korg wavestate (native), opsix (native), modwave

Tutorial: wavestate native - vector synthesis and modulation

De korg wavestate kan naast wave sequencing ook gebruikt worden als vector synthesis synthesizer. In deze tutorial laat ik zien hoe je dit moet doen, daarnaast laat ik zien hoe je ook vector modulation op de complete performances kunt gebruiken.

Topics:
00:00 sound demo
00:24 introduction
00:57 what is vector synthesis
03:33 creating our own four layer sound
08:57 enabling vector synthesis
10:47 vector automation
17:04 what is vector modulation
18:18 creating a vector modulation routing
21:54 outro

 
vanavond weer eens de modwave opgestart, ik was bezig met wat eigen gemaakte wavetables (uit de DX7) en had daar een pad sound van gemaakt waarbij de sound met name beinvloed wordt door een eigen filter model. Wat ik hier met name doe is de sound creeeren door 2 filter modellen te gebruiken die langzaam van de ene naar de andere crossfade en gekoppeld zijn aan de wavetable position om dat bandpass naar highpass effect te krijgen in de sound.

Het filter was dus uiteindelijk een combinatie van een Lowpass / Bandpass filter die vervolgens gecrossfade wordt naar een lowpass / highpass filter. Het is een vrij uitgebreide modulation matrix geworden maar ik was best trots op het eindresultaat van die sound. (die filters en crossfade movements zie je in het linker modwave venster)

 
Sinds een paar weken zowel de Wavestate als de Modwave in huis. En wat betreft de Modwave blijf ik met wat vragen zitten,
Wat is nu de beste manier om een wavetable te maken? Ik heb die YouTube film bekeken en vanaf WaveEdit is het duidelijk. Het gaat mij om de voorbereiding.
In de "Modwave Editor Librarian"-manual staat:

1)
You can import Wavetables in two standard formats. Both formats are specially-prepared .wav files, which contain
up to 64 individual waveforms laid out end-to-end, one immediately after the other. Each of the waveforms must be
exactly the same length. The two supported formats are:
• 32-bit floating point data, with waveforms exactly 2048 samples long (commonly used by software synthesizers,
such as Serum)
• 16-bit linear data, with waveforms exactly 512 samples long (commonly used by modular synth hardware)

Ik maak nu in Audacity waves van 64 * 512 = 32768 samples (48000Hz, 32-bit float) en laad die in WaveEdit om er een table van te maken. Ik merk geen verschil als ik eerst opsla als 16-bit Lin.

Zou ik voor 32-bit float dan 64 * 2048 = 131072 samples moeten nemen? Dat lijkt me zo lang.

2)
Wat kun je met de samples? Ik bedoel, er zitten allerlei percussie geluiden in (van Kick tot Tabla) maar een sequence maken zoals in de WaveState lukt me niet. Ik krijg het niet voor elkaar om te retriggeren.

Complimenten voor alle tijd en moeite om de filmpjes te maken. Chapeau!
 
Sinds een paar weken zowel de Wavestate als de Modwave in huis. En wat betreft de Modwave blijf ik met wat vragen zitten,
Wat is nu de beste manier om een wavetable te maken? Ik heb die YouTube film bekeken en vanaf WaveEdit is het duidelijk. Het gaat mij om de voorbereiding.
In de "Modwave Editor Librarian"-manual staat:

1)
You can import Wavetables in two standard formats. Both formats are specially-prepared .wav files, which contain
up to 64 individual waveforms laid out end-to-end, one immediately after the other. Each of the waveforms must be
exactly the same length. The two supported formats are:
• 32-bit floating point data, with waveforms exactly 2048 samples long (commonly used by software synthesizers,
such as Serum)
• 16-bit linear data, with waveforms exactly 512 samples long (commonly used by modular synth hardware)

Ik maak nu in Audacity waves van 64 * 512 = 32768 samples (48000Hz, 32-bit float) en laad die in WaveEdit om er een table van te maken. Ik merk geen verschil als ik eerst opsla als 16-bit Lin.

