Nieuwe plugin-standaard "CLAP"

uhe-clap-header-1100x290.jpg


Bitwig en U-He hebben een nieuwe plugin-standaard geintroduceerd genaamd "CLAP".

Het lijkt me best indrukwekkend:




Advantages of CLAP for Musicians

Developed in collaboration with experts from diverse fields in the music software industry, CLAP is a cutting-edge plug-in standard, designed for modern computers, software, and paradigms. CLAP caters to novel DAW concepts, and opens up new horizons for what a plug-in can do or be.


Here are some immediately useful advantages of CLAP:


Better Performance From Modern CPUs

Developed with modern CPUs in mind, CLAP takes multi-thread management to a new level, with a clear and efficient allocation of roles between plug-in and host. Specifically, CLAP allows collaborative multicore support between plug-in and host through a so-called “thread-pool”, also allowing hosts to manage CPU-threading for plug-ins that provide their own multicore support. Preliminary tests show significant performance gains compared with current solutions.


Better and Faster Organization

CLAP hosts can read plug-in metadata and help organize your plug-ins. As CLAP hosts can retrieve information from plug-ins without having to wait for them to initialize, plug-in scans can be much faster.


Furthermore, we’re currently finalizing an extension which lets plug-ins tell the host which files they need (e.g. samples or wavetables), and the host can consolidate those in the project file. That means you'll never lose a sample while transferring a project between systems!


Better Modulation

The CLAP standard promotes new ways to create music with automation, modulation, and expressions. Here are a few examples:


CLAP supports per-note automation and modulation (in accordance with the recent MIDI 2.0 specifications).
Going one step further, CLAP’s parameter modulation concept allows for temporary parameter offsets. Parameter modulation is non-destructive, so as soon as the modulation has finished, the target parameter will return to its original state.
CLAP makes it possible for polyphonic plug-ins to have their per-voice parameters modulated for individual notes (“MPE on steroids”).

With this new standard we aim to inspire host developers to add exciting new features to their products. Initial implementations by Bitwig, u-he and the Surge project demonstrate just a few of the possibilities.
 
Last edited by a moderator:
@Nap je zegt nu allemaal ongerelateerde zaken. Virtualizatie in realtime applicaties is een extreem slecht idee, tenzij je onbruikbare latencies prima vind. Je zou dan voor elke plugin een complete virtual machine moeten laden, met alle performance hits er bovenop? Compleet onbruikbaar dus, en totaal niet wat je DAW van een plugin zou willen. Een plugin is bovendien niet hetzelfde als een media-bestand. Een plugin doet eigenlijk niets anders dan de host van extra functionaliteit voorzien. En zulke integratie wil je het liefst zo dicht mogelijk tegen de host aan hebben, mits je daadwerkelijk zaken als goede integratie en goede performance wilt (en dat lijkt me in de meeste gevallen van wel). Wat jij theorie noemt strookt dus niet met enige werkelijkheid ;)
 
ik zei ook dat het een _soort_ programmeertaal is, het is een gespecialiseerd ontwikkelplatform, niet zoiets als een simpel VSTstandaard.
Het is geen programmeertaal, het is ook geen ontwikkelplatform. Het is precies wel een plugin standaard, dat is letterlijk wat het is. Net zo iets als VST en AU dus, maar dan anders.
In hun eigen woorden: `CLAP stands for CLever Audio Plugin. It is an audio plugin ABI which defines a standard for Digital Audio Workstations and audio plugins (synthesizers, audio effects, ...) to work together.`

Een plugin-standaard doet niets anders dan een interface beschrijven waarmee een host een externe binary kan laden die deze host van extra functionaliteit voorziet (bijvoorbeeld een audio effect of synthesizer).
 
de c++ van deze forum software doet raar ik zie bij het citeren andere berichten van gebruikers die het op dat moment an het typen zijn.

De forumsoftware is niet geschreven in C++. Als dat wel zou zijn, zou C++ nog steeds niks raars doen, want C++ is vrijwel altijd een compiled language.

Kun je specifieker beschrijven wat er gebeurt?
 
