Nieuwe plugin-standaard "CLAP"

uhe-clap-header-1100x290.jpg


Bitwig en U-He hebben een nieuwe plugin-standaard geintroduceerd genaamd "CLAP".

Het lijkt me best indrukwekkend:




Advantages of CLAP for Musicians

Developed in collaboration with experts from diverse fields in the music software industry, CLAP is a cutting-edge plug-in standard, designed for modern computers, software, and paradigms. CLAP caters to novel DAW concepts, and opens up new horizons for what a plug-in can do or be.


Here are some immediately useful advantages of CLAP:


Better Performance From Modern CPUs

Developed with modern CPUs in mind, CLAP takes multi-thread management to a new level, with a clear and efficient allocation of roles between plug-in and host. Specifically, CLAP allows collaborative multicore support between plug-in and host through a so-called “thread-pool”, also allowing hosts to manage CPU-threading for plug-ins that provide their own multicore support. Preliminary tests show significant performance gains compared with current solutions.


Better and Faster Organization

CLAP hosts can read plug-in metadata and help organize your plug-ins. As CLAP hosts can retrieve information from plug-ins without having to wait for them to initialize, plug-in scans can be much faster.


Furthermore, we’re currently finalizing an extension which lets plug-ins tell the host which files they need (e.g. samples or wavetables), and the host can consolidate those in the project file. That means you'll never lose a sample while transferring a project between systems!


Better Modulation

The CLAP standard promotes new ways to create music with automation, modulation, and expressions. Here are a few examples:


CLAP supports per-note automation and modulation (in accordance with the recent MIDI 2.0 specifications).
Going one step further, CLAP’s parameter modulation concept allows for temporary parameter offsets. Parameter modulation is non-destructive, so as soon as the modulation has finished, the target parameter will return to its original state.
CLAP makes it possible for polyphonic plug-ins to have their per-voice parameters modulated for individual notes (“MPE on steroids”).

With this new standard we aim to inspire host developers to add exciting new features to their products. Initial implementations by Bitwig, u-he and the Surge project demonstrate just a few of the possibilities.
 
Last edited by a moderator:
Ja - ik weet het onderhand ook niet meer. Ik ben al een tijd lang op zoek naar een cross-platform plugin standaard en er is op dat gebied inderdaad van alles in beweging, maar is er ook al een standaard die in de meeste DAWs te gebruiken is? Gaat CLAP dat worden?
 
Cross-platform is er niet echt iets universeels nog dat breed ondersteund wordt. Volgens mij moeten zelfs VST2/3 (dat nu het meest gebruikt wordt) nog apart per platform gecompileerd worden? Op Mac heb je dan nog AU, maar da's alleen Mac maar wel iets dat in vrijwel alle apps op dat platform werkt. Voor de rest wat exoten als LV2 maar dat wordt door de meeste DAWs niet ondersteund voor zover ik weet.
 
zoals bij alle DAW's zijn er openstaande bugs en FR's, soms jaren, 10 jaar...

CLAP is een samenwerking, van urs (u-he), bitwig en veel andere (onbekenden?).
ja maar dat die andere DAWs ook stout zijn maakt Bitwig niet minder stout.
en bij Bitwig is het echt anders, daar wordt pertinent, al van af het begin totaal niet naar de userbase geluisterd, ja soms doen ze toevallig iets wat ooit eens ge-request is, maar over het algemeen is het 1 richtingsverkeer.

en clap is verzonnen door die Franse linux dev van bitwig een jaartje terug of zo, wat ik er van begrepen heb. Die meneer van die dure plugins heeft ruzie met steinberg en is sindsdien wel errug actief en een goede lobbyist blijkbaar. de underdog marketing van bitwig werkt ook hier erg goed.

ik ben ook niet tegen clap ofzo ik vind het gewoon weer schrijnend gedrag van Bitwig. BTW alleen bitwig en u-he werken er op dit moment aan, de rest is enthousiast en/of onderzoeken of het wat is.
 
Ja - ik weet het onderhand ook niet meer. Ik ben al een tijd lang op zoek naar een cross-platform plugin standaard en er is op dat gebied inderdaad van alles in beweging, maar is er ook al een standaard die in de meeste DAWs te gebruiken is? Gaat CLAP dat worden?
wat ik er van begrepen heb is dat CLAP een soort programmeertaal is waar je eigenlijk elk formaat mee kan uitpoepen naast het eigen formaat. daarom zijn die devs zo enthousiast, ze hoeven straks maar 1 keer iets te maken. net als het veel gebruikte cross-platform argument, alleen nuttig voor devs... gebruikers hebben in 99.9% van de gevallen niets aan cross-platform; die gebruiken meestal maar 1-tje.

hype de gebruikers op zodat de marketing afdelingen van de bedrijven wakker worden.
 
en bij Bitwig is het echt anders, daar wordt pertinent, al van af het begin totaal niet naar de userbase geluisterd
Wat mist er dan? Ik gebruik Bitwig vanaf 2014 maar ik heb nooit het gevoel gehad dat ik iets mis, ok er zijn wel features zoals de swing opties in Ableton en een soortgelijke glue compressor die ik er best bij wil hebben, maar andersom zou ik dan weer features van BW missen. MSEG is veel gevraagd meen ik, zou ook een prettige aanvulling zijn maar ik kan makkelijk zonder en het zal uiteindelijk ook wel toegevoegd worden. Je hebt overigens gelijk wat betreft de + devices, die zijn best matig te noemen, hoewel de delay wel goed is, maar andere daws zullen ook wel updates hebben die wat minder zijn. Voor mij is Bitwig een volwaardige DAW waarmee ik volwaardige tracks maak. uiteindelijk ligt het misschien ook aan de workflow van de gebruiker of zelfs de muziekstijl.
 
