Patat Met
TB or not TB
Wetenschap en goed geluid, deel 1, nearfield monitors.
Wat ik hier probeer te doen is de huidige consensus van de experts op het gebied van audio duidelijk te maken.
Niets van wat ik hier opschrijf, is mijn persoonlijke mening. Ik zelf heb er namelijk geen reet verstand van.
Eerst een lesje kritisch denken.
Wat is een audio expert?
Een audio expert is iemand die audio gestudeerd heeft op de universiteit,
meerdere wetenschappelijke artikelen in dit specifieke vakgebied op hun naam heeft en die meer dan 20 jaar ervaring
heeft in dit vakgebied. Want alleen als je op al deze 3 dingen ja kan zeggen, behoor je tot de groep experts op dit vakgebied.
Als je dus nee moet zeggen op 1 of meerdere van deze dingen, dan telt je mening voor precies nul.
Als je ja kan zeggen op al deze 3 dingen, dan telt je mening een heel klein beetje.
Want de ene expert kan iets anders beweren als de andere.
Wat wel telt is de mening van al deze experts samen.
(Dit geld natuurlijk voor elk wetenschappelijk vakgebied)
Einde lesje kritisch denken.
Dan nu nearfield monitors.
Wat betekenen de termen nearfield en farfield?
Daar zijn 2 definities voor. 1 voor concertzalen en 1 voor luidsprekers.
Die voor concertzalen laat ik weg, want dat is hier niet van belang.
Een ideale puntbron verminderd zijn geluidsdruk met 6dB per verdubbeling van afstand. Ook wel de "inverse square law" genoemd.
Dit geld alleen als er geen reflecties zijn. En bij een ideale puntbron geld dit voor elke afstand.
Maar geluidsbronnen, luidsprekers en muziek instrumenten, zijn niet oneindig klein.
Ze hebben afmetingen waardoor de geluidsafstraling complex word.
Ofwel: Wat je hoort en meet, hangt af van afstand en frequentie.
Pas als je ver genoeg weg bent van de luidspreker, of je meetmicrofoon ver genoeg weg is, dan geld de "inverse square law".
Dat word het farfield genoemd. Geld de "inverse square law" niet, dan hebben we het over het nearfield.
In het boek "Acoustics" van L.L. Beranek uit 1986 bladzijde 99 word gezegt dat het farfield begint bij een afstand van 3 tot 10 keer
de grootste afmetingen van de geluidsbron.
Een "formule" word ook gegeven:
Afstand v.d. geluidsbron in het kwadraat = golflengte in het kwadraat gedeeld door 36. (D^2<<w^2/36) Acoustics L. Beranek blz 99.
In de praktijk betekend dit dat voor een 1 inch tweeter, die gaat van 2-20kHz, het farfield begint bij 8,4cm tot 28cm.
Bij een 10cm midrange speaker , die gaat van 300Hz-2kHz,is dat 30cm tot 1m.
Bij de tweeter en midrange samen is dat 53cm tot 1,8m
Bij een 30cm woofer, die gaat van 20-300Hz,is dat 0,9m tot 3m.
Bij de woofer en midrange samen is dat 1,4m tot 4,6m.
Bij een complete luidspreker moeten we de diffractie van de randen meenemen en word het 2,3m tot 7,6m.
Zijn er nog dingen in de buurt die reflecteren, zoals computer beeldschermen en mengpanelen, dan word het nog veel meer.
Meer info hierover vind je in hoofdstuk 10.5 van F. Toole's boek "Sound Reproduction" editie 3. Of hier blz 367 van editie 2
In het nearfield, blijkt het dus onmogelijk om de frequente karakteristiek te voorspellen.
Dit kan je zelf heel makkelijk testen, door te bewegen met je hoofd en te luisteren naar het veranderen van de frequentie curve.
Het word dus uitgesloten door de wetten van de natuur, om accurate afluistering en metingen te verkrijgen in het nearfield.
