Hoe maak je sneller nummers af?

Mijn mixen klinken vaak ook nergens na de volgende dag. Althans, als de basis ok is dan is er sprake van elementen die uit balans zijn. Dit is meer doordat je oren moe worden en je bijv. de impact van een kick of baslijntje wilt vasthouden, gedurende een sessie gaat het volume dan omhoog. Of ik ga dan meer processen wat achteraf helemaal niet nodig was.

Dus het afmixen zou ik sowieso met frisse oren doen. Wat betreft het klusje zelf, en dat is meer een filosofische benadering, zou ik eens youtuben op dopamine detox. In het kort zijn we zoveel gewend aan directe bevrediging en de dopamine stootjes die je daardoor kriigt, dat dingen die je minder leuk vind, of niet direct die bevrediging opleveren lastig vinden en daarom gaan vermijden. Het doel van de dopamine detox is het resetten van die mindset, en weer de concentratie vinden om dingen te doen en bevrediging te halen uit het proces.

Het ironische is dat ik dit op een mobiel schrijf, na wat onzin op twitter en insta gescrolled te hebben, DAT moet je dus eigenlijk niet doen voor de duidelijkheid :D
 
Dat ligt ook aan je werkwijze. Ik maak altijd zo snel mogelijk het liedje af en kijk dan pas naar de mix. Ik heb geen zin om tijd te steken in mooi maken als ik een partij later toch weggooi. Eerst de grote lijnen werkt bij mij vaak het beste.

Maar ook die grote lijnen moeten enigszins aan te horen zijn, toch? Zo bedoelde ik 'm vooral.. niet tot in de puntjes polijsten..
 
Maar ook die grote lijnen moeten enigszins aan te horen zijn, toch? Zo bedoelde ik 'm vooral.. niet tot in de puntjes polijsten..
Klopt hoor, en onbewust mix ik ook al wel. Soms zelfs op de plugin, bijvoorbeeld door het laag er wat af te halen met een highpass filter. Kick en bas besteed ik ook echt tijd aan, dat moet gewoon kloppen.

Misschien is het ook wel gewoon een knop in mijn hoofd die ik moet omzetten. Minder ambitieus zijn, sneller afmaken en weer doorrrrr....
 
Zoveel mogelijk mixen tijdens het arrangeren misschien? Als je iedere laag die je maakt/toevoegt meteen goed in de mix hebt liggen, heb je er achteraf niet zo heel veel werk meer aan.
Da's het eerste waar ik ook meteen aan dacht.
Ook ik heb na een keer of twintig de track te hebben gehoord er wel even genoeg van en als je zorgt dat meteen vanaf het begin je arrangement, je levels enz dat die op orde zijn dan heb je 't meeste werk wel gedaan.
Dan is het aan het einde nog wat schaven misschien maar veel meer niet.
 
Klopt hoor, en onbewust mix ik ook al wel. Soms zelfs op de plugin, bijvoorbeeld door het laag er wat af te halen met een highpass filter. Kick en bas besteed ik ook echt tijd aan, dat moet gewoon kloppen.

Misschien is het ook wel gewoon een knop in mijn hoofd die ik moet omzetten. Minder ambitieus zijn, sneller afmaken en weer doorrrrr....
Sneller tevreden zijn helpt ook natuurlijk....:)
Perfekt wordt het nooit want op een andere installatie in een andere ruimte klinkt het net weer ff anders.
 
Ik haat editting dus ik gooi t gewoon online na wat low cut beetje compr en limiting op elk kanaal en nog eens op de master. Izotope er achter voor de stereo en to hell ermee. Klaar.
 
Wat ik zelf in een situatie als deze zou doen is een Kanban board maken en elke track waar je aan werkt op het bord te zetten. Stel vervolgens een regel voor je zelf dat je maar maximaal aan bijvoorbeeld 5 tracks tegelijk mag werken. Voor je aan track 6 mag beginnen moet je er eerst voor zorgen dat een ander van het bord verdwijnt. Dat kan natuurlijk door de track af te mixen, maar je kunt ook besluiten dat je gewoon niks meer met een track gaat doen. 1 op de 3 tracks afmaken is fijner dan 20 tracks voor je uit duwen en helemaal niks af krijgen.

Ik heb zelf overigens niet veel ervaring met tracks afmaken maar wel met het plannen van werk binnen software development teams.
 
Ik heb het omgekeerde, ik focus me vooral op sound design en mixing en kan een track dan helemaal af maken, gemixt en wel, om er vervolgens achter te komen dat ik toch niet tevreden ben met het arrangement, en geen zin heb om daar wat aan te doen. Die belanden bij mij op de plank. Ik begin dan meestal gewoon weer aan een nieuwe tot ik er eentje heb die ik zelf goed genoeg vind. Beter dat niet na doen dan als je tracks snel af wilt hebben :stupid
 
Wat ik zelf in een situatie als deze zou doen is een Kanban board maken en elke track waar je aan werkt op het bord te zetten. Stel vervolgens een regel voor je zelf dat je maar maximaal aan bijvoorbeeld 5 tracks tegelijk mag werken.
Prikkelende reactie, dank. Ik geloof absoluut dat dit werkt in een zakelijke setting. Ik maak alleen muziek als hobby en na een dag hard werken heb ik vaak zin om gewoon een beetje te klooien. Drumpartijtje inspelen, baslijn eronder en melodie erbij: en dat is opzetje 101. Zakelijk is dat niet handig, maar het is wel heerlijk ontspannend 😀 Ik ga eens puzzelen of ik dit concept op een andere manier kan gebruiken.