@Nap je zegt nu allemaal ongerelateerde zaken. Virtualizatie in realtime applicaties is een extreem slecht idee, tenzij je onbruikbare latencies prima vind. Je zou dan voor elke plugin een complete virtual machine moeten laden, met alle performance hits er bovenop? Compleet onbruikbaar dus, en totaal niet wat je DAW van een plugin zou willen. Een plugin is bovendien niet hetzelfde als een media-bestand. Een plugin doet eigenlijk niets anders dan de host van extra functionaliteit voorzien. En zulke integratie wil je het liefst zo dicht mogelijk tegen de host aan hebben, mits je daadwerkelijk zaken als goede integratie en goede performance wilt (en dat lijkt me in de meeste gevallen van wel). Wat jij theorie noemt strookt dus niet met enige werkelijkheid ;)
Misschien met de techniek/ architectuur van vandaag, maar dat wil niet zeggen dat het niet zou kunnen in de toekomst. Vroeger werd alles 'tegen het metaal' aan gecodeerd, het liefst in assembler, om het maximale uit de beperkte hardware van toen te krijgen. Tegenwoordig gebruiken we hardware abstraction layers en weet ik veel juist om bredere configuraties te kunnen bedienen. Op zich geen enkele reden waarom zoiets ook niet zou kunnen met virtuele instrumenten/effecten, zeker niet als er meer rekenkracht voorhanden is of nu onbenutte rekenkracht voor gebruikt kan worden. De vraag is dan welke functionaliteit je in de host parkeert, wat het generieke deel kan/mag en hoe je het aan elkaar knoopt. Misschien is het dan meer een soort 'wrapper' dan een sec 'plugin' of welke termen je er ook aan wil hangen, persoonlijk vind ik het leuker om daarover te filosoferen en discussieren dan het maar meteen af te schieten omdat we het nu eenmaal niet zo doen en ontzettend graag gelijk willen hebben.
 
Misschien is een betere vergelijking bijvoorbeeld een omgeving als Reaktor of Max, waarbij je een apparaat-specifiek deel hebt die specifiek is gecompileerd voor jouw OS, maar waar je ook een apparaat-onafhankelijk deel in kunt laden. Zolang ik die omgeving op mijn systeem kan draaien en in mijn DAW kan laden zijn de instrumenten/effecten die in die omgeving zijn gebouwd uitwisselbaar, ongeacht de OS of DAW die ik gebruik. Dan zit je uiteraard wel vast aan de bouwblokken die je ter beschikking zijn gesteld door de ontwikkelaar, maar het is best voorstelbaar dat die dusdanig low level zijn dat je er uiteindelijk (bijna) net zo veel mee zou kunnen doen als nu met een VST, AU of wat dan ook. Of dat je in een scripttaal specifieke functionaliteit / DSP code maakt die uniek is voor jouw project en die bij het laden door de omgeving worden gecompileerd voor het OS waar je op dat moment op draait. En dat zou dan cross platform zijn, mits je maar die omgeving hebt voor jouw OS - maar dat hoeft maar 1x gebouwd te worden, en niet voor ieder virtueel instrument of effect afzonderlijk zoals nu het geval is. Dat is een beetje de denkrichting die ik bedoel zonder dat we verzuipen in jargon/definitie toestanden.
 
Het is geen programmeertaal, het is ook geen ontwikkelplatform. Het is precies wel een plugin standaard, dat is letterlijk wat het is. Net zo iets als VST en AU dus, maar dan anders.
In hun eigen woorden: `CLAP stands for CLever Audio Plugin. It is an audio plugin ABI which defines a standard for Digital Audio Workstations and audio plugins (synthesizers, audio effects, ...) to work together.`

Een plugin-standaard doet niets anders dan een interface beschrijven waarmee een host een externe binary kan laden die deze host van extra functionaliteit voorziet (bijvoorbeeld een audio effect of synthesizer).

en het is in ouwerwets C, dat ik zelfs nog ken....
 
Als ik nu goed begrijp omschrijft CLAP een zeker nieuw plugin format voor in C geschreven plugin programma's?
 
Als ik nu goed begrijp omschrijft CLAP een zeker nieuw plugin format voor in C geschreven plugin programma's?

nee, zoals @dreamer het al uitlegt. in wezen een layer tussen host en de 'plugin'... interface dus, met standaarden....

EDIT: CLAP zelf is in C geschreven, wellicht voor cross platform??

EDIT 2: ik denk dat je verschillende programmeertalen kunt gebruiken, via/met CLAP, zoals dat ook met VST3 kan... al is C++ het meest waarschijnlikke...

maar ik weet heel weinig af van de layers, en kommunikatie tussen die layers, zoals VM C++ JUCE is, maar de modules zijn in JAVA...

goed, ik heb wel eens ervaring gehad met kommunikatie tussen verschillende programmeertalen, dat werkte vrij eenvoudig, dit zal, goed ik ben niet meer bij, niet meer geoefend, of iets gemaakt, dus. ik drijf op oude kennis en ervaring...
 
