 'spul' kopen in de toekomst

Maar goed, wil je dus uiteindelijk ook een hardware mengpaneel gaan gebruiken, ga je dan voor een analoge vanwege de 'old-skool' techno sound, dan heb je vaak geen total-recall en moet je bijvoorbeeld van iedere track de settings opschrijven. Das wat anders dan een project inladen en spelen maar.

Daar ben ik van op de hoogte... in de eerste instantie wil ik het alleen voor de eindmix gebruiken.
En, ga je de sound die je wilt bereiken wel krijgen met de compressor en soundkaart die je gaat aanschaffen, of komt er nog veel meer bij kijken? Is 't ook een kwestie van de juiste sequencer (cubase, logic etc.) die elk zijn eigen geluid heeft? Is 't een kwestie van de juiste softsynths of hardware synths en sampler? Is 't een bepaalde hi-end reverb?
Nee, geen reverb en speciale hardware/software synths...


Thanks voor je uitgebreide antwoord!
 
Laatst gewijzigd:
Ok, ik heb iig besloten om de Virus TI te cancellen.

Nu nog opzoek naar een goede mixer, buizen compressor (of iets soortgelijks) en een degelijke audiointerface.


Iemand tips?
 
Buiten het gebruik van dikke studio's kwam die sound wederom ook tot stand door mastering en het snijden van de plaat, en het type snijmachine.

Daar ligt vaak het sleuteltje.

BV ,transmat ,trax ,rocking house ,dance mania ,enz enz, hadden nooit zo geklonken als ze bij records industry geperst waren.
 
Origineel geplaatst door trash
Buiten het gebruik van dikke studio's kwam die sound wederom ook tot stand door mastering en het snijden van de plaat, en het type snijmachine.

Daar ligt vaak het sleuteltje.

BV ,transmat ,trax ,rocking house ,dance mania ,enz enz, hadden nooit zo geklonken als ze bij records industry geperst waren.

Daar ben ik ook wel van op de hoogte. Maar voor dit process moet er ook het e.e.a. gebeuren aan de mix.

Precies! Ik zou me ook niet meteen blind staren op een compressor, maar wel investeren in een goede geluidskaart/interface! Een protools setup met de Waves platinum bundle zou je mix al een heel eind pompend, funkend vet moeten krijgen!

Mijn mixen pompend krijgen is het probleem niet. Dat kan ik mbv. VST' plugins goed zat. Heb verschillende platen uitgebracht die behoorlijk pompen ;)

Maar ik mis gewoon dat 'laagje'. ;)
 
En wat doe je als blijkt dat die ene compressor en die analoge mixer niet dat ene 'laagje' toe te voegen?
Die kans lijkt mij behoorlijk groot nl.
Want vergelijk je jouw muziek niet met die in een 'million dollar' studio is gemaakt? Dat lijkt mij enigzins onlogisch.
Die ouwe techno platen zijn ook met oude 'rotzooi' gemaakt. x0x'en een pleuris mixer, analoge bakkies, 12 bits samplers, cheapass effecten en op een tape opnemen.
Moet je dan dan perse gaan naapen?

En waar Trash het over heeft snap ik niet helemaal want zelfs bij de tracks moet het bronmateriaal goed zijn. Anders heeft die supermastering 0 komma ruk zin.
 
Origineel geplaatst door fuse
En wat doe je als blijkt dat die ene compressor en die analoge mixer niet dat ene 'laagje' toe te voegen?
Die kans lijkt mij behoorlijk groot nl.
Want vergelijk je jouw muziek niet met die in een 'million dollar' studio is gemaakt? Dat lijkt mij enigzins onlogisch.
Die ouwe techno platen zijn ook met oude 'rotzooi' gemaakt. x0x'en een pleuris mixer, analoge bakkies, 12 bits samplers, cheapass effecten en op een tape opnemen.
Moet je dan dan perse gaan naapen?

En waar Trash het over heeft snap ik niet helemaal want zelfs bij de tracks moet het bronmateriaal goed zijn. Anders heeft die supermastering 0 komma ruk zin.

Ik wil niet na-apen, ik wil mijn eindmixen gewoon beter en warmer laten klinken. En dat laaste is imo niet te doen met alleen software.

Ik denk, dat ik mbv. een goede mixer, audio interface en een mooie compressor een heel eind kan komen.

