Enquête rond interactieve muziekproductie (met giveaway!)

ToonCH

Nieuwkomer
Lid sinds
15 oktober 2022
Berichten
24
Locatie
Antwerpen
Beste allemaal

Ik ben Toon, student Product Development aan de Universiteit Antwerpen. In het kader van mijn afstudeerproject (masterthesis) werk ik rond het topic van interactieve muziekproductie. Momenteel bevind ik me in de onderzoeksfase en zoek ik zoveel mogelijk enquêtes en vervolgens interviews af te nemen bij mijn doelgroep.

De enquête is ontworpen om na te gaan waaraan de hedendaagse producer waarde hecht en wat hem inspireert in de creatieve fase. De focus ligt hierbij op het de koppeling van de digitale omgeving aan een fysieke interface.

Het doel van dit project is het ontwerpen van een controller welke op een meer betekenisvolle manier de bediening van digitale effecten mogelijk maakt, vergeleken met klassieke grid- en knoppeninterfaces.

Hoewel ik momenteel nog onderzoek doe is het eindresultaat van de thesis (juni) een uitgewerkt en functioneel product. Geïnteresseerden zouden doorheen het project kunnen deelnemen aan gebruikstesten, waar ik ongetwijfeld veel van kan leren. Tegelijk krijgt de testpersoon ook de kans om met nieuwe technieken te gaan producen. Win-win! Moest hiervoor interesse zijn, hoor ik het graag.

De enquête zelf duurt ongeveer 5 à 10 minuten, afhankelijk van de antwoorden. Dat is natuurlijk niet niks, maar alle input wordt enorm geapprecieerd!

Link naar de enquête

Alvast bedankt voor de moeite!

Toon CHAERLE

ps. als motivatie heb ik ook twee tegoedbonnen bij BAX (20eu elks). Deze worden verloot onder de deelnemers eind november!
 
Net ingevuld

Veel vragen zijn ambigue

En je hebt duidelijk ideeen vooraf die uit de vraagstelling blijken, maar vaak net wat duidelijkheid missen
 
Net ingevuld

Veel vragen zijn ambigue

En je hebt duidelijk ideeen vooraf die uit de vraagstelling blijken, maar vaak net wat duidelijkheid missen
Bedankt voor de feedback en je deelname! Omwillen van het nog al specifieke topic heb ik niemand met vakkennis een 'test'-enquete kunnen laten invullen. Ik ga er nu nog eens over en tracht de vragen neutraler en relevanter te formuleren.
 
Mag ik vragen waaron je niets vraagt over touchscreens mbt het bedienen van FX ?
(Ik heb daar nl een 20 point multitouchscreen voor in gebruik)
heel terechte vraag! hier ga ik verder op in. vooringenomen op vlak van touchscreens vrees ik, bedankt voor het opmerken!
 
Mag ik vragen waaron je niets vraagt over touchscreens mbt het bedienen van FX ?
(Ik heb daar nl een 20 point multitouchscreen voor in gebruik)
je mag hier trouwens altijd je ervaring of redenen voor geven, helpt me enorm! :D
 
Reden dat ik dit touchscreen gebruik is dat ik met mijn vingertoppen en evt nog iemand die samen met mij aan het jammen is tot wel 20 parameters tegelijk kan aanpassen.
Al is dat in de praktijk maar vaak 5 (1 hand) de rest doet wat anders :-)
 
Ik voegde enkele vragen omtrent touch-interfaces toe. Gezien ik hier zelf geen enkele ervaring mee heb, moet hun relevantie nog blijken... In elk geval hoor ik graag als mensen een ervaring te delen hebben rond het bedienen van effecten dmv. touchscreens.
 
In elk geval hoor ik graag als mensen een ervaring te delen hebben rond het bedienen van effecten dmv. touchscreens.
Toevallig onlangs nog een filmpje gemaakt en in een ander draadje gepost over de combinatie van de Electra One (2 stuks eigenlijk) met software (Bentō). Dat is meer een hybride; zowel knoppen als touchscreen. Zie filmpje:



Knoppen in combinatie met touchscreen vind ik een ideale oplossing, je ziet de functie van de knoppen en fysieke knoppen zijn fijner dan alleen touchscreen. Maar het touchscreen kan wel gebruikt worden om bv slides te doen of te kiezen uit een lijst van waardes.
 
Toevallig onlangs nog een filmpje gemaakt en in een ander draadje gepost over de combinatie van de Electra One (2 stuks eigenlijk) met software (Bentō). Dat is meer een hybride; zowel knoppen als touchscreen. Zie filmpje:



Knoppen in combinatie met touchscreen vind ik een ideale oplossing, je ziet de functie van de knoppen en fysieke knoppen zijn fijner dan alleen touchscreen. Maar het touchscreen kan wel gebruikt worden om bv slides te doen of te kiezen uit een lijst van waardes.