En wat heeft C daar dan mee te maken?

Ben nu dit aan het bekijken:

 
Laatst gewijzigd:
En wat heeft C daar dan mee te maken?

Ben nu dit aan het bekijken:



het maakt iig niet uit, vanwege dat het een ABI is, nieuw voor mij, in welke programmeertaal je de plugin maakt, via CLAP.
(maar CLAP is natuurlik geprogrammeerd in een bepaalde taal, maar ik vraag me nu af welke; C of...)

andere weten het beter, dan ik. ik probeer het zelf te begrijpen, via te antwoorden, dat helpt anderen niet....

EDIT:

Application Binary Interface (ABI) describes a low-level interface between two applications or an application and operating system. ABI covers data type, size, alignment, calling convention, the system call numbers and how an application should make system calls to OS.
 
Laatst gewijzigd:
Nog een interessante video:



(Ik zie net dat mijn pizza ondertussen verbrand is, dat komt ervan als de hobby belangrijker wordt dan het avondeten. :D )
 
De forumsoftware is niet geschreven in C++. Als dat wel zou zijn, zou C++ nog steeds niks raars doen, want C++ is vrijwel altijd een compiled language.

Kun je specifieker beschrijven wat er gebeurt?
de php engine is in c++, maar was een grapje naar de ozo serieuze programmeer opmerking.

het vreemde was -er waren veel mensen aan het heen en weer posten in dezelfde thread- dat als ik ergens op citeerde ik meerdere reacties zag in mijn citaat. ik heb gekeken naar het originele bericht maar dat was korter.
browser opnieuw opgestart vanwege mogelijk cache dingen, maar toen weer stond er meer tekst in het citaat bij mij dan in het originele bericht. weird.
nu niet meer dus ik denk dat het toch met cache te maken heeft.
 
Bitwig geen volwaardige DAW of beta noemen is wel heel kort door de bocht. Iedere DAW heeft toffe features en zaken die het mist, het is voor ieder weer anders waar hij de nadruk op legt. Als ik nu weer terug ga naar ableton, dan voelt dat voor mij juist weer erg “onaf” en terug in de tijd.
Ik heb Bitwig een aantal maanden een serieuze kans gegeven en echt mijn best gedaan het tof te vinden en er tracks mee gemaakt en al, maar ik bleef tegen bepaalde dingen aanlopen die gewoon niet konden of niet werkten zoals ik wilde dus dat was mijn ervaring en uiteindelijk een 'dealbreaker'. Smaken verschillen en je kunt het er niet mee eens zijn, maar 'kort door de bocht' was het zeker niet. Daarnaast is de focus van de devs op randzaken en niet op basale dingen een veelgehoorde klacht, dus dat komt niet zomaar uit de lucht vallen.
 
Clap.. Ik krijg een déjà vu gevoel: komt over als NKS extensie, zoals U-he die ook ondersteunt. Lijkt mij niet dat het een grote hit wordt.

Wel grappig dat Xfer Records eraan mee doet. Steve Duda (Xfer Records) liep op zijn eigen forum te janken dat Steinberg naar VST3 over wil gaan.
Teveel programmeerwerk, terwijl hij net als Korg een VST3 snelkoppeling kan maken naar VST2 plugin.
 
Ik heb Bitwig een aantal maanden een serieuze kans gegeven en echt mijn best gedaan het tof te vinden en er tracks mee gemaakt en al, maar ik bleef tegen bepaalde dingen aanlopen die gewoon niet konden of niet werkten zoals ik wilde dus dat was mijn ervaring en uiteindelijk een 'dealbreaker'. Smaken verschillen en je kunt het er niet mee eens zijn, maar 'kort door de bocht' was het zeker niet. Daarnaast is de focus van de devs op randzaken en niet op basale dingen een veelgehoorde klacht, dus dat komt niet zomaar uit de lucht vallen.
Pcies, als dingen niet werken zoals jij dat wil, dan is het voor jou misschien minder geschikt, maar dan is het niet gelijk een stuk beta software of onaf. Alles wat erin zit werkt gewoon en het is super stabiel. Ik moet zeggen dat ik in het begin ook workflow dingen miste, maar daar bleek vaak een andere manier voor te zijn die soms nog handiger was ook. Ben wel benieuwd wat de “dealbreakers” waren… Kan me bijvoorbeeld goed voorstellen als bepaalde hardware niet ondersteund wordt dat dat bijvoorbeeld een dealbreaker is.
 
de php engine is in c++, maar was een grapje naar de ozo serieuze programmeer opmerking.
Vrijwel helemaal in C ;)

.. dat als ik ergens op citeerde ik meerdere reacties zag in mijn citaat. ik heb gekeken naar het originele bericht maar dat was korter.
Ik ken het probleem niet. We houden het in de gaten.
 
