Elektron Syntakt - 12 track drumcomputer en synthesizer

elektron-new-sounds-from-a-new-place-02.jpg



Elektron is hype aan het opbouwen voor iets nieuws. Voorlopig alleen nog een korte YT-clip, en een tracklist met muziek die exclusief met het nieuwe product gemaakt zou zijn.

Er wordt al gefluisterd dat het iets granulairs zou kunnen zijn. De zinsnede "for a slice" is inderdaad een opvallende woordkeuze.

Meer nieuws volgt vast en zeker.

bron:



edit: aangepast aan minimale nieuws-vereisten door het mod-team
 
Last edited by a moderator:
Grappig dat Elektron vaak vergeleken wordt met de MPC van Akai, eerder genoemd de ‘intellectuele uitdaging’ (Elektron) versus ‘guilty pleasure‘ (MPC).
Tja. Wie praat wie eigenlijk na in dat geval.
Marketing doet een beetje (influencers tegenwoordig). Daarna doet de online community de rest.

Elektron gebruikers lijken soms wat moeite te moeten doen om hun dure, beperkte aankoop te verdedigen en komen (wat mij betreft te vaak) met het overbekende mantra : beperkingen stimuleren creativiteit.
Als je een complexe box doorgrondt, dan krijg je vanzelf minder hobbels op momenten dat je inspiratie hebt en kan je creativiteit makkelijker stromen.
In het begin vond ik de 707 erg complex en frustrerend. Nu kan ik hem met m'n ogen dicht bedienen. (bij wijze van spreken).

Die opgelegde beperkingen van Elektron 'dwingen' mij om 3 boxen te kopen (samples = digitakt, polyfone synth = digitone, drum synth = syntakt).
Als de syntakt een sample (afspeel) engine had en een polyfone synth engine (die je gewoon kon bespelen ipv met chords), dan was het haast een no brainer voor mij.
Nu is het weer een 'net niet' geval.
Wat ik erg jammer vind, want ik denk dat het erg mooie, degelijke boxen zijn (Even aan de AH2 gesnuffeld, alles voelt goed aan dat ding) waar je erg mooie dingen mee kunt maken.

Als je een Digitakt hebt maar toch weinig gebruik maakt van eigen samples, is de Syntakt wel verleidelijk, je hebt dan wat meer synth geluiden erbij in dezelfde compacte unit. Als je veel met samples werkt is de grote display wel een pluspunt van de MPC (trimmen, choppen).
(stereo samples :) )
Pluspunt van de Elektron t.o.v. de MPC is toch ook de betrouwbaarheid (de MPC geeft vooral bij het laden nog wel eens een ‘internal error’ en dan is alles wat niet gesaved is weg). De MPC is verder wel heel erg hiphop georiënteerd (qua uitbreidingen en sample packs) maar een set goede ‘normale’ drum samples spelen op die pads gaat toch lekkerder dan op de (non velocity responsive) knoppen van de Digitakt.
Klopt zeker. Ook een brug die ik nog niet durf te nemen. (ik speel vaak een basis in en dan tweak ik wat, dat gaat gewoon lekkerder met velocity sensitive pads).
Maar die klicky knopjes hebben ook aantrekkingskracht, alleen de 'manier' van werken is anders.
Uiteindelijk kon ik zelf de keuze niet goed maken en heb nu een Live (1) en Digitakt. Bij gebrek aan rappende vrienden (en ook de skills van Chuckoo) is de ‘gas’ voor de Syntakt toch weer gedaald. De DT kan misschien minder, maar dat maakt het ook weer wat laagdrempeliger. De extra synth engines versterken denk ik het ICT/ programmeer karakter nog eens. Maar goed als de workflow van de Elektron je ligt hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn. De hoge prijs en de wandtegel dat ‘creativiteit juist gestimuleerd wordt door beperkingen’ maken dat ik het voorlopig hou bij de DT. De marketing voor de Syntakt is wel dik voor elkaar, wat een koning die Chuckoo!
Aan het eind van de rit heeft Elektron dat gewoon erg goed voor elkaar. Een selectie aan zeer getalenteerde gebruikers die ze boxen opsturen, waardoor die zichzelf verkopen.
 
Ik snap de vergelijking ook niet zo goed in dit geval. Het zijn totaal andere machines van AKAI en Elektron. Qua werkwijze, maar ook qua functies... Er is hooguit wat overlap... Of ik heb teveel gemist?!

Als je nou een Behringer D kloon vergelijkt met een echte Model D... Of het ene midi keyboard met het andere...
 