Zou ik voor 32-bit float dan 64 * 2048 = 131072 samples moeten nemen? Dat lijkt me zo lang.

2)
Wat kun je met de samples? Ik bedoel, er zitten allerlei percussie geluiden in (van Kick tot Tabla) maar een sequence maken zoals in de WaveState lukt me niet. Ik krijg het niet voor elkaar om te retriggeren.

Complimenten voor alle tijd en moeite om de filmpjes te maken. Chapeau!
Vraag 1
dat is inderdaad wel hoe het werkt, voor waveedit gebruik ik zelf de formule 64 * 256 wat omgerekend een sample is van 340 ms. In jouw geval is het dan 680 ms sample. Langer kan ook wel maar dan krijg je stretching van je bron materiaal in wave edit.

die 2048 is meer voor serum, daar kun je inderdaad maximaal 2,7 seconden in converten volgens deze methode, maar ik vind zelf de resultaten dan behoorlijk mager. Zelf gebruik ik continu serum hiervoor en de beste resultaten krijg ik dan als ik onder de 1 seconde sample en dat converteer. Als je serum niet hebt dan kan het volgens mij ook via de gratis versie van vital.

in deze video leg ik het voortraject uit van samplen voor gebruik in waveedit. In de comments staan wel volledige berekeningen van hoe je dit doet.


voor serum heb ik een vergelijkbare video


vraag 2
in de modwave kan dat inderdaad niet, het retriggeren van samples per step, de modwave is meer een traditionele synthesizer dus alle retriggering vind plaats in de sustain fase van de sound. Dus je kunt wel bijvoorbeeld bass patterns maken via retriggering op step pulse van de amp en filter. Maar niet complete samples retriggering per step, dat kan alleen de wavestate.

als je echt ver gevorderd bent dan zou je een kick sample bijvoorbeeld naar wavetable kunnen omzetten en dan kan het wel, want dan kun je per step de positie bepalen van je wavetable en dan kun je de wavetable wel triggeren van het startpunt, maar voor samples niet op de modwave. De samples zijn meer bedoeld om je sounds aan te vullen, of bijvoorbeeld AM op je sample los te laten op basis van je wavetable.

maar via retriggering van je filters en amp kun je dus wel in de sustain fase pitch patterns maken. Zoals in deze demo
 
Dank voor de info!

Wat wavetables maken ben ik dus goed bezig :D. Ik wil eerst wat zelfgemaakte wavetables uit m'n Waldorf XT over proberen te zetten naar de Modwave. Daarna ga ik eens kijken naar die Kick-table.
Lekker stukje acid, die Hardfloor demo. 'k Moet nog ergens een paar oude maxi's van de gasten hebben liggen.
 
Dank voor de info!

Wat wavetables maken ben ik dus goed bezig :D. Ik wil eerst wat zelfgemaakte wavetables uit m'n Waldorf XT over proberen te zetten naar de Modwave. Daarna ga ik eens kijken naar die Kick-table.
Lekker stukje acid, die Hardfloor demo. 'k Moet nog ergens een paar oude maxi's van de gasten hebben liggen.
Ja die Hardfloordemo had ik met name gemaakt om de 303 sequencer na te bouwen in de modwave voor een template. Deze demo gebruikte de standaard saw nog.

Tegenwoordig heb ik de saw en square uit mijn tb303 gesampled en omgezet naar wavetables, daarna heb ik via de mod processor de curve van de filter wat meer naar een 16db filter getrokken. Die 303 wavetables gecombineerd met een eigen filter model maakt het resultaat akelig veel beter.

dat is het mooie van die modwave, je kunt gewoon van alles toevoegen wat je zelf graag wilt. Die korg synths kunnen het tegenwoordig allemaal als je eenmaal snapt hoe je ze moet programmeren.
 
