Kodamo Mask1

Kodamo brengt de Mask1 uit, met Bitmask™ synthese dat volgens de fabrikant goed is voor een "warm and gritty tone". Komt uit medio maart 2023 en gaat volgens Gearnews 1790 euro kosten, ex-BTW.

mask1-1.jpg




Specs:

Synthesis typeBitmask, subtractive
Polyphony10 dynamically allocated voices
Multitimbrality4 parts (5 in layered/split mode)
OscillatorsPer voice :
  • 2 bitmask with 256 masks each, transpose and detune
  • 1 noise with programmable sample-and-hold frequency
Filter1 per voice, two poles (12dB/oct) state variable, self-resonant with pitch tracking and 4 modes (low, high, band pass, notch)
Envelopes4 loopable ADSR per voice (osc1, osc2, noise, filter), 3 delta-decay (osc1 mask, osc2 mask, pitch)
LFO2 per part with 7 waveforms + noise, delay, decay
Arpeggiator27 patterns with adaptive or fixed chords, latchable, retrig or pitch change modes
Looper/Sequencerup to 10000 events, unlimited duration, single track. Records notes, pitch bend, mod wheel and aftertouch.
EffectsTwo stereo DSP in series. First offers chorus, phaser, distortion, bitcrusher, tremolo and ring mod (64 types). Second offers delay, comb filter, reverb and room simulations (32 types)
ModulationsLFOs :
  • Frequency
  • Volume
  • Filter cutoff
  • Mask
  • Panning
  • Osc1 frequency
  • Osc1 volume
  • Osc1 mask
  • Osc2 frequency
  • Osc2 volume
  • Osc2 mask
  • Noise frequency
  • Noise volume
  • FX1 balance
  • FX2 balance
  • FX2 preset
Mod wheel & aftertouch :
  • Filter cutoff
  • LFO1 depth
  • LFO1 speed
  • LFO2 depth
  • LFO2 speed
  • Volume
  • Mask
  • Frequency
  • Osc1 volume
  • Osc1 mask
  • Osc2 volume
  • Osc2 mask
  • Noise frequency
  • Noise volume
  • FX1 balance
  • FX2 balance
Velocity (3 simultaneous):
  • Volume
  • Filter cutoff
  • Mask
Play modes
  • Polyphonic
  • Monophonic
  • Slurred
  • Mono portamento on legato
  • Paraphonic
  • Hybrid poly-mono on legato
  • Slurred paraphonic
  • Mono retrigger
SplitConfigurable split point, balance between voices, transpose, panning and tuning
LayersConfigurable balance between voices, transpose, panning and tuning
MiscVoice pan spread, polyphonic portamento
Memory200 factory presets, 400 user voices
Audio outputs2 balanced 1/4" TRS jack (+13dBu max), 1/4" jack headphones
MIDI2 DIN (in, out), class-compliant USB type B, SysEx voice transmit/receive, 20 CC-mapped parameters
Keyboard61-keys semi-weighted Fatar action with velocity and aftertouch
Keyboard response6 velocity curves, 6 aftertouch curves
Controls23 buttons, 2 rotary encoders, pitch bend wheel (2-12 semitones range), modulation wheel
Display4-digit 7-segment red display
Pedal inputSustain, 1/4" TS jack, adaptive polarity
Tuning400-470Hz. Equal-tempered, arabic quartertones and just intonation
Size89 x 26 x 8cm including knobs and feet. Package : 100 x 35 x 25cm
Weight7.5 Kg
Power12v DC
AccessoriesPower supply, printed user manual, cable hook, spare keycap, spare rotary encoder

*Specifications are subject to change until the product is released

Website.
 
We hebben eerder al wat renders gezien van dingen met deze 'bitmask'-synthese, maar dat leek te gaan om kleine synthjes van een paar honderd euries:

bm1.jpg


bm2.jpg


Dit is toch iets heel anders. En duurder. Zou leuk zijn als er nog een goedkopere variant komt.
 