Beiden een box om ‘beats’ te maken voor je tracks en met de mogelijkheid te samplen (en beats obv samples).
Ook verschillen, maar toch vooral een andere verpakking, interface en workflow .. ik begrijp het wel
 
Hmmm... De Syntakt is helemaal geen sampler? Heeft niet eens de mogelijkheid...En pretendeert dat ook helemaal niet te zijn.
De MPC is vooral/in de basis een sampler toch?
 
MPC leunt traditiegetrouw inderdaad zwaar op samples, maar de huidige generatie heeft ook diverse en best veel (drum)synths en andere plugins aan boord.
 
Hmmm... De Syntakt is helemaal geen sampler? Heeft niet eens de mogelijkheid...En pretendeert dat ook helemaal niet te zijn.
De MPC is vooral/in de basis een sampler toch?
Een mpc vind ik vooral een sequencer en de digitakt vooral een drum computer. Zijn idd niet te vergelijken. Syntakt mist wel echt een sample functie vind ik.
 
True... Syntakt / Digitakt combi zou cool zijn...
En dan is daar al een MPC ;)
 
Hmmm... De Syntakt is helemaal geen sampler? Heeft niet eens de mogelijkheid...En pretendeert dat ook helemaal niet te zijn.
De MPC is vooral/in de basis een sampler toch?
Raken wat off topic misschien was ingegaan op vergelijking MPC met Digitakt ..
 
Hoge prijs wordt veel genoemd als nadeel van de Syntakt .. grappig dat dit filmpje uiteindelijk meer een reclame is dan ‘anti’ reclame .. dwz soms wil je juist niet je PC opstarten om muziek te maken en is de all in one box juist wat het mooi maakt ..

 
Als mijn eerste Elktronnetje vind ik het wel een zalig toestel . Je zou het kunnen zien als een soort syncussion maar dan met geheugens en een hoop extra features en machines. Heb ooit een Korg Electribe Er-1 gehad , daar heeft ie misschien ook wel iets van weg, wel wat dieper graven. Soms wat meer menu'tjes en handleiding lezen dan ik gewoon ben en ik kan goed begrijpen dat dit voor sommige mensen een dooddoener is. Encoders voelen ook anders aan dan echte potmeters/sliders, das minder direct allemaal ... maar ja je krijgt er wel véél voor terug uiteindelijk.

De machines zijn vaak op klassieke drumcomputer engines gebaseerd/geinspireerd eigenlijk, zo is de 808 en 909 zeker als inspiratie gebruikt voor de verschillende analoge machines(snaredrum, HH, Cb...). 808 kick is weer wat moeilijker precies (das eigenlijk een filter die resoneert, met een vco klinkt dat IMO anders) met wat omwegen geraak je der wel ergens. Tussen de hihat machines zit volgens mij de de klassieke Roland 6 schmitt trigger/blokgolven hihats alsook de Korg Ring modulated KR55 hihats. Die hihat machines zijn echt geweldig en uniek vind ik , als je dat in modular moet gaan bijeen sprokkelen ben je een hoop geld kwijt. Een DR55/808/909/ KR55 geinspireerde snare dat lukt allemaal wel. Je hebt in tegenstelling met bv. een DSI Tempest wel voor elke vco apart een VCA en nog noise source met eigen vca, dit heb je voor sommige snaredrums echt nodig.

Het nadeel van de huidige analoge machines is wel dat je maar 8 parameters krijgt per machine, zo is er bv. geen echt afzonderlijke pitch envelope bij de meeste machines . Je kunt vaak de pitch envelope depth wel instellen maar niet de speed/time. Je kan dan de LFO als pitch envelope gaan gebruiken, maar das weer een extra omweg voor iets dat bij veel eenvoudigere drumsynths met 2 knoppen gebeurd. Ik snap ook niet waarom ze geen syncussion/syndrum/bossPC2 achtige machine hebben. Bijna al die syncussion modes zijn in de sy vco ergens wel beschikbaar. Ook is er geen analoge blokgolf bij de vco en is het qua "synth" gevoel wel wat minder IMO. De digitale engines gebruik ik iets minder, maar zijn daarom niet slechter.

Elektron heeft het toch wel ergens goed voor mekaar en heeft eigenlijk weinig concurrentie als je een analoge/hybride pattern gebaseerde drumsynth met geheugens zoekt.
 
Ik vind €1000 veel geld voor een drum synth.
Ja, dat is veel geld.
Het is (wat mij betreft) en dure drum en mono synth.
Wel een heel gave trouwens.
En ergens ben ik nog wel getriggerd om er een x 1 te halen, gewoon omdat Elektron zulke gave bakken maakt.
Maar ja, dan die prijs idd.
 