Ik heb de demo geinstalleerd en ik hoor mooie geluiden en heb zin om er in te duiken maar nog niet $199 zin. Mocht iemand een voordeeltje of tweedehandsje weten hoor ik graag.
 
Ik heb de demo geinstalleerd en ik hoor mooie geluiden en heb zin om er in te duiken maar nog niet $199 zin. Mocht iemand een voordeeltje of tweedehandsje weten hoor ik graag.
Ik geloof dat voor Korg software geen license transfers mogelijk zijn, maar wel een heel account van iemand overnemen. Dat heb ik gedaan en volgens mij kan ik mijn oude account dan niet meer gebruiken. Als het anders is, corrigeer mij dan.
 
Dat lijkt te kloppen inderdaad als ik Google mag geloven. Mag niet volgens EU regelgeving, maar ja… rechtszaak beginnen is ook weer zoiets…
 
Die Wavestate is een van mijn fav plugs geworden, vanwege de goed randomizer en de sound. Top ding
De OpSix is een beetje hit en mis. Erg weinig presets (die ook erg basaal zijn) En een randomizer die soms werkt maar vaak ook niet. Die van de wavestate is beter.
De randomizer van de OpSix is ook nog eens superslow net als patches wisselen. Dat zal door het modulaire karakter komen, maar toch.

Ik vind de sound en UI van de OpSix prima, maar merk dat ik toch weer meer naar de Plogue OPS7 ga, deze heeft een hele goede randomizer, komen veel meer bruikbare patches uit.En het feit dat ik mijn 22K FM patchlib gewoon kan gebruiken ermee is ook een grote plus van de OPS7
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
....En het feit dat ik mijn 22K FM patchlib gewoon kan gebruiken ermee is ook een grote plus van de OPS7
Echt een grote plus. De enorme patch library van het internet vond ik matig klinken op Dexed, maar dat is wel heel anders op de OPS7. Een van mijn favoriete softsynth's van het moment. Als ik ooit weer meer de hardwarekant op ga, dan koop ik zeker een DX7.
 
SY/TG77 is ook het overwegen waard. Kun je vaak goedkoop aankomen en kan nog een heel stuk meer dan de DX7 maar is wel backward compatible. En met het grote scherm net wat makkelijker in de bediening ook. Ik vind hem ook erg goed klinken, maar ik durf niet te zeggen hoe het zich verhoudt tov een DX7 want die heb ik nooit gehad. Maar heb een TG77 in mijn rack hangen en vindt hem beter dan de FM softsynths die ik ken (OPS7 ken ik overigens niet).
 
een tijdje geleden was ik bezig met wat granular sounds en daarvan heb ik er 2 van gesampled als raw source en overgezet naar de korg wavestate. Daar heb ik vervolgens een nieuwe sound mee geprogrammeerd en daarmee de volgende sound demo live ingespeeld.

Technische details
Preset naam: Morning Air QR
4 layers gebruikt:
- layer A: een pad sound die gebaseerd is op de granular samples die ik toegevoegd heb aan de wavestate.
- layer B: een ritmische bel sound om het tempo tijdens het live spelen een beetje vast te kunnen houden.
- layer C: een synthetische piano die gebaseerd is op een granular sample waarin de velocity veel invloed heeft op een eigen filter model die ik gemaakt heb in de multifilter.
- layer D: een zachte bel sound ter ondersteuning van de piano om hem iets meer de Electric piano kant op te trekken.

De reverb komt uit de wavestate en is een eigen reverb model die ik gemaakt heb met de Overb, waarbij de sustain fase van de reverb een pitch drift via een lfo heeft.

En dat maakt het een hele fijne new age achtige electric piano sound waarmee je live je eigen songs kan spelen, en dat klinkt dan zo rechtstreeks uit de korg wavestate:
 
Echt heel mooi. :)

Je demo's hebben er voor gezorgd dat hier binnenkort ook een Wavestate staat. :W
 
Back
Top