Stel; je moet helemaal opnieuw beginnen, waar geef je dan je budget aan uit?

Deze is volgens de experts redelijk achterhaald in onze tijden van mixen in the box. Vroeger zat daar de gedachte achter dat je met enkel cutten minder kans had om het niveau te raken waar er vervorming ging optreden. Met de meeste digitale EQs is er geen vervorming, of wil je die vervorming juist hebben in de vorm van analog modelling en saturatie. Mits je gain staging blijft toepassen is er in het digitale domein geen verschil tussen weghalen wat je niet wilt hebben en het kanaal iets harder zetten, of boosten wat je wilt hebben en het totaal iets zachter zetten.
Ik ben ook een ouwe lul. :beard:
 
ik heb er nog even over na gedacht en technisch gezien heeft NorthernLichtx natuurlijk helemaal gelijk.

Maar ik denk toch dat het "better practice" is om eerst de dingen weg te halen die niet goed zijn, om vervolgens de de goede te boosten.
De reden is dat als iets harder klinkt, zoals met boosten, het automatisch beter klinkt. Wat niet het geval hoeft te zijn.
Het is dus gewoon een soort "mindset" die in de praktijk imo beter werkt.

Daarnaast hebben veel moderne plugins ook een functie die het rms niveau gelijk houdt, zodat je meteen hoort of je verandering echt beter is. (bv FabFilter is echt top spul!)
 
Een moog one, een ms20 en ms50
Een rme ff interface, mac laptop ( met bidule, cubase en NI complete ) en een versterker met twee dynaudio bm15p’s

Waarschijnlijk ook nog 2 akg 414 buls mics
kost wat , maar stond nergens een prijslimiet bij :-)
 
Volgens mij heb ik al eens eerder gereageerd in dit draadje, geen idee welke stelling ik in nam, maar nu neig ik naar een bijgebouw in mijn tuin van ca 6x4m en dan helemaal akoustisch in orde maken, zonnepanelen op t dak, airco er in, klein keukentje, goeie lounge bank, prima de luxe bureau en dito stoel, goede monitoring en dan grotendeels alles met software gaan doen die ik al heb dus dat scheelt weer iets. Wel wat ruimte laten voor wat hardware, maar niet helemaal vol zetten, af en toe een nieuw stuk gear er in en een oud stuk gear er uit, op zolder thuis komt dan een bufferzone voor alle synths. Maar dat laatste is nu ook al zo.. :D
 
en een paar midi controllers
 

Attachments

  • Apple_Logic-Pro-X_Mac-Pro-Display-Pro_06132019_big.jpg.large.jpg
    Apple_Logic-Pro-X_Mac-Pro-Display-Pro_06132019_big.jpg.large.jpg
    202 KB · Bekeken: 96
en gewetensrust dat het gewoon werkt
 
maar nu neig ik naar een bijgebouw in mijn tuin van ca 6x4m en dan helemaal akoustisch in orde maken, zonnepanelen op t dak, airco er in, klein keukentje, goeie lounge bank, prima de luxe bureau en dito stoel,
En dan kan je eindelijk Grant Green draaien znnder commentaar van anderen! :okdan: :D
 
In ieder geval zou ik als ik opnieuw zou beginnen minder uitgeven dan ik tot nu toe heb gedaan.
Dit zei ik een jaar geleden maar niets zo veranderlijk als een mens want ik heb de komende tijd aankoop van eurorack op de planning staan en dan komt van minder geld uitgeven niet veel terecht. :D
 
Ik zou als ik opnieuw zou beginnen lekker een kant-en-klaar starterpack gekocht hebben: ableton lisencie + koptelefoon + controller + iets van een soundcard. en dan lekker de tutorials door om het te leren. Qua synthese zou ik nu voor Cardinal gaan en dat helemaal onder de knie krijgen. Dan heb je echt alle tools die je nodig hebt om wat moois te maken.

Mijn start was meer aanklooien met een ouwe E-MU soundcard, synth-edit, magix music maker en die leuke nord modular software die alleen op XP draait. 20 jaar later is het toch een stuk laagdrempeliger geworden.
 