Groeten van de wetenschap.
Wat ik hier probeer te doen is de huidige consensus van de experts op het gebied van audio duidelijk te maken.
Niets van wat ik hier opschrijf, is mijn persoonlijke mening. Ik zelf heb er namelijk geen reet verstand van.
Eerst een lesje kritisch denken.
Wat is een audio expert?
Een audio expert is iemand die audio gestudeerd heeft op de universiteit,
meerdere wetenschappelijke artikelen in dit specifieke vakgebied op hun naam heeft en die meer dan 20 jaar ervaring
heeft in dit vakgebied. Want alleen als je op al deze 3 dingen ja kan zeggen, behoor je tot de groep experts op dit vakgebied.
Als je dus nee moet zeggen op 1 of meerdere van deze dingen, dan telt je mening voor precies nul.
Als je ja kan zeggen op al deze 3 dingen, dan telt je mening een heel klein beetje.
Want de ene expert kan iets anders beweren als de andere.
Wat wel telt is de mening van al deze experts samen.
(Dit geld natuurlijk voor elk wetenschappelijk vakgebied)
Einde lesje kritisch denken.
Dan nu nearfield monitors.
Wat betekenen de termen nearfield en farfield?
Daar zijn 2 definities voor. 1 voor concertzalen en 1 voor luidsprekers.
Die voor concertzalen laat ik weg, want dat is hier niet van belang.
Een ideale puntbron verminderd zijn geluidsdruk met 6dB per verdubbeling van afstand. Ook wel de "inverse square law" genoemd.
Dit geld alleen als er geen reflecties zijn. En bij een ideale puntbron geld dit voor elke afstand.
Maar geluidsbronnen, luidsprekers en muziek instrumenten, zijn niet oneindig klein.
Ze hebben afmetingen waardoor de geluidsafstraling complex word.
Ofwel: Wat je hoort en meet, hangt af van afstand en frequentie.
Pas als je ver genoeg weg bent van de luidspreker, of je meetmicrofoon ver genoeg weg is, dan geld de "inverse square law".
Dat word het farfield genoemd. Geld de "inverse square law" niet, dan hebben we het over het nearfield.
In het boek "Acoustics" van L.L. Beranek uit 1986 bladzijde 99 word gezegt dat het farfield begint bij een afstand van 3 tot 10 keer
de grootste afmetingen van de geluidsbron.
Een "formule" word ook gegeven:
Afstand v.d. geluidsbron in het kwadraat = golflengte in het kwadraat gedeeld door 36. (D^2<<w^2/36) Acoustics L. Beranek blz 99.
In de praktijk betekend dit dat voor een 1 inch tweeter, die gaat van 2-20kHz, het farfield begint bij 8,4cm tot 28cm.
Bij een 10cm midrange speaker , die gaat van 300Hz-2kHz,is dat 30cm tot 1m.
Bij de tweeter en midrange samen is dat 53cm tot 1,8m
Bij een 30cm woofer, die gaat van 20-300Hz,is dat 0,9m tot 3m.
Bij de woofer en midrange samen is dat 1,4m tot 4,6m.
Bij een complete luidspreker moeten we de diffractie van de randen meenemen en word het 2,3m tot 7,6m.
Zijn er nog dingen in de buurt die reflecteren, zoals computer beeldschermen en mengpanelen, dan word het nog veel meer.
Meer info hierover vind je in hoofdstuk 10.5 van F. Toole's boek "Sound Reproduction" editie 3. Of hier blz 367 van editie 2
In het nearfield, blijkt het dus onmogelijk om de frequente karakteristiek te voorspellen.
Dit kan je zelf heel makkelijk testen, door te bewegen met je hoofd en te luisteren naar het veranderen van de frequentie curve.
Het word dus uitgesloten door de wetten van de natuur, om accurate afluistering en metingen te verkrijgen in het nearfield.
Groeten van de wetenschap.