Erg interessant, rond 1:30... ik vraag me af of er naast de horizontale 'slider' die tevoorschijn komt bij het ingedrukt houden van een parameter, er ook nog andere bedieningen op het touchscreen mogelijk zijn. Ga verder op onderzoek, had de electra one nog nooit gezien (bedankt!)
 
ik vraag me af of er naast de horizontale 'slider' die tevoorschijn komt bij het ingedrukt houden van een parameter, er ook nog andere bedieningen op het touchscreen mogelijk zijn.
Er zijn nog wel meer dingen mogelijk, zoals het maken van knoppen (pads) die latchen of juist als eenmalig trigger gebruikt worden. Je ziet er een aantal op het schermpje staan. Bijvoorbeeld voor het aan/uit zetten van 1 van de twee generators. En de E1 is aardig customizable, zeker als je in LUA kunt scripten.
 
Er zijn nog wel meer dingen mogelijk, zoals het maken van knoppen (pads) die latchen of juist als eenmalig trigger gebruikt worden. Je ziet er een aantal op het schermpje staan. Bijvoorbeeld voor het aan/uit zetten van 1 van de twee generators. En de E1 is aardig customizable, zeker als je in LUA kunt scripten.
Interessant! Mag ik vragen, waarom gebruik je er twee? welke mogelijkheden biedt dat tegenover alles op 1 te mappen?
 
Blaas controllers worden nergens genoemd.
Terwijl dit een nauwkeurige manier van invoer is.
Voor toonhoogte als wel voor volume of bijvoorbeeld lowpass filter.
Volume pedalen, voetpedalen, voetpedalen-orgel.
Licht onderbreking met : hand, voet, lichaam, hoofd. (laser-harp)
 
Laatst gewijzigd:
Interessant! Mag ik vragen, waarom gebruik je er twee? welke mogelijkheden biedt dat tegenover alles op 1 te mappen?
24 knoppen zijn nog fijner dan 12... :D An sich kun je ook zeker wel toe met eentje hoor, je kunt behoorlijk snel door de secties op een page en door de pages heen gaan. Ik had er eigenlijk eentje beneden liggen en 1 in de studio om wat makkelijker presets te kunnen maken (voor mezelf, maar ook om mijn bijdrage te leveren aan de E1 community). Maar ik heb ze nu al een tijdje in de studio naast elkaar liggen omdat dat de brug tussen hard- en software vergemakkelijkt.
 
Ik voegde enkele vragen omtrent touch-interfaces toe. Gezien ik hier zelf geen enkele ervaring mee heb, moet hun relevantie nog blijken... In elk geval hoor ik graag als mensen een ervaring te delen hebben rond het bedienen van effecten dmv. touchscreens.
- knoppen die een event (midi, osc, effect paramters) sturen als je ze aanraakt (ook bijv switches tussen twee states of groepen parameters)
- knopen die een event sturen slecht als je ze loslaat
- combinaties: bijv een fader die reverb aanstuur en bij loslaten terug naar 0 springt; idem voor een crossfader die twee audio clips mixt, die je naar rechts sleept en bij loslaten tetugspringt
- xy pad: zie kaoss pads van korg
- faders en xy pads die op fysische eugenschappen reageren (zie manual van liine lemur)

Kortom: touchscreens zijn fun
 
24 knoppen zijn nog fijner dan 12... :D An sich kun je ook zeker wel toe met eentje hoor, je kunt behoorlijk snel door de secties op een page en door de pages heen gaan. Ik had er eigenlijk eentje beneden liggen en 1 in de studio om wat makkelijker presets te kunnen maken (voor mezelf, maar ook om mijn bijdrage te leveren aan de E1 community). Maar ik heb ze nu al een tijdje in de studio naast elkaar liggen omdat dat de brug tussen hard- en software vergemakkelijkt.
da's een serieuze luxe! ;)
 
- knoppen die een event (midi, osc, effect paramters) sturen als je ze aanraakt (ook bijv switches tussen twee states of groepen parameters)
- knopen die een event sturen slecht als je ze loslaat
- combinaties: bijv een fader die reverb aanstuur en bij loslaten terug naar 0 springt; idem voor een crossfader die twee audio clips mixt, die je naar rechts sleept en bij loslaten tetugspringt
- xy pad: zie kaoss pads van korg
- faders en xy pads die op fysische eugenschappen reageren (zie manual van liine lemur)

Kortom: touchscreens zijn fun
dat klinkt inderdaad fijn, maar bij deze voorbeelden is de touchscreen gewoon een input die meerdere aanrakingen registreert, toch? je zou dezelfde functies kunenn koppelen aan fysieke knoppen of bv. een touchpad als de kaosspad.

De insteek van dit project gaat hem dus niet zozeer over het vergemakkelijken, toch niet met efficiëntie als doel. Meer wil ik kijken naar hoe FX's echt 'bespeeld' kunnen worden. Hierbij is dus niet alleen visuele en auditieve feedback van belang, maar ook tactiele (bijvoorbeeld dmv. fysieke vormveranderingen, haptic feedback, etc.). Verder ben ik erg geïnspireerd door de analogieën die worden gebruikt in de OP-1... bv. de tape recorder die ook de klassieke beperking (max 4 tracks) overneemt, met de creatieve gevolgen van dien.
 
Back
Top