... om er vervolgens achter te komen dat ik toch niet tevreden ben met het arrangement, en geen zin heb om daar wat aan te doen.
Precies, dat had ik in het verleden ook. Dan had ik 's avonds een half uurtje over en dan besteedde ik die aan een compressor instellen. Op een kanaal die de uiteindelijke songs soms niet eens haalde. Daarom werk ik nu omgekeerd. Eerst kijken of het nummer 'werkt' en dan pas mooier maken.

Het is niet mijn idee, het is van Billy Decker.
Mooie manier en ik heb er net mee geëxperimenteerd. In Studio One kun je oude nummers inladen in een bestaande song als template, inclusief routing en alle effecten. Ik heb het nog niet helemaal onder de knie, maar dat biedt wel mogelijkheden 👍
 
Mocht je opmerken dat je tracks drastisch veranderen nadat je ze succesvol hebt afgemixt zou je wellicht beter in het maak proces al meer aandacht kunnen besteden aan de mix an sich.

Is dit niet het geval en blijft de boel aardig hetzelfde allemaal, enkel net ietsje beter afgesteld na het mixen, dan is het waarschijnlijk een twijfel gedachte die je remt (is het wel goed genoeg/doe ik het wel goed)

Imho: mixen is al een vak apart.
 
Ik maak me er niet druk over of een track af is of niet, ook niet over een volgorde van tracks die afzijn;
Een track is pas af als die af is, kan letterlijk 10 jaar duren voor ik er mee verder ga (of niet) heb (echt) een paar honderd tracks van schets vorm tot bijna af. Waarom zou je een groei/leer/creatief/plezierig/vervullend proces afkappen omdat je zonodig een affe track moet hebben? van wie? je kan beter effe afstand nemen of juist meer inzoomen door ander dingen te proberen te leren/groeien en betere oplossingen vinden om verder te gaan met onaffe tracks of aan een nieuwe te beginnen.

plus wat @Nap doet
Als je iedere laag die je maakt/toevoegt meteen goed in de mix hebt liggen, heb je er achteraf niet zo heel veel werk meer aan.
 
Laatst gewijzigd:
Precies, dat had ik in het verleden ook. Dan had ik 's avonds een half uurtje over en dan besteedde ik die aan een compressor instellen. Op een kanaal die de uiteindelijke songs soms niet eens haalde. Daarom werk ik nu omgekeerd. Eerst kijken of het nummer 'werkt' en dan pas mooier maken.
Ja maar dan heb ik weer dat het nummer nooit mooi wordt, het verschil in hoe goed iets klinkt zit voor mij al gauw in de sound design en toebehorende fx. Ik vind het meestal belangrijker hoe een sound klinkt dan wat voor melodie eruit komt, daarom ben ik toch wat meer bezig met aan knopjes draaien dan midi nootjes inspelen of blokjes schuiven, geeft ook niet want ik vind sound design en mixing juist het leukste aan het maken van de tracks, laat mij maar een paar uur met een compressor spelen :D
 
Als ik even klaar ben met een track (maar de track is nog lang niet klaar) doe ik wat simpele voorbereidingen voor een redelijke mix: filters/EQ op alle tracks, eventueel gebruikte samples beperken tot minimale lengten en zorgen dat gerelateerde (drum) samples elkaar afsnijden. Daarna laat ik het als project file liggen en luister af en toe de backlog terug. Als/zodra iets weer klikt ga ik verder, doe zo min mogelijk aan het arrangement en concentreer me op het opleuken van de individuele tracks. Daarna met enig beleid door goede mastering plugins en gaan.

Edit: "Sneller" is wat mij betreft met zo min mogelijk besteding van tijd. Hoe lang het ook duurt ; - )
 
Laatst gewijzigd:
Heel herkenbaar allemaal. Dan luister ik het na langere tijd af en dan vraag ik me af of er hier of daar niet een geluidsfragment
`gestolen` is IVB met de auteursrechten. Zo professioneel klinkt het hier en daar wat ik zelf maakte zeker met gebruik van samples maar ook met midi fragmenten. Een goed geheugen komt dan goed van pas. En bij voorbaat mag het niet teveel op iets bekends lijken. M`n midi fragmenten zijn altijd onherleidbaar. Maar met samples is het toch voorzichtiger te werk gaan. Schoon schip maken is ook een kunst.
 
Als je je brood er niet mee hoeft te verdienen, lekker laten voor wat 't is. Gewoon zo goed mogelijk afmixen en klaar, klap erop en aan een nieuw nummer beginne. Ik ben ook altijd helemaal klaar met mijn tracks als ze eenmaal ge-edit zijn. Wat is nu doe is gewoon ONE-Take recordings maken en klaar. De groeten ermee.
Als ik een nummer na een paar maanden terug luister en denk "Nou das wel lekker" dan mix is het alsnog wat preciezer.

Neem het vooral niet te serieus, tenzij je er dus je geld mee moet verdienen.
 
Back
Top