Waarom doet iedereen zo moeilijk.
Gewoon beginnen met pianoles en theorie,als je die know how niet hebt stopt het een keer voor je.
Maar het is nooit te laat om te beginnen,of je hebt een luie inslag!
Dan koop je stuk voor stuk wat je denk dat je nodig hebt,soms een miskoop jammer dan begin je
opnieuw,
En luisteren naar elkaar zijn er heeel weinig,dus af en toe je hoofd stoten!
en veel tijd erin steken.
Als ik 100.000 euro had liet ik het even neerzetten een studio.
Ik neem al een hele lange tijd op.

Groeten van andreos :)
 
Waarom doet iedereen zo moeilijk.
Gewoon beginnen met pianoles en theorie,als je die know how niet hebt stopt het een keer voor je.
Maar het is nooit te laat om te beginnen,of je hebt een luie inslag!
Dan koop je stuk voor stuk wat je denk dat je nodig hebt,soms een miskoop jammer dan begin je
opnieuw,
En luisteren naar elkaar zijn er heeel weinig,dus af en toe je hoofd stoten!
en veel tijd erin steken.
Als ik 100.000 euro had liet ik het even neerzetten een studio.
Ik neem al een hele lange tijd op.

Groeten van andreos :)

Alhoewel een basiskennis van muziektheorie uiteraard wel helpt, ben ik niet met je eens dat je zonder niet 'verder' kunt komen. Rechttoe-rechtaan techno bijv. is verder geen hogere wiskunde. Ook liggen de interesses hier ver uit heen. De een zal zich meer richten op sounddesign, andere vinden het mixingproces of gewoon de hardware interessant etc.
 
Alhoewel een basiskennis van muziektheorie uiteraard wel helpt, ben ik niet met je eens dat je zonder niet 'verder' kunt komen.
Precies. Er zijn hele genres ontstaan doordat mensen zelf maar wat aan prutsen.
 
Dat jullie nog reageren op mensen die zeggen dat je zonder muziektheorie niet verder komt?
Die mensen zitten zo vast ik hun overtuiging.
Met Paul McCartney is het ook niets geworden, da's het beste voorbeeld denk ik.
 
Jezelf vergelijken met een once-per-generation supertalent (zie ook Jimi Hendrix bijvoorbeeld) die niet dankzij maar ondanks het gebrek aan theoretische basis succesvol werd, is wel het summum van ijdelheid.
 
Jezelf vergelijken met een once-per-generation supertalent (zie ook Jimi Hendrix bijvoorbeeld) die niet dankzij maar ondanks het gebrek aan theoretische basis succesvol werd, is wel het summum van ijdelheid.
Je denkt toch niet dat hun de enige muzikanten zonder veel kennis zijn die succesvol waren?
Maar de lijst is eindeloos, ik kan er nog flink wat opnoemen maar ik ga toch niet honderden muzikanten noemen.
En daarnaast zijn er heel wat mensen die plezier hebben in muziek alleen niet beroemd zijn en weinig aan muziektheorie hebben gedaan.

Talent is het belangrijkste in mijn idee, als je aanleg hebt dan kan je al snel muziek maken zonder veel scholing.
Eventueel een beetje akkoorden leren en je bent al een eindje op weg.

Om maar een vergelijking te trekken; mensen die niet kunnen tekenen kunnen naar de kunstacademie maar dat wordt niet veel teriwjl iemand met talent die kan gewoon tekenen.
Een beetje wat lezen over perspectief en de rest zal je toch vooral zelf moeten doen, praktijk is de beste leerschool.
 
Laatst gewijzigd:
Hola .
Plezier staat voorop.
Anders neem je wel een
Anderen hobby.
Maar gek dat er maar een zin
uit mijn tekst word gelezen.
Ik heb ook heel veel voorbeelden.
Maar waarschijnlijk worden mensen kriegelig dat zij niet genoeg kennis hebben.
En heeft niets metberoemd te maken.
Dat hangt van vele factoren
af.
Met vriendelijke groeten Andreos.
 
Jezelf vergelijken met een once-per-generation supertalent (zie ook Jimi Hendrix bijvoorbeeld) die niet dankzij maar ondanks het gebrek aan theoretische basis succesvol werd, is wel het summum van ijdelheid.
Ik vergelijk mezelf meestal met de Island Boys.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Back
Top