Pcies, als dingen niet werken zoals jij dat wil, dan is het voor jou misschien minder geschikt, maar dan is het niet gelijk een stuk beta software of onaf. Alles wat erin zit werkt gewoon en het is super stabiel. Ik moet zeggen dat ik in het begin ook workflow dingen miste, maar daar bleek vaak een andere manier voor te zijn die soms nog handiger was ook. Ben wel benieuwd wat de “dealbreakers” waren… Kan me bijvoorbeeld goed voorstellen als bepaalde hardware niet ondersteund wordt dat dat bijvoorbeeld een dealbreaker is.
Bitwig 4.3 is nu in beta dat was waar _ik_ het over had, de changelogs zijn heel kort en totaal niet spannend. En ik vind dat (als gebruiker van echt in het begin 1.2 ofzo) dat ze belangrijke DAW dingen (lang) laten liggen, en in meerdere opzichten echtwel onaf MIDI, warpen, stretchen, detection -tempo, freq en onset/transients, muzikale dingen als chord en key dingen, MSEG. Ik vind ook dat bijv. the grid magertjes klinkt, ik kan wel ff doorgaan, echt. Toch blijf ik het wel gebruiken, ik vind het een fijne ideeën schetsblok, vooral audio ideeën en bouncen is top. IMHO het zo focussen op native instrumenten en devices en nu weer CLAP is vreemd.
 
Pcies, als dingen niet werken zoals jij dat wil, dan is het voor jou misschien minder geschikt, maar dan is het niet gelijk een stuk beta software of onaf. Alles wat erin zit werkt gewoon en het is super stabiel. Ik moet zeggen dat ik in het begin ook workflow dingen miste, maar daar bleek vaak een andere manier voor te zijn die soms nog handiger was ook. Ben wel benieuwd wat de “dealbreakers” waren… Kan me bijvoorbeeld goed voorstellen als bepaalde hardware niet ondersteund wordt dat dat bijvoorbeeld een dealbreaker is.
Er waren een aantal dingen, maar inmiddels spreken we over 2 jaar geleden ofzo dus ik heb geen exacte lijstjes en actieve herinneringen van de exacte details en niet zoveel zin in welles-nietus discussie daarover. Ik miste dingen zoals resampling van mijn master bus wat ik echt essential vind voor mij workflow, geen support voor Audio Units (als ongeveer enige applicatie op de Mac), sommige dingen voelden brak en onaf (warp functie en in het algemeen werken met samples bijvoorbeeld), de browser vond ik pet en was buggy (zo kreeg ik Auburn Panagement 2 met geen mogelijkheid zichtbaar tenzij ik allerlei filtershit ging overriden waardoor de rest van mijn plugins er 2 of 3x in stonden), de manier van devices toewijzen aan tracks was vaak een hoop gedoe, externe midi opnemen en controller support vond ik buitengewoon matig, de Push 2 implementatie was meer alsof ik een antieke Android telefoon moest bedienen, het hele systeem menu vond ik een gruwel en zo waren er nog legio dingen. Heb het uitgebreid geëvalueerd, gewogen en te licht bevonden. Als het voor jou werkt, prima. Ik werd er uiteindelijk niet vrolijk genoeg van om het te houden en heb er iemand hier op het forum blij mee kunnen maken en ben blij dat ik er vanaf ben.
 
Laatst gewijzigd:
Er waren overigens ook dingen die ik wel tof vond hoor, zoals de eerder genoemde integratie van session en arrangement in 1 view, de ingebouwde modular elementen waar je allerlei ingewikkelde routings los kon laten op softsynths/automation etc., de hele interface draaide soepel en snappy vergeleken met de toenmalige Live versie, dual screen support was beter met verschillende views voor arrangeren en mixen etc. Maar dat woog voor mij uiteindelijk niet op tegen de nadelen die ik ervaarde.
 
Back
Top