Het is een hoop geld, maar als je naar de specs kijkt alles behalve duur. Ik ben nog tevreden met mijn analog rytm, anders had ik deze erg interessant gevonden. Voor de rytm had ik een digitakt en dat was wel echt een genot om mee te spelen.
 
Ik vindt dat deze toch wel erg veel waar voor zijn geld bied. Ga toch eens kijken of hij ergens al tweedehands te vinden is.
 
Kans is groot dat de ST hier ook nog in de studio terecht komt :D
En ergens ben ik nog wel getriggerd om er een x 1 te halen, gewoon omdat Elektron zulke gave bakken maakt.
Maar ja, dan die prijs idd.
gewoon doen, een 2 de hand Digitone of zo
 
Hoi hoi,


Wetend dat dit m'n eerste echte post is, en meteen niet een populair onderwerp misschien, probeer het toch te vragen aan jullie.

Even over mezelf: Na 3 jaar aan hevige GAS geleden te hebben, dacht ik dat ik verfijndere en verstandigere keuzes maakte bij aanschaf van ONZE HEILIGE HOBBY.

Maar... ben ik de enige die dit ervaart (relatief natuurlijk), kan men ook wat negatiefs delen na de aanschaf van de Syntakt?

Bij mij is het nog niet inspirerend. Ik probeer niets negatiefs hier te delen/vragen, maar ik ben dus nieuwsgierig of ik de enige ben die liever een tweede Digitone (of zelfs de Keys versie) wil dan een Syntakt.

Ik realiseer me dat ik wss te snel op d kar ben gesprongen, maar ik heb 3 drumcomputers weg gedaan voor deze aankoop enneh.. ik ging bijna voor de Digitakt, maar de Blackbox, TR8s en de Rample vonden dat ik al plenty samples had.

Wat ik wel leuk vind tot zover:
- 12 voices
- de FX block
- Audio routing
- Key-folding
- die Cymbal :)

Nadat de Digitone totaal is opgenomen in onze sets kwam de Syntakt aanrollen met een nogal brede allures (die ik *zelf* nog niet heb kunnen waarmaken).
T'is nu augustus (Syntakt was gekocht in begin juni geloof ik) en de BB / Digitone / TR8s / Modular combos worden bijna dagelijks gebruikt. De Syntakt is een soort General Midi device geworden voor alleen de synth voices.

Ik zal deze week naar de Elektron guru in Amsterdam gaan, die mij zal overhalen, want ik lijk wel de enige die instant facepalms veroorzaakt bij peers als ik het heb over de "Syntakt en mij".

Don't shoot me, maar hoe was julle ervaring in de eerste 2 maanden? Ik sta open voor kritiek natuurlijk.

Gr,

Walt....uhhhr.. Nepsquare, doen we echte namen hier?

PS: Edit was voor Dyslexie te verwijderen
 
maar ik ben dus nieuwsgierig of ik de enige ben die liever een tweede Digitone
Een tweede Dt daar denk ik nog aan, maar een tweede Dn niet
en ja ik wil er een Syntakt bij

begrijp me niet verkeerd ik vind mijn DN super de max maar daarvan een tweede nee dank u
maar ik heb 3 drumcomputers weg gedaan voor deze aankoop
wow dat begrijp ik echt niet of waren die allebei zo slecht, en/of kon je er geen klick meer maken
want om drie drumdozen weg te doen vr een andere drumdoos dan moet die toch wel echt veel kunnen en speciaal zijn toch

Wat een elektron guru in A'dam
wat is dat?waneer?
 
Hoi Kenneth, dank je voor je reaktie!

Ik ben blij te horen dat een tweede DT voor meerdere een pre is, maar een tweede DTakt of Syntakt zou wss niets meer toevoegen. Zit er aan te denken om de Syntakt in te ruilen voor DT keys.

Over de verkoop:
Je hebt helemaal gelijk, de verhouding klopt ook niet. Maar...ik had geld nodig voor deze aankoop :) de drumcomputers waren modern (Korg, TE en Arturia) genoeg en kon er nog wat voor vangen. Achteraf heb ik alleen beetje spijt van de Drumbrute, maar de TR8s blaast deze nog uit de polder gelukkig.

Ik was klein begonnen, tot ik euro-rack aanraakte, maar de laatste jaren voel ik me wel weer richting groove-boxes e.d. gaan. Vandaar ik veel versch. gear heb want ik verkocht nooit wat.

Elektron guru:
Natuurlijk niet DE GURU, maar de mijne. :)
Donderdag. Maar als hij ergens draaid binnekort meldt ik het wel even aan je.

Gr,
Walter
 
Back
Top