Ik weet dat dit geen wonderen gaat verrichten maar het zal toch wel wat schelen niet waar? Ik ben ook helemaal niet opzoek naar een 'wonder' machine, gewoon iets dat net even dat extra'tje kan toevoegen aan mijn mixen waar ik naar op zoek ben. De rest doe ik software matig.


Het zal er niet slechter op worden lijkt mij... OF mischien slechter, op een positieve manier :)
 
Origineel geplaatst door fuse

Want vergelijk je jouw muziek niet met die in een 'million dollar' studio is gemaakt? Dat lijkt mij enigzins onlogisch.
Die ouwe techno platen zijn ook met oude 'rotzooi' gemaakt. x0x'en een pleuris mixer, analoge bakkies, 12 bits samplers, cheapass effecten en op een tape opnemen.
Moet je dan dan perse gaan naapen?

Blijkbaar heb je nog nooit de studio toendertijd van may,saunderson,atkins gezien.
Dan praat je over studer 48, dikke desks en totaal geen cheapass fx:D
In amerika mid jaren 80 had je op elke hoek van de straat wel een pro studio met dito engineer, die je voor een schappelijk bedrag kon huren.
Velen namen daar hun hiphop demo's op , en later maakten veel house producers daar ook gebruik van.
Voorbeeld, check Adonis no way back, check de compressie, als dat low budget is vreet ik achtemekaar me schoen op.
Nog 1, op vele trax platen, de verbs, das geen spul van de boeremert:D


Origineel geplaatst door fuse
En waar Trash het over heeft snap ik niet helemaal want zelfs bij de tracks moet het bronmateriaal goed zijn. Anders heeft die supermastering 0 komma ruk zin. [/B]

Het is de wisselwerking, de mastering, het snijden wat daar eventueel ook bij hoort, en het persen.:D
En dan moet natuurlijk het bron materiaal goed zijn.
 
Origineel geplaatst door forcesupreme
En dat laaste is imo niet te doen met alleen software.
Waarom niet?

Btw ik doe niet moeilijk om moeilijk te zijn, maar dat je de feedback krijgt waar je zelf om vraagt.
Of dat wat je bedacht hebt wel klopt.

Reken maar eens uit hoeveel een goede analoge mixer, meer kanaals interface en een high-end compressor bij elkaar kost. Dat red je niet voor die 2300 ballen.
 
LOL @ Trash, wist niet dat die gasten vette shitniz hadden.
Maar het klinkt iig wel super.
Vandaar ook m'n opmerking van die million dollar studio.
 
Origineel geplaatst door forcesupreme
Ik wil niet na-apen, ik wil mijn eindmixen gewoon beter en warmer laten klinken. En dat laaste is imo niet te doen met alleen software.

Ik denk, dat ik mbv. een goede mixer, audio interface en een mooie compressor een heel eind kan komen.

Ik weet dat dit geen wonderen gaat verrichten maar het zal toch wel wat schelen niet waar? Ik ben ook helemaal niet opzoek naar een 'wonder' machine, gewoon iets dat net even dat extra'tje kan toevoegen aan mijn mixen waar ik naar op zoek ben. De rest doe ik software matig.


Het zal er niet slechter op worden lijkt mij... OF mischien slechter, op een positieve manier :)

Misschien is dit een goed begin:

masteringaudio.jpeg


http://www.digido.com/portal/pmodule_id=11/pmdmode=fullscreen/pageadder_page_id=66/

Voor die paar tientjes wat je aan dat boek uitgeeft worden je mixen beter dan die paar duizend euri aan apparatuur, trust me! :)
 
volgens mij heeft TS dat boek nie echt nodig, zijn platen vind ik al erg goed klinken...

alleen het mist dat ene randje :D
 
Ik zit ook een beetje met dit "probleem", 't klinkt allemaal te kil, steriel en met weinig diepte.
Zoals ik het nu zie zijn er drie mogelijke oplossingen:
a) Een buizen compressor gebruiken.
b) De synths via een DI door een micpreamp halen.
c) De tracks te hard opnemen op analoge tape.