Klinkt wel fris, idd beetje DX7 af en toe. Ben wel benieuwd wat dat uberhaupt is 'Bit mask' ? En of de 2pole filter analoog is of niet. En de aftertouch is channel AT of Poly AT?
De interface ziet er nog niet echt uit als een feest. Hopen dat er een ipad editor oid bij zit.
 
Klinkt best goed! Met een lineaire sequencer. Eindelijk! Gebalanceerde uitgangen, hetgeen standaard zou moeten zijn, heren van Waldorf en Sequential!! Ziet eruit als een Crumar Bit 1. Misschien logisch gezien de naam van de gebruikte technologie maar wie verlangt er nog naar zo'n interface? Het aantal van twee lfo's is te weinig voor zo'n complex instrument maar altijd nog beter dan een.
 
De techniek van klankopwekking vind ik best interessant, maar ik ben vooralsnog niet onder de indruk van hoe het klinkt.
De interface spreekt me al helemaal niet aan.

Dat gezegd hebbende, het is nog maar een prototype en er valt nog niet zoveel te horen, dus mijn 'definitieve' oordeel kan anders uitpakken.
 
De verschijningsvorm en geluidsdemo's overtuigen mij niet direct. Ondanks de inventieve nieuwe(?) methode om waveforms te genereren hoor ik eigenlijk niet echt iets dat ik niet al vele malen eerder heb gehoord uit wavetable of fm synths - ik krijg er behoorlijke Serum / Massive achtige vibes bij, met de organisch-achtige geluiden juist weer een echo van de 90s romplers. Het front panel lijkt me niet erg uitnodigen om zelf geluiden op te ontwerpen, en ook het realtime aanpassen van geluiden tijdens het spelen lijkt me niet erg snel of intuitief. PolyAT/MPE was ook leuk geweest maar zo te zien is het weer standaard channel aftertouch.

Al met al ben ik niet erg enthousiast, ik zie de hardware ook niet echt als meerwaarde in deze vorm. Denk dat het beter zou werken als plugin met alle parameters visueel gepresenteerd voor je neus op een scherm. Maar voor het finale oordeel zullen we nog even wachten tot het prototype ook daadwerkelijk 'af' is. Maar vooralsnog, nee. Mijn droom van een digitale übersynth met superveel knoppen/schuiven in de lijn van de JD800 maar met al het lekkers van nu is nog steeds geen bewaarheid geworden (denk dat de Jupiter X daar het dichtst bij komt maar die voelt weer meer als een soort 'greatest hits' bak ipv zijn eigen ding).
 
Laatst gewijzigd:
het klinkt voor mij toch anders en uniek. Vooral omdat je zoveel verschillende waves kan maken.
Het geluid heeft ook definitie en presence en lijkt me iets dat goed in een mix staat.
Die bitmask is ook met velocity moduleerbaar.
Maar jee wat een interface idd.

Dit met analoge filters en veel knoppen zie ik wel zitten.
 
Klinkt goed, maar minder spannend dan ik zou verwachten met de gepresenteerde techniek. Gebruikers interface bevalt me niet (ik hoopte dat we dát gehad hadden eigenlijk...) en kom nou toch op, waarom geen MIDI-thru?
 
Altijd wel grappig dat ze de moeite doen om een hele nieuwe vorm van synthese te ontwikkelen en dan erin slagen steeds dezelfde tot het bot versleten presets te programmeren… Misschien in de juiste handen kan het juist wel interessant worden.
 
Ben wel benieuwd wat dat uberhaupt is 'Bit mask' ?

Om hier nog even op terug te komen, ik had eigenlijk verwacht dat het meer in de richting van deze methode zou zijn, beschreven door Jari Kleimola. Maar het is dus toch iets anders geworden. Ik denk dat de synthese van Kleimola al vrij snel kan ontsporen, dus lastiger om als eindgebruiker goede klanken te vinden. Demo van de methode hieronder, behalve de drums.

 
Back
Top