Niets mis met het vergemakkelijken van het werk van developers! Als zij er niet waren was er ook geen audio software. Maar gebruikers hebben van zo'n cross-platform standaard als dat eenmaal werkt indirect ook voordeel want dan zullen uiteindelijk alle plugins voor iedereen beschikbaar komen of je nu Windows, Linux, of nog iets anders draait.
 
Volgens mij moeten zelfs VST2/3 (dat nu het meest gebruikt wordt) nog apart per platform gecompileerd worden?
Dat is nu eenmaal hoe computers werken. Een plugin is letterlijk een extensie van je software, als je software voor een bepaald OS is gebouwd dan moeten de plugins daar ook voor gebouwd worden (er zijn wel allerlei translatie mogelijkheden, zoals `wine` op Linux waarmee je Windows plugins kunt draaien, maar dat is geen eenvoudige oplossing waarmee je een product kunt verkopen). Geen enkel plugin-formaat gaat zoiets veranderen.

wat ik er van begrepen heb is dat CLAP een soort programmeertaal is waar je eigenlijk elk formaat mee kan uitpoepen naast het eigen formaat.
Dan heb je dat echt 100% verkeerd begrepen.

Ik denk echt dat het gebruikers helemaal niks kan schelen dat er een nieuw plugin formaat is. En voor de Logic gebruikers bestaat er toch niks anders dan AU, dus die hebben er sowieso niks aan :P


dan zullen uiteindelijk alle plugins voor iedereen beschikbaar komen of je nu Windows, Linux, of nog iets anders draait.
Dat zou leuk zijn, maar is niet de realiteit. De developers die niet voor Linux willen bouwen zullen dat nog steeds niet doen. VST2 en VST3 werken net zo goed op Linux, maar er is nog altijd maar een zeer kleine selectie bedrijven dat dit platform ondersteund. Dat gaat echt niet veranderen.
 
Naar mijn ervaring werken Windows VST's soms wel en soms niet onder Wine op Linux.
 
leg uit.
1) het is geen programmeertaal 2) het doet niet op magischer wijze andere plugin formaten "uitpoepen".

Je snapt niet wat CLAP is, en dat is prima want de meeste gebruikers snappen niet hoe software achter de shiny knopjes nu eigenlijk werkt.
 
Wat doet CLAP dan wel? Aan iemand die het al weet hoef je niets uit te leggen...
 
1) het is geen programmeertaal 2) het doet niet op magischer wijze andere plugin formaten "uitpoepen".

Je snapt niet wat CLAP is, en dat is prima want de meeste gebruikers snappen niet hoe software achter de shiny knopjes nu eigenlijk werkt.
ach alles wordt geschreven in een C++ achtige taal hoe dat naar een systeem wordt vertaald is bepalend voor dat systeem.
ik zei ook dat het een _soort_ programmeertaal is, het is een gespecialiseerd ontwikkelplatform, niet zoiets als een simpel VSTstandaard.

toch zou ik als ik jou was er effe meer van lezen want zo anders dan ik het hier vertel is het niet hoor. en zeker geen rocket science, net zoals programmeren trouwens.
 
de c++ van deze forum software doet raar ik zie bij het citeren andere berichten van gebruikers die het op dat moment an het typen zijn.
 
Als we toch bezig zijn met verse plugin hosts.. stuitte van de week op GPU Audio | Early Access

Nu heb ik niet zoveel verstand van de voor- en nadelen waarmee je plugins hun berekeningen laat doen maar ik volg dit wel even wat het lijkt me wel interessant.
 
Dat is nu eenmaal hoe computers werken. Een plugin is letterlijk een extensie van je software, als je software voor een bepaald OS is gebouwd dan moeten de plugins daar ook voor gebouwd worden (er zijn wel allerlei translatie mogelijkheden, zoals `wine` op Linux waarmee je Windows plugins kunt draaien, maar dat is geen eenvoudige oplossing waarmee je een product kunt verkopen). Geen enkel plugin-formaat gaat zoiets veranderen.
Je zou met virtualisatie een eind moeten kunnen komen, waarbij je de koppeling naar hardware/OS los haalt van de functionaliteit van de plugin zelf. Dus je hebt een platformspecifieke softwarebasis die zorgt voor de I/O met je audio en midi etc. waarin je een generieke, platform onafhankelijke plugin (even los of die definitie 'plugin' in dat geval nog klopt dan uiteraard) kunt laden die zich daar verder niet mee bezig hoeft te houden. Beetje zoals je diverse file formats ook uitwisselbaar kunt maken tussen verschillende platformen mits dit format wordt ondersteund. Ik kan een Photoshop of Office file ook in iedere OS variant van Photoshop of Office (of een knockoff die Office kan importeren) openen bijvoorbeeld. Dat zou met een plugin in theorie ook best moeten kunnen lijkt me, ook al zal het ongetwijfeld complexer zijn.
 
Back
Top