Ik denk alleen wel dat je voor apparatuur uit de ubercategorie moet gaan (Manley, API, Neve, Cranesong, Chandler etc.) omdat alleen die apparatuur je dat magische randje kan geven. Ik bedoel een phonic distort ook maar klinkt dat aangenaam ?
Maar ja dan heb 1 compressor voor 2000-3000 euro en de vraag is of het nou zoveel verschil uitmaakt.
Ik ga als ik wat tracks af heb denk ik wel eens wat apparatuur huren om te kijken of het nou echt zo'n verschil maakt.

Misschien is opnemen op tape wel de beste manier aangezien de voorbeelden dat ook hebben gedaan.
Er zijn apparaten die specifiek de tape sound emuleren Cranesong Hedd, SPL machinehead
of die echt via magnetische spoelen opnemen Rupert Neve Designs Portico™ 5042 Two-Channel "True Tape" Emulation and Line Driver
 
Origineel geplaatst door fuse
Waarom niet?

Btw ik doe niet moeilijk om moeilijk te zijn, maar dat je de feedback krijgt waar je zelf om vraagt.
Of dat wat je bedacht hebt wel klopt.

Reken maar eens uit hoeveel een goede analoge mixer, meer kanaals interface en een high-end compressor bij elkaar kost. Dat red je niet voor die 2300 ballen.

Nee ik vind het juist goed dat jullie zo moeilijk doen! Daar heb ik tenminste wat aan.

Maar goed: Wat is dan die analoge waar altijd over gesproken word en waar komt deze vandaan? Als jij zegt dat deze te maken is mbv software, waarom zijn er dan nog zoveel mensen die zweren bij hardware?

Dat is juist wat ik zoek. mijn mixen net ff dat beetje analoge warmte geven... Heb ik daar dan meteen de duurste meest geavanceerde mixer voor nodig? Volgens mij kan ik met een kleine degelijke mixer met een paar kanalen al een heel eind komen.

Een goede buizencompressor doet het meeste werk, en zal ook wel wat kosten ja, maar goed, veel meer als 2300 euro zal t dan toch niet worden?

En anders zal ik even door moeten sparen...

Ik weet wat veel van jullie denken; "daar heb je weer zo'n drol een die denkt dat je door apparatuur kopen wonder kunt verrichten"



Nee, ben echt niet opzoek naar wonderen, ben opzoek naar wat extra's en bovendien een goede startbasis om mijn hobby uit te breiden.

Mijn mixen zijn, volgens velen goed genoeg, maar ik stel hoge eisen aan mezelf ,wat ik ook probeer, het lukt me niet met software.

Mischien overschat ik die 'analoge warmte' ?
 
ik zou een paar goede (mic) preamps kopen, een brakke DJ mixer en een 2" tape-recorder (of gewoon goed cassettedeck). Ben het wel eens met bovenstaande posters dat een boel van de warmte toch ook in de geluiden en de mix zit..... maartoch, er zijn ook additionele mogelijkheden. Als je bv 2 leuke mic preamps koopt (bv een RNP, M-audio DMP3, UA LA-610, Avalon 747, behringer mic100/200 etc. .. hoeft niet altijd topnotch en duur te zijn, gaat meer om de combi), een brak klein (DJ)mixertje en een leuke 2" tape recorder (studer ofzo) dan kan je bv je software (en ook hardware) geluidsbronnen los door zo'n preamp jetsen, evt door een DJ mixertje (veel gebruikte truuk in techno en house) en dan opnemen op tape....en dat weer terug je computer in (tenzij je een otari multitrack taperecorder koopt natuurlijk ;) en daar verder afmixen, evt met wat UAD plugins ofzo...... dan moet je volgens mij hele geile mixen kunnen maken.... zeker als je de eindmix ook nog weer naar tape stuurt......

verder is het gewoon uitproberen tot je de sound hebt die je wilt bereiken, dat is helaas niet anders

Olaf
 
Ik zou de mic200 niet aanraden :D Misschien leuk voor het contrast.

Wat zijn eigenlijk DJ mixers met een goede sound ?
 
Origineel geplaatst door Backdrop
Ik zou de mic200 niet aanraden :D Misschien leuk voor het contrast.

Wat zijn eigenlijk DJ mixers met een goede sound ?

ik bedoel het ook als contrast, en ook die dj mixer....een hifi sound hoeft niet altijd organisch en warm te zijn..als je bv luistert naar oude motown opnames overstuurt het als een dolle, is het alleen midrange (want voor de radio) en toch klinkt het geweldig